Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3
1
Färjor / Fjord Line bygger nytt
« skrivet: 18 augusti 2017, 12:41:29  »
Fjord Line har beställt en ny katamaran från Australien, leverans 2020.

 https://www.fjordline.com/presse/pressemeldinger/fjord-line-bygger-nytt-skip/


2
Färjor / God beläggning på Västervikslinjen
« skrivet: 17 augusti 2017, 10:10:41  »
Beläggningen på Destination Gotlands nya färjelinje mellan Västervik och Visby har uppnått 84% under julimånad. Oklart om de syftar på passagerare, personbilar eller båda.   

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6755334

3
Reseberättelser / Adriatiska havet med Thomson Spirit
« skrivet: 16 augusti 2017, 17:33:19  »
Kryssning med Thomson Spirit i Adriatiska havet

Jag har alltid tyckt att sommaren ska upplevas i norra Europa. Detta år blev det ändring på det och semesterresan gick ner till Medelhavet. Det hela började med att jag fick ett bra erbjudande från Cunard sent på våren för en kryssning mellan Aten och Venedig. Dessvärre visade det sig att datumet inte passade oss och jag fick leta vidare. Till slut fastnade jag för Thomson (nytt rederi för mig) och valet stod mellan Thomson Spirit från Dubrovnik och Thomson Dream från Korfu, både anlöpte liknande hamnar. Balkonghytterna var slut på båda fartygen (finns inte så många) och då kändes Thomson Spirit som ett mer spännande val.  Dessutom ville vi tillbringa några dagar extra i Kroatien.


För flygresan valde vi SAS som var billigare än Norwegian (i vart fall om man ville ha med bagage). Det var först gången jag fick flyga med en A320neo, fantastiskt hur tystlåtet planet var och med hög komfort ombord.


Flygresan gick på strax under 3 timmar. Här en vy från inflygningen till Dubrovnik.


Bra med USB-tuttag vid varje säte. Till hösten kommer dessa plan också att få WiFi.


Till terminalen fick vi åka med dessa roliga bussar.


Med taxi tar det drygt 30 minuter från flygplatsen in till gamla stan. Vi bodde på ett litet "guest house" precis utanför stadsmuren.


Gamla staden var välbesökt så här på kvällskvisten, men inget jämfört med hur det kan vara på dagarna. Vissa dagar är det så trångt att man bokstavligen inte kommer fram. Borgmästaren i staden har pekat ut den stora mängd passagerare som kommer med kryssningsfartygen som ett hot mot världsarvet. Därför är det nog troligt att det i framtiden kan komma liknande restriktioner som i Venedig även här (t.ex. max 5 fartyg inne samma dag). Förra året hade Dubrovnik 529 kryssningsanlöp och 800 000 passagerare en ökning med över 50 anlöp från 2015.


Den 300 meter långa gågatan Stradun går igenom hela gamla staden i öst-västlig riktning.


Efter en god nattsömn i värmen (skulle bli betydligt värre med värmen...) var det dags för en dagsutflykt till nationalparken på ön Mljet. En taxi hämtade oss vid vårt boende och tog oss ner till hamnen. Vi kom fram lagom till att Thomson Dream la till. Nyrenoverade Queen Victoria låg redan vid kaj.


Tyvärr skulle vi inte åka denna skönhet, men jag ska inte klaga när jag fick åka....


...en f.d. norsk katamaran. Hon byggdes i Norge 1990 och levererades till Holländska Rederij Doeksen med namnet Stuifdjik. 1992 såldes hon till norska Møre og Romsdal Fylkesbåtar och fick namnet Lauparen. Rederiet startade tillsammans med Fosen Trafikklag "Kystekspressen" med trafik mellan Trondheim och Kristiansund. På den linjen gick Lauparen fram till 2002, då Mørejarl och Ladejarl levererades. Lauparen såldes till Kroatien och har sedan dess gått från Dubrovnik till bl.a. Mljet och Korčula. Ersättaren Mørejarl såldes också till Kroatien och henne kan man hitta i Split. Ja det var väl ungefär det jag kunde om norska snabbåtar. ;)


Hela rutten.


Norska skyltar kvar ombord. Dock verkade de inte gälla längre då det var tillåtet att vistas ute på akterdäcket.


Katamaranen har plats för 200 passagerare på två däck.


Huvudsalongen


Övre salongen, folk verkar njuta av den vackra utsikten utanför.... ;)


Resan till Polače tog 1 timme och 40 minuter, väl iland tog vi en minibuss upp till nationalparkens entré. Passagerarbåten Štít (som jag tyvärr inte vet någon historia alls om ;) ) tog oss till Jungfru Marias ö och dess kloster samt kyrka.   


Klostret byggdes redan i slutet av 1100-talet, medan kyrkan (på bilden) kom till under 1600-talet.   


Utsikt mot vattnet som från början var en sötvattensjö, men nu består av saltvatten.


Moračnik tog oss tillbaka till "fastlandet". Där vi tog en promenad i skogen med vackra havsvikarna.


En del människor såg lite besvärade ut och det kan nog bero på den 35 gradiga värmen. Jag mådde däremot prima, än så länge...


Nationalparken grundades 1960 och omfattar 5400 hektar. 119 olika fågelarter har sitt hem här.


I inträdesavgiften (160 kr) till parken ingår båtresan till Jungfru Marias ö.


Nona Ana tog oss tillbaka till Dubrovnik efter drygt 6 timmar på denna vackra ö.


Huvudhamnen på Mljet är Sobra, dit går bilfärjan Lubenice.


Lite färg på rampen skulle nog inte skada...


Kuperat landskap.




I 25 knop satte vi fart mot Dubrovnik.


Thomson Dream (ex. Homeric, Westerdam, Costa Europa) har varit i Thomsons flotta sedan 2010. Det här blir hennes sista säsong med bas i Korfu, nästa år tar TUI Discovery 2 (ex. Legend of the Seas) över dessa kryssningar. 


Queen Victoria renoverades i våras för 50 miljoner dollar. Bl.a. fick hon en påbyggnad i aktern, liknande den Queen Elizabeth har.


Lotsen ska av.


Australiensare ombord.


Så var resan med katamaranen över. Alltid trevligt att få åka med en gammal norska. ;)


Utsikt över den gamla staden följande morgon.






Dubrovnik lastade inför resa till italienska Bari. Fartyget byggdes 1979 som Connacht och började sin karriär på Irländska sjön. Senare övertog Brittany ferries färjan innan hon såldes till Kroatien 1996.


Thomson Spirit skulle först avgå från Dubrovnik 22, men eftersom vi var tvungna att checka ut från hotellet vid 10, så tog vi taxin direkt till kryssningsterminalen och var framme innan klockan 11. De flesta passagerare (99 % av alla var engelsmän) kom direkt med flyg från Storbritannien. Vi var nog inte många som hade bokat endast kryssning. När vi skulle hämta ut boardingkorten frågade personalen var vi kom ifrån och de såg lite chockade ut när jag sa Stockholm. ;) Annars var det en smidig incheckning med det vanliga, fotografering (där jag alltid ser hemsk ut) och registrering av VISA-kort. 


Dags att borda skönheten.


Som sagt blev det en insideshytt, kanske inte det roligaste, men det fungerade. Jag vill ändå spendera mest tid ute på däck.


Hytten kändes fräsch, skotten hade nog renoverats rätt så nyligen. I badrummet var det mer slitet och avloppsystemet fungerade inte perfekt. 


Två Jadrolinija-färjor möts.


Som jag skrev så skulle vi inte avgå först 22, så det gick utmärkt att gå iland igen och upptäcka mer av staden.


Trimaranen Krilo Eclipse på ingående och även långa MSC Sinfonia smög sig in.


När det är 35 grader ute, finns det väl ingen bättre idé än att gå 500 trappsteg uppåt? ;)


Utsikten var värd ansträngningen.




Lite historia om fartyget jag åkte med. Hon byggdes för Holland America 1982 och fick namnet Nieuw Amsterdam. År 2000 köptes hon av American Classic Voyages och gick på kryssningar runt Hawaii. Rederiet gick i konkurs och Holland America övertog fartyget igen. Sedan 2004 ägs hon av Louis Cruise Line och har sedan dess varit utchartrad till Thomson Cruises. Det var tänkt att denna säsong skulle vara hennes sista hos Thomson, men de har valt att chartra henne i ytterligare ett år. Det var snack om att Celestyal skulle sätta in som andra fartyg runt Kuba, men med tanke på hur få balkonghytter hon har så känns det inte så troligt.


Avgång för spanska Pullmanturs Horizon. 


Horizon gick tidigare för Pullmanturs dotterbolag Croisieres De France som var inriktat på franska kryssningsgäster. I våras lades rederiets verksamhet ner och fartyget överfördes till Pullmantur.


Horizon byggdes för Celebrity 1990. 18 år senare började Solstice-klassen leverers. Dessa systrar är nästan 3 gånger så stora som Horizon, utvecklingen har gått snabbt. 


AIDAblu lämnade med destination Zadar.


 

MSC Sinfonia har lagt till rätt under Franjo Tuđmans bron. Som är uppkallad efter Kroatiens första president.


Oj den här skulle ju inte ha kommit med... Jaja här är ifall jag med solsting efter en segdragen säkerhetsövning. Där vi behövde ta på oss flytvästarna. Jag måste erkänna att besättningen fick hjälpa mig spänna fast flytvästen, sån här gammeldags teknik övergår mitt förstånd. ;)


I solnedgången strax efter klockan 20 lämnade MSC Sinfonia hamnen.


Solnedgångar skulle vi få se fler av, då det var sol varje dag. Till skillnad mot hur det var i Stockholm... ;)


Jag lovar det kommer mer....

/Kim Viktor

4
Färjor / Atlantic Visions charter förlängs
« skrivet: 16 augusti 2017, 15:08:28  »
Atlantic Visions charter har förlängts ett år till november 2018.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=787189&messageId=990190

5
Lastfartyg / CSCL Jupiter på grund
« skrivet: 14 augusti 2017, 20:14:08  »
Containerfartyget CSCL Jupiter har gått på grund utanför Antwerpen.

http://gcaptain.com/containership-cscl-jupiter-hard-aground-scheldt/

6
Kryssningsfartyg / Costa neoClassica säljs
« skrivet: 09 augusti 2017, 14:09:45  »
Costa meddelade förra veckan att neoClassica har sålts, frågan är bara till vem?

Costa Victoria kommer istället tillbaka till Europa, efter ett antal år i Asien.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/17567-costa-confirms-victoria-back-to-europe-neoclassica-sold.html

7
Övrig sjöfart / FLYTTAD: Parkering Värtahamnen
« skrivet: 07 augusti 2017, 17:49:53  »

8
Reseberättelser / Gute mellan Visby och Nynäshamn
« skrivet: 24 juli 2017, 19:56:49  »
Jag och landgångaren Stefan blev inbjudna av Gutes befälhavare Fredrik Andersson för en resa mellan Visby och Nynäshamn igår. Hon går nu under sommaren som fraktfärja för Destination Gotland och kör bl.a. farligt gods.


Som båtolog skäms jag över att jag tog flyget ner till Visby. Med SAS CRJ-900 vilken opereras av Cityjet tog flygresan från Arlanda endast 40 minuter.   


Svenskägda Island Sky var ett av dagens två kryssningsfartyg som låg inne i centrala Visby. 


M/S Visby låg och lastade inför en resa till Nynäshamn.


Dags att borda svenskbyggda Gute, byggd 1979 i Falkenberg.


Den lilla gemytliga mässen med plats för 12.


Gute har under vintern varit utchartrad till Stena Line för trafik mellan Göteborg och Frederikshavn. Då kan det vara bra att ha en dansk ordlista. 


Stena Line ska fortsätta att charta Gute i höst och sätta in henne mellan Karlskrona-Gdynia som fjärde fartyg. Hennes överfartstid beräknas vara 14 timmar (10 timmar för de nuvarande färjorna). Vi får se vad som kommer att hända med Polenrutten i framtiden, men det är ingen högoddsare att två nya större färjor kommer dit till 2020 (kanske någon av Stenas nya E-flexer), då både Gdynia och Karlskrona beräknas vara utbyggda och kunna hantera större färjor.


Disken


Byssan


M/S Visby lämnade just Visby 11.35.


Skrotlast kördes ombord på Gute.


Gotlandia på väg in på morgonens tur från Västervik.


Även hon skulle lasta och lossa för att bege sig till Nynäshamn.


Saléns Island Sky igen med gamla staden i bakgrunden.


Det andra kryssningsfartyg som låg inne var lilla Clio. Fr.o.m. nästa år lär fler och större fartyg att komma till Visby, då den nya kryssningskajen ska vara färdig.


12.00 släpptes förtöjningarna och vi satte kurs norröver.


Den låååånga trappan från bildäck upp till passagerarområdet. Det finns ingen hiss.


På däck 3 finns 6 stycken "containerhytter".




Inuti en av containerhytterna, spartanskt, men funktionellt.


Skylt på lettiska, från tiden hon gick för Riga Sea Line eller Scandlines? Den verkade dock inte vara 13 år gammal.




Ingång till restaurangen och den enda passagerarsalongen ombord.


Underhållningen bestod av en tv-apparat. Maten som serveras till passagerarna är oftast samma som till besättningen.


På denna resa var det 12 passagerare (chaufförer), det maximala antalet Gute får ta som lastfartyg och 15 stycken i besättningen.


Stenaspelet, typ som Finans. Stena är ju rätt kända för att göra bra affärer, så det är ett passande spel.


Bastun


"Säkerhetsrummet"


Backen


Rätt så tomt ute på väderdäcket på denna avgång.




Akterrampen


Överbyggnaden, med besättningshytter på däck 4 och 6 samt passagerarhytter på däck 5.


Kontrollrummet, på samma däck som trailerdäcket.


Även maskinfolket har en liten ventil så att de kan se havet.




Högst upp igen, utsikt från bryggan. Just här passerade vi ett band med algblomning.


Hyttkorridoren för passagerare på däck 5.


En utsideshytt.


Trevlig utsikt från hytten.


Gotlandsbolaget 152 åriga historia.


Babords bryggvinge


Styrbords bryggvinge


På däck målades det för fullt.


Navigationshytten




Resetider vid olika hastigheter. Vår resa gick på nästan exakt 6 timmar.


Kaptenens hytt, självklart med en bilbana!


Kommandobryggan har tack och lov fått ljusgrå färg istället för den tidigare gröna.


Ovanför bryggan, gäller bara att akta sig så att man inte blir knockad av radarn. ;)


Inget för den som är höjdrädd, alltså gick jag snabbt ner igen. ;)






Minnen från Baltic Scandinavian Line som hon trafikerade för 2007-2009, både mellan Kapellskär och Paldiski samt deras nyöppnade rutt (som inte blev någon succé) mellan Härnösand och Kaskö. Baltic Scandinavian Lines köptes upp av DFDS 2011.


Rampen i fören på trailerdäck som inte används längre, då bogporten är igensvetsad.


Gute har totalt 800 lastmeter.


Menyn i mässen, där även vi åt.


Vid ankomst till Nynäshamn mötte vi Utö Express på sin kvällstur mot Ålö.


Fredrik styr in mot kaj med stadiga händer och gör en vacker tilläggning strax innan klockan 18.




Så har vi lämnat Gute för denna gång. Jag vill passa på tacka alla i besättningen som gjorde resan möjlig. Det var en intressant och annorlunda upplevelse.


Jag var tvungen att gå ut på piren i fritidsbåtshamnen i Nynäshamn för att ta en bild till på Gute. Det är ändå inte varje dag man ser henne här.

Ha det gott alla läsare!
/Kim Viktor

9
Färjor / Superfastarna sålda till Stena
« skrivet: 12 juli 2017, 19:45:06  »

10
Reseberättelser / Vårresa till Polen
« skrivet: 04 juli 2017, 22:26:07  »
Under kristihimmelfärdsveckan spenderade jag ett par dagar i Polen och på Bornholm. Huvudfokusen låg på att testa ett par färjor jag tidigare inte har åkt.


Resan startade med en snabbtågsresa ner till Malmö och byte till Pågatåget mot Ystad. Som tur var kom jag en timme innan ett stort elfel som drabbade hela järnvägen i Skåne.


Två Polenfärjor, den bakre (Skania) skulle jag resa med.


Incheckningen gick smidigt och tilldelades en utsideshytt på däck 7. Inget fel på hytten i sig, men jag hade nog önskat ett lite större fönster.


Steril hyttkorridor, a la 90-tal.


För er som inte har koll på färjan så byggdes hon för Superfast ferries i Grekland 1995 och var även deras första färja så hon fick det kreativa namnet Superfast I.  År 2004 köptes hon av italienska Grimaldi och döptes om till Eurostar Roma för att sättas in på deras paradrutt mellan Civitavecchia (Rom) och Barcelona. 2008 hamnade hon i Unity Lines ägor och har sedan dess seglat mellan Ystad och Swinoujscie. 


Likt många andra färjor i Medelhavsområdet så utrustades hon med en rulltrappa ner till bildäck. 




Snackbaren på däck 8 med 155 sittplatser.




Trapphus med havsutsikt, ett trevligt inslag.


Tillskillnad från många andra färjor på södra Östersjön har långtradarchaufförerna en egen restaurang, vilket bidrog till att det var väldigt tomt i den vanliga cafeterian.


Vad är en restaurang utan en Zebradel? ;)


Discobaren var stängd under dagsresan i lågsäsong. Kan tänkta mig att det är mer fart här under nattresan tillbaka från Swinoujscie.




Eftersom det var måndag, så hade Baltivia liggedag i Ystad och därför kunde jag beskåda båda Polferries-färjorna tillsammans. Inom en månad kommer de att få sällskap av en tredje färja, Cracovia.


Klockan 13.30 la vi ut med kurs mot Swinoujscie.




En ensam långtradare med farligt gods fick stå på väderdäck. Som ni kanske ser på bilden hade vi ingen högre fart, runt 14-15 knop hela resan, men Skania kan komma upp i hela 27 knop. Synd att hon inte längre får använda sina fartresurser fullt ut.


I aktern på soldäcket fanns en bred gul linje med texten no smoking behind this line, tyvärr respekterades inte denna uppmaning. Istället kastades en rad fimpar ner på bildäcket där det oftast står farligt gods.


Ett av få ställen som var öppen under denna avgång.


Receptionen med ett trapphus bakom. Just trapphusen låg lite undangömda och inte alls så centralt som man är van med.


Ensam i  à la carte Bon Appétit fick jag en trevlig middag med bra service, även om jag och servitören hade vissa svårigheter att förstå varandra på engelska. Restaurangen har endast 56 platser, så om man reser på nattavgång i högsäsong lär man behöva försäkra sig om en plats så fort man kommer ombord.


Vad sägs om en saffranmarinerad hälleflundra? Det smakade helt underbart, bland det bästa jag har ätit på en färja och det till ett mycket rimligt pris.


Sex timmar går fort och efter min middag närmade vi oss inloppet till Swinoujscie.


Alltid trevligt att få komma till hamnar som har flera olika hamnverksamheter.


Kontrollstationen för fartyg in till Szczecin.


På väg ner för floden Swina som mynnar ut i den stora Oderlagunen.


Flodkryssaren Princess


I Sverige sparas hamnkranar som kulturminne, här används de fortfarande för fullt.


Terminalen i Swinoujscie är kanske inte den vackraste på utsidan, men faktiskt rätt så fräsch inuti. Frågan är om den inte är något överdimensionerad. Jag har svårt att tänka mig att dess kapacitet någonsin har använts fullt ut.


Polferries Mazovia har nu varit i trafik för rederiet i två år. Hon står högt upp på min önskelista över färjor jag vil prova, även om jag har svårt för Polferries som rederi (erbjuder ingen speciell upplevelse).


När jag skulle kliva av via landgången ropades ett automatiskt meddelande ut i högtalarna att alla gående passagerare skulle gå ner till bildäck där en buss väntade, men alla andra passagerare gick av via landgången, så det gjorde jag också. ;)




För att komma till själva staden är man tvungen att ta färjan över floden.


Skania lossar och lastar för att om tre timmar åter sätta kurs mot Ystad.


Alla gående får åka med färjan gratis, men endast polskregistrerade bilar får åka med vid vissa tider.


Mitt inne i staden med anor från 1700-talet låg mitt gemytliga hotell Ottviano.


De hade i vart fall humor....


Fiskerimuséet


Galileuz och Polonia


Nils Dacke var som vanligt sen och jag var tvungen att gå och checka ut från hotellet, därför missade jag hennes avgång.


Fullt i hamnen, två Ystadsfärjor och två Trelleborgare.




Fort Anioła byggt 1958.


En gammal finlandsfärja, f.d. Skywind som gick mellan Stockholm och Åbo mellan 2002 och 2007. Från början hette hon dock Öresund och gick mellan Helsingborg och Köpenhamn. Hon har fortfarande kvar spåren på lastdäck, men i dagsläget transporterar hon inga järnvägsvagnar.


Galileuz var från början italienska Via Tirreno.






Tyska m/s Chateaubriand erbjuder hamnturer.


Baltivia lastas för sin 12.30-avgång mot Ystad. Henne skulle jag inte åka med. Jag har åkt henne en gång och det räcker. Nej istället skulle jag prova en trevligare färja m/s Polonia.


Fortsättning följer från både Polonia och sedan blir det även en liten avstickare till Bornholm.

Ha det gott!

11
Reseberättelser / Premiärtur Visby-Västervik
« skrivet: 27 juni 2017, 22:13:24  »
Destination Gotlands första resa mellan Visby och Västervik ägde rum den 22 juni med HSC Gotlandia.


Jag åkte ner med Gotlandia II kvällen innan från Nynäshamn.


Scottish Viking har kvar sitt blåa skrov, som hon har haft under hela sin livstid.


Salongen längst fram på däck 6 på Gotlandia II. Eftersom det var två dagar innan midsommar så var färjan i princip full, även om det inte syns på bilden. ;)






Däck 5




En hel del gående passagerare. Och gå fick vi göra, Gotlandia II la till vid kaj 7 i Visby därifrån är det en bra bit in till terminalen.


Väl ute mötte jag upp Stefan A och vi begav oss till hotellet, där vi hade ett rum med balkong som hade utsikt över hamnen. Det finns sämre lägen för en shipspotter.


Gotlandia hade en kvällsavgång från Nynäshamn och lade till i Visby strax efter 21.






Kan det bli mer gotländskt?


Staden i vackert kvällsljus.




I solnedgångar kan det mesta bli vackert, t.o.m. landgångar.


Nästa morgon hade Gotland lagt till vid kajplats 6.


Vi checkade in vid 6-tiden och det var ingen större trängsel.


Bevis på att jag var med på premiärturen. ;)


Alla bilar fick stå i en enda fil.


Rampen från övre däck.


Däck 5 aktern


Däck 5 fören


Däck 6, här hade Destination Gotlands ledning sina platser och bjöds på frukost. Jag tycker att vi aktieägare hade kunnat få något. ;)


Gotlandia är som synes inte den bästa fotofärjan....


Tack för detta korta besök Visby, vi syns om inte annat tills nya Visborg kommer.




Den nya kryssningspiren i Visby som ska vara färdig nästa år.




Soldäcket, det som är bra jämfört med Gotlandia II är att man kan nå båda sidor av soldäcket utan att gå in mellan, men annars har de två lika dåliga soldäck.


Istället för en riklig frukostbuffé på hotellet, blev det en "kulinarisk" frukostbricka...


Restaurangtorget i aktern


Informationen midskepps


Det obligatoriska atriumet som finns på nästan alla snabbfärjor (de som har två passagerardäck alltså).




Landgången i Västervik såg bokstavligen ut att vara under konstruktion.


I Västervik var det invigning av färjelinjen och ett hundratal lokalbor hade samlats. Lokalpolitiker, destination Gotlands VD och Smålands hamnars VD höll tal och tackade Gotlandsbåten för att ha startat stafetten och för att Destination Gotland tog över stafettpinnen. 


Efter en timme i hamnen gick hon tillbaka till Visby.


En stor skillnad i år jämfört med när Gotlandsbåten körde, är att tidtabellen möjliggör dagsturer till Visby, vilket verkar ha varit uppskattat av lokalborna.




Färden fortsatte därefter mot Stockholm. Men en Gotlandsfärja till hamnade på bild, nämligen Gute i Norrköping. Gute ska i sommar vara fraktfärja till både Nynäshamn och Oskarshamn, innan hon återigen chartras ut till Stena Line i höst, för att denna gång trafikera Karlskrona-Gdynia.

Det var allt för denna gång.
Ha det fint!
/Kim Viktor

12
Färjor / Stena E-flexer
« skrivet: 27 juni 2017, 19:49:39  »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.


13
Färjor / Regal Star har blivit ombyggd
« skrivet: 27 juni 2017, 10:45:33  »
Regal Star har fått en ny hyttavdelning, vilket ökar antalet bäddar ombord till 100.

http://majandus24.postimees.ee/4155901/tallinkil-tuli-naiste-tottu-laeva-laiendada?gallery=102693&image=6809555

14
Kryssningsfartyg / Seminarium ombord på Peace Boat
« skrivet: 14 juni 2017, 19:47:26  »
Fredagen den andra juni arrangerade naturskyddsföreningen tillsammans med Peace boat ett seminarium om "hållbara hav", ombord på just Peace boats fartyg Ocean Dream i Värtahamnen i Stockholm. Seminariet fungerade som en uppstart inför den stora FN-konferensen om världens hav som hölls förra veckan i New York. Bland de inbjudna talare fanns vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin, miljöminister Karolina Skoog, Stockholms miljöborgarråd Katarina Luhr samt representanter från Greenpeace, WWF och race for the Baltic.   


Ocean Dream var det första kryssningsfartyget som la till vid den nya kajen Värtahamnen 511. Egentligen är det ett kajläge för tågfärjor, men eftersom vi tyvärr inte har kvar några tågfärjor i Stockholm, används det för tillfället för kryssningsfartyg upp till 260 meter långa.


Efter att ha lämnat in mitt pass i terminalen fick jag mitt besökskort och kunde gå ombord. Ocean Dream byggdes i Ålborg 1981 för Carnival som M/S Tropicale. Hon har därefter gått för Costa och P&O Australia innan hon såldes till Peace Boat 2008. Idag går hon på jorden-runt-kryssningar och har cirka 1000 passagerare/volontärer och forskare ombord samtidigt. De flesta är ombord i flera månader i sträck, många hela vägen runt jorden.


Några av alla deltagare. De japanska kvinnorna med vackra dräkter var säkerhetsvakter ombord, trevligare uniform än de svenska securitasvakterna. 


I Starlight ägde själva seminariet rum. Baren har som de flesta områdena ombord behållit sina namn från sina tidigare "liv" (en del från Carnival också). 




En del av passagerarna ombord visade oss en japansk dans.


Peace boats grundare Yoshioka Tatsuya berättade om deras verksamhet och framför allt hur stolt han var över att få bygga en helt ny miljövänlig Peace boat.


Peace boat har nämligen skrivit en avsiktsförklaring med varvet i Helsingfors att bygga världens miljövänligaste fartyg. Fartyget kommer att drivas av både LNG, solenergi och vindkraft. T.ex. ska alla balkonger ombord ha solpaneler istället för plexiglas. Fartygets form är inspirerat av en val för att minska motståndet så mycket som möjligt.


Isabella Lövin talade om sina förväntningar inför konferensen i New York. Med huvudfokus på plastproblemet.


Katarina Luhr tog upp mer lokala frågor som alla plastpartiklar som kommer ut i vattnet från stadens konstgräsplaner.


Egentligen ingick ingen visning av fartyget, men hallå jag på ett kryssningsfartyg, klart att jag måste utforska det. ;)


Club Bahia, nog ska volontärerna och passagerarna få festa loss även på en sån här resa.


Pianobaren var riktigt läcker.






Buffet panorama, fick en smärre chock när jag klev in här, inredningen kändes som en blandning av en långtradarchaffisarnas restaurang på Polenfärjorna och ett snabbmatställe. 


Om jag förstod rätt så har denna restaurang inte öppet på daglig basis.




Ett par fartyg låg inne och solade sig.


Akterdäcket med en pool som inte användes för tillfället.




Midskepps pool och lidoservering.


Bambu var utplacerat på soldäcket, rätt så exotiskt för en svensk.




Broadway showlounge, har nog helt klart sett likadan ut sedan hennes tid som Costafartyg.


Läcker entré
 

På de nedre däcken finns ett lite atrium och butiker runt omkring.


Hyttkorridorerna var bland de vackraste jag någonsin har sett på ett kryssningsfartyg och trevliga latinamerikanska städare var det också.




Receptionen och utflyktsdisken. Jag tittade snabbt på vilka utflykter som erbjöds i Stockholm och det var en stor skillnad från traditionella kryssningar. Vad sägs som att besöka Henrikdalsverket och studera reningsprocessen? 


Göteborgarna ska alltid hänga på den finaste plasten. ;)


Om man åker runt i några månader kanske man behöver träna någon gång i alla fall. ;)






Utställningsrummet som används flitigt i olika hamnar. Tidigare var kasinot placerat här, så skönt att slippa se det.


Det var den rundvandringen. Jag hoppas att jag har inspirerat någon att jobba so volontär ombord. Jag blev själv sugen på det.

15
Pollarsnack / Flytta lastbilstrafiken från vägarna till vattnet
« skrivet: 09 juni 2017, 20:50:45  »
Miljöpartiet i Stockholm vill öka de lokala transporterna till sjöss och på så sätt minska lastbilstrafiken. Den politiska viljan verkar finnas, bara hoppas att det genomförs också.

http://www.stockholmdirekt.se/debatt/debatt-mp-flytta-lastbilstrafiken-fran-vagarna-till-vattnet/repqfi!mZQP5DrjkbHk4IYJv1qrIw/

Sidor: [1] 2 3