*
Birger jarl konkurser..
« skrivet: 17 maj 2017, 18:52:54 »
Som vi alla vet Leif Ivan kursade sitt ena bolag för att för att bli av med personalen..

Men nu såg jag (på en sida jag inte hittar igen) att någon annan har begärt det bolag som äger själva fartyget i konkurs med..
Han har 2 eller flera bolag kopplade till båten, det ena begärde han i konkurs det andra, vem/vilka? hur ser framtiden ut, jobbar någon på båten nu?

Säkert flera än jag som undrar, och garanterat någon som sitter inne med information..
Sluta censurera och radera!!!
SV: Birger jarl konkurser..
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2017, 22:55:16 »
Det ser väl ut som om det bara är Fartygsrestauranger Stadsgården AB som är i konkurs.
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2017, 23:53:28 »
Kan det vara så att någon sökt sjöpant i fartyget?
Det är naturligtvis svårt på så vaga uppgifter fundera längre så det vore fint om du kunde finna källan på nytt.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2017, 15:22:39 »
Där av att jag söker mer utförlig information här, går den få så får man den här..
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2017, 21:52:18 »
Birger Jarl skall göra korta kryssningar.
Hur funkar det med löner?  Ni som jobbar där nu, får ni lön? Och i vilket bolag är ni anställda?
*
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2017, 14:05:25 »
Birger Jarl skall göra korta kryssningar.
Hur funkar det med löner?  Ni som jobbar där nu, får ni lön? Och i vilket bolag är ni anställda?

Någon borde veta vad som händer..
hoppas det kommer svar från insatta..
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2017, 15:04:24 »
Du kan förstås försöka på Sjömansfoton från förr och nu på Facebook. Turerna kring konkursen har behandlats där. Bara som ett förslag
Fredrik Ahlman
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2017, 20:09:27 »
*
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2017, 04:38:57 »
En ren hotel/hostel verksamhet är väl det enda man kan tänka sig för detta fartyg. Förhoppningen är att dom billiga banderollerna på Birger försvinner. Idag ser hon för jävlig ut
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2017, 12:31:07 »
Hon ar ju inte SOLAS sa att ha henne i trafik utanfor Sverige blir svart.

Som hotel, kanske, men, finns gott om ex pax batar till salu.

Tror andra hands marknaden ar ratt begransad, strax over skrot pris, lat oss dock hoppas att hon blir kvar i Stockholm, aven om jag ar mer an tveksam till hennes nuvarande agare.
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2017, 18:15:58 »
Suck,då blir det nog tyvärr stranden för Damen snart.../Ulf
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2017, 20:53:41 »
Säg inte så tänk på asbest
Fredrik Ahlman
*
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2017, 16:39:47 »
Säg inte så tänk på asbest

Då kör vi en C Express/Onyx.

Alltid trevligt med ett Status Quo:

1. Ingen vill bevara Birger eftersom ingen vill betala (eftersom förståelsen för teknisk kulturhistoria inte är så utvecklad).
2. Någon vill skicka henne till skroten.
3. Detta får inte ske p.g.a asbest etc.
4. Se punkt 1.
5. Hon blir liggande någonstans och förfaller.
6. Se punkt 1.
7. Slutligen sjunker hon där hon ligger.
8. Är det punkt 1 som gäller nu också eller hur blir det?

Jag är nog rädd att baserat på tidigare track record kan det nog bli en soppa här, d.v.s "ingen vill betala" för ett bevarande och samtidigt får skrotning inte ske p.g.a asbest. C Express höll ju på att sjunka i Vasa hamn och var ju en långkörare utan dess like (hoppas inte den tråden är för evigt försvunnen utan att arkivet från gamla Landgången har den kvar).

Självfallet är det ju så att korrekt hantering av Birger Jarl vore att hon blev ett permanentdockat musei/hotell/restaurantfartyg. Tänk lite som af Chapman fast vidareutvecklat (OK låt oss säga Viking i Göteborg). Man skulle kunna göra något bra av henne men det lär krävas ett samarbete mellan lite olika parter och där kan jag kanske känna en viss tveksamhet. Det lär nämligen krävas en kombination av privat drift och offentlig insats i detta fall såvida hon inte kan placeras på land (tänk gamla Finnmarken).

« Svar #13 skrivet: 01 juli 2017, 17:05:31 »
Lugn i stormen jag vill gärna först se hur det utvecklar sig med ev sjöpant i fartyget. Som du säkert minns finns ju bla lönefordringar utanför lönegarantin;

http://www.sjomannen.se/nyheter/seko-stammer-birger-jarls-agare/

Då kan det bli ett exekutivt förfarande.
« Senast ändrad: 01 juli 2017, 17:07:07 av kapstans »
Fredrik Ahlman
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2017, 10:15:06 »
Bumpar denna tråd - något nytt ang försäljningen?