Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Färjor / SV: Silja Europa - Nordbankens fula spel
« skrivet: 12 december 2017, 09:16:05  »
Vi har haft denna diskussion många gånger och även länkat inläget från Aktuellt tidigare.

Det som glöms bort är att Myrstens spekulerade bort ca 400 miljoner på valutaaffärer kring Europa. De pengarna gick liksom inte att trolla tillbaka.

Möjligen kan man till Myrstens försvar säga att det vid just den tiden fanns en kontext där stat inklusive statstelevision ville förmedla bilden att det tvärt om var de som skyddade sig och tog hand om sina företag som var "spekulanter", man skulle lita på statens utfästelser, även beträffande valutakurser.

Men ett stort företag som Myrstens har ett eget ansvar och skall inte falla för sådan politisk retorik. I dagens kontext förefaller Myrstens agerande rent förkastligt och direkt oansvarigt. På gränsen till brottsligt i förhållande till varvet.

2
Färjor / SV: Color Line/group skall börsnoteras
« skrivet: 11 december 2017, 07:58:08  »
Man kanske gör som Stena och säljer dyrt för att sen gå kasst under 10 år för att kunna köpa tillbaka bolaget billigare. ;)
Jo, men då får man inga seriösa investerare och det blir allt svårare att lura allännheten.


3
Färjor / SV: Color Line/group skall börsnoteras
« skrivet: 10 december 2017, 12:14:07  »
Det där med att släppa in nya ägare utan att vilja släppa till inflytande brukar inte intressera allt för många seriösa investerare. Vi får väl se hur det går.

4
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 07 december 2017, 11:01:31  »
SeaContainers gjorde ju just så att man lät Europa gå till Kapellskär under tiden man ägde Silja. Det går att justera tidtabellen något med ännu senare avgång från Åbo och långsammare fart. Frågan är om det blir så bra dock. Det finns ju för och nackdelar med det. Man kan också ha olika tidtabell för vinter och sommar.

Vad som skapar en låsning är Galaxys tidtabell. Hon kan nästan inte ha andra tider än idag om hon skall kunna konkurrera med Birka och Cinderella. Men visst skulle hon kunna gå via Långnäs istället. Hon borde ju vara där ungefär samtidigt som BP, om BP avgår från Kapellskär.

5
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 06 december 2017, 23:05:51  »
När det gäller Silja så har man väldigt få dagskryssare från Sverige. Eftersom man avgår så tidigt som man gör framstår Viking som ett humanare alternativ. Så tänkar man inte göra något åt det skulle man nästan lika gärna kunna gå in till Långnäs.

Finska dagskryssare har man, me de missar ju inte båten bara för att man går in till Långsele istället. Lite trist att sitta ett par timmar på en kobbe och vänta i och för sig...

Att skippa uppehållet helt är knappast aktuellt. Till och med Finnlines, med väldigt få passagerare, gör ju uppehåll ibland. Tax-freen betyder enormt mycket för lönsamheten.

6
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 04 december 2017, 12:04:21  »
Finns nog inte mycket mer än ca 10 min att tjäna in över Ålands Hav!?

Är ca 23,5 nm mellan Remmaregrund-Marhällan
22 knop tar ca 1h 4 min
25 knop tar ca 56 min

Men man ligger ju inte på 22 knop idag. Just precis nu tex ligger BP på 19,5 knop och lite kan man nog ta på övriga sträckor också.

Även 15 minuter senare skulle göra gott, om man vill ha lite marginal kvar.

7
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 04 december 2017, 11:30:35  »
Vad man dock skulle kunna göra är att köra Baltic Princess lite långsammare Åbo->Stockholm och snabbare Stockholm -> Mariehamn sommartid och helger när det är relativt många reguljärresenärer och dagskryssare till Åland.

Hon har fartresurserna till det och att bara skjuta anlöpet i Stockholm 20 minuter senare skulle göra mycket.
Köra snabbare i skärgården mellan Stockholm och Mariehamn och bryta mot gällande hastighetsbegränsningar??? Det är nog INTE aktuellt! Att utnyttja fartresurserna på Ålands hav kan vara skäl i att spara till eventuella förseningar. Tiderna i Mariehamn är svåra att ändra eftersom de måste anpassas till Galaxys tider och stör tidtabellen för VL om BP eller Galaxy är sena.

Det är inte fråga om att ändra tiden i Mariehamn ellerr Galaxy tidtabell överhuvudtaget. BP skulle dock kunna köra betydligt fortare över Ålands hav och därmed kunna avgå senare från Stockholm. En del av de ökade bränslekostnaderna får man igen på att köra långsammare i andra riktningen. Marginalerna behövdes ju inte när man hade Europa, som överhuvudtaget inte hade de extra fartresurserna att ta till, så varför är de så angelägna nu?

8
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 04 december 2017, 00:32:34  »
Vad man dock skulle kunna göra är att köra Baltic Princess lite långsammare Åbo->Stockholm och snabbare Stockholm -> Mariehamn sommartid och helger när det är relativt många reguljärresenärer och dagskryssare till Åland.

Hon har fartresurserna till det och att bara skjuta anlöpet i Stockholm 20 minuter senare skulle göra mycket.

9
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 03 december 2017, 17:49:52  »
Man gör pengarna på kryssningsresenärerna, inte reguljärpassagerarna. Därför är tidtabellen optimerad för den som kryssar, inte för den som skall åka vidare. Förr när reguljärresandet hade större betydelse var tidtabellen mer anpassad för det.

10
Färjor / SV: Ruffel&båg på Tallink/Silja
« skrivet: 03 december 2017, 17:32:29  »
Det är lite för mycket daltanden med artister. Har de satt upp egna bolag så har de. Och när det dessutom gäller problem i deras egen bransch.

Är det någon som tror att underleverantörerera till ett varv skulle få betalt av tallink istället om varvet där tallink beställt en båt gick i konkurs?

11
Färjor / SV: Ruffel&båg på Tallink/Silja
« skrivet: 02 december 2017, 18:57:50  »
Om skojarna varit så välkända i nöjesbraschen som påstås, kan man undra varför artisterna skrivit avtal med dem?


12
Färjor / SV: Eckerös Finlandia utökar tidtabellen efter nyår
« skrivet: 25 november 2017, 09:51:20  »
Även Star och Superstar byggdes ju med ganska många hytter. Men det verkar inte finnas någon marknad för nattrafik på linjen.

Intressant att man kör nästan för fullt vintertid. Gäller samtliga aktörer.

13
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 17 november 2017, 14:08:58  »
Att växla över resten (av ålerdomsvården) från skattebörda till försäkring vore förstås fullt möjligt och sker i andra länder är inte objektivt önskvärt, det är i högsta grad en politiskt subjektivt synpunkt.
Du hävdade att ett företagsekonomiskt synsätt skulle leda till att åldringsvåren skulle läggas ned. Jag påtalade att detta var direkt nonsens. Åldringsvården är en behövd (och företagsekonomiskt lönsam) funktion som skulle existera oavsett hur man politiskt väljer att finansiera den.

14
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 17 november 2017, 10:59:38  »
Inga problem. Varför skulle det vara det? Flygbränslet har inte precis flödat fritt i området.

Bland de värsta vi haft i Stockholm att sanera var Södra Hammarby industriområde som nu är vansinnigt tättbebyggt. Det kostade multum att sanera innan man kunde bygga bostäder.
Avisningsmedlet har däremot flödar fritt. Men det stora problemet med att sanera flygplatser brukar vara rester från brandövningar. De släckmedel som används har visat sig vara mycket skadliga.

För övrigt håller Trafikverket för fullt på att försöka sabotera den tidigare planerade snabbtågförbindelsen till Skavsta, så det lär hur som helst bli ännu svårare att försöka avveckla Bromma. Det kommer inte att hända, men det är rimligt att man succesivt skärper bullerkraven. Man har ju redan minskat bullret rätt rejält därifrån.

15
Pollarsnack / SV: Bebyggeslse kontra transportverksamhet
« skrivet: 17 november 2017, 10:54:22  »
Vad gäller samhällsnyttan. De verksamheter som inte lämnar ett överskott att betala sina skador med är helt enkelt inte samhällsnyttiga. När det gäller de verksamheter som lämnar ett tillräckligt överskott, men ersättning ändå inte utgår, handlar det om, ja just det, egocentrism och egoism.
Samhällsnytta begränsar sig inte till hvad som är företagsekonomiskt lönsamt. Då borde vi ju t.ex. lägga ner alla bibliotek och ålderdomshem.
För det första läggs redan biblioteken ned i hög takt. Der har helt andra orsaker. För det andra finns det ingen anledning att tro att ålderdomshemmen skulle behövas läggas ned på grund av lägre skattefinansieringsgrad. Efterfrågan är hög och de betalas redan till stor del av brukarna. Att växla över resten från skattebörda till försäkring vore förstås fullt möjligt och sker i andra länder.

Dina exempel är således irrelevanta. För övrigt är avvikelserna mellan företagsnytta och samhällsnytta små. De monstruösa skillnader man ibland kan se vid tex ekande av pengar för järnvägsutbyggnader är helt enkelt bedrägeriförsök.

Men nu gällde det hamnar och dessutom att låta hamnen betala sina samhällsekonomiska kostnader. Dvs något som innebär att hamnens företagsekonomiska resultat bättre överensstämmer med samhällsnyttan.

Sidor: [1] 2 3 ... 13