Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 15
1
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 21 november 2017, 21:55:35  »
Tråden stängs p.g.a. personliga påhopp!

Med vänliga hälsningar
Moderatorerna


2
Färjor / SV: Peter Pan förlängs
« skrivet: 17 november 2017, 18:20:41  »
Peter Pan kommer att ersättas av Patria Seaways under januari och februari.

3
Reseberättelser / SV: Weekendresa med MS Lofoten
« skrivet: 14 november 2017, 21:21:03  »
Vilka fina bilder!  8)  Hon var väldigt trivsam ombord.
Tack, ja det är inga många fartyg jag har upplevt en så trivsam atmosfär på som på Lofoten.

Kul. Lofoten är en raritet som jag tyvärr missat.

Har själv rest med Kong Harald rundresan Bergen - Kirkenäs - Bergen. Tog väl en 11 eller 12 dygn. Har man lite flyt med vädret är det en fantastisk tur.
Då har du något att se fram emot. :) Jag måste också åka en tur och retur någon gång, det längsta för mig hittills är Kirkenes-Bergen. 

Nordstiernan från 1956, är en annan raritet. Kryssningar runt Svalbard med henne marknadsförs bla av svenska Globetrotter.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MS_«Nordstjernen»


Ja fick också ett mail från Globetrotter med erbjudande på henne nästa sommar, sugen blir man.

Fantastiskt fint reportage. Kan bara hålla med om det som skrivs.

För övrigt har jag också rest med både Lofoten och Nordkapp under senaste månaden. Korta jobbresor över natten. När det gäller Nordkapp så tycker jag att den hårt kritiserade ombyggnaden inte är så illa som alla säger. Även om just Café Multe inte är särdeles fartygsmässigt. Men - so what, för en transportresa är det helt ok. Pilsnern var fullt drickbar där också.

Åter till Lofoten så är den utan tvivel min favorit bland de nuvarande Hurtigruterna. Speciellt efter den varsamma ombyggnaden för att återskapa 60-talet. Tidigare var Nordstjernen min favoritbåt men den har ju gått ur Hurtigruten numera. Och många år tillbaka höll jag gamla Polarlys som favoriten men den ersattes ju för nästan 25 år sedan så då börjar vi tala om historia.

Hur som helst är informationen just nu att både Lofoten och Vesterålen skall fortsätta fram till dess det nya Hurtigruteavtalet träder i kraft. Vad som sker sedan är skrivet i det blå. Man säger sig ha önskemål om att bevara Lofoten i någon sorts trafik eftersom den har sin egen publik men dess värre innehåller det nya avtalet krav på miljö, handikappanpassning och sådant som blir svårt att modifiera fartygen efter.
Tack! Ja vi får se vad framtiden utvisar, med jag tror ändå att Hurtigruten kommer att bevara Lofoten i någon av form turisttrafik.

Takk for en flott reportasje med mange flotte bilder!
Tack själv!

Riktigt härliga bilder. du fick ett bra väder att fota i snyggt /TT
Tack ja för en gång skull hade jag tur vädermässigt i Norge. ;)

Tusind tak for en fantastisk fin reportage, og fotos i rigt mål. Herlig læsning og utroligt flot vejr på de mange fotos.

Bedste hilsner
René

Tack René!

Åter igen världsklass Kim! :)

//R
Tack Robert!

MS Lofoten ser utrolig hyggelig ud, og der kan man da tale om en maritim atmosfære.
Og billederne er jo en bekræftelse af, at Norge er verdens smukkeste land. ;)

Tak for reportagen, og de flotte billeder.
Tack, ja den atmosfären finner man inte på särskilt många fartyg idag.

4
Reseberättelser / Weekendresa med MS Lofoten
« skrivet: 12 november 2017, 21:04:44  »
Sätt er bekvämt, nu är det dags för ett av de längsta inläggen i bloggens historia. Under de kommande 111 bilder kommer ni att få uppleva de norska fjordarna och klassiska MS Lofoten byggd 1964.


Resan som ägde rum helgen 7-9 oktober startade med en flygning med Norwegian från Stockholm till Bergen.


Vädret i Stockholm denna dag var inte så mycket att hurra över. När vi kom in i Norge blev det betydligt bättre och det blev en vacker flygning över fjällen. 


Vid inflygning till Bergen syntes Fjord Lines Stavangerfjord på sin resa mot Hirtshals. Jag har själv haft nöjet att åka med denna färja för ett par år sedan. Helt klart en av de trevligare färjor jag har åkt (och det är ju en del). I skrivande stund håller på att byggas om med fler hytter och en utökad bufférestaurang.


Skärgård, berg och färja kan det bli bättre?


Bussresan från flygplatsen in till centrala Bergen tog cirka 30 minuter.


Många upplagda offshorefartyg tyder på att marknaden har haft ljusare dagar. 


Vackra S/S Stord 1. Byggd 1913 som lokalbåt i Vestlandet. Fartyget är idag en veteranbåt och opereras av en stiftelse.


Nordleds Ekspressen på väg in till stan från Askøy.




Skönheten själv försökte gömma sig.


Hon lastas med kran för sin 7 dagars färd upp till Kirkenes.


Incheckningen gick smidigt. Efter en kortare säkerhetsgenomgång i terminalen var det dags för mig att få en dröm uppfylld, att få åka med Lofoten.


Jag var såklart tvungen att utforska fartyget. Panoramasalongen med trevlig utsikt föröver.


Det finns två huvudtrapphus ombord en i fören och en i aktern, sedan finns det även många trappor som endast går mellan två däck.


På däck A, där ombordstigningen i Bergen ägde rum, finns en kombinerad reception- och utflyktsdisk.


På salongdäck ligger merparten av de allmänna utrymmena. Längst i aktern har vi denna mysiga bar. Det var här som diverse förevisningar ägde rum.






De flesta hytter finner man på däck B (2).


Vid klockan 18 fick vi tillgång till hytterna. Jag hade bokat en ospecificerad utsideshytt och fick denna trevlig i kategori A med ett litet "koöga". Alltid trevligt att kunna titta ut, även under den mörkare årstiden. 


Ett däck under panoramasalongen finner man en annan salong. Inte lika bra utsikt, men mysig interiör.


Eftersom jag åkte på kortare resa ingick endast frukost i biljettpriset (helpension för de som åker en hel kryssning). Så istället för att köpa en trerättersmeny i restaurangen för 460 kr, valde jag att ta en matbit i cafeterian. På Lofoten kör man ett annat matkoncept än på de andra Hurtigrutenfartyg, nämligen 60-talstema (både i restaurang och cafeteria). Eftersom jag var i Norge kunde jag inte undgå att smaka på fiskekaker. Det hela smakade bra, framför allt passade den stekta löken fint till. Sedan lärde jag mig även att det inte var någon idé att jag försökte prata någon staplande norska eftersom servitrisen svarade på svenska. ;) 


Mörkret kom lagom till vår avgång vid 20.


Vi passerade under Askøybron.


Några tappra själar var ute under den bistra och blåsiga kvällen.


Eftersom jag bodde nära vattenytan kunde jag noggrant studera vågorna från sängen.


Tro det eller ej, denna bild är tagen strax innan 7 följande morgon.


En halvtimme senare började ljuset komma fram.


Frukosten serverades i restaurangen varje morgon mellan 7 och 10. Utbudet var tillräckligt med både kalla och varma rätter att välja mellan, med en hel norska inslag såsom fisk. Själv var jag mest svår på den norska gröten. 


I cafeterian har de fina målningar på äldre Hurtigrutare. Här har vi S/S Lofoten byggd 1932 och i trafik för Hurtigruten fram till 1964.


Cafeterian som fick betydligt snyggare inredning när Lofoten byggdes om till mer 60-talskänsla för ett par år sedan.


I cafeterian finns också souvenirbutiken.




Det aktra trapphuset.


Lotsbåt utanför Ålesund.


Vi var lite försenad till Ålesund, därför stannade vi bara i drygt 20 minuter innan vi fortsatte. Detta gjorde inte så mycket då vi skulle besöka staden igen senare under dagen.


Vyn från hytten tydde på att det var dags att gå upp till soldäck.


Häftiga ön Sula på vår babordssida. Ön är en egen kommun med 7000 invånare.


Istället för att fortsätta framåt in i Storfjorden (som i sin tur leder in till Geirangerfjorden), vilket fartygen gör under sommarmånaderna, så svänger man på hösten in i Hjørundfjorden.


Hjørundfjorden är 35 km lång och går genom de vackra Sunnmøre-alperna.


Fiskebåten var populär bland hungriga matgäster.




Den lilla byn Store Standal med färjeförbindelse, med fjället Kolåstinden i bakgrunden (1432 m.ö.h.).


Påpälsade stod vi passagerare ute på däck. Bland kryssningspassagerarna var mer parterna tyskar, förutom norrmän var även engelsmän, australiensare, fransmän och kineser med ombord.


Frågan är varför var jag i hytten vid detta tillfälle? Ut på däck igen Kim!


Så närmar vi oss byn Urke där vi skulle ankra upp. På bilden syns berget Saksa (1073 m.ö.h.), ett populärt besöksmål från Urke.


Den här bilden beskriver rätt så bra hur vacker resan var.


Urke ligger vid bifjorden Norangsfjorden som sträcker sig in det till lilla samhället Øye.


De vackra höstfärgerna och snön på fjälltopparna gör (om möjligt) landskapet ännu vackrare. Jag valde en bra tidpunkt att resa på. Sist jag var här i slutet av oktober 2015, så hade i princip alla höstfärger redan försvunnit.




Det blir lätt många fjordbilder i så här vackra landskap.


Tenderbåten på väg mot oss för att ta iland de första passagerarna (de som skulle åka på någon utflykt). Jag hann som tur med den andra turen, så att jag kunde genomföra min planerade aktivitet.


Den planerade aktiviteten var att gå en bit på leden upp mot Saksa, fram till ett vindskydd där jag hade läst att man skulle ha en fin vy över samhället och in i Norangsfjorden, perfekt för mig som ville fota MS Lofoten.




Leden var tidvis väldigt brant. Mindre bra för en som mig som lätt får svindel. ;)


Men lera och hala stenar stoppade inte mig, några fall senare kom jag fram till vindskydden.


Det skulle visa sig att jag inte var ensam om idén, utan en grupp till från Lofoten hade också begivit sig upp hit.


Det var värt strapatsen när jag fick bra bilder på fartyget. 


Vackert fartyg i en vacker miljö. Efter 3 timmar iland hamnade jag på den sista tendern tillbaka till Lofoten.


Restaurangen ombord, riktigt mysig. Det märktes dock att den inte var stor och den blev snabbt fullsatt tidigt på morgonen. Ändå var vi bara 112 passagerare och 42 besättningsmän ombord.


Den dagen Lofoten försvinner (förhoppningsvis väldigt långt borta i tiden) skulle jag inte ha något emot att köpa denna modell. 


På däck var det genomgång från kockarna om hur man filear lax.


En klassisk vy från Lofoten med isbjörnen.


Fjord 1s färja Hjørundfjorden som trafikerar en del av E39.


Landgången som användes transporterades till sin plats med gaffeltruck.


Kranen fick åter användas för lastning av varor som skulle nordöver.


En av höjdpunkterna i Ålesund är att besöka stadsfjället Aksla.


Dit upp är det 418 trappsteg. Som att jag inte hade fått dagens dos av motion redan. ;)


Staden har cirka 40 000 invånare. Stora delar av staden försvann i en brand 1904, men har lyckts bygga upp det i Jugendstil. 


Katamaranen Valderøy


Inte så konstigt att jag inte såg Lofoten från Aksla....


Min nödutgång var inte direkt lätt att passera genom.


Till middag denna kvällen blev det biff á la Lofoten, smarrigt värre!


Utanför Molde mötte vi sydgående Nordlys.




I Molde gick jag av för att ta några mörkerbilder.


Under natten anlöpte vi Kristiansund och följande morgon när jag vaknade befann vi oss i Trondheimsfjorden.


Gryningen var fantastisk och jag tillsammans med alla tyskar begav mig upp till bryggvingen för att fota.


Munkholmen utanför Trondheim.


I Trondheim låg sydgående MS Nordkapp inne. Eftersom jag inte med egna ögon hade sett uppfräschningen hon och hennes systrar har fått, var jag tvungen att göra besök ombord. Här á la carte "Kysten". 


Brygga bistro


Arkaden, modernt och snyggt, men jag måste säga att det känns lite sterilt.


Däcksplanerna är annorlunda med trä färg i bakgrunden.




Ett utrymme jag har lite svårt för är Multe café. I denna tidigare bar har de bytt ut sköna skinnfåtöljer mot pinnstolar.






Panoramabaren Explorer har däremot bara blivit bättre. En riktigt mysig känsla här nu. 








Ute på däck 5 finns det ett observationsdäck som sträcker sig runt hela fartyget.


Två jacuzzi finns i aktern på däck 6.




Helt klart mer hotellkänsla än på Lofoten.


Konferens/föreläsningssal


"Kompass" en kombinerad butik, utflyktsdisk och reception.


Incheckningen vid landgången på däck 3.


Klockan 10 lämnade Nordkapp på sin resa söderöver.


Nordkapp är en av de Hurtigrutare som har upptäckt mer än den norska kusten. Under 00-talet gick hon tillsammans med systern Nordnorge ner till Antarktis om vintrarna.


Trondheimsfjorden är ett försöksområde självkörande båtar.


En av Trondheims pendlarbåtar.


Klockan 12 fortsatte Lofoten, tyvärr utan mig ombord. Jag hade gärna följt med hela vägen till Kirkenes, men tyvärr är ju ofta tid just en bristvara.


Resan med Lofoten överträffade alla förväntningar. Besättningen gjorde verkligen sitt yttersta för att man skulle trivas och fartyget i sig är i fint skick.




Innan jag skulle flyga hem hann jag med ett par timmars sightseeing i Trondheim. Vädret kunde man inte klaga på. Nidarosdomen är Trondheims populäraste turistmål. Det är Nordens näststörsta domkyrka, endast Uppsalas är större. 


De äldsta delarna av kyrkan som finns kvar idag har cirka 850 år på nacken.


Fin spegling i Nidelva.




Uppe på en höjd väster om stan ligger Kristianstens fästning. Fästningen är uppförd på 1680-talet.


Någon timme senare var jag på Værnes för att ta en av CityJets Bombardier CRJ900 tillbaka till Stockholm.
 
Tack för att ni har tagit er igenom hela reportaget. Jag hoppas att ni har uppskattat det.

/Kim Viktor

5
Reseberättelser / SV: Två olika sjövägar till Litauen
« skrivet: 06 november 2017, 14:59:06  »
Fantastisk! Dine bilder og reisereportasjer gir inspirasjon til nye reiser  :D
Tack, ja Litauen är värt en resa. :)

Fina bilder men maten på Athena Seaways såg ju inte särskilt spännande ut skulle det vara nån form av schnitzel?
Tack, det var buffé och jag vet nog inte var allt var som serverades, men den stora är fylld kycklingfilé (ost och konserverad annans ;) ).

Åter igen har Kim bjudit oss på ett reportage långt bort från dom vanliga färjorna/kryssningsfartygen, lyfter på hatten igen! :)

Men det märks att dessa Ro/Ro fartyg från början inte verkar byggda för så mycket passagerare utan mer för frakt och några chaufförer.
Sen är det inte bara duscharna som ger lite Medelhavskänsla på Athena Seaways, utan rulltrappan är en klassiker där nere.

//R
Tack, ja rulltrappan också.

6
Reseberättelser / Två olika sjövägar till Litauen
« skrivet: 05 november 2017, 22:58:58  »

I slutet av oktober tog jag en liten weekendresa till Litauen. Färjorna till Klaipeda går från pittoreska Karlshamn.


Från själva staden är det en bit ut till färjehamnen. Jag hade inget bättre för mig och gick ner till hamnen på drygt en timme. Hamnen ligger avsides från lokaltransport, men det är möjligt att ta taxi hit till ett rimligt pris. 


DFDS har tre färjor på rutten mellan Karlshamn och Klaipeda. Optima och Athena Seaways kör daglig trafik på linjen. Utöver dessa avgångar gör Patria Seaways två rundturer per vecka (måndag och fredag från Karlshamn). Vilket visar att fraktbehovet på linjen är enormt!


Terminalen i Karlshamn är oerhört enkel och samtliga måste checka in här (även lastbilschaufförer och personbilsresenärer).


Gammeldags reklam för DFDS.


En dröm gick i uppfylles när jag äntligen fick åka Patria Seaways. Jag har länge tittat på en resa med henne på olika rutter. Hon har de senaste åren fungerat som extrafärja och har i princip trafikerat alla DFDS-rutter i Östersjön.


Ombord fick vi (6 st) gående passagerare åka denna minibuss den 300 meter långa sträckan till fartyget.


Bildäcket blev tillslut helt fullproppat.


Innan jag kunde gå till hytten, var jag tvungen att hämta ut nyckeln (plastkort) från receptionen. Hyttnumren förstod jag inte logiken med, på däck 6, hyttnummer 3XX och på däck 5 hyttnummer 4XX.


Hytten var inte den modernaste, men stor och funktionell.


Den lilla á la carten Mare Balticum med 36 sittplatser. 


Patria Seaways byggdes som Stena Traveller 1991. För Stena har hon bl.a. gått mellan Hoek van Holland-Harwich samt Karlskrona-Gdynia. Hon har även varit utchartrad till TT-Line. År 2004 såldes hon till DFDS Lisco.


Avgång från Karlshamn, Athena Seaways gick 2 timmar efter.




Trapphusen och korridorerna var dekorerade med fotografier av DFDS färjor.


Maten var extremt billigt. En tvårätters kostade 190 kronor. Service var däremot extremt långsam. Det tog närmare en timme innan jag fick huvudrätten, trots att jag var ensam i restaurangen. 


Gult är inte alltid fult.


Ombord finns en liten bar och en lika liten butik. 


Ett par gråsiskor tog skydd från det hemska vädret.




Restaurangen har kvar sin inredning från Stenatiden.


Jag åt frukost här och det var inte särskilt spännande, men med ett pris på 70 kr kanske man inte kan förvänta sig för mycket.


Receptionen


Ja vädret var inte särskilt upplyftande...


På väg in mellan vågbrytarna.


Samtidigt försvann fotoljuset helt och regnet började ösa ner.


Minsveparen M53 Skalvis tillhör den inte allt stora litauiska flottan.


Finska Aura.


Bulkfartyget Kambos lastade inför en resa mot Mozambique.




I containerhamnen låg utterliggare ett bulkfartyg.


En utsideshytt ombord på Patria.


Fyrbäddshytterna är väldigt stora. Fönsterna är bra mycket större än de som finns i restaurangerna.


Om man inte vill ha hytt under resan är man tvungen att köpa en vilstol för ett par hundra.




I början av oktober flyttades Karlshamnsfärjorna till den nya centrala färjeterminalen i Klaipeda. Därmed går alla DFDSs färjor därifrån. Terminalen i sig är fräsch och rymlig.


Gamla staden med anor från medeltiden.




F.d. tyska Nordwind.


Från de centrala delarna av staden tog jag passagerar- och cykelfärjan ut till Kuriska näset. Den vackra halvön som är nationalpark. 




Badsugen blev jag inte.


Några timmar senare och mycket blötare, anlände Regina Seaways från tyska Kiel.


Fullt vid kaj. Enligt planen så ska Regina få den nya färgsättningen under vintern.


Längre söder ut på kuriska näset går bilfärjan över till fastlandet (precis norr om färjehamnen).




Jag lärde mig en del litauiska, oftast är det bara att lägga till ett s på något namn.


Efter en regnig dag var det skönt att få komma ombord i värmen på Athena Seaways.


Här fanns det många vilstolar.


Hytten var inte särskilt upphetsande, men dög väl för en natt.


Patria fick nu vila i ett dygn, innan söndagsavgången till Sverige.


Avgång för den trettontimmarlång resan till Karlshamn.


Som synes saknade middagen alla form av färg och tyvärr saknade den även smak...


Tack och lov för mer logiska hyttnummer.


Om man har otur att få en hytt på däck 5, är man tvungen att gå ut för att komma till de allmänna utrymmena.


Road Kings bar, eftersom den var öppen hela natten, var det också några som sov i sofforna här. Det syns inte på bilderna eftersom de är tagna tidigt på morgonen, men det var i princip fullt ombord med 500 passagerare, vilket visade sig vara rätt så trångt. Bara i kön till frukosten fick man tillbringa mer än 30 minuter för att få någon mat.


Receptionen


Mellan däck 6 (hyttdäck) och däck 5 (de allmänna utrymmena) fanns endast en smal trappa (om man inte vill gå ute).


Restaurangen, tyvärr är havsutsikten rätt så begränsad, t.ex. har denna fartygsklass endast 5 fönster i fören på däck 5.


Allt är i en öppen planlösning, bar, lekrum och restaurang tillsammans gör lätt att ljudvolymen blir hög.


A la carte Mare Balticum.


Natten var lite gungig med en svag kuling som motvind. 


Duscharna ute på däck visar att fartyget tidigare har gått i Medelhavet och då har haft pool ombord.


Strax innan klockan 9 började vi vända utanför Karlshamns hamn.




Vi gående fick åka rulltrappa ner till aktern på däck 3.


Där väntade en stor turistbuss på oss. Vilket behövdes, vi var fler än 50 fotpassagerare denna resa.


300 meter senare klev man av bussen, gick upp två våningar i terminalen passerade den tomma tullen och sedan ner två våningar igen till markplan. För att komma cirka 100 meter från passagerarnas landgång i aktern på Athena. Kunde vi inte bara ha fått gå rakt över istället?


Jag hade några timmar på mig tills tåget skulle gå och hann då ner till naturreservatet Kofsa Nabbe.


Tankern Navigator Libra bogserades in till kaj.


En sista vy på Athena Seaways. Även om priserna för kryssnigar är rätt så dyra, är det en trevlig och annorlunda upplevelse att åka på kryssning till Litauen. Om man har höga förväntningar och förväntar sig samma kvalité på mat och service som på norra Östersjön så lär man bli besviken. Men allt ombord får ses som väldigt prisvärt. Ifall man bara önskar sig en lugn sjöresa och att få uppleva vackra Klaipeda är denna rutt perfekt.

/Kim Viktor

7
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 04 november 2017, 09:56:03  »
Hammerodde är en liten färja 400pass. 168 hyttplatser 1500lastmeter.

Vad Stena har för planer vet vi inget om.

Men dom lär köpt henne billigt.
Enligt källor 22 miljoner Euro. Jämfört med 38,2 miljoner Euro när hon byggdes 2005.

8
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 03 november 2017, 15:50:49  »

9
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 03 november 2017, 13:12:39  »
Patria Seaways?
Nej så lätt ska vi inte ha. ;)

10
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 03 november 2017, 11:01:22  »
Kim kompletterade med rätt led, din tur!

Tittar man riktigt noga så står faktiskt Gerd skrivet upp och ner rakt på Vaxholmstexten.
Haha nej då var det inte så krångligt. ;)

Vi fortsätter med en till back, vems är denna?

11
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 02 november 2017, 22:21:37  »
Kornhallsleden. Hur man kunde ta Gerd är för mig en gåta. ;)

12
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 02 november 2017, 22:19:08  »
Halmstad-Grenå? Annars är väl inte Karlskrona-Gdynia istället för Gute en högoddsare.

13
Färjor / Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 02 november 2017, 12:26:51  »
Hammerodde är såld till Stena med leverans hösten 2018, nör Faergens kontrakt till Bornholm går ut.

http://www.soefart.dk/article/view/564746/danske_faerger_saelger_ropaxfaerge_til_stena?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

14
Kryssningsfartyg / Kölsträckning av Virgins första
« skrivet: 31 oktober 2017, 20:50:58  »
Virgin har släppt fler detaljer angående deras nya fartyg. Det första fartyget kommer att vara för 18+. Exteriört har hon många likheter med Fincantieries senaste nybyggen.





https://www.usatoday.com/story/travel/cruises/2017/10/31/new-cruise-line-virgin-voyages-adults-only/817927001/

15
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 29 oktober 2017, 13:54:52  »
Mälar Victoria?

Sidor: [1] 2 3 ... 15