SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #75 skrivet: 11 juni 2018, 19:28:29 »
Uppskattar också dina bilder och kommentarer.
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #76 skrivet: 11 juni 2018, 22:27:54 »


 Några bilder på Tarnbris vid hennes ankomst till Halmstad idag. Visst är det märkligt med Tarntank och Tarnbris istället för Tärntank och Tärnbris! Svenskägt fartyg med dansk flagg.



 Tarnbris är byggd 2007 i Turkiet. Dwt. 11288.



 Hon kommer från Brofjorden för att förse hallänningarna med drivmedel. Alltid roligt att bilderna uppskattas!





  GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #77 skrivet: 19 juni 2018, 19:56:13 »
Gött.. En av favorittrådarna  uppdaterad :D
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #78 skrivet: 27 juni 2018, 20:38:52 »


 Efter en skön Greklandssemester är det dags för några fartygsbilder. Ocean Hope på ingående assisterad av Helsinborgsbogserarna Sund och Ven.



 Ocean Hope byggd 2012. Dwt. 32877. Panamaflagg.


 
 Bogseraren Ven.



 Hon måste ha varit på varv nyligen. Nymålad och fin!



 På plats vid Järnverkskajen för att lasta skrot.



 Till kaj även Aerendir som lossar stålcoils. Byggd 2009, Dwt. 3794.







 Ven har jobbat färdigt och återvänder till Helsingborg.

    GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #79 skrivet: 11 juli 2018, 10:12:27 »


 Här kommer resultatet av dagens hamnrunda. Först är containerfartyget Suderoog. Byggd i Kina 2005. Dwt. 16939. Gibraltarflagg. Ingen vild gissning att hon seglar för Maersk.



 Holländska Emma lastar malt till Ayr. Kom med wirerods från Ijmuiden. Dwt. 3500. Byggd 2007.



 En av kustbevakningens båtar till kaj.



 Venture Grace på ingående assisterad av Switzer Thor och Switzer Trym.



 Venture Grace är byggd i Kina 2018. Dwt. 43343.



 I Halmstad för att lossa stålcoils från Asien. Hon kommer närmast från Lindö.



 Från vänster Main Highway, Suderoog, Switzer Trym och Venture Grace.



 HBC= Hamburg Bulk Carriers.



 Allt för idag!

   GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #80 skrivet: 16 juli 2018, 22:22:20 »
Jag upprepar gärna att jag tycker att denna tråd med sina grundliga fakta om fartyg och laster är bland de intressantaste på Landgången.
En fråga: märker man av den livaktiga trafiken i hamnen 'på stan' genom grupper av folk som kan antas vara sjöfolk, besökande på pubar och andra näringsställen osv?
Hälsningar från Ultramar   
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #81 skrivet: 17 juli 2018, 09:19:23 »
 Det händer ibland att man ser några asiatiska män ta en promenad, men det är nog det enda vi ser av sjöfolket. Sjömanskyrkan vid Nissan finns fortfarande kvar, men jag antar att den är sparsamt besökt. Tidigare besökte man ju kyrkan för att få hjälp att posta brev och ringa. Idag har sjöfolket mobiltelefoner och sköter sina kontakter själv. Lusten att gå iland i Halmstad och dricka några pilsner är nog liten med rådande prisnivå! Så dagens sjöfolk lever nog ett ganska isolerat liv bakom låsta hamngrindar. Det går ju inte längre att gå ombord och träffa dem. Så ett enkelt svar på din fråga Ultramar: Dagens sjöfolk märks inte alls i Halmstad.
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #82 skrivet: 20 juli 2018, 21:06:04 »
Det här med att intresset för lastbåtar verkar minska, kan det ha att göra med hur trafiken ser ut idag? Lastfartygen kommer längre och längre bort från bebyggelsen. Det är staket och övervakade hamnar. Kommer ihåg när jag var liten grabb och morsan spelade fotboll på Södermalm för AIK mot Bajen uppe på Kanalplan. Där kunde jag stå mot staketet och glo på hur lastfartygen lastade och lossade nere i Hammarbyhamnen. Idag kan man bara glo på nyare bostadshus och en bevarad kran.

//R
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #83 skrivet: 23 juli 2018, 17:15:09 »
 Det är nog som Robert säger att intresset för lastfartyg har minskat. Hamnverksamheterna har flyttats långt utanför städerna och är helt stängda för vanligt folk. En annan orsak till svalnat intresse är att det nästan inte finns något svensk sjöfolk. På 60 och 70 talets släktmiddagar fanns det alltid någon farbror som drog fantasifulla skrönor om livet till sjöss. Något som fick unga grabbar att spetsa öronen och så var intresset fött! Idag är väl även släktmiddagarna avskaffade. Men här kommer några bilder till dom som fortfarande tycket att sjöfart är intressant.



 Bahamasregistrerade CS Calvina lastar skrot. Byggd 2011. Dwt. 37456. Senaste hamn Ijmuiden.



 CS Calvina.



 Globia hemmahörande i St Vincent Grenadines lossar soda från Wismar. Byggd 1979. Dwt. 1622.



 Jan D lossar pigiron från Klaipeda. Antigua Barbudaflagg. Lev. 1991. Dwt. 3260. Lägg märke till brädställning, pinnlejdare och inridare på bogen. Ibland står tiden stilla!

   GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #84 skrivet: 25 juli 2018, 18:34:21 »
Tack aterigen for denna trad. Den ar en ljuspunkt bland allt farjesnack.

Precis som redan sagts sa beror nog intresset for lastfartyg pa en blandning av att fartygen ligger langre ut bakom las och bom. Ingen obehorig kommer langre i narheten. Svenskt sjofolk ar utrotade sedan lange. Gamla kajer och hamnar bebyggs med lagenheter och en kajpromenad idag betyder en kaffelatte och nagra masar pa sin hojd.
Men sa ar det, utveckling kallas det visst....
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #85 skrivet: 30 juli 2018, 22:36:16 »
 

 Det är ju mycket om bilbåtar i media dessa dagar så jag vill ju inte vara sämre. Här är några bilder på Elbe Highways avgång idag.



 Elbe Highway är byggd i Gdynia 2005. Dwt.7750.



 Ägare till Elbe Highway är Ray Carriers, Douglas Isle of Man. Driften sköts av Stamco Shipmanagement, Aten. Seglar för tyska KESS. Registrerad på Bahamas. Så nog är sjöfarten internationell!



 Elbe Highway sätter kurs mot Södertälje. Hoppas att hon inte hamnar på en kobbe i skärgården!

   GO