*
SV: Viking FSTR
« Svar #15 skrivet: 12 maj 2017, 00:31:30 »
Förvånande nog, för att själv vara båtnörd - nej, jag kan inte säga att jag rekommenderar någon att resa med Fstr. Varför ska någon betala för något som helt enkelt inte är bra, när det finns så mycket bättre alternativ? Och det är där problemet ligger med den här lösningen, FSTR går inte att på något plan jämföra med XPRS, men man tar i princip samma biljettpris.

Man har en garanterad sittplats ombord FSTR och sparar 45 minuter (90 minuter TOR).
Naturligtvis om man vill shoppa, äta och se någon underhållning är XPRS mycket bättre.
« Svar #16 skrivet: 12 maj 2017, 10:31:27 »
Ska även nämnas att det finns en Club Lounge på FSTR. Pris 25 EUR för Vikings klubmedlemmar och inkluderar mat och dryck.
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2017, 10:56:35 »
Om man just nu fredag ca kl 12 söker efter en enkelresa för 1 person+1 bil Helsingfors->Tallinn ikväll så är det intressant att se att priserna är följande (inga rabatter eller annat beaktat):

Megastar kl 16:30: 104 EUR
FSTR kl 18:00: 158 EUR
Europa kl 18:30: 75 EUR
Star 19:30: 95 EUR

Det ska sägas att FSTRs 158 EUR sjunker till 129 EUR för Viking Club-medlemmar.

Men detta illustrerar ändå det tryck som finns på FSTRs "perfekta" avgång kl 18. Det visar också att FSTR utan tvekan är en fullgod, eller kanske t o m, stark konkurrent till de etablerade färjorna.

Och detta är väl i linje med hur det var Göteborg-Fredrikshamn, att Carisma var dyrare än Danica?

Motsvarande prisjämförelse om man söker samma resa till NÄSTA fredag:

Megastar kl 16:30: 91 EUR
FSTR kl 18:00: 93 EUR
Europa kl 18:30: 69 EUR
Star 19:30: 85 EUR

Och vipps så blev Megastar, Star och FSTRs priser mycket likvärdiga. FSTR med klubbrabatt i detta fall 76 EUR:
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 11:06:42 av Stefan, Tallinn »
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2017, 11:15:09 »
Låt oss för rättvisans skull titta även på Eckerö:

1 pers+1 bil Hel->Tal idag (utan rabatter)

kl 15:30: 78 EUR
kl 22:00: 27 EUR (!)

...och nästa fredag

kl 15:30: 73 EUR
kl 22:00: 27 EUR(!)

Så Finlandia avgår kl 22 och erbjuder ett pris för bil och förare som är en tredjedel av Megastars pris, som avgår en halvtimme senare.
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 11:35:14 av Stefan, Tallinn »
« Svar #19 skrivet: 12 maj 2017, 12:01:32 »
Så här har vi då en mycket intressant konkurrensteknisk effekt, som är en följd av att Tallink har 58% marknadsandel på Hel-Tal

Eckerö erbjuder alltså t ex ikväll resor 1pers+1 bil från Västra Hamnen för 27 EUR. Tallink Megastars pris är tregånger högre. MEN, varför kan då inte Tallink konkurrera genom att också erbjuda 27 EUR för sin 22:30-avgång. JO för om Tallink skulle göra det, då skulle deras 19:30-avgång som är mer normalt prissatt plötsligt förefalla som väldigt dyr, och en massa kunder skulle överväga att byta till 22:30-avgången. Eckerö har inte detta problem eftersom 15:30-avgången inte konkurrerar med 22:00-avgången.

MEN, det uppstår ändå en knepig situation där folket i bilkön till Megastar kl 22:30 ser Finlandia avgå kl 22:00 ovetandes om att priserna till den båten idag bara var en tredjedel av Megastars priser.
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2017, 14:09:32 »

[/quote]

Man har en garanterad sittplats ombord FSTR och sparar 45 minuter (90 minuter TOR).
Naturligtvis om man vill shoppa, äta och se någon underhållning är XPRS mycket bättre.
[/quote]

Jag tror inte gemene resenär enbart jämför med XPRS, utan marknaden i helhet i jämförelse med det behov/önskemål man har för specifik resa. FSTR kommer förmodligen alltid - för att "berättiga" sitt existerande, ligga på lägre biljettpriser, just för alla bekvämligheter som resenären avstår - förutom möjligen på enskilda avgångar om man har en fantastisk slott tidsmässigt. På det stora hela, FSTR skiljer inte särskilt mycket i tid mot övriga snabb alternativ - men däremot tycker förmodligen dom flesta att handla/äta med stort utbud är ett plusvärde - även om man reser som reguljär. Men det mervärdet har naturligtvis också en gräns prismässigt för resenären. Sekundärt får det påverkan att intjäningen för redaren blir lägre per pax än konkurrenten och därför skulle jag tro att detta egentligen mer är ett provprojekt än långsiktig lösning. Därför lär också VL scanna marknaden för att försöka hitta ett annat tonnage som är mer likvärdig XPRS inom ganska snar framtid. Någon högre popularitet annat än en ren transport kommer FSTR oavsett aldrig få och därmed får Viking Line också något av en haltande produkt på linjen tillsvidare.
« Svar #21 skrivet: 12 maj 2017, 15:22:09 »
Viking uppnår också synergier med två fartyg eftersom väldigt många vill beställa tur och returresa samma dag från samma rederi. Med bara ett fartyg blir det då tunt med avgångar. Eckerö har i huvudsak en sådan t o r produkt, och det är dagskryssning från Helsingfors, med avgång 8:30, och åter från Tallinn 18:45. Man försöker också lite med dagskryssning från Tallinn med avgång kl 12:00, men då är man hemma igen efter midnatt. Däremot med två fartyg så uppstår genast en väldig massa kryssningsalternativ. Vikingkryssaren från Helsingfors kan i sommar välja mellan tre olika avgångar (och tre olika fartygstyper) med avgång på förmiddagen. Och sedan har man en massa alternativ för tillbakaresan på eftermiddagen.

Så ser man till antalet kombinationer för en dagskryssare från Helsingfors, så har Eckerö bara en realistisk kombination, Viking nu kanske tio. Med bara XPRS hade också Viking bara en kombination.

Så även om man kan tro att FSTR skulle kannibalisera något på XPRS, så kan det bli tvärtom, att FSTR möjliggör för fler att använda XPRS.

Kort sagt, bra gjort Viking Line!
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 15:30:52 av Stefan, Tallinn »
*
« Svar #22 skrivet: 12 maj 2017, 17:04:53 »
Vikingkryssaren från Helsingfors kan i sommar välja mellan tre olika avgångar (och tre olika fartygstyper) med avgång på förmiddagen. Och sedan har man en massa alternativ för tillbakaresan på eftermiddagen.

Det finns fler alternativ än vad man ser på VL hemsidan.
Om man väljer reguljärresor var tur och retur är på samma dag, ska det bli automatiskt en dagskryssning.

Jag gjorde en dagskryssning just på det där sätt med 90 minuter i Tallinn. Naturligtvis kan man inte hitta en sådan resa på VL hemsidan, men det är möjligt i alla fall.

VL visar bara fem olika kombinationer men på sommaren med XPRS, FSTR och Mariella/Gabriella finns det faktiskt 16 olika dagskryssningskombinationer.  :o
*
« Svar #23 skrivet: 12 maj 2017, 20:57:20 »

[/quote]

Jag tror inte gemene resenär enbart jämför med XPRS, utan marknaden i helhet i jämförelse med det behov/önskemål man har för specifik resa. FSTR kommer förmodligen alltid - för att "berättiga" sitt existerande, ligga på lägre biljettpriser, just för alla bekvämligheter som resenären avstår - förutom möjligen på enskilda avgångar om man har en fantastisk slott tidsmässigt. På det stora hela, FSTR skiljer inte särskilt mycket i tid mot övriga snabb alternativ - men däremot tycker förmodligen dom flesta att handla/äta med stort utbud är ett plusvärde - även om man reser som reguljär. Men det mervärdet har naturligtvis också en gräns prismässigt för resenären. Sekundärt får det påverkan att intjäningen för redaren blir lägre per pax än konkurrenten och därför skulle jag tro att detta egentligen mer är ett provprojekt än långsiktig lösning. Därför lär också VL scanna marknaden för att försöka hitta ett annat tonnage som är mer likvärdig XPRS inom ganska snar framtid. Någon högre popularitet annat än en ren transport kommer FSTR oavsett aldrig få och därmed får Viking Line också något av en haltande produkt på linjen tillsvidare.
[/quote]

Här måste jag ge min syn på saken. jag är vad man kan kalla en pendlare mellan tallinn och helsingfors och det enda den där båt resan är för mig är ett nödvändigt ont och en f*rbannad pina som jag måste utstå. Alltså, ju kortare, desto bättre. t.o.m. "bara" 15 min mindre är massor när man bara vill vara framme redan. FSTR är enligt mig jättebra och för min del skulle de gärna få köra ännu snabbare och korta ner resan så mycket som möjligt. Jag skulle vara redo att betala ett högre pris för det vilken dag som helst. För en sån som mig finns inget mervärde i att ha mera utbud av vilket slag som helst för jag vill inte vara där, jag vill vara framme. jag handlar inte i butikerna, jag dricker inte i barerna och äter sällan i restauranterna. jag köper en kopp kaffe och en flaska vatten på sin höjd.
Det finns många som reser lika mycket och mer än jag och jag kan lova att vad som erbjuds ombord inte har någon betydelse för vilken båt eller rederi jag väljer, enbart hur snabbt jag är framme har någon betydelse.

/tuvv
« Svar #24 skrivet: 12 maj 2017, 21:11:11 »
Det är ju bara att titta hur många som sitter i vilstolsalongen på Megastar. De flesta där spenderar nog inte särskilt mycket ombord. Jag tror absolut det finns en marknad för de som bara vill ha en vilstol och en snabb resa. Även Linda Line har ju sålt ett av sina fartyg och har just nu färre avgångar jämfört med förra året. 
*
« Svar #25 skrivet: 13 maj 2017, 10:44:00 »
Det är ju bara att titta hur många som sitter i vilstolsalongen på Megastar. De flesta där spenderar nog inte särskilt mycket ombord. Jag tror absolut det finns en marknad för de som bara vill ha en vilstol och en snabb resa. Även Linda Line har ju sålt ett av sina fartyg och har just nu färre avgångar jämfört med förra året.

Absolut finns det en marknad. jag reser oftast med Tallinks 07:30 avgång från tallinn och om man bortser från sommarmånaderna så är det i princip bara ester på väg till sina arbeten i finland ombord, Har någon enstaka gång även tagit XPRS kl 08.00 och det är exakt samma där, har dock övergett den avgången helt för att den tar 45 min längre och det faktum att skatudden den tiden på morgonen är ett rent h*lv*te och det är nästan omöjligt att ta sig därifrån utom till fots.
när jag reser från helsingfors är det oftast med tallinks 13:30 eller 16:30, ibland eckerö 15:30, då är det ett mer blandat klientel. Mitt i veckan är det mest arbetsrelaterat helt klart men fre-lör är det raj raj och party framförallt på eckerö (undviker själv eckerö fre-lör om möjligt :D ) Eckerö är dock oftast billigast med råge, deras pris ligger ganska konstant på 25 euro enkel om man köper i luckan i terminalen medans tallinks eftermiddagar i princip aldrig är under 35 euro.
 I och med att eckerö nuförtiden också kör på 2 timmar är det ett bra alternativ men det är svårt att hitta ett lugnt ställe att sitta på då det är trubadurer och coverband överallt.
Linda Line gillar jag men dom är hyfsat osäkra och extremt väderkänsliga, jag vågar inte boka Linda när jag ska till finland i arbete då det helt enkelt är en för stor osäkerhets faktor. tillbaka när det inte är så känsligt med förseningar åker jag gärna Linda då de är snabbast och avgår dessutom väldigt attraktivt i princip från salutorget i helsingfors. dessutom är deras "business" biljett oftast mycket förmånlig sedd till vad man får för pengarna och oftast det jag väljer om jag reser med dem.

/tuvv
« Svar #26 skrivet: 13 maj 2017, 13:37:37 »
Även Linda Line har ju sålt ett av sina fartyg och har just nu färre avgångar jämfört med förra året.
Enligt deras hemsida har de dock tidtabell för två båtar under högsommaren.
« Svar #27 skrivet: 13 maj 2017, 22:19:14 »

Här måste jag ge min syn på saken. jag är vad man kan kalla en pendlare mellan tallinn och helsingfors och det enda den där båt resan är för mig är ett nödvändigt ont och en f*rbannad pina som jag måste utstå. Alltså, ju kortare, desto bättre. t.o.m. "bara" 15 min mindre är massor när man bara vill vara framme redan. FSTR är enligt mig jättebra och för min del skulle de gärna få köra ännu snabbare och korta ner resan så mycket som möjligt. Jag skulle vara redo att betala ett högre pris för det vilken dag som helst. För en sån som mig finns inget mervärde i att ha mera utbud av vilket slag som helst för jag vill inte vara där, jag vill vara framme. jag handlar inte i butikerna, jag dricker inte i barerna och äter sällan i restauranterna. jag köper en kopp kaffe och en flaska vatten på sin höjd.
Det finns många som reser lika mycket och mer än jag och jag kan lova att vad som erbjuds ombord inte har någon betydelse för vilken båt eller rederi jag väljer, enbart hur snabbt jag är framme har någon betydelse.

/tuvv
[/quote]

Jag förstår vad du menar, men jag tror också att behovet styr utbudet, det finns en anledning till att katamaranerna mer eller mindre är borta ( nu Linda Line medvetet "bortglömd") och att det finns snabbfärjor med olika utbud. Utvecklingen går åt snabbfärjor därför att man kan mixa resenärerna och få maximal inkomst per pax - inte utvecklade katamaraner. Därför är sannolikheten att FSTR är mer än "en sommar" är minimalistisk, och antalet resenärer som väljer resa utifrån 15 minuter hit eller dit, då är det förmodligen mer flyget man konkurrerar med.
« Svar #28 skrivet: 13 maj 2017, 22:24:53 »
Citera
Så Viking är alltså riktigt på hugget vad gäller marknadsanpassad prissättning. Det verkar också va lite av priskrig nu i maj innan högsäsongen kommit igång. Viking säljer enkelblijetter till medlemmar från 9 EUR med XPRS och från 14 EUR med FSTR. Bilpriserna börjar på låga 12 EUR på XPRS och 14 EUR på FSTR.

Om du kollar på Tallinks svenska FB-sida har det redan kommit in klagomål på Tallinks högre priser. En guld-medlem som noterar att det skiljer flera hundra mellan Viking och Tallink. Tydligt att Tallink inte hänger med - trots deras DYNAMISKA prissättning.

Sedan detta med avgången från Tallinn klockan 20.00 - får man inte räkna med en "tomtur" för att hinna tillbaka till rätt position inför morgondagen? Jag tror helt enkelt inte att det finns någon resandeström vid den tidpunkten, men båten måste ju tillbaka.

Har man tillräckligt god beläggning på sina avgångar och vet hur bokningsmönstret ser ut och ger resultat MÅSTE man inte hänga på med priset, om det inte finns orsak till det. Det är inte Tallink som är "new kid on the block". Sannolikheten är väll snarare tvärtom, Viking MÅSTE lägga sig på lågt pris, för att slå sig in.
*
« Svar #29 skrivet: 14 maj 2017, 09:48:21 »

/tuvv

Jag förstår vad du menar, men jag tror också att behovet styr utbudet, det finns en anledning till att katamaranerna mer eller mindre är borta ( nu Linda Line medvetet "bortglömd") och att det finns snabbfärjor med olika utbud. Utvecklingen går åt snabbfärjor därför att man kan mixa resenärerna och få maximal inkomst per pax - inte utvecklade katamaraner. Därför är sannolikheten att FSTR är mer än "en sommar" är minimalistisk, och antalet resenärer som väljer resa utifrån 15 minuter hit eller dit, då är det förmodligen mer flyget man konkurrerar med.
[/quote]

Jag tror inte heller att vi kommer att se några fler katamaraner på linjen och är hyffsat säker på att FSTR kommer att vara den här säsongens grej och att vi nästa sommar ser någon annan lösning.. eventuellt.
jag tror heller inte att vi kommer att se några alternativ på linjen som kommer att vara så snabba som 1,5 timmars överfart, det är snarare önsketänkande från mig. Jag tror att vi har nått "top speed" med Lindas och FSTR:s 1h 45 min.
En ytterst positiv sida med snabbfärjorna är att de klarar sina 2 timmars överfarter i princip oavsett väder och vind vilket är kanon vintertid då det gärna blåser och är is (dock inte senaste åren men teoretiskt)

en två timmars färja är idag redan ett snabbare alternativ än flyget då du måste vara på flygplatsen minst en timme före avgång, du flyger på 30 minuter men då står du ute på vanda flygfält och ska ta dig till stan vilket tar ytterligare kanske 45 minuter beroende på förflyttnings metod. Dessutom kostar flygen oftast kring 70-100 euro enkel så det kostar i jämförelse skjortan att flyga.
Har flugit ett par gånger och på något sätt känns det snabbare men i verkligheten sparar du inte en minut.

/Tuvv