En marklig handelse
« skrivet: 16 juni 2017, 17:06:05 »
En nagot marklig handelse pa ett av US navy's fartyg. Tydligen har en besattningsman varit forsvunnen i over en vecka for att sedan hittas vid liv ombord.
Jag tycker det verkar finnas manga obesvarade fragor i detta. Bland andra fragor man kan stalla sig ar om dom inte sokte igenom det egna fartyget forst innan man drog igang ett stort sok av havsomraden ihop med den Japanska kust vakten.

jaja, dom fick iallafall en ovning i genomsok av havsomrade.

http://gcaptain.com/u-s-navy-sailor-missing-since-june-8-found-alive-ship/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29
SV: En marklig handelse
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2017, 14:22:13 »
 ::)

Helt otroligt......... fartyget ar mindre an 200 meter langt och har over 300 i besattningen...... alltsa mindre an 1 meter bat per besattningsman att soka av......

Kanns vall inte som man har direkt lysande sokrutiner.

Men, samma US Navy lyckas ju krocka med ett container fartyg samma vecka, nu vet vi vall iof inte vad som har hant men, vi kan ju se att jagaren har skador pa sin styrbordssida.......

Oftast vill man vall inte vara i en sjoforklaring med skador pa just den sidan.
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2017, 14:31:00 »
Ja...only in America...

Containerfartyget kan ju vara upphinnande också...Men med tanke på att man inte ens hittar någon ombord så var det kanske fullträff på styrbord...

Välkommen åter Origoxy
Fredrik Ahlman
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2017, 14:54:17 »
Är lite konfunderad, vad gäller fartygets läng och besättningens storlek och den underliga resultatet på lite mindre än en meters utrymme.
Kan det verkligen vara sant, att fartyget ifråga bara hade ett däck och ingen bredd :o
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2017, 14:58:09 »
De är ju sant kehinde men vi är väl överens om att 299 man borde hitta den 300:e personen utan stort problem.
Fredrik Ahlman
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2017, 15:59:49 »
Med alla underligheter från tidningar och andra publikationer om fartyg och händelser ombord inte minst här på landgången, är jag ganska skeptisk, då det publiceras "nyheter".
Tror personligen inte att hela besättningen var involverad i sökningen och för övrigt är det nog ganska många utrymmen ombord på ett örlogsfartyg, där en som vill, nog kan hålla sig undan ett bra tag.
Det skulle definitivt vara mer intressant, att få en hänvisning till artikeln om kollisionen mellan handelsfartyget och örlogsfartyget.
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2017, 16:56:28 »
Fredrik Ahlman
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2017, 13:44:48 »
*
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2017, 13:57:23 »
Rent allmänt är grundregeln i US Navy den, att för en fartygschef som varit inblandad i en kollision eller en grundstötning är karriären i princip över. Helt oavsett skuldfrågan.
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2017, 00:50:36 »
Det kan jag tänka mig. Alltså den här typen av fartyg måste ju ha lite extra koll tycker man ju.
Fredrik Ahlman
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2017, 13:30:07 »
Det har framkommit tidigare här på Landgången, att fartyg skall ha radiokontakt med varandra för att undvika kollisioner och att ombordläggningsreglerna var av sekundär betydelse.
Tydligen har man missat det där med kontakt via VHF.
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2017, 14:39:48 »
Det har framkommit tidigare här på Landgången, att fartyg skall ha radiokontakt med varandra för att undvika kollisioner och att ombordläggningsreglerna var av sekundär betydelse.
Tydligen har man missat det där med kontakt via VHF.

Nu forstar jag ju, egentligen, att Ditt enda intresse ar att "tjafsa"....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Sa, egentligen dum forklarar jag mig sjalv som svarar....   ::)

Men, for fragestallningen ar egentligen ganska intressant:

Under international maritime rules, a vessel is supposed to give way to another on its starboard side, and the damage indicates that the Crystal had been to the Fitzgerald’s starboard, and therefore had the right of way.

"But maritime experts cautioned that many other factors could have led to the crash. Marine traffic records show the Crystal made a series of sharp turns about 25 minutes before the collision, which in crowded seas could cause a cascade of maneuvers by other vessels.

“Those are very high-traffic-density areas near coastal waters,” said Bill Doherty, a ship safety investigator and auditor with a long career of service on naval warships. “When a big ship like that makes a drastic change in a high traffic area, that has to be explained.”
[/i]

Med tanke pa vilka sensorer en US Destroyer har ar det nog helt osanolikt att de inte skulle "sett" containerbaten.

Och, aven om jag kanske inte har de hogsta tankar om US Navy sa, det ar inte sa inkompetenta att de kort ratt in i sidan pa containerbaten for att de inte kunde COLREG......

Sa, om vi gissar, din ironi kan mycket val vara riktig (aven om Du inte menar sa)..... det ar ett missforstand som med ratt komunikation kunde undvikits. Containerbaten, om ovan stammer, gor en serie skarpa girar, sannolikt for att undvika fiskebatar som ar vanliga i omradet.

Pga detta missforstar man varandra.

God kommunikation hade nog kunnat losa detta, men, den goda komunikationen kan mycket val ha blivit "lost in translation" mellan Filipinsk engelska och, US Navy engelska (som tex envisas med att anvanda yards i komunikation med handelsbatar.
« Senast ändrad: 19 juni 2017, 14:42:33 av Origoxy »
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2017, 15:11:33 »
Jasså, tur att du ändrat åsikt sedan Stenafärjan blev påseglad i farleden in mot Göteborg för ett tag sedan.
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2017, 16:21:56 »
Jasså, tur att du ändrat åsikt sedan Stenafärjan blev påseglad i farleden in mot Göteborg för ett tag sedan.

Tror Du missförstå... .. igen........  Jag hävdade redan första dagen att olyckan med Jutlandica hade orsakats av bristande radiokommunikation, hade den skötts rätt hade man inte missförstått varandra.

Sedan, det var nog inte riktigt så att "Stena färjan" blev påkörd...... snarare hade hon minst samma, om inte större skuld än Tärnvind.....

http://www.havkom.se/assets/reports/RS2016_05-Stena-Jutlandica-Ternvind.pdf

« Senast ändrad: 19 juni 2017, 16:24:43 av Origoxy »
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2017, 16:44:43 »
Ja om man anser det, har man inte mycket till nautisk kunskap vad gäller ombordläggnig och hur man undviker kollisioner.