SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #15 skrivet: 09 augusti 2017, 18:41:38 »
Oooops! Ser att jag inte avslutat denna innan jag påbörjat andra reportage...

Ska försöka fixa slutet så fort som möjligt! :)

//R
« Svar #16 skrivet: 10 augusti 2017, 09:19:25 »
Så något försenat fortsätter vi!

219

Det var lugnt ombord fram till Syros, där skulle det dock bli helt fullt ombord då det skulle vara val i Aten och många grekiska ungdomar som jobbar på Syros behövde åka in och rösta.

220

Insegling till Pireus med Aten i bakgrunden, grekiska flaggan speglar väl lite ekonomin...

222

Diagoras, hon seglar inte längre för Blue Star, utan för Africa-Morocco Link.

223

Kom till Grekland från Japan, byggdes om ordentligt och seglade en kort tid för Dane Sea Line innan dom gick i konkurs, sedan upplagd i några år innan hon hamnade hos Blue Star Ferries.

224

Blue Star 1, ett exempel på en färja med extrem lastkapacitet men även trevliga passagerarutrymmen.

225

Kriti II som trafikerar Kreta, klassiska japanska linjer!

226

Och i bakgrunden ligger Kriti I, inte ofta man får systrarna med samtidigt på bild.

227

228

Japanska färjor hade ofta en speciell stäv!

229

Så ska vi ombord på Blue Star Naxos strax förbereda oss för att kliva av...

230

Panagia Tinou ex Agios Georgios som senare kantrade och nu är skrotad i Turkiet.

231

Mera fd japanare!

232

Stationen i Pireus, tidigare fanns det två, en normalspår och en för smalspår som var den vi ser på bild. Nu är det en kvar och den är ombyggd till normalspår och även elektrifierad.

233

Så är vi strax vid kaj!

234

Utsikten från hotellet! Delar av Aten var då i alla fall ganska tragiskt smutsiga! Ett täcken på ekonomins haltande förstås, mycket skräp, många uteliggare osv.

235

Men från takterassen kunde vi se Akropolis! :)

236

Och ner mot Pireus där en av Blue Star Ferries fartyg är på väg ut.

237

Dags att flyga hem med Swiss via Zürich, i bakgrunden startar en av iranska Mahan Airs Airbus 340.
En inte allt för vanlig Airbus numera, vi ska dock flyga en i vinter med Lufthansa! :)

238

En avställd grekisk Boeing 747-300.

239

Så startar vi på banan 03R höger norrut och flyger upp mot Alperna och Zürich.

240

Vi blev överraskade av att få en sådan här fin måltid på en 2 timmars flygning i Economy! Kan tänka mig att man redan snålat in på detta numera... Men här var det bara att njuta!

241

Dubrovnik från luften!

242

Split från luften, i viken kan man se varvet som byggde Split-systrarna.

243

I Zürich hade vi några timmar över, så vi tog tåget ner till centrum. Det var extremt varmt upp mot 35gr och vindstilla!

244

Extremt många trampade runt i trampbåtar på sjön, vilket ställde till det för utflyktsbåtar och lokaltrafiken på vattnet.

245

Ett bad mitt i City endast för kvinnor.

246

Zürich har lokaltrafik på vattnet motsvarande SL:s linje 80 Sjövägen. Här har man dock speciella bryggor och lägger till med sidan, båtarna är liknar sightseeingbåtar.

247

En extremt stor vinhylla vid denna krog på flygplatsen.

248

Man hade byggt upp en Beach-Bar i terminalen.

249

Dags att boarda SAS-Star Alliance flygningen  hem som utfördes inte helt oväntat av en Boeing 737-800! 2013:s årsmodell men fortfarande med gamla inredningen i kabinen.
Vi blev ståendes i 60 minuter efter boarding då antalet pax inte stämde med uppgifterna från rampagenten. Det var ett himla liv, men Kabinchefen som varit med ett tag vann över dom yngre tjejerna från boardingen. Tydligen hade några lyckats gå förbi den automatiska grinden efter varandra på samma avläsning, vilket gjorde att det var fler ombord i planet än som registrerats i systemet.
Faktiskt bra att man uppmärksammar detta även om det tog lite onödigt lång tid att få ordningen återställd!

Det var det hela, och ännu en trevlig greklandsresa var över!

//R

*
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2017, 11:06:22 »
Oooops! Ser att jag inte avslutat denna innan jag påbörjat andra reportage...

Ska försöka fixa slutet så fort som möjligt! :)

//R

Tack Robert! Du har helt enkelt rest alldeles för mycket ;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #18 skrivet: 10 augusti 2017, 19:39:49 »
Fler härliga färjebilder :)   

Måste säga att jag diggar Kriti I & II. Härliga skrovformer, lägg t ex märke till hur högt upp de igensvetsade bogvisiren sitter. Och på bilden av bägge systrarna framifrån ser man också att överdelen på bryggan ser olika ut.
*
« Svar #19 skrivet: 10 augusti 2017, 20:39:23 »
Instämmer bland tacktalarna. Tack!!!

Men tycker att ex-japanerna utseedemässigt är riktigt gräsliga, men man är väl lite patriot och van vid de skandinaviska linjerna.

/ Marre