MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 22 mars 2018, 08:59:30 »
Det är väldigt lugnt här på forumet, så jag piggar upp er lite med ett reportage från 2013. Visades tidigare på gamla Landgången, men jag lägger ut en nyredigerad här nu.
År 2013 skulle jag introducera kryssningslivet för min nuvarande sambo. Vad passade bättre än en kort kryssning med MSC nere i Medelhavet...
MSC hade flera varianter på korta kryssningar på den här tiden, vet inte hur det är idag. Men man åkte delsträcka på en av deras 7 nätters kryssningar.
Vi valde en 2 nätters från Marseille till Neapel via Genova i en balkonghytt på den då helt nya Preziosa i Juni.



Då vi bokade ganska sent, så var det inte så lätt att hitta flyg, men Norwegian hade lite platser över till Nice. Så här går vi ombord på deras Boeing 737 ute på Arlanda, redan då körde man med boarding även genom bakre dörren något som SAS senare har börjat med för att korta ner tiden.

[url=https://flic.kr/p/25k1sfC]
02

Ljudnivån i kabinen var hög, det var väldigt många barnfamiljer med förväntansfulla barn på väg ner till Rivieran.

03

Inflygningen till Nice börjar och vi flyger över italienska alperna.

04

Sen tog vi bussen till stationen, vi skulle bo nära stationen då planen var att åka tåg till Marseille nästa dag.
Det skulle dock inte bli så lätt att ta sig till Marseille, mer om detta snart.

05

I Nice har dom spårvagnar som  i stadskärnan inte har kontaktledning, utan kör på batteri genom staden. Ser lite konstigt ut...

06

Skulle kunna vara ur en resetidning och en artikel om Rivieran. :)

07

Vi promenerade förstås förbi hamnen.


08

Vissa ska alltid vara lite värre än dom andra...

09

Stranden som består av sten.

Sen skulle vi nästa dag åka till Marseille på förmiddagen, det var dock banarbete på järnvägen något som vi visste om. Vad vi dock inte visste, var att man inte körde någon som helst ersättningstrafik som vi gör i Sverige vid arbeten! Så vad göra? Hyrbil? Nej, det fanns förstås inga... Buss? Nja, dom var förstås fullbokade...
Efter mycket detektivarbete så hittade vi en lokalbuss som gick en bit av sträckan tidigt på morgonen till Cannes.

10

Här ska vi nu åka vidare med tåg, får se hur långt vi kommer...

11

Spartansk inredning.

12

Vi kom till Toulon där planen var att åka vidare med ännu en buss, men den fanns uppenbarligen inte. Så vi blev hänvisade till tåg igen...

13

Vi han inte ens köpa biljetter utan fick springa upp till tåget som rullar in här.

14

Nu var det inte långt kvar till Marseille när det tog stopp igen och vi fick fortsätta med buss, kaos vid dom första bussarna så vi tog det lugnt och klev på en som körde fram när alla stressat på dom två första.

16

Så kom vi äntligen fram till Marseille och kunde pusta ut, snart dags att åka till hamnen.

17

Men först toabesök och lite tågspaning, här ett TGV tåg.

18

Sen tog vi oss ner mot hamnen och lite god lunch i all enkelhet.

19

Jag smet förstås iväg och tog några bilder på färjor, tyvärr är det dock hemska staket som skymmer sikten, lite skillnad mot Pireus där man kan gå omkring fritt.
Här har vi en färja på väg till Algeriet.

20

Och så blev jag glad över att få träffa på en gammal vän från Grekland, Anek Lines El. Venizelos som här var utchartrad. Och för er som undrar, så är hon den tredje Stena systern som byggdes i Polen i slutet av 80 talet, hon färdigställdes dock nere i Grekland.

21

Sen tog vi en taxi till kryssningshamnen som ligger en bra bit bort från centrum, här har vi MSC Preziosa vid kaj.

22

Incheckningen gick väldigt snabbt då vi inte var så många som skulle starta kryssningen här, dom flesta var redan ombord som gäster.

http://www.faktaomfartyg.se/msc_preziosa_2013.htm

Preziosa är den sista systern i Fantasiaklassen, men beställdes från början till Libyen, så här står det i FOF:

Citera
2010 06 04. Beställd av General National Maritime Transport Co (GNMTC), Libyen och skulle få namnet PHOENICIA. Fartygets inredning specifierades av Hannibal Gaddafi (son till Libyens ledare Muammar Al Gaddafi) där bland annat ett akvarium med hajar ombord skulle byggas.

23

Våran trevliga balkonghytt på styrbordssidan, jag gillar MSC:s hytter, tycker dom har snygg design.

24

25

Badrummet var dock ett stort minus, verkligen enkelt och dessutom väldigt litet, förvaringsutrymmerna var minimala! Inga problem för två nätter, men om man åker på längre kryssning...

26

Costa Serena låg också inne.

27

OS BODRUM byggd 1998 och seglar med Antigua/Barbados flagga.

28

Pooldäcket

29

Trevligt med bubbelpool lite högre upp än enbart nere vid huvudpoolen.

30

Med panoramautsikt låg bla nattklubben och en av specialrestaurangerna ombord.

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: 22 mars 2018, 09:01:27 av Robert Brink »
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2018, 13:13:05 »
Imponerande men måste varit lite småt stressigt att ta sig dit för en två nätters kryssning/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
*
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2018, 20:17:24 »
Favorit i repris!
Gamla minnen som kommer fram igen.
Jag åkte ju hela sträckan från och till Barcelona några veckor tidigare.
Det fanns ett reportage från den turen också på gamla Landgången.
Men dina reseberättelser har alltid guldkant! Tål mer än väl mer än en gång.
/ Marre
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2018, 12:39:01 »
Tack för dessa minnen, alltid kul med Medelhavet. Väcker även minnen från min tid nere i Toulouse för 12 år sedan detta med SNCF och banarbeten. Det kan vara rätt så stressigt ibland. Men annars är tåg ett mycket smidigt sätt att ta sig runt i Frankrike, Spanien och Italien.
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2018, 11:50:54 »
Vi var medvetna om den korta tiden, men tyckte det var lite kul att sticka iväg på en kortsväng. Vi fick nästan en hel dag i Nice och natt, sen hade vi även ett dygn i Rom.

Jag ska försöka lägga ut del 2 under eftermiddagen idag.

//R
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2018, 16:14:18 »
Vi fortsätter vidare med reportaget.

31

Huvudpoolen fullpackad med folk, det var väldigt mycket barnfamiljer ombord som väntat på en MSC kryssning i Juni, men undrar hur det är i Augusti när Medelhavsländerna har lov...Annars är poolområdet ganska så trevligt tycker jag, idag har dock trenden gått tillbaka till mera raka linjer igen.

32

Trevlig bar i aktern med gott om sittplatser, här satt vi ganska stor del av resan.

33

Den häftiga poolen i aktern, här skulle det vara 18 årsgräns enligt skyltar men det var ingen som brydde sig om detta.

34

Gamla M/S Stockholm i docka, här hette hon troligen Athena.

http://www.faktaomfartyg.se/stockholm_1948.htm

35

Preziosa skiljer sig mot systrarna genom sin vattenrutschbana.

36

Främre poolen som kan liknas vid "Solarium" på Celebrity, dock med skjutbart tak. Även här skulle det vara 18 års gräns, men det var ingen som brydde sig om detta här heller. Ett klart minus för MSC, förstår att det kanske inte går att hålla efter detta när det är så mycket familjer ombord och alla ungar vill bada. Men samtidigt skulle det behövas ett område som är barnfritt.
Klart man kan boka upp sig i Yacht Club men då kostar det lite mera förstås.

37

M/S CAP CAMARAT på ingång.

http://www.faktaomfartyg.se/franz_1987.htm

38

Så är vi på väg för att i långsam takt segla österut till Genova som inte alls är långt bort.

39

Napolelon Bonaparte i docka, hon vattenfylldes efter att ha slitit sig i hårt väder och kraschat in en kaj.

http://www.faktaomfartyg.se/napoleon_bonaparte_1996.htm

40

Sen blev det kväll och vi åt gott i specialrestaurangen högst uppe. Vi var helnöjda med måltiden och servicen, sen blev det besök i Discot där det var väldigt bra drag och bra musik, klart bättre stil än när vi åkte från USA.

41

Så är det morgon och vi glider in lite lugnt i hamnstaden Genova som ligger i Italien men nära gränsen till Frankrike. En TV kändis ser vi här strax innan hon gick till skrot, hon var med i TV serien Love Boat på 70 talet.
Bogserades mot Turkiet för skrotning senare och stötte på hårt väder och fick slagsida.

http://www.faktaomfartyg.se/sea_venture_1971.htm

42

CSCL AMERICA byggd 2004, 334 meter lång och flaggad på Cypern.

43

44

Tirrenias M/S Bithia vid kaj.

45

46

Legend Of The Seas backar in.

47

I det här vädret är öppna bryggvingar helt ok... :)

48

Bithia har fått sällskap av systern Ahtara.

49

Så kommer dagens höjdpunkt, M/S Moby Drea fd Tor Brittanica, vi skulle år 2016 åka med systern Moby Otta.

50

51

52

Mycket vackra linjer som man aldrig tröttnar på, hon har ankomit från Olbia på Sardinien efter en nattur.

53

En bar som jag tror låg vid buffén? En skillnad på MSC mot USA rederierna är att man har riktiga Espressomaskiner i dom flesta barer och inte bara på ett ställe.

54

Det var väldigt lugnt i Genova på förmiddagen, många gick av här och i väntan på nya resenärer kunde man fota lite, här pooldesign.

55

Frukosttallrik i buffén, mycket tråkigt utbud och långt mellan dom olika rätterna att gå. Men stort plus för god Salami, men fattas bara annat hos ett italienskt rederi.

56

57

Främre poolen med en ful plastpalm.

58

M/S Moby Drea vänder tillbaka för en dagtur ner till Sardinien igen.

59

Poolbaren i aktern.

60

Den häftiga poolen i aktern, nu med mindre folk. :)

61

Häftigt med vatten fram till kanten!

62

Lugnt även i stora poolen.

63

Så avslutar vi den här delen, snart ska vi titta lite på hur hon ser ut invändigt också. :)

//R
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2018, 19:09:30 »
Ännu ett fin resereportage från dej :)   Intresant att du flög med Norwegian som verkar vara på fallrepet nu....



Stefan
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2018, 06:52:46 »
Ännu ett fin resereportage från dej :)   Intresant att du flög med Norwegian som verkar vara på fallrepet nu....



Stefan

Jag var och är ingen större vän av Norwegian, då jag tycker dom är ett oärligt bolag till skillnad mot tex Ryanair som i alla fall utåt står för att man är ett lågprisbolag. Men vi hittade inget alternativ både tidsmässigt och prismässigt söderut. Hem blev det SAS i alla fall...
Ska bli intressant att se hur det går för Norwegian nu framöver.

//R
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2018, 11:04:09 »
64

En av yacht med ovanligt snygga linjer, oftast brukar dom vara ganska korta och höga.

Så tittar kommer ett gäng bilder från insidan. Preziosa gav till en början ett ganska snyggt och lyxigt intryck, men när första intrycket lagt sig, så tycker jag att inredningen inte alls känns genomtänk. Det är många utrymmen som är ganska lika i stilen men som bara byter lite färg och design på möblerna. Den enda bar som stack ut var Sportsbaren med egen stil som dock var ganska tråkig.

65

Förstås finns det ett Casino ombord...

66

Inredningen gick i Romersk/Medelhavsstil.

67

Här är vi vid Phoenician Plaza som är ett Café. När vädret är bra, så känns hon lite för stor invändigt, många ställen var tomma även kvällstid. Kan tänka mig att det under vintern i Medelhavet kan vara lite bättre med folk även invändigt.

68

69

På väg vidare mot...

70

Diamond Bar

71

Diamond Bar och vi tittar akterut.

72

Atriumet med glashissar.

73

74

Hissar

75

La Locanda som är Pizzeria/Café.

76

77

Eataly som i dagarna har öppnat i Stockholm på Biblioteksgatan.

79

Italia som är fartygets finedining.

80

Men lunchen intogs i Buffén, ingen höjdarmat om man jämför med Celebrity. Framför allt saknades det bra med grönt som alternativ, men smakmässigt var det inte heller någon höjdare jämfört med Celebrity.

81

Buffén var väldigt stor och utspridd, det gick att hitta lugna miljöer att äta i, men då kom man väldigt långt från maten. Dessutom var det väldigt utspritt med olika mat runt hela lokalen. Så för att hitta allt fick man gå runt hela.

82

Exempel på buffédisk.

83

MSC skippar inte däck 13 som Celebrity gör...

84

Ännu en bar i ungefär samma stil som dom andra.

85

Glashissarna.

86

Bowlingbanan i Sports Bar, här skiljer sig miljön lite mera, men särskilt trevligt var det inte här, ganska sterilt och mer som en Cafeteria.

87

Sports Bar.

88

Och ännu en bar i ungefär samma tema som alla andra.

89

Trapphusen har speglar istället för konstverk.

90

I aktern hittar vi Safari Lounge som är en dansbar med ungefär samma stil som på våra Finlandsfärjor.

91

Promenaddäck.

92

Tenderbåt/Livbåt.

93

Safari Lounge igen.

94

Dansgolvet, det här var en av dom barer som det var mycket folk i kvällstid under våra två nätter.

95

Dags för avgång från Genova.

96

Och åter igen fullt i poolen.

97

Norskbyggd Katamaran.

98

Snart på väg till skrot...Men fina klassiska linjer.

98

M/S Oglasa

http://www.faktaomfartyg.se/oglasa_1980.htm

101

Så mötte vi M/S Olga.

102

Och Moby Corse.

103

Solstolarna undanplockade...

104

Och solen på väg ner med ett spegelblankt hav får avsluta den här delen.

//R
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2018, 19:11:11 »
Det fartyget som det står Quail Cruises på, det är ju det fartyget som förut på 70 och 80-talet hette Pacific Princess var med i TV-serien "The Love Boat". Synd att den blir skrotat. Vore jag millionär så skulle jag köpa den och rusta upp. Älskar The Love Boat!


Kladde72
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2018, 20:01:01 »
Det fartyget som det står Quail Cruises på, det är ju det fartyget som förut på 70 och 80-talet hette Pacific Princess var med i TV-serien "The Love Boat". Synd att den blir skrotat. Vore jag millionär så skulle jag köpa den och rusta upp. Älskar The Love Boat!


Kladde72

Aven om du vore miljonar sa ar det lite sent eftersom hon redan ar skrotad sedan lite drygt 3.5 ar.
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Pacific
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #11 skrivet: 03 april 2018, 18:18:28 »
Dags för sista delen i denna repris från resan 2013.

105

Middagen åt vi i Italia, det var fisk som var huvudtemat på menyn men man ordnade kött till min huvudrätt. Mycket bra service och mat. Det var bara vi och ett par till som åt här under tiden vi var på besök.

106

107

Ankomsten till Neapel var runt lunch så det var ingen stress på morgonen. Här kommer lotsen till oss. På vägen in till Neapel så flöt det fullt med soppåsar runt oss, det var stora problem med sophanteringen denna sommar i Neapel.

108

Här blir vi omkörda av M/S Celestina byggd i Singapore hos Marinteknik 1988. Grunddesignen är väldigt lik våra svenska Cinderellor i Stockholm som också är byggda av Marinteknik men i Öregrund. Den här varianten skulle passa perfekt i Stockholms skärgård med sina stora utedäck. :)

http://www.faktaomfartyg.se/celestina_1988.htm

109

Lugnt i poolen med vulkanen Vesuvio i bakgrunden.

110

Det gick att hitta lite lugnare utedäck om man gick ner någon trappa i aktern.

111

En gammal bekant från här hemma låg vid varv, fd M/S Diana II.

112

M/S Citta Di Forio, även hon byggd av Marinteknik, men i Öregrund 1987. Skiljer sig lite genom att ha bryggans fönster vinklade annorlunda mot många av Marintekniks övriga snabbgående fartyg. Inte helt olik Sjögull/Sjöbris.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:274829/mmsi:247070900/vessel:CITTA%20DI%20FORIO

113

MSC:s M/S Melody upplagd.

http://www.faktaomfartyg.se/atlantic_1982.htm

115

M/S Amalfi Jet, byggd 1991 hos Marinteknik Öregrund.

http://www.faktaomfartyg.se/diamant_express_1991.htm

116

Kryssningsterminalen till vänster och M/S Snav Lazio till höger.

117

På varvet låg förutom gamla Diana II några snabbåtar.

118

M/S Fauno stävar in.

http://www.faktaomfartyg.se/fauno_1981.htm

119

En gammal bekant från Öresund, nämligen fd HSC Felix ligger upplagd, numera är hon i Venezuela.

http://www.faktaomfartyg.se/felix_1996.htm

120

Så backar vi in mot Terminalen och Snav Lazio.

121

M/S Partenope

http://www.faktaomfartyg.se/partenope_2002.htm

122

M/S Snav Lazio, byggd som Olau Hollandia 1990 och syster till Peter Pan och Nils Holgersson.

http://www.faktaomfartyg.se/olau_britannia_1990.htm

123

HSC Isola Di Procida på väg ut.

http://www.faktaomfartyg.se/isola_di_procida_1999.htm

124

M/S Vincenzo Florio

http://www.faktaomfartyg.se/vincenzo_florio_1999.htm

125

Snav Lazio med gapet öpppet.

126

HSC Snav Altair, byggd 1990 i Norge som Sirius.

http://www.faktaomfartyg.se/sirius_1990.htm

129

På väg ner från soldäck, så passade jag på att ta ett höftskott på lyxrestaurangen för gästerna som reser i Yacht Club.

130

Efter en smidig avstigning, så tackar vi MSC Preziosa för den här kryssningen. MSC ligger inte som favorit hos mig, men dom kan vara riktigt prisvärda att resa med. Dessutom har dom ganska ofta just kortare kryssningar i Europa om man känner för att åka en liten sväng bara. :)

131

Snav Lazio med sitt gap öppet igen.

132

En "äkta" Cinderella syster (Rosaria Lauro) har backat in till kaj, till skillnad mot här hemma så backar man in till kaj istället för stävtillägg. Byggd 1987 hos Marinteknik Öregrund.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=127832

133

Och så en kultig gammal bärplansbåt med namnet Aldebaran byggd 1987 men ser äldre ut. Jag skulle kunna åka tillbaka ner hit bara för att muppa färjor och alla snabbåtar  i trafik, men hur ska man hinna med allt och ha råd?

http://www.myships.org/ITALIANHYDROFOILS/ALDEBARAN/

134

Sen tog vi spårvagnen ner mot City för att ta tåget till Rom.

135

Vi åkte snabbt... :)

136

Snart uppe i 300km/h.

137

Vi hade valt ett lite lyxigare boende i Rom då det gick att hitta bra priser. Tyvärr så blev min sambo sjuk med feber under dagen så vi kunde inte njuta så mycket utav vårat privata Spa.

138

Stadsliv i Rom.

139

Hur mycket kan man släpa runt på?

140

Extremt lång taxikö på Centralstationen i Rom.

141

Gott om biljettautomater.

142

Ett av dom äldre Pendolino snabbtågen som numera är neddegraderade till IC tåg.

143

Sen tog vi tåget till flygplatsen för att flyga hemåt.

144

Om det var hög ljudnivå på våra medpassagerare ner, så var det tvärtom hem, tyst och lugnt i SAS Boeing 737-700.

145

Civitaveccia från luften med några kryssningsfartyg vid kaj.

146

Berlin från luften med bla flygplatsen Berling Tegel TXL.

Det var allt från denna resa, hoppas det varit trevligt med en liten repris... :)

//R
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #12 skrivet: 06 april 2018, 20:55:27 »
Alltid trevligt med bildsvep från varmare breddgrader.:)
Du har säkert sett redan att du har lagt in fel bild på plats 126...
Underbart att få se"Cinderellasystern"på bild.
Floden som ringlar sig igenom Berlin är ju Spree./Ulf
*

    Penny

  • 118
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2018, 17:00:58 »
Härligt reportage, tack! :)

Hon ser fin ut både invändigt och utvändigt.
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
*
SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« Svar #14 skrivet: 10 juni 2018, 23:14:46 »
Fem år gamla resegrejer. Ingen som har något nytt och krytt? Bortsett från dessa eviga resor med trista färjor i till grannländerna?

Eller det är kanske detta forum verkligen är till för?

Nu tackar jag i alla fall för mig för ett tag framåt.

Lycka till!