SV: Peter Pan
« Svar #45 skrivet: 04 juni 2018, 23:11:36 »
Och inget nytt för passagerarna... Synd att man inte satsar mer på arrangerade resor, polen fullkomligen växer så det knakar som ny svensk semester destination. Föga förvånande med Svenska Zlotyn...
TT-line har ju(?)aldrig varit en stor aktör på persontransportsidan...
Rederierna från Ystad samt Stena från Karlskrona klarar detta tillräckligt.../Ulf
*
SV: Peter Pan
« Svar #46 skrivet: 06 juni 2018, 13:15:35 »
Och inget nytt för passagerarna... Synd att man inte satsar mer på arrangerade resor, polen fullkomligen växer så det knakar som ny svensk semester destination. Föga förvånande med Svenska Zlotyn...
TT-line har ju(?)aldrig varit en stor aktör på persontransportsidan...
Rederierna från Ystad samt Stena från Karlskrona klarar detta tillräckligt.../Ulf
Varken Unity eller Polferries riktar sig mer på passagerarna. De lägger mer fokus på frakt. Det är bara att kolla på hur tomma landgångar är i Ystad. Kanske 10 eller max 20 gående passagerare per avgång. Minns en del gånger där både Polferries och Unity Line lastade fullt sina färjor med lastbilar och tog bara några enstaka bilar medans resten av personbilar fick stanna kvar i Ystad trots att hade bokat innan...

Stena däremot är mer riktat mot passagerare än frakt enligt mig (Karlskrona-Gdynia).
SV: Peter Pan
« Svar #47 skrivet: 07 juni 2018, 12:14:24 »
Fann nu denna artikel på Expressen om Peter Pan. Lite kul på deras vinkling i artikeln. Speciellt när de försöker att få det som någon stor nyhet att kapa och förlänga ett fartyg.

https://www.expressen.se/kvallsposten/svenska-rederiets-galna-ide-sagade-itu-sin-farja/
*
SV: Peter Pan
« Svar #48 skrivet: 07 juni 2018, 16:15:09 »
för att inte tala om länken,
"svenska rederiets galna idé"...
nog är väl TT-line fortfarande tyskt?
/ Marre
SV: Peter Pan
« Svar #49 skrivet: 07 juni 2018, 21:07:15 »
för att inte tala om länken,
"svenska rederiets galna idé"...
nog är väl TT-line fortfarande tyskt?
/ Marre

 ;D
SV: Peter Pan
« Svar #50 skrivet: 07 juni 2018, 22:11:10 »
Tycker det är intressant att de "sågat" itu färjan istället för att använda vanliga skärverktyg för stål!
Måste haft en stor bågfil? ;)
SV: Peter Pan
« Svar #51 skrivet: 08 juni 2018, 06:20:52 »
Tycker det är intressant att de "sågat" itu färjan istället för att använda vanliga skärverktyg för stål!
Måste haft en stor bågfil? ;)

Nar vi tog hal pa skrovet for att satta in en dieselgenerator pa Brilliance of the seas 2008 sa sagade man faktiskt upp halet.
Blohm&Voss i Hamburg som gjorde arbetet anvande sig av stora cirkelsagar, alltsa inga vanliga kapmaskiner.
SV: Peter Pan
« Svar #52 skrivet: 11 juni 2018, 12:13:23 »

Har de behaallt Trelleborgs stadsvapen i bogen?
Trelleborgs byvåpen finnes IKKE i baugen
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Peter Pan
« Svar #53 skrivet: 11 juni 2018, 12:15:03 »

TT har aldrig ändrat stadsvapnen, då skulle de fått göra det ofta. TOM SAYWER har t.ex. Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Rostock. Nuvarande NILS DACKE har också Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Limassol (inte Swinoujscie). Nuvarande ROBIN HOOD, tidigare NILS DACKE, hade aldrig något stadsvapen, därför att de "svenska" färjorna hade hemmahamn Nassau när hon byggdes. Hon har aldrig haft Trelleborgs, ej heller Szczecins (som var hemmahamnen när hon gick på Swinoujscie). Endast HUCKLEBERRY FINN och NILS HOLGERSSON har stadsvapen som stämmer med deras nuvarande hemmahamnar, Trelleborgs resp. Lübecks.
ROBIN HOOD har for øvrig Emden som hjemmehavn.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019