Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Super yachts byggda i Sverige
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet Idag kl. 01:19:10 »
Och dessutom byggd på Kockums
2
Kryssningsfartyg / SV: Super yachts byggda i Sverige
« Senaste inlägg av kapstans skrivet Idag kl. 00:54:08 »
Helt enig med att Lady Ellen är en praktmöbel som många tror är ett gammalt fartyg men då det i själva verket är i det sammanhanget ett modernt fartyg. Hon hör ju verkligen hemma i Skärhamn.
3
Kryssningsfartyg / SV: Super yachts byggda i Sverige
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 23 augusti 2017, 23:52:58  »
Kanske inte direkt en superyacht men däremot, kanske Sveriges vackraste fartyg.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lady_Ellen

Byggd ursprungligen till Bröderna Johansson innan konkursen, numera lite otippat ägd av Tarbit.
4
Kryssningsfartyg / SV: Bilder från nya Genting Dream!
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 23 augusti 2017, 23:42:43  »
Varifrån kommer delnamnet"Genting"ifrån?/Ulf

Moderbolaget, samma som Star Cruises heter Genting Group
5
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« Senaste inlägg av Mumin skrivet 23 augusti 2017, 23:05:04  »
Härliga minnen. Jag kommer ihåg, när jag var barn och vi åkte till Finland från Lybeck, så lyftes familjebilen, en folkare, ochså med kran på däck. Det var någon gång ca 1970 och båten var antingen Finnhansa, Finlandia eller gamla Aallotar. Ser bilen ännu sväva 😁
6
Kryssningsfartyg / SV: Bilder från nya Genting Dream!
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 23 augusti 2017, 22:27:32  »
Varifrån kommer delnamnet"Genting"ifrån?/Ulf
7
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 23 augusti 2017, 22:07:41  »
Sanslöst härliga bilder.:)
Vet du vilken Viking som ligger bakom Aallotar på Finnbodabilden?
Bilden på Viking2 till sjöss var helt underbar att få se./Ulf
8
Kryssningsfartyg / Super yachts byggda i Sverige
« Senaste inlägg av Lars H skrivet 23 augusti 2017, 22:03:28  »
Klämmer in det här inlägget under kryssningsfartyg, då det har bäring på diskussionen om Kockum och de få kryssningsfartyg som byggts.
Som sagt, det blev inte många svenskbyggda kryssningsfartyg. Däremot försökte sig såväl Oskarshamns varv, under ledning av Allan Lundin, jämte Marinteknik i Öregrund, på att bygga yachter i den allra dyraste klassen.

Oskarshamn byggde bla Destiny 1988. En 53 m lång skapelse som jag besökte flera gånger. Förutom ett överflöd av bladguld och hamrat silver lite här och där, karaktäriserades inredningen av ett utsökt hantverk. Något som Allan Lundin hade svårt att hitta tillräckligt duktiga svenska hantverkare att utföra. Det medförde att inredningen, till stora delar byggdes upp i Holland, revs ned och fraktades till Oskarshamn för återuppbyggnad. Fartyget har under åren haft namn som Passion och heter numera Vixit.

Året därpå byggde man Jefferson Beach som också var elegant med en längd av närmare 50 m. Heter numera Braveheart.

Marinteknik byggde i slutet av 80- i början på 90-talet (byggåret varierar något) en närmare 42 m lång yacht som numera heter AMZ. Har tidigare haft namn som Cosmopolitan Lady, Ask och RSR.
-------------
Möjligen att någon till eller några också byggdes, men någon betydande skeppsbyggnadsnisch, som i Tyskland, Holland eller Italien blev det inte. Mycket beroende på avsaknaden av svensk hantverksskicklighet på alla möjliga områden.

Här några foton på yachterna.

Destiny/Passion:
http://www.charterworld.com/index.html?sub=yacht-charter&charter=passion-2508

Jefferson Beach/Braveheart:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-23394/braveheart.htm

AMZ:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-22700/amz.htm




9
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 23 augusti 2017, 21:57:10  »
I Båtologen som jag hänvisade till står det att Gustav Vasa fr o m 1968 gick på linjen Malmö-Travemünde.....
10
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« Senaste inlägg av Marre skrivet 23 augusti 2017, 21:44:56  »
Först måste jag vara ödmjuk när jag påstått att Prins Bertil -64 aldrig ersatt GV. Skulle vara intressant att veta när och varför.
Vad jag vet är att hon var i tidtabell för Lion Ferry ´s Halmstad-Köpenhamn/Århus-linjer under 1965 och enligt uppgift ska hon levererats till Kanada i början på 1966.
I övrigt känns det olustigt att beskyllas för att fara med osanning när motuppgifterna inte är korrekta.

Citera
1967 förlängdes leden till Malmö - Trelleborg - Travemünde.
I SJs turlista fr om 26/9 1965 står följande tider:
GV: avg Malmö 21.10, avg Tbg 0.20 ank Tme 8.00. (söndagar andra tider)
I stort sett samma turlista gäller hela 1966. Jag måste korrigera mig här också, med att Trelleborg körde 1966 till Sassnitz på heltid fram till leveransen av Skåne.

Citera
TRELLEBORG var inte en förstärkning sommartid, utan gick endast på leden vid GUSTAV VASA's varvsöversyn
Sommaren 1967, 28/5-23/9 ingick Trelleborg i turlistan Tbg-Tme söndagar 14.35 fr Tbg med återresa 22.15, dessutom fredagar 16/6-18/8, enligt SJs turlista GV körde samma tider som tidigare.

Citera
1969 (inte 1968) slutade GUSTAV VASA att gå via Trelleborg
1968 fr o m leveransen av Drottningen gick hon Tbg-Tme med eftermiddagtur kl 14 från Tbg och åter kl 22. GV gick direkt Mö-Tme kl 23.30 resp 10.00.

Fr febr 1969 ersatte Kronprins Carl Gustaf Drottningen som blev sommarfärja med veckoslutsturer Tbg-Tme. KCG körde kvällsturen  och GV dagturen direkt Mö-Tme.

Källa till mina uppgifter är SJs tidtabeller och där finns reservationer för ändringar, men mitt minne säger mig att det i så fall inte är några stora förändringar.

/ Marre
Sidor: [1] 2 3 ... 10