Båtluff Grekland 94!
« skrivet: 13 juni 2017, 11:22:06 »
För att få lite variation i repriserna, så hoppar vi till 94 och mitt första men långt ifrån sista besök i Grekland.
Helt plötsligt fick dom annars så järnvägstrogna kompisarna Patrick och Robert för sig att ta en flygstol till Grekland utan att ha någon resplan alls...
Vi flög till Aten med Scanairs DC10 vilket bara det idag är kul att ha gjort...
När vi landat vid lunch, så var det som att komma till en ny värld, på den tiden stod i stort sett inga skyltar på engelska, utan det var bara att försöka fråga sig fram för att lyckas åka flygbussen ner mot centrum. Flygbussen var för övrigt en gammal Londondubbeldäckare.

Vi kom ner till Pireus så småningom med Metron och blev helt förälskade i atmosfären runt alla färjor som skulle avgå, det mullrade, visslades i pipor och var folk och fordon överallt!
Vi visste inte alls vart vi skulle, men Paros skulle vara kul hade jag hört ett rykte om, sagt och gjort, vi köpte en biljett till Paros...
Här är vi ombord på Poseidon Express och ser Apollon Express 1, en av 3 systrar som skulle bli kvar länge i Grekland.

Massor med folk som vill kliva på Apollon Express 1, i bakgrunden Metrostationen.
På den här tiden i högsäsong, var det inte alls ovanligt att man tog på betydligt mer folk ombord än vad man hade klassning för.

Exjapanaren N. Kazantzakis som trafikerade Heraklion på Kreta, henne skulle vi åka senare.

Ex-japanaren Rethimon, lite skillnad på storlek då och nu på Kretafärjorna.

Lite rörig ordning här, men dom  här bilderna togs innan vi klev ombord...

Så åker vi iväg och ser Aptera på vänster sida.

Upplagda kryssningsfartyg, varav den bakre nyligen hade bärgats efter att ha kapsejsat.

Hon reparerades senare och kom i trafik igen.

Panagia som var en fd Jahre Line färja.

http://www.faktaomfartyg.se/kronprins_harald_1961.htm

Ryssbygge och finskbygge!

Mera upplagda fartyg, katamaranen på land ser ut att ha träffat på lite sten...

Naias II på väg in mot Aten.

Vi hade ingen aning om hur långt tid det skulle ta till Paros, vi lämnade Pireus vid 17 tiden, det här var innan internet och jag hade inte skaffat någon guidebok...
Vi kom dock fram till Paros vid 22 tiden på kvällen och gick för att hitta boende, det gick inte alls bra mitt i högsäsongen, så vi sov ute i hamnen vid en väderkvarn.

Poseidon Express ankommer Paros vid lunch.

Här är det morgon, och Apollon Express 1 och Poseidon Express är på väg tillbaka mot Pireus. Poseidon Express skulle 96 kantra här i hamnen där hon ligger på bilden efter att ha vejat för någon fiskebåt och träffat på en sten. Sanningen var dock säkert att man höll hög fart förstås...

Sen hade vi hört att Ios skulle vara party, så vi hittade en färja som gick dit på eftermiddagen. Och inte vilken som helst, utan Express Olympia som var fd Viking 4! :) Här gör vi ett stopp vid Naxos och ser Express Santorini, en annan färja som blev kvar länge i Grekland, såldes bara för något år sedan.

För två grabbar som bara åkt färjor uppe i Norden, så var detta så häftigt, så annorlunda! Hamnarna hade inga ramper eller någonting, färjorna låg med bara två trossar och rampen nere, folk trängdes, bilar tutade osv!

Express Olympia närmar sig Ios, jag minns att det var hysteriskt med folk ombord, det var folk på varenda yta av däcket man kunde var på, även utanför relingen under livbåtarna!!! Tror jag läste senare, att hon hade haft 3000 pers ombord vid kontroll och certifikat för 1700, den kaptenen fick fängelse. Det fanns inga databiljetter, utan alla hamnkontor sålde handskrivna biljetter, så den det var upp till besättningen att ha kontroll och eventuellt stoppa fler från att få åka med.

En flygande Delfin anländer Ios!

Vi hittade ett extremt sunkigt boende på Ios, vi hittade inte heller upp till själva Ios by! Vi hängde nere i hamnen och undrade vart partyt var...

Här står jag och vi har precis lämnat Express Olympia, hon fortsatte vidare mot Santorini.

Efter bara en natt även på Ios så tyckte vi Kreta var en bra plan! Det gick inga stora färjor ner mot Kreta från öarna på den tiden, men norskbyggda katamaranen Nearchos fick vi åka.

Det var inte så noga med vart man fick sitta, så vi hittade perfekta platser framför styrhytten!

Framme i Heraklion på Kreta, dags att hitta boende.

Anek Lines och Minoan Lines i Heraklion.

Lilla Anemos gick på någon nord-sydlig linje.

URL=http://s333.photobucket.com/user/DJAlter70/media/sc0004_zpsb0478fca.jpg.html][/URL]

Vi hittade ett vandrarhem och nästa dag spanade vi in hamnen innan vi åkte och badade. Här tvättar man skorstenen på King Minos.

URL=http://s333.photobucket.com/user/DJAlter70/media/sc0005_zps3642dd86.jpg.html][/URL]

Äldre kryssningsfartyg.

Anek Lines Rethymnon i väntan på kvällsavgången.

Veckans badpojke poserar! :)

Efter 3 nätter var det dags att lämna Kreta och åka upp mot Aten igen, här är vi ombord på Minoan Lines N.Kazantzakis och notera vad dom två tjejerna bakom läser!

Efter en natt ute på däck, så ankommer vi tidigt till Pireus, här ser vi Apollo Express 2, Express Olympia och Romilda.

Apollo Express 2 och Express Olympia.

Romilda

Det är hysteriskt i Pireus vid den här tiden, massor med färjor som avgår runt 8 tiden ut mot öarna.

Lastning pågår!

Det ska erkännas, att vi var bra sugna på att kliva ombord! :)

Viking Lines gamla Apollo!

URL=http://s333.photobucket.com/user/DJAlter70/media/sc0016_zpsad59894f.jpg.html][/URL]

Romilda bunkrar.

Ialyssos, en av tre systrar byggda i Finland, en var hos Ålandslinjen som Prinsessan.

Mindre färjorna ut till Poros och Egina som ligger närmast Aten. Vi ser åter igen Viking Lines fd Apollo.

Milos Express närmast och Georgios Express bakom.

Romilda sticker iväg.

Express Olympia avgår, till höger skymtar Panagia Tinou 2, det var väldigt mycket fd engelska kanalfärjor vid denna tid i Grekland.

Norskbyggd katamaran.

Ialyssos igen.

Naias II, syster till Golden Verginia som senare sjönk med namnet Express Samina utanför Paros.

Väldigt lik svensk skärgårdsbåt och Boghammar Marin bygge!

Agios Nektairos fd Viking Lines Apollo.

Det var allt från båtluffen 94! Men mer resor ner till Grekland skulle det verkligen bli! Jag klassar än idag denna spontana lågbudgetresa som än av mina bästa resor! :)

//R

*
SV: Båtluff Grekland 94!
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2017, 12:02:54 »
Jag tackar för härliga bilder och ett fint reportage! Det är bara att fortsätta sen ;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2017, 14:17:38 »
lite kul med en spontanresa utan direkt mål tycker jag. Gjort lite liknande bilkörning i USA med bestämd start och stopp tid och där emellan lite hur som haver/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2017, 20:06:32 »
Trevliga bilder. Av bilderna att döma från Pireus verkar det som att lyxkryssarna ännu inte hade hittat till Aten? Eller såg ni några utav dem ute på de andra öarna?

Tänk om man kunde få flyga med en DC-10 igen..det väcker gamla flygminnen. Dock så måste det varit med Premiair ni flög med till Aten då Scanair gick ihop med danska Conair redan -93 :-)
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2017, 20:29:16 »
Trevliga bilder. Av bilderna att döma från Pireus verkar det som att lyxkryssarna ännu inte hade hittat till Aten? Eller såg ni några utav dem ute på de andra öarna?

Tänk om man kunde få flyga med en DC-10 igen..det väcker gamla flygminnen. Dock så måste det varit med Premiair ni flög med till Aten då Scanair gick ihop med danska Conair redan -93 :-)

Kryssningsfartyg såg vi, men 94 var dom fortfarande inte några bjässar!
Självklart var det Premiair, men den var lackad i Scanairmålningen DC:10 an!

//R
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2017, 23:47:54 »
Ännu en högklassig reseberättelse med dito bilder :)  Kul att en färja är med både här och i reportaget från Hongkong och Filippinerna 8)

Tittar man på fartygen så är det ju inte många som finns kvar i Grekland, en av de få är ju Anemos, nuvarande Mirtidiotissa.

Lite kul med Aneks två systrar Rethimnon och Candia, den ena köptes in nästan ny och den andra tio år senare. Har alltid undrat om dom behöll det övre trailerdäcket i Grekland?
*
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2017, 18:39:37 »
Tusen tack för dina reportage Robert!
Förutom att reportagen är mycket välskrivna så kommer nostalgikänslorna fram i stora mått för oss somär lite äldre.

Just Grekland är särskilt intressnt eftersom många skandinaviska färjor hamnade där.
Minns själv när jag var på Rhodos 1975. Då spanade man i gamla fd Puttgardenfärjan Deutschland och fd  DFDS Kronprinsesse Ingrid när de kom från Pireus tidig kväll. Jag tror de gick i par med varandra.
I Pireus några år senare fick man se ytterligare en del gamla kändisar. På kajen mitt emot Knossos/Festos, minns inte vilken, låg den gamla Öresundsbåten Absalon rejält ombyggd i förskeppet till något lustjaktliknande. Att gå på kajen och nästan ta på en av Köpenhamnsbåtarna man växt upp med var stort. Att åka med var lite utanför resplanerna, vilket jag ångrat många gånger sen.
/Marre
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2017, 19:03:31 »
Tack så mycket för alla bilderna!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
*
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2017, 19:15:17 »
Guldstjärna igen Rocky. Är underbara bilder från Grekland. Man kom ju tyvärr inte dit ner förens ex antal år senare och då var det inte lika många äldre trevliga fartyg i trafik.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2017, 22:44:57 »
Det gamla kryssningsfartyget med två skorstenar hade en spännande historia

http://nickscruisecorner.blogspot.se/2012/02/emerald-seas-another-on-of-my-favorite.html

« Svar #10 skrivet: 15 juni 2017, 10:34:59 »
Tack för allt beröm! :)
Det kommer mera Grekland från 90 tal, 2000 tal och nutid senare! Jag tänker lägga upp alla mina tidigare reportage igen när jag har tid över! Dom flesta kommer dock att få samma bilder som tidigare, det tar för lång tid att redigera om alla bilder och dom scannade från Grekland har jag endast på Photobucket.

När det gäller den skärgårdsbåtsliknande Poros Express som jag misstänkte var byggd hos Boghammar på Lidingö, så stämmer det! Mpba forskade lite och fick uppgifter från Grekland. Hon har en syster som hamnade i Iran som ni hittar på länken nedan!

http://www.faktaomfartyg.se/mania_express_1976.htm

//R

« Svar #11 skrivet: 15 juni 2017, 17:39:56 »
Riktigt trevligt reportage!
Resor 2017
M/S Silja Symphony
M/S Finlandia
M/S Birka Stockholm
M/S Viking Cinderella
M/S Viking Rosella
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2017, 07:45:51 »
Ser nu att jag drabbats av Photobuckets snikna krav på att betala dyrt för att bilderna ska synas... Har redan betalat dom för att få mera utrymme och tycker det borde räcka. Kommer att flytta över många bilder till Flickr istället, men tills vidare så syns inte detta reportage.

//R
*
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2017, 08:23:02 »
photobucket suger fet jäkla (censur).
Det är tråkigt när dom hittar på sådana saker.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2017, 20:11:49 »
Har aldrig gillat Photobucket, blev bra å börja med Flickr istället. Men när jag började med Photobucket var alternativen få.
Helt sjukt att dom vill ha extra betalt bara för att visa bilderna på tex forum...
Ännu mera sjukt att man dessutom redan betalat en gång i tiden för mer utrymme och obegränsad visningstid å nu vill dom ha ännu mera trots att sidan är full med jobbig reklam...

//R