SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
« Svar #45 skrivet: 26 maj 2017, 13:53:50 »
Arnold Idestrands fantastiska illustration av Bo Johnson var byggd 1984 och såldes 1993. Fartyget byggdes vid Nippon Kokkan i Yokohama, Japan och såldes till tyska Hamburg Sud och överlämnades i Guayaquil, Ecuador. Fartyget var i Johnsondrift bara 9 år. Hon var heller inget seriebygge som var brukligt inom rederiet förr I tiden. Fartyget skrotades 2009 I Alang, Indien efter 25 års drift.

Bo Johnson var utrustad med en kran som illustrationen visar. Då hon trafikerade rederiets sydpacifictrad var inte alla hamnar på sydpacific utbyggda för containerhantering på den tiden.
Eftersom Björn Örnerstig var fartygets förste maskinchef och som tyvärr tragiskt dog den 4 september 2016 lade jag igår kväll upp hans personbiografi tillsammans med sin far maskinchefen Kalle Örnerstig. Berättelsen är från 2013, tyvärr den sista gången jag träffade Björn i Lysekil. Den uppdaterades 2017.
För de som inte vet, var Arnold Idestrand vid detta tillfälle teknisk chefsinspektör för rederiet vid byggandet i Japan.

RoRo-fartyget Rosa Blanca såldes även hon 1993 efter bara 8 års tjänst inom JLAB.
I samband med att Bo Johnson och Rosa Blanca såldes avslutades också Johnson Lines’ sjöfartsepok  efter 113 år om man bortser från färjorna inom Silja Line som fanns kvar I ytterligare några år tills Moderbolaget EffJohn International  (Effoa  och Johnson Line) sålde  Silja Lines varumärke och fartyg till Tallink 2006. EffJohn hade tidigare sålts till brittiska Sea Containers 2002.

Priffe, när du känner för det kan du lägga upp den uppdaterade pdf:en på din facebooksida. Bäst är att ladda hem pdf:en.
Tyvärr har jag noterat att OneDrive är lite slö så jag kommer att byta till annat system när jag testat! När detta är klart kommer jag så småningom att lägga upp specificerade mappar med samtliga gamla och nya, kommande berättelser och personporträtt här.

Eftersom Maria numera jobbar på andra sidan gränsen veckopendlar hon hit till Olhao varje weekend innan hon har, eller vi tillsammans, hittat en ny ordinarie bostad i El Rompido. Detta ger mig lite mera tid under vardagar att vara mera aktiv inom tråden och att fila på mina berättelser och uppdateringar. Då det är Fredag idag önskar jag er alla en trevlig weekend!

Sven-Erik
« Svar #46 skrivet: 26 maj 2017, 17:01:42 »

Hej Sven-Erik, Hasse och andra Johnsonintresserade!
Jo visst är det så, bilden visar Ingvar Axelsson, RIP, och Björn Örnerstig, RIP, ombord Bojo vid
leveransen 1984 i Yokohama. De var förste befälhavare respektive förste maskinchef på M/S Bo Johnson.
Hälsningar
Arnold
*
« Svar #47 skrivet: 31 maj 2017, 14:41:17 »
Är det någon som har eller vet var man kan finna GA-ritning och kanske också spantruta för något fartyg i Argentina-serien ?
« Svar #48 skrivet: 02 juni 2017, 22:58:14 »
Hej Hasse!
Jag har en hög med GA-ritningar på Argentina-fartygen som vi kallade hela gruppen "A-båtar".
Exempelvis:
Panama 1945, Margaret J. 1928, Colombia 1937, Argentina 1935, La Plata 1943, Paraguay 1947,
Venezuela 1944, Guayana 1948, Brasil 1935, Brasil 1943, Axel J. 1925.
Arnold
*
« Svar #49 skrivet: 05 juni 2017, 09:41:28 »
Tack för svaret Arnold, jag fick ett e-mejl av en person som sökte ritning för att göra en modell av en A-båt.
Kan jag hänvisa till dig?
« Svar #50 skrivet: 06 juni 2017, 11:22:44 »
Hej Hasse!
Javisst, den senaste som lånade ritningar för modellbygge på A-båtarna var
Uffe Hobro. Inspektör på Sjöfartsverket. Det blev en fin modell.
Hälsningar
Arnold
« Svar #51 skrivet: 13 juni 2017, 13:45:04 »
Hoppas någon kan verifiera, om det är en skröna eller inte. Om Johsons gamla Pedro Christphersen gick det en hel del historier om och då Johnson kom upp i mässen eller ljugarbänken var hon alltid ett ämne, som dök upp.
På en av sina absolut sista resor från Sydamerika till Sverige skulle det ha tagit 40 dygn och en del av besättningen skulle ha "törnat". Jo det var en benämning, när någon hade psykiska problem eller krökat för mycket och ibland sade man sjövild.
Någon som tror sig ha belägg för den långa tiden till sjöss, när det gällde Pedro Christophersen??
« Svar #52 skrivet: 13 juni 2017, 15:06:25 »
Naturligtvis går det mängder av skrönor och historier om ett så omtalat fartyg som Pedro Christophersen. Tyvärr får vi nog aldrig veta vad som är sant och inte sant. Däremot kan det vara mycket troligt att sista resan från Sydamerika till Göteborg tog 40 dygn. Att besättningen skulle ”törnat” runt med en lång sjöresa är mindre troligt utan mera troligt på grund av för mycket sydamerikanskt brännvin och vin.

Vad vi däremot vet är att fartyget var det andra i en serie om 11 fartyg med moderfartyget Suecia som dessutom var det första dieseldrivna fartyget i rederiet. Samtliga i serien byggdes vid Burmeister & Wain i Köpenhamn mellan 1912-1925.

Sista resan tordes ha gjorts 1955 då fartyget lades upp vid Lundbyhamnen i Göteborg fram till sin ”pensionering” från Johnsonlinjen 1962 då hon såldes till Skrot & Avfallsprodukter i Göteborg. Pedro Christophersen var då 49 år gammal.

Vad vi också vet att delar av hennes magnifika salongs-inredning monterades ned efter försäljningen och byggdes upp som ett rum vid huvudkontoret vid Stureplan i Stockholm. Rummet kom att kallas Pedro Christophersen-rummet och lär finnas kvar än idag.

Sven-Erik
« Svar #53 skrivet: 13 juni 2017, 19:15:40 »
Utan att veta något om Pedro C. så när jag arbetade på Svenska Väg och Nya Asflat i Göteborg. Detta i samband med att dessa byggde Torshamnen på 60 talet. Så hade vi en pråm med namnet PEDRO och det var en nerskuren bottendel av gamla Pedro C. Under arbetena sjönk Pedro en gång på grund av att någon glömt att stänga en ventil i aktern där vi hade omkladningsrum och matsal. Hela däcket var fullt med tre pålkranar och arbetsutrustning.
När jag sedan fick veta varifrån pråmen kom kändes det som man trampat på en historisk köl.
Douglas
« Svar #54 skrivet: 22 juni 2017, 16:20:05 »
GLAD MIDSOMMAR!

Jag vill bara önska alla gamla och nya vänner en riktigt trevlig och glad midsommar med allt vad detta innebär i sverige.

Vi kör till Portugal imorgon och firar midsommar i Olhao med Suchi och vino branco tyvärr ingen sill och nubbe i år heller. Men vi har i alla fall ett riktigt varm väder.

Sven-Erik
« Svar #55 skrivet: 09 juli 2017, 21:04:19 »
Pedro gjorde sin sista resa 1955, gick från upplag i Nynäshamn på sin sista resa på La Plata. Resan kantades av upprepade maskinproblem med långa liggetider under reparation och väntan på reservdelar. Varför körde man en så nedgången maskin? Då skall man komma ihåg den långvariga högkonjunkturen efter kriget. Det var brist på många varuslag och det var "sista rycket för Pedro" att få ut ännu en resa av henne. Resan beskrevs av G O Erikssson i Båtologen, men jag kommer inte ihåg när. Något om disciplinproblem skrev han inte.

En rolig historia: En av Seattlebåtarna passerade Pedro under gång och Pedro varnade rederikollegan att vara på sin vakt...." snart passerar vi ljudvallen..."

Ulf
Ulf
« Svar #56 skrivet: 16 augusti 2017, 21:31:58 »

”Rapport från ett hökeri”

Jag är nu klar med min e-bok och berättelse och förhoppningsvis har allt trillat på sin plats men den kommer att uppdateras lite då och då. Ni vet alla att minnen föder andra minnen.
 Förhoppningsvis kommer berättelsen att vara till stor glädje för alla f.d. Johnsonseglare.

Berättelsen kommer inte att ges ut i tryckt form, bara e-bok och gratis säker nedladdning.
Allt är hämtat från mitt minne men med några detaljer har jag fått hjälp av bättre vetande. Ingenting har googlats fram då det helt enkelt inte finns att googla. Bara vissa bilder har hämtats från Google för att höja stämningen.

Jag vill rekommendera att du sparar berättelsen på din dator. Den är säker nedladdning och finns på Google drive.
Nedladdningsminnet är cirka 22mb och antalet utskriftsidor är 482 sidor.
Ni som vill kan ladda upp berättelsen på Facebook med bilder.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbYkRRRElrNzBvYnM/view?usp=sharing
Detta är min sjätte berättelse om rederiet och de andra fem kommer framöver att uppdateras och läggas ut här för nedladdning. Senare kommer jag även att lägga ut särtryck av vissa delar i berättalen, Ytterligare information kommer.

Trevlig läsning!
Sven-Erik

« Svar #57 skrivet: 17 augusti 2017, 09:05:21 »
Tack för de S-E
lägger upp den i gruppen Johnsonseglarna på facebook
med 465 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/244920338962127/
« Svar #58 skrivet: 17 augusti 2017, 12:58:07 »
Hej,

Idag gick även jag med i Facebook som SEO Nyberg.
Men jag har ännu inte satt mig in i hur det fungerar eller hur denna grupp ser ut.
Jag ser fram emot detta.
Gamla kompisar kan väl addera mig som kompis!
Sven-Erik
« Svar #59 skrivet: 18 augusti 2017, 01:52:24 »
Hej,

Det behövdes inte mer än en dag på Johnsonseglarna, gruppen på Facebook, för mig att upptäcka glädjen att återigen läsa om nostalgi till sjöss, att dela minnen med och inte bara se och läsa om alla färjor och kryssningsfartyg här på landgången.

Visst, många fotografer som fotograferar kryssningsfartyg är oerhört duktiga och inspirerade men det går kanske 13 på dussinet nu med all ny teknologi. De allra flesta av reseberättelserna är mycket intressanta att läsa och jag läser med stor glädje de flesta av dessa,  jag vill också passa på att ge en stor eloge till duktiga och inspirerade moderatorer, främst Kim Viktor!

Tyvärr har landgången 5 bytt lite skepnad, blivit mera Stockholmsbaserad och det finns inte så mycket kvar av sjöfart och nostalgi som det var en gång,  inte här på JL nostalgi i alla fall då tråden verkar vara ett sminkat lik numera och lika död som Johnsonlinjen är.

Tyvärr måste jag säga, det är tråkigt. Även Hasse Nerén tycks ha lagt ner verksamheten för sin egen tråd tyvärr, då jag verkligen saknar alla bilder, diskussioner, inlägg, kunskap och vänskap på denna tråd. Rent ut sagt, vad fan tog alla vägen?

Men efter att ha blivit medlem på Facebook och Johnsonseglarna förstår jag mycket väl var alla de gamla skribenterna och nostalgikerna har tagit vägen. Tack Priffe att du lockade över mig! Alla ni andra, det finns några kvar, ni kan göra likadant. Facebook är faktiskt en mycket intressant kanal att dela gamla minnen med på Johnsonseglarna plus mycket annat då jag återigen har hittat gamla vänner!

https://www.facebook.com/groups/244920338962127/

Jag kommer inte svika denna tråd då jag även i fortsättningen kommer göra min röst hörd och dela med mig av gammal kunskap, minnen och framöver lägga ut nya berättelser, uppdateringar och särtryck även här då det finns många intresserade kvar det märks på alla de tusen nedladdningar jag haft på mina berättelser.

/Sven-Erik.