SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
« Svar #15 skrivet: 08 maj 2017, 18:28:06 »
Så såg de första sidorna på den gamla tråden ut.
Jag har de sparade, hade tänkt spara alltihop men blev inte av.
Tycker det är eländigt att ingen backup sparas, dåligt webhotell det. :(
Jag har bilderna sparade också, troligen de flesta från tråden, samt en hel del andra.
Kan ju delas på olika sätt, kanske enklast med en zip-fil.
Eller på facebook - just detta med att nätforum kan haverera, eller brutalt läggas ner, eller att innehåll plötsligt raderas av forumsägaren, har gjort att jag drar mig lite för att göra för stor ansträngning med att lägga upp nåt.
Har flera exempel på det - ibland var det innehåll som landets bästa experter i ett ämne samlat ihop under flera års tid som försvann. Då blir man förtretad, milt sagt.
Kanske är det bättre med facebook då, även om det också har sina sidor och alla inte vill vara med där. Där kan man också lägga upp dokument och album. Enklare än här. Jag kommer nog att vara mest aktiv där.

Mer tänker jag på de som under åren skrivit mycket på Landgången, som t ex 1980 (r.i.p.) och det materialet bara försvann, om nu inte någon kom på att spara det. Då hade det varit bättre att skriva på papper och spara i en skokartong.
« Senast ändrad: 08 maj 2017, 18:29:40 av priffe »
*
« Svar #16 skrivet: 08 maj 2017, 19:27:51 »
Hej Priffe!

Kul att du sparat, det har även jag, sparade dom första åren alla inlägg och skrev ut dom på papper en bra bunt blev det.

Tråkigt att höra att "1980" tydligen gått bort.

För mig som startade tråden som blev så stor tillslut, och slet med den i många år med att lägga ut bilder efter bilder som nu inte längre finns kvar på Internet känns det ganska meningslöst och tungt, men jag har bestämt mig för att försöka få lite Johnson nostalgi anda tillbaka och träla på, få se hur ensamt det blir.
*
« Svar #17 skrivet: 08 maj 2017, 19:52:03 »
Kommer att efterhand foto och lägga ut bilder från mina samlingar så får vi se om det är något som kan få er nostalgiska... :D

OBS, klicka på bilderna så blir dom större.

Solfjädrar med fodral.

1928 väggalmanacka med alla bladen kvar.

1946-10-16 Ekvatorsdiplom skrivet för hand på segelduk ombord M/S Amazonas.

1946-07-08 Passagerarbiljett resa med M/S Ecuador från Santos till Göteborg.

1920-07-28, Ekvators diplom handskrivet ombord M/S Balboa

1925-05-28 Konjaks leverans från Frankrike.

1952 komplett stor väggalmanacka med alla sidor kvar.

« Svar #18 skrivet: 08 maj 2017, 22:11:06 »
Ett on-line-museum, inte illa. Många pärlor i din samling. :)
Men kanske kunde du göra det tillgängligt på andra ställen än Landgången?
Att ha en egen website innebär en kostnad, och om man slutar betala försvinner den, men man kan ha det t ex i form av en blogg, utan kostnad.
Eller på facebook, jag har mer förtroende att facebooks servrar klarar av att ha en backup än landgången.
Man kan ha en egen facebookgrupp, där man lägger upp sitt material, och ha kontroll på andras eventuella medverkan.

Här några bilder från första sidan av den gamla tråden

« Senast ändrad: 08 maj 2017, 22:18:00 av priffe »
« Svar #19 skrivet: 09 maj 2017, 08:21:49 »
Hej på er
Trevligt att vara på banan igen.
Och Hasse tack för senast, verkligen trevligt och fint.
Douglas
*
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2017, 09:44:07 »
Hej svejs igen Douglas!
Tack själv, det är bara att titta in igen om du har vägarna förbi.
« Senast ändrad: 09 maj 2017, 09:58:45 av Hasse Nerén »
*
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2017, 09:57:16 »
priffe, jag var på väg att göra en egen hemsida för länge sedan, lade ut bilder på Shipsnostalgia och Shipspotting, sen blev det Landgången och min egen sida blev det inget av med.

Jag kan gott påstå att jag ångrar mig bittert just nu.

Har skickat en vänförfrågan till Johnsonseglarna på Facebook, så får vi se.

Det tragiska förutom allt jobb med att scanna in bilder mm mera jag gjort under alla år är att min önskan med tråden var att gamla minnen och bilder skulle plockas fram från byrålådorna och samlas på ett och samma ställe för att inte glömmas bort i framtiden när alla vi som varit ombord Johnson Line är borta.

Min förlust är bara en droppe i havet mot den Nostalgiska och Historiska förlusten som det nu blev.

Skall jag vara ärlig så känner jag mig ganska frustrerad och trött på att slita med det här, det är min kära hustru som säger till mig att ta nya tag.

*
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2017, 10:07:54 »
Ni som har lagt upp bilder till "gamla" kraschade landgången: flytta dem inte från var ni lagrade dem! Det lär ska finnas en äldre backup av Landgången så allt är inte förlorat (det här var ju en tråd med anor så om man förlorar några månader eller ett år så är det inte hela världen). Så fort administratörerna byggt ett (statiskt) arkiv av backupen så länkas bilderna som förr (bilderna var ju aldrig lagrade på Landgångens server).
Dessutom finns tjänster som Wayback Machine (http://web.archive.org) där man kan hitta gamla inlägg, även om jag inte där har hittat några bra kopior på just denna tråd.
Jag är inte själv i branschen och följer inte tråden aktivt, men uppskattar den av rent kulturhistoriska skäl och tycker att alla historier och bilder är värda att sparas och samlas på ett ställe, så fortsätt ni bara i den här nya tråden!
*
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2017, 10:12:40 »
haas, jag har alla dom bilder jag lagt ut fortfarande kvar på Photobucket och kommer så förbli.
*
« Svar #24 skrivet: 09 maj 2017, 10:46:30 »
Vill ni se foton som jag lagt upp på Photobucket så är länken här http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/library/?sort=3&page=1
*
« Svar #25 skrivet: 09 maj 2017, 11:07:02 »
Tallrik målad av steward Andersson på South Pacific resan ombord M/S Amazonas 1954

*
« Svar #26 skrivet: 09 maj 2017, 11:27:22 »
Har ni använt en sådan här någon gång...?

Premium till V.A.H.Wisborg vid 1:a Maskinistexamen Nav.skolan i Stockholm den 17/4 1930 från Rederiaktiebolaget Nordstjernan.

« Svar #27 skrivet: 09 maj 2017, 15:14:08 »
Värdet med en egen site är att man har koll på vad som finns där och kan se till att det finns en backup.
Om de inte har lagt in några spärrar kan man ladda ner hela websites med https://www.httrack.com/
eller https://websitedownloader.io/sv/
Jag har gjort det med andra websites som hade värdefullt material och jag förstod att det riskerade att försvinna.
Förstår inte att jag inte gjorde det med Johnson Line tråden :(
På webarchive.org finns inget.
Men vi får väl hoppas att det finns en kopia nånstans.
« Svar #28 skrivet: 10 maj 2017, 20:08:26 »
Hej Hasse, roligt att du skapar en ny tråd dock trist att den gamla försvann, fanns mycket intressant i den.
Är dock lite fundersam på Briljants bilder, inlägg 7 Antonia Johnson, var båda gantrykranarna redan borta -72?
På San Francisco lyftes inte den sista kranen av förrän -76 när vi varit på varv.
//Göran L
*
« Svar #29 skrivet: 11 maj 2017, 17:19:47 »
göranl, det har du rätt i, kollade på andra foton jag har och i september-75 fans dom kvar men i Juli-76 var dom borta.
Har blivit fel någonstans i årtalet.