Viking FSTR
« skrivet: 06 maj 2017, 11:49:06 »
Kul att man åter kan skriva av sig om Viking FSTR här på Landgången. Det finns hur mycket som helst att säga om detta otroligt intressanta projekt. Den stora frågan är förstås om denna fartygstyp kommer att visa sig konkurrenskraftig på Hel-Tal, eller ej.

I en intressant artikel i Kauppalehti i veckan uppger Viking att man haft 30 000 resenärer under april. Det ger sådär 315 per tur i genomsnitt om vi beaktar att vintervädret den 29 april satte stopp för många avgångar. Vad gäller personbilar så har jag som mest sett att man pressat in ca 140 stycken, dvs en del utöver den "officiella" kapaciteten om 120.

Vad som är påfallande är hur ojämn beläggningen är på olika turer. T ex avgången från Helsingfors kl 18 är väldigt attraktiv. Tallinks avgångar ligger ju 16:30 och 19:30, men 18 är nog egentligen dagens mest perfekta tid. Däremot när FSTR sedan vänder och avgår från Tallinn kl 20:15 så är det väldigt tunt på bildäck. Dels har XPRS avgått kl 18, dels Finlandia kl 18:45, och sedan Megastar kl 19:30. Så till FSTRs avgång kl 20:15 finns det inte mycket efterfrågan kvar. I tex torsdags tror jag det vad under 30 bilar på den turen.

Ett sätt att avläsa beläggningen är att besöka hamnarna, ett annat är att kolla prissättningen i bokningssystemet, men det finns för FSTR också ett tredje, att läsa av hastigheten på Marine Traffic. Det visar sig att vid full beläggning så håller man 28 knop, och vid lägsta beläggning 32 knop. Detta verkar faktiskt va en väldigt säker indikator.

Och nu ännu mer intressant material från Kauppalehti-artikeln:

"”Huhtikuun aikana katamaraanilla oli 30 000 matkustajaa. Meillä on tarvetta myös toiselle ympärivuotiselle laivalle, joten mietimme joko tämän vuokrausta uudelleen tai jotain pysyvämpää ratkaisua”, Ahti sanoo."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallinnan-liikenne-kasvaa-kovaa---vuosi-vuoden-jalkeen-mietimme--milloin-katto-tulee-vastaan/MKdArU4u

Översatt säger Viking Line:
"Vi behöver ytterligare ett åretruntfartyg, så vi funderar på om vi ska fortsätta att hyra denna (katamaran), eller (finna) någon mer varaktig lösning"

Åter till FSTR och konkurrensen. Det var ju en ganska dramatisk utveckling när snabbåtarna försvann från Hel-Tal den ena efter den andra i kölvattnet av finanskrisen och höga oljepriser, men det som hänt sedan dess är 1) svaveldirektivet har gjort de större fartgens bränsle dyrare 2) framför allt estniska personalkostnader har stigit betydligt 3) oljan är billigare än 2007-2008. Kan detta innebära att snabbåtarna är på väg tillbaka...? Det vore i så fall en dramatisk händelse för konkurrensläget på Finska Viken. Förvisso har Linda Line funnits där, men har ju inte så stor betydelse för totalen.

Jag gjorde en provtur med FSTR i veckan. Första intrycket när man går ombord är blandat för överallt på väggarna finns vackra Gotlandsmotiv som man uppenbarligen gjort mycket jobb med. Bra att de fått vara kvar. Det som man sedan slås av är förstås snabbheten och smidigheten jämför med t ex XPRS. Det känns att resan inte tar 2:30 timmar utan 1:45.

Finns mycket mer att säga om FSTR, men jag stannar här så länge.
« Senast ändrad: 06 maj 2017, 11:56:58 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2017, 12:00:30 »
Min personliga reflektion efter resa med Fstr, är hur udda hon är på linjen - förutom rena transporten finns verkligen inte ett enda skäl att resa med henne. Det är så uppenbart att utvecklingen på linjen verkligen sprungit ifrån henne. Men ja, tror absolut att det är matnyttig verksamhet för att lösa tonage frågan på mer varaktigt vis. Och nu finns x-antal snabbgående fartyg i medelhavet som jag är helt övertygad om att Viking Line kan få fingrarna på för rimlig penning, och att det snarare är det man ska lägga energin på än detta hopplösa katamaran projekt som frågan är om det ens kan dra runt sin egen kostnad - och knappast kommer generera några större mängder av lovord.
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2017, 12:10:54 »
Min personliga reflektion efter resa med Fstr, är hur udda hon är på linjen - förutom rena transporten finns verkligen inte ett enda skäl att resa med henne.
Men det är just den saken det handlar om. Vi kan inte jämföra finska kryssare som vill ut på havet och ha det trevligt, med estniska arbetare som bara vill komma fram så snabbt och billigt som möjligt. Vi diskuterade tidigare på Landgången FSTRs vändtider. Jag kan nu konstatera att det tar mindre än 10 minuter för dem att tömma bildäcket, även när det är fullt. Jämför detta med att vänta bakom långtradare på t ex Star.

Kl 10:30 avgår samtidigt från Tallinn både FSTR och Star. Anta en vanlig bilpassagerare, varför skulle denne välja Star, om priset är liknande?

Jag vet inte om jag minns rätt, men när Danica och Carisma gick parallellt mellan Göteborg och Fredrikshamn, så betalade väl folk extra för att få åka med Carisma.
« Senast ändrad: 06 maj 2017, 12:13:34 av Stefan, Tallinn »
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2017, 15:00:11 »
Min personliga reflektion efter resa med Fstr, är hur udda hon är på linjen - förutom rena transporten finns verkligen inte ett enda skäl att resa med henne.
Men det är just den saken det handlar om. Vi kan inte jämföra finska kryssare som vill ut på havet och ha det trevligt, med estniska arbetare som bara vill komma fram så snabbt och billigt som möjligt. Vi diskuterade tidigare på Landgången FSTRs vändtider. Jag kan nu konstatera att det tar mindre än 10 minuter för dem att tömma bildäcket, även när det är fullt. Jämför detta med att vänta bakom långtradare på t ex Star.

Kl 10:30 avgår samtidigt från Tallinn både FSTR och Star. Anta en vanlig bilpassagerare, varför skulle denne välja Star, om priset är liknande?

Jag vet inte om jag minns rätt, men när Danica och Carisma gick parallellt mellan Göteborg och Fredrikshamn, så betalade väl folk extra för att få åka med Carisma.

Fast jag undrar om FSTR vinner "Estniska arbetaren" per automatik heller, även om denna kundkategori reser med fordon. Star och Megastar lastar numer på 2 lastdäck samtidigt, vilket absolut snabbat upp. Jag tittade på Star själv senast när jag var i Helsingfors, och trots ganska fullastat - 15 minuter och hon var tömd. Men även om det nu skulle ta något längre tid än så, Skatudden är inte direkt bilvänlig, som jämförelse. Så kvarstår gör då egentligen bara prissättningen, och där måste man förmodligen prissätta FSTR som "underdog". Och där verkar man mer modesta i variabeln än sina konkurrenter, samt nu med samma fördel att även Viking Club ger poäng.
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2017, 15:36:10 »
Jag ska justera mitt påstående angående farten. Idag låg FSTR i 31 knop och kom till Tallinn enligt tidtabell. Detta samtidigt som man hade 59 fordon ombord. Så det är nog framför allt när hon är riktigt fullastad (över 100 fordon) som det blir en märkbar sänkning av farten.
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2017, 16:43:43 »
Beträffande namnvalet FSTR så är en rolig aspekt, att av Vikings två fartyg som numer lägger till i Tallinks hamn så är det bara EN som har texten "Express" stort och tydligt skrivet i fören. Det är också bara EN båt som heter "Express" enligt utropen i högtalaranläggningen. Problemet är bara att båten som heter Express INTE är den av de två som har Express skrivet i fören. Vad ska t ex en kinesisk turist tro om detta...

Vad gäller passagerarhanteringen i terminalen så har jag också sett resenärer som kommit 20 minuter före utsatt avgångstid, och inte fått stiga ombord. Ok att Viking (liksom Tallink) avgår tio minuter före utsatt tid, men man bör nog då se till att de som är på plats 20 minuter före avgång ändå kan få chansen att springa ombord.

Det är mycket småsaker som helt enkelt inte sköts. Jag retar mig just nu på att Viking Lines estniska hemsida fortfarande visar tidtabellen som gällde fram till den 9 april överst på sidan. https://www.vikingline.ee/laevareisid/soidugraafikud/soidugraafikud/tallinn-helsingi/

Dessförinnan hade man under lång tid nån bugg i bokningssystemet som gjorde att man inte kunde klicka fram en pop-up meny för fordonsval på rätt sätt. Höll man musens vänsterknapp nere och drog funkade den, klickade man bara på den funkade den ej. Detta fixades efter några veckor, men jag är övertygad om att många mindre datorvana personer gav upp och bokade hos nån konkurrent istället.

Mycket är väldigt bra med Viking Line, bolaget är sympatiskt, jag reser med dem, men de måste vara uppe på tårna i den konkurrens som råder.
« Senast ändrad: 06 maj 2017, 17:04:23 av Stefan, Tallinn »
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2017, 17:09:33 »
Jag bör tillägga, att vad som fungerar väldigt bra med Viking nuförtiden är kontakt via Facebook. Man får snabbt sina synpunkter framförda. Om de sedan beaktas eller ej, är förstås en annan sak.
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2017, 10:19:08 »
Vanlig söndag på Finska Viken. Den som vill åka med FSTR från Helsingfors till Tallinn (den normalt sett väldigt attraktiva tiden) kl 18:00 från Helsingfors, betalar 46 EUR (en person+bil, ordinarie pris). Den som vill åka med vändande båt kl 20:15 från Tallinn betalat 123 EUR. (vid bokning nu)

Samma turer på fredag (vid bokning nu): Hel->Tal kl 18:00 (en person+bil, ordinarie pris): 150 EUR. Och vändande båt Tal->Hel kl 20:15: 65 EUR.

Så den som istället för att bo i Estland och veckopendla till Finland, istället börjar att bo i Finland och veckopendla till Estland, tjänar lätt 150 EUR i veckan :)
« Senast ändrad: 07 maj 2017, 10:27:34 av Stefan, Tallinn »
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2017, 11:01:12 »
Ska dock sägas att Tallinks motsvarande priser är betydligt mindre dynamiska än FSTRs:

idag
kl 19:30 Hel->Tal 62 EUR
kl 19:30 Tal->Hel 112 EUR

på fredag
kl 19:30 Hel->Tal 85 EUR
kl 19:30 Tal->Hel 82 EUR

Detta alltså en person plus en bil vid bokning nu.

Så Viking är alltså riktigt på hugget vad gäller marknadsanpassad prissättning. Det verkar också va lite av priskrig nu i maj innan högsäsongen kommit igång. Viking säljer enkelblijetter till medlemmar från 9 EUR med XPRS och från 14 EUR med FSTR. Bilpriserna börjar på låga 12 EUR på XPRS och 14 EUR på FSTR.

Tallink kan knappast följa med i en sådan priskonkurrens, då utslaget på resultatet skulle riskera att bli väldigt stort. Det är värt att påminna om att Tallink ifjol hade en marknadsandel på linjen om 58% medan Viking låg på 23%. Nu återstår det att se hur många procentenheter FSTR kan knapra åt sig i år, och vem som kommer att förlora till FSTR. Eckerö, Tallink, Linda, men också Vikings egen XPRS lär tappa en del marknadsandelar till FSTR. Men som bekant växer marknaden fortfarande, totalt sett.
« Senast ändrad: 07 maj 2017, 11:10:58 av Stefan, Tallinn »
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2017, 11:37:13 »
Jag retar mig just nu på att Viking Lines estniska hemsida fortfarande visar tidtabellen som gällde fram till den 9 april överst på sidan. https://www.vikingline.ee/laevareisid/soidugraafikud/soidugraafikud/tallinn-helsingi/
Tack Viking nu är detta korrigerat, men jag kan bara inte begripa hur gammal tidtabellsinformation ligger kvar en månad över tid. Borde vara självklart att sådant ändras över natten, när det är aktuellt.
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2017, 11:49:15 »
Annars vad gäller FSTR så har jag fortsatt noterat, att de även på vardagar har nästan fullastat bildäck från Helsingfors kl 18, men mycket glest från Tallinn kl 20:15.

Ganska intressant, att före FSTR var avgångarna från Helsingfors:

Eckerö 15:30,
Tallink 16:30
Tallink 18:30
Tallink 19:30
Viking 21:30

dvs Tallink hade s.a.s hela kvällen för sig själv. Nu har FSTR trängt sig in med en avgång kl 18, och den är nog redan idag en guldgruva för Viking, och kommer att va det än mer under sommaren.

Däremot kan man fråga sihg om de skulle kunna göra något för att förbättra beläggningen på avgången 20:15 från Tallinn. Kanske lägga den något senare.
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2017, 14:33:19 »
Citera
Så Viking är alltså riktigt på hugget vad gäller marknadsanpassad prissättning. Det verkar också va lite av priskrig nu i maj innan högsäsongen kommit igång. Viking säljer enkelblijetter till medlemmar från 9 EUR med XPRS och från 14 EUR med FSTR. Bilpriserna börjar på låga 12 EUR på XPRS och 14 EUR på FSTR.

Om du kollar på Tallinks svenska FB-sida har det redan kommit in klagomål på Tallinks högre priser. En guld-medlem som noterar att det skiljer flera hundra mellan Viking och Tallink. Tydligt att Tallink inte hänger med - trots deras DYNAMISKA prissättning.

Sedan detta med avgången från Tallinn klockan 20.00 - får man inte räkna med en "tomtur" för att hinna tillbaka till rätt position inför morgondagen? Jag tror helt enkelt inte att det finns någon resandeström vid den tidpunkten, men båten måste ju tillbaka.
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2017, 14:36:02 »
Citera
förutom rena transporten finns verkligen inte ett enda skäl att resa med henne

Ok herr K-sand - jag som hade planerat en resa - du rekommenderar det alltså inte ens för en båtnörd? Hade det kommit några vykort med FSTR som motiv ännu, något annat roligt i shopen?
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2017, 18:22:58 »
Citera
Sedan detta med avgången från Tallinn klockan 20.00 - får man inte räkna med en "tomtur" för att hinna tillbaka till rätt position inför morgondagen? Jag tror helt enkelt inte att det finns någon resandeström vid den tidpunkten, men båten måste ju tillbaka.
Så är det förstås, men nu till sommaren när en allt större andel av resenärerna är turister, som droppar in till Tallinn vid olika tidpunkter, så kanske det hade varit bättre att lägga den sista turen kl 21:00, dvs mitt emellan Tallinks 19:30 och 22:30-turer, än som nu 20:15.

De som är i Tallinn över dagen och kan planera kvällsresan fritt hoppar hellre på t ex XPRS kl 18 eller Finlandia kl 18:45 från A-terminalen. Så den sista turen måste nog ändå va en uppsamlingstur, och då kunde den nog lika gärna legat kl 21:00 tror jag.
« Senast ändrad: 11 maj 2017, 18:29:06 av Stefan, Tallinn »
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2017, 22:40:03 »
Citera
förutom rena transporten finns verkligen inte ett enda skäl att resa med henne

Ok herr K-sand - jag som hade planerat en resa - du rekommenderar det alltså inte ens för en båtnörd? Hade det kommit några vykort med FSTR som motiv ännu, något annat roligt i shopen?

Förvånande nog, för att själv vara båtnörd - nej, jag kan inte säga att jag rekommenderar någon att resa med Fstr. Varför ska någon betala för något som helt enkelt inte är bra, när det finns så mycket bättre alternativ? Och det är där problemet ligger med den här lösningen, FSTR går inte att på något plan jämföra med XPRS, men man tar i princip samma biljettpris.