Båtluff Grekland 2015!
« skrivet: 20 juni 2017, 17:44:18 »
Dags för ännu ett reportage, denna gång från min och sambons resa till Grekland 2015! Denna gång blir det bilder som redan är redigerade och visade på gamla Landgången.

01

Vi skulle bara vara nere lite drygt en vecka, resan bokades ganska sent och Lufthansa erbjöd bäst pris! Efter en övernattning i München ser vi här vår Airbus som ska ta oss till Aten på morgonen 27/6.

02

På Lufthansa kunde man beställa ett eget dryckescarts hem. :)

03

Vi flög ut över Italien och Medelhavet, här ser vi italienska östkusten och hamnstaden Bari!

04

Landade vid lunch och åkte ner till hamnen för att ta en eftermiddagsfärja till Paros.
Här ser vi Panagia Tinou som tidigare hette Agios Georgios, hon var ej i trafik på grund av att besättningen ej fått ut löner osv. Senare 2016 så kantrade hon vid kaj. Är nu bärgad och skrotad i Turkiet.

05

Blue Star Ferries F/B Blue Galaxy som trafikerar Kreta.

06

Blue Horizon som också trafikerar Kreta, båda är fd Japanare.

http://faktaomfartyg.se/arkas_1972.htm

http://faktaomfartyg.se/varuna_1987.htm

07

Två olika skorstenar.

08

Panagia Tinou igen, en av tre systrar som byggdes för engelska kanaltrafiken. Samtliga hamnade i Grekland senare.

http://faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm

09

Blue Galaxy igen, kretafärjorna ligger normalt under lågsäsong i hamn dagtid och seglar nattetid. Fredagar och Söndagar samt ibland fler dagar under högsäsong, gör dom även en dagtur.

10

Rampen på Blue Galaxy, till vänster ingången för resenärer utan motorfordon.

12

Den numera gamla normalspårsstationen i Pireus, här satt man på 90 talet med en kall öl och kollade när tågen ankom...

13

F/B Blue Horizon

14

Som många japanska färjor, så har hon ingen bogport/visir, utan en stor trailerramp på ena sidan i fören.

15

En äldre Volvo F12

16

Blue Horizon igen.

17

18

Designbild på fören.

19

Blue Galaxy har även en sidoramp i aktern.

20

Panagia Tinous lilla akterramp, där har ett antal båtluffare trängts genom åren bla jag själv! När jag lägger ut resan från 2012, så kommer det bli mera från henne.

21

Storleksskillnad!

22

Den lilla F/B Artemis lägger till i Pireus, sommaren 2015 trafikerade hon ön Poros strax utanför Aten.
Både tidigare och nu senare har hon återgått till att vara en livlina mellan öarna i Kykladerna.

23

HSC Masterjet som tillhör Seajets, hon är syster till Patricia Olivia som gick på Gotland för Gotlandslinjen men som numera seglar mellan Fort Lauderdale och Bahamas.

http://faktaomfartyg.se/hoverspeed_france_1991.htm

24

Helt plötsligt så trodde jag att min Yamaha XT 600 var med på resan, men det var den inte... Har en exakt likadan hemma.

25

Så ankommer F/B Blue Star Patmos från Santorini och det är henne vi ska åka med lite senare. Mycket fin färja tillsammans med systern, hennes enda nackdel för oss färjenördar. Är att det är väldigt lite utedäck, det mesta är innanför glasrutor tyvärr.

http://faktaomfartyg.se/blue_star_patmos_2012.htm

26

Dom klassiska biljettkontoren i Pireus, här har det köpts många färjebiljetter genom åren, här har många stressade båtluffare från olika länder träffats... Tyvärr försvinner fler och fler då även grekerna börjar mer och mer med köp på internet.

27

Blue Star Patmos svänger runt lite snyggt för att backa till kaj.

Nedan en video från hennes brygga vid ankomst Pireus.

https://www.youtube.com/watch?v=0W54NAXoylc

28

Hon har en ett år äldre syster som heter Blue Star Delos, en skillnad är att Patmos har lite fler hytter då hon inte har en förstaklass salong i fören.

29

Här låg tidigare en turistfällekrog, men läget var trots allt perfekt och en grekisk sallad med en kall Amstel kunde man alltid ta... :)

30

Jag bara älskar dom här biljettkontoren med alla sina skyltar! Tidigare skrev som alla avgångstider för hand varje dag på whiteboardtavlor.

31

F/B Ioniz som tidigare trafikerade västra grekiska öarna bort mot Zakynthos.

32

Agios Nektarios Aiginas som trafikerar ön Poros, hon har en skorstensatrapp från gamla Ålandsfärjan.

http://faktaomfartyg.se/panagia_skiathou_1999.htm

33

Enklare biljettkontor direkt på kajen vid färjorna som går till öarna närmast Aten.

35

En klassisk Flying Dolphin.

36

Så är vi ombord på Blue Star Patmos och det är snart avgång.

37

Fortfarande lugnt ute på däck, en nackdel till med dessa två systrar, är att längst akterut vid religen så står borden jättenära, så det är väldigt trångt och inte speciellt mycket yta att röra på sig.

38

En av mina favoritfärjor ser tyvärr väldigt trött ut, och redan här insåg man att hon nog inte mera kommer att segla.

39

Blue Galaxy

41

Agean Speed Lines HSC Speadrunner IV, hon har tidigare trafikerat Helsingfors - Tallin.

http://faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm

42

Den inte allt för vackra HSC Highspeed 6, hon såldes 2016 och trafikerar nu Kanarieöarna.

http://faktaomfartyg.se/milenium_2000.htm

43

Vi passerar Blue Horizon och Blue Galaxy, två färjor jag inte har åkt i Grekland.

44

En flygande Delfin, en dubbeländad färja och så en norskbyggd katamaran på bild.

45

Minoan Lines F/B Festos Palace som trafikerar Heraklion på Kreta.

http://faktaomfartyg.se/festos_palace_2001.htm

46

47

Museifartyget Liberty Hellas, bakom två torrdockor där dom mindre färjorna ofta gjorde snabba akuta besök vid något problem.

48

Blue Star 2, ett i mitt tycke snyggt RoPax fartyg, byggdes för trafik på Italien men både hon och systern går nu på inrikeslinjer.

http://faktaomfartyg.se/blue_star_2_2000.htm

49

Ca 10 år efter GA Ferries konkurs, så låg deras snabbfärja Jet Ferry 1 kvar i Pireus. En orsak var nog att man trodde att hon skulle gå att sälja, deras äldre färjor gick alla till skrot vilket även hon gjorde till slut. Hon har ett förflytet i Danmark.

http://faktaomfartyg.se/kattegat_1995.htm

50

Vi skymtar Drapetsona och upplagda färjor, bla en fd TT Line, F/B Theofilos, hon ligger kvar i Aten än i dag men lär nog när som  helst skrotas. 2012 Åkte jag med henne och det kommer vi få se här senare...

51

Ett Cunard kryssningsfartyg.

52

Möte med Blue Star 1 och Aten i bakgrunden.

53

Vi kör om F/B Diagoras som innan hon hamnade hos Blue Star Ferries seglade för Dane Sea Lines som gick i konkurs. Hon har en syster som vi sett på bild från mitt Hong Kong/Filippinerna reportage.

54

Så går solen ned och vi seglar vidare i våra 25.5 knop mot Paros....

55

Ankomst Paros och dags att kliva iland.

56

Checkat in och vi fick bästa rummet med en stor uteterrass, Blue Star Patmos fortsätter vidare mot Santorini.

Fortsättning följer...

*
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2017, 17:49:21 »
Fint Robert!

Cunardfartyget är för övrigt Queen Victoria, det står på namnskylten ;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2017, 18:29:42 »
Fint Robert!

Cunardfartyget är för övrigt Queen Victoria, det står på namnskylten ;)

Såg du det? Jag måste slipa om glasögonen...  :D :D :D

//R
*
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2017, 18:43:11 »
Fint Robert!

Cunardfartyget är för övrigt Queen Victoria, det står på namnskylten ;)

Såg du det? Jag måste slipa om glasögonen...  :D :D :D

//R

:)

Du kanske kollar på fel ställe. Titta på den stora vita skylten nedanför skorstenen.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2017, 20:31:38 »
Fint Robert!

Cunardfartyget är för övrigt Queen Victoria, det står på namnskylten ;)

Såg du det? Jag måste slipa om glasögonen...  :D :D :D

//R

:)

Du kanske kollar på fel ställe. Titta på den stora vita skylten nedanför skorstenen.

Hmmm, den skylten var för stor... :)

57

Morgon på Paros och Blue Star Patmos ankommer från Santorini(Naxos) på sin väg tillbaka till Pireus.

58

Det är enkla terminaler som gäller här nere! :)

59

Så är hon strax vid kaj.

60

Och folk stressar på!

61

Sea Jets M/S Superjet backar ut, hon är byggd i Oskarshamn.

http://www.faktaomfartyg.se/seajet_1_1995.htm

62

Och sätter fart mot Mykonos.

63

Strax efter kommer Blue Star Naxos.

http://www.faktaomfartyg.se/blue_star_naxos_2002.htm

Bland dom färjor byggda på 2000 talet för Grekland, så är hon och systern lite av mina favoriter.

64

Så är hon strax vid kaj på väg mot Naxos om jag inte minns fel. Vårat rum låg verkligen perfekt med terrassen.

65

Och så sticker hon vidare...

66

Och möter Blue Star Delos som kommer från Pireus mot Naxos-Santorini.

67

68

Kul att gamla Mercedes O-303 fortfarande rullar! :)

69

Blue Star Delos fixar lite turkost vatten och åker vidare, nästa stopp om en timme blir Naxos.

70

Det har gått en knapp timme sedan första bilden, nu kommer nästa färja...

71

Nissos Mykonos på väg mot Samos, först beställd av Strintzis Lines och skulle byggas i Grekland, blev dock inget av detta, men några år senare byggdes hon och en syster för Hellenic Seaways istället.

http://www.faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm

72

Hon har inga livbåtar, utan enbart räddningsflottar!

73

Anslutningsbåten till Anti-Paros är redo för avgång!

74

Nissos Mykonos sticker iväg.

75

Och så kommer Blue Star Paros, skepparen var inte så glad på segelbåten...

76

Nu har vi bytt ställe och är på lunch nere på kajen...

77

Klassisk greklandsbild!

78

Mera från gränderna på Paros.

79

Highspeed 4

80

Mycket trevlig Taverna med utsikt över färjorna, drivs av en grekisk man och hans finska fru.

81

Den grekiska ekonomin var i en av sina alla kriser när vi var där, så ryktet om att kontanterna skulle ta slut. Gjorde trafiken till bankomaterna tät, här står man i vägen för en buss.

82

Kväll och Blue Star Delos är på väg till Pireus igen.

83

Extremt mycket folk skulle ombord.

84

85

Strax efter kom Nissos Mykonos tillbaka, lite lugnare med folk som skulle med där...

86

Pireus nästa om 5 timmar ca.

86

Stopp vid bankomaten igen.

88

Grekiska flottan har några fartyg kvar...

89

Flying Cat 4

http://www.faktaomfartyg.se/sea_speed_1_1999.htm

91

Hotellet vi bodde på precis vid hamnen.

92

Så ska vi lämna Paros och åka katamaran över till Mykonos för båtbyte till Syros.

93

Vi ska åka med den lite halvsunkiga Super Jet, hon var helt fullsatt men alla hade bokade platser.

94

Vi ankom till gamla hamnen på Mykonos och skulle åka från den nya, det skulle finnas lokalbussar och dom brukar man lätt träffa på i Grekland. Men inte den här gången, inte en lokalbuss i sikte... Vi började gå då avståndet inte är jättelångt, men vägen var däremot inte byggd för gående så man fick traska på en smal serpentinväg utan trottoar, som tur var så stannade en taxi som redan hade kund i bilen, en sjöman från Kryssningsfartyget på bild.

95

Framme i hamnen, sjömannen gick ombord på Emerald Princess för att dricka en öl i Crew-baren, vi gick och köpte biljetter till vår färja.

96

Blue Star Naxos som vi skulle åka med till Syros via ön Tinos.

97

Så är vi ombord med en gammal klassisk engelsk kanalfärja bredvid oss! :)

http://www.faktaomfartyg.se/prince_laurent_1974.htm

98

Designbild på Emerald Princess.

99

Superferry II åker iväg mot Tinos, Andros och Rafina, henne skulle vi åka med senare.

100

Fortfarande lugnt och skönt ombord.

101

Sea Jets HSC Tera Jet ankommer.

http://www.faktaomfartyg.se/scorpio_1999.htm

102

Det blåste som vanligt hårt och sidvind för färjorna, Tera Jet gick högt och lät vinden hjälpa henne rätt.

103

Så är hon snart vid kaj.

104

Rhapsody Of The Seas

105

Systern hennes kommer till Stockholm i morgon.

106

Så lämnar vi Mykonos och ökar på till 23.5 knop mot Tinos dit vi kommer om 35 minuter, därefter är det 45 minuter över till Syros!

Fortsättning följer...
*
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2017, 22:20:31 »
Nära till kollision (Tera Jet)  8)
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2017, 13:37:11 »
Toppklass igen  :)

'
'Stefan
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2017, 15:28:47 »
Väldigt tjusiga kort! Tack så mycket!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2017, 16:08:24 »
Super fine billeder  :) :) Tak

Hver gang jeg ser billeder af Festos Palace (Eller hendes søster) tænker jeg på hvor mange penge Minoan Lines må tjene, for hun må være ekstrem dyr, at holde sejlende, da hendes forbrug af fuel, med garanti er meget stort.

Mvh
Carl
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2017, 21:37:00 »
Super fine billeder  :) :) Tak

Hver gang jeg ser billeder af Festos Palace (Eller hendes søster) tænker jeg på hvor mange penge Minoan Lines må tjene, for hun må være ekstrem dyr, at holde sejlende, da hendes forbrug af fuel, med garanti er meget stort.

Mvh
Carl

Fast dom kör nog vanligtvis inte så fort. Kollade på AIS och just nu kör Knossos Pallace i lite över 20 knop.

https://www.marinetraffic.com/se/ais/home/shipid:208301/zoom:10

SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2017, 10:35:21 »
Kul att ni uppskattar mina reportage även om det är repriser från förr... Årets Midsommarhelg bjuder på jobb för mig, så jag slänger ut lite bilder till här innan det är dags att jobba.


107

Vi är på Tinos och lastar på lite folk innan vi fortsätter vidare till Syros.

108

Tinos är en trevlig grekisk ö med väldigt lite utländska turister, dom få man möter är dock svenskar som snabbt har fattat tycke för denna ö.

109

Så ankommer vi till Ermoupolis som är Syros stad och ganska så stor för att vara på en ö.

110

Strax dags att gå iland.

111

Vårat boende nere i hamnen som vi bodde på förra resan hit, hade bommat igen! Så vi fick leta upp ett nytt boende och ibland är det skönt med Booking.com mfl bokningssidor. På Syros finns knappt rumsraggare då det är väldigt lite utländska turister här också.

112

Nere i hamnen för att spana in stora Nissos Rodos när hon ankommer.

http://www.faktaomfartyg.se/kiso_1987.htm

113

Så vänder hon runt för att backa till kaj, i bakgrunden Syros stora skeppsvarv som tyvärr har haft ekonomiska bekymmer och kanske fortfarande har?

114

Klassiska japanska linjer... :)

115

Hon har ett trevligt utedäck i fören, jag har inte åkt henne ännu men hon finns med på listan över färjor jag vill åka...

116

Dags för middag!

117

Ny dag och nya färjor, här kommer Blue Star 2 till Syros, antingen från eller på väg till Mykonos.

118

119

Lite större färjor nu än på 90 talet...

120

"Rooms Dreams" som vi bott på tidigare med den perfekta balkongen!

121

Blue Star 2 ser ut att vara förberedd för att kunna lastas direkt in på övre däck?

122

Vi åkte iväg på en tvåhjuling för att bada lite, här passerar vi en badvik.

123

Kväll på terrassen.

124

Mysigt område i Ermoupolis med Tavernor.

125

Stadsliv...

126

F/B Artemis har kommit till Syros.

127

Vy över Ermoupolis från höjden.

128

Nereus Skeppsvarv.

129

Nissos Rodos på väg in från Mykonos på väg mot Pireus.

130

Så åker hon vidare mot Pireus.

131

Superfast XII kommer från Pireus och fortsätter mot Kos, när trafiken på Adriatiska havet minskade, så flyttades flera färjor därifrån över till grekiska inrikestrafiken.

133

Månen lyser upp vattnet.

134

Härlig känsla att sitta här på kajen medans hon ligger inne och lossar/lastar.

135

Folk går iland...

Sen var det dags att sova och ladda för en ny dag!

Fortsättning följer...

//R
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2017, 10:57:30 »
136

En klassisk Mercedes O303 står uppställd på kajen i Ermoupolis. Vi väntar på Blue Star 2 som vi ska åka med vid lunchtid till Mykonos för att sedan åka till Tinos.

137

Här ankommer hon från Pireus.

138

Vi säger hejdå till trevliga Syros!

140

Nereus-varvet där det inte var någon aktivitet på grund av ekonomiska problem, arbetarna hade inte fått ut löner.

141

Så sätter vi fart mot Mykonos, en resa på ca 1 timme.

142

Första gången jag åkte Blue Star 2, så var det pool här i aktern och soldäck, nu inglasat och massor av stolar. Det gör att hon har väldigt begränsat utedäck. Men just den här resan gjorde det inte så mycket eftersom det blåste hårda vindar.

143

Samma område men jag tittar akterut.

144

Utedäck utan sittmöjligheter.

145

Ett av utedäcken är livbåtsdäcket/huvuddäck, men där blåste det upp rejält med stänk, man kör trots allt i 27 knop!

146

När man kommer ner från övre däck hamnar man här.

147

Salongen i aktern.

148

Arkaden föröver med Informationen.

149

Informationsdisken.

150

Midskepps ligger ett Café, som alltid populärt bland greker med kaffe.

151

Mer från Cafédelen, i bakgrunden snabbmatskedjan Goodys som finns på alla Blue Star fartyg numera.

152

Den ganska smala arkaden akteröver med en liten butik.
I fören ligger en bar/salong samt restaurang, tror dock det var något VIP numera och därför inga bilder därifrån.

153

Vi närmar oss Mykonos och får sällskap med en av Fast Ferries fartyg som kommer från Rafina på fastlandet.

154

Det lilla akterdäcket på Blue Star 2.

155

Mykonos är turistiskt, dyrt och känt för party!  Här sitter ett gäng svenskar i hörnan och är bra på gång redan!

156

Ekatirini P får lägga till före oss.

158

Vi gör oss redo för att lägga till, men som jag skrev tidigare! Mykonos hamn är inte optimalt placerad, det blåser ofta starka Meltemivindar från sidan... Och med det vindfång som flera av dom större färjorna har, är det inte lätt att lägga till med sidan mot vinden, då det tog nog 15-20 minuter att lägga till mot normala 1 minut...

159

Maskinerna fick jobba hårt...

160

Så är vi iland och har ca  2 timmar till nästa avgång, här besöker vi hamnens enda ställe som erbjuder ätbart/dryck, en kiosk!!! Men katten ser ut att ha det bra i alla fall trots allt spring...

161

Det finns några stolar/bord, men riktigt dåligt att det inte finns fler ställen att hänga på med tanke på all trafik härifrån! Finns dock en trevligt Taverna ca 10 minuter bort om man går...

162

En gammal Scania mullrar på...

163

Och här är vår färja till Tinos, gamla Superferry II, vi skulle tyvärr bara åka i 50 minuter med henne men bättre än att inte åkt henne alls! :)

164

Ekaterini P ligger inne, hon trafikerar Rafina.

http://faktaomfartyg.se/rokko_maru_1990.htm

165

Och så är vi ombord på Superferry II, tyvärr kunde man inte sitta här uppe pga blåsten! Men lite bilder kunde man allt ta...

Fortsättning följer...
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2017, 19:58:03 »
Vi fortsätter vidare ombord på Superferry II.

166

Gott om platser när det inte blåser orkan...

167

Stolar var det inte någon brist på...

168

Den här typen av bänkar var att föredra när man skulle sova på nätterna.

169

Vi går in en sväng och befinner oss i aktern.

170

Snack-Bar

171

Arkaden på ena sidan, misstänker starkt att detta liknar orginalinredningen men att man bara klätt om sofforna.

172

Förliga salongen.

173

Vi tittar akterut igen, längs ner till höger ser ni rulltrappan.

174

Blue Star 2:s skorsten.

175

Superferrry II:s skorsten.

176

Klassisk design

177

Mykonos stad till vänster.

178

Klassiska linjer... :)

179

70 tal och 2000 tal.

180

Bryggvingen

181

Dags för avgång och den bland grekiska färjeintresserade så legendariske Kapten tar hand om spakarna!

Här nedan en trevlig video med honom när han lägger till på Tinos.

https://www.youtube.com/watch?v=Ba61ljv0COA

182

Läckra Seabourn Odyssey!

183

Ankaret strax uppe och vi kan sätta full fart!

184

Blue Star 2 avgår mot Pireus.

185

Vi var inte många som skulle av på Tinos.

186

Bildäcket kändes nyrenoverat.

187

Så går vi mot vårat boende och Superferry II fortsätter mot Andros och Rafina.

188

Från vår balkong hade vi utsikt över gamla hamnen, här lämnar Superjet Tinos lite drygt en timme sen.

189

Utsikten åt vänster.

190

Och mot höger.

191

Morgon och Flying Cat 4 backar ut.

192

Och sätter fart!

193

Det blåste för mycket för att köra tvåhjuling, så vi hyrde bil! Här är vi högt uppe i bergen när Superferry II är på väg mot Tinos. I bakgrunden ön Syros...

194

Superferry II

195

Vi körde genom vackra byar i bergen.

196

Och kom ner till en fiskeby, här låg det även en liten kaj som såg ut att ha kunnat ha bilfärjetrafik tidigare.

197

Vi fortsatte till en strand för lunch.

198

Här har vi Tinos Chora/Stad.

199

Solnedgång.

200

Efter 2 nätter på Tinos var det dags att åka tillbaka till Aten, men först ska jag fota lite färjor under rusningen en timme, här dock en marknad.

201

Theologos P ankommer...

202

Och backar lugnt och fint till kaj. Dom fd japanska färjorna körs betydligt lugnare vid tillägg, kan tänka mig att dom inte har lika bra manöveregenskaper som europeiska...

204 203

Här Ekaterini P som lämnar Tinos strax efter sin rederikompis.

205

Superferry II ankommer från Rafina mot Mykonos.

206

207

Svänger runt och backar in till kaj.

208

Och ett stort antal resenärer kliver av.

210

Blue Star Naxos ankommer från Pireus-Syros, när hon kommer tillbaka från Mykonos ska vi åka med henne.

211

Superferry II sticker iväg.

212

Gubbarna på Tavernan diskuterar ekonomi.

213

Som sagt, Tinos är inte en ö med mycket utländska turister, enbart grekiska på skyltarna...

214

Trevliga gränder...

215

En lång backe upp med matta för dom som kryper... Tinos besöks av massor med Pilgrimer och kyrkan Panagia Evangelistria som ligger uppe på höjden är ett stort besöksmål.

216

En riktigt god Gyros portion fick bli lunch.

217

Så gick vi upp till kyrkan.

218

Så är vi ombord på Blue Star Naxos för en 6 timmars resa in till Aten.

Fortsättning följer...
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #13 skrivet: 29 juni 2017, 23:36:06 »
Ett stort tack för ännu en fin bildberättelse :)  Superferry II såg ju ut att vara i fint skick så hon kan nog segla några år till.

En kul detalj med de bägge Fastferry färjorna att dom har varsin dummy skorsten. De byggdes med bara en skorsten men inte på samma sida. Det syns vilken skorsten som är den riktiga/ursprungliga, bara att se varifrån röken kommer. Dionisios Solomos som går till Zante hade också bara en skorsten i Japan, samma med Levante Ferries Mare di Levante.

Ser fram emot fortsättningen :)
SV: Båtluff Grekland 2015!
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2017, 08:48:00 »
Kul att se en del vyer och skutor som jag såg förra veckan på min kryssning som gick runt i Grekland /TT
Resor 2017.
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande:
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Silja Serenade
Freedom of the seas i karibien