Stena E-flexer
« skrivet: 27 juni 2017, 19:49:39 »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.

« Senast ändrad: 11 juli 2017, 16:51:03 av Kim Viktor »
SV: Stena E-flexer
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2017, 08:57:26 »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2017, 16:50:29 »
Brittany Ferries är i samtal med Stena om att hyra en E-flexer fr.o.m. augusti 2020.

http://www.lemarin.fr/secteurs-activites/shipping/29050-brittany-ferries-va-negocier-la-location-dun-ropax-neuf-aupres-de
*
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2017, 18:28:02 »

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.

Vem har sett Stena som ett "B"-bolag? Vilka är i så fall "A"-bolag. Sant är dock att Sten A Olsson sågs som en uppkomling i Göteborgs redarkretsar på 60-talet, han blev dock den som drog det längsta strået. Stena har väl varit marknadsledande åtminstone sedan Sealinkaffären runt 1990.

« Svar #4 skrivet: 05 februari 2018, 13:34:29 »
« Svar #5 skrivet: 24 april 2018, 11:24:49 »
DFDS kommer att chartra det femte fartyget som levereras i början av 2021.

https://www.dfds.com/news-and-media/news/dfds-charters-new-ship-for-the-english-channel-in-2021
« Senast ändrad: 24 april 2018, 18:36:20 av Kim Viktor »
« Svar #6 skrivet: 24 april 2018, 11:37:24 »

[/quote]

[/quote]

Håller med, och det visar också något i förhållande till dom forna storbröderna. Med rätt fartyg på rätt linje för rätt marknad, går det att göra pengar, ÄVEN fastän man inte täljer guld med täljkniv pga tillfällig skatte befrielse på försäljningen. Helt rätt fartyg, och helt rätt satsning för framtiden. Flottan blir bara mordenare och mordenare - bättre investering i klass med liggande miljökrav etc. Helt rätt satsning i rätt tid. Det är nog inte SÅ omöjligt att Stena en vacker dag återkommer till Stockholm.
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2018, 17:12:21 »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826

*
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2018, 20:38:18 »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

Kanske på Nynäshamn - Gdynia? ;)
Själv hoppas jag att Stena Line öppnar Stockholm - Mariehamn - Tallinn. Det behövs konkurens där :)
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2018, 22:23:12 »

Kanske på Nynäshamn - Gdynia? ;)
Själv hoppas jag att Stena Line öppnar Stockholm - Mariehamn - Tallinn. Det behövs konkurens där :)

Sannolikheten att Stena skullen öppna upp en konkurrerande linje Sto-Tln är nog jämnstor med att Sahara drabbas av snöstorm, eller, att Zlatan skulle visa tecken på ödmjukhet och självdistans.........
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2018, 13:28:11 »
snö I Sahara kan väl förekomma men det andra.?
Behövs det konkurens på stockholm-tallinn jag tycker itne priserna dit är allt för dyra men det beror nog på den totala konkurensen med alla kvällsavgångar från stockholm/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
*
« Svar #11 skrivet: 28 maj 2018, 16:07:14 »
Jag ser inte att Stena skulle börja konkurrera rakt av med Tallink/Silja men jag skulle definitivt inte helt avskriva tanken på att deras färjor någon gång skulle kunna segla från Stockholm. Går luften ur kryssningsfärjemarknaden och en omfokusering mot ropax-trafik uppstår känns det definitivt som ett tänkbart drag, åtminstone på vissa linjer.

Två "Stena-linjer" jag absolut inte tror är helt otänkbara är Riga- och Tallinnrutterna då båda inte känns lika kryssningsinriktade som Åbo/Helsingfors. Framförallt Riga-linjen är ju ett exempel där en E-Flexer känns som en mer logisk enhet jämfört med Romantika/Isabelle.

Med tanke på att Stena gjort sitt intåg på Östersjön är det svårt att inte ha någon annan inställning än den att så fort det handlar om trafik av nyttoinriktning (frakt, reguljärpax snarare än kryssningsdito) är det potentiellt intressant för dem.

Ett typexempel på något som skulle ändra spelreglerna är t.ex att Ålandsundantaget upphör av ena eller andra skälet.

Med tanke på situationen med gratisbiljetter och bussning av passagerare känns det som att dagens situation inte varar för evigt och Stena är ju onekligen ett rederi som är redo att driva ropaxtrafik medan det i fallet TallinkSilja och Viking hade krävts rejäl omställning då deras tonnage inte är av den typen.

Det är tämligen självklart att Stena inte skulle ge sig in på kryssningsfärjemarknaden från Stockholm men jag skulle definitivt inte avskriva tanken på att det går sådana färjor från Stockholmsområdet i en eller annan form och linje inom de kommande tio-tjugo åren. Framförallt Rigalinjen känns som en potentiell kandidat för Stenafiering med tanke på att den främst förefaller vara en andra klassens rutt som betjänas av äldre tonnage. Det är klart att det går att fortsätta att "ärva" färjor från andra linjer men ropax är mer logiskt och där kommer en brytpunkt in - nämligen för TallinkSilja att införskaffa sådant eller helt enkelt lämna över till Stena, alternativt inleda någon form av samarbete (exempelvis genom att hyra in Stenatonnage).

« Svar #12 skrivet: 28 maj 2018, 19:48:47 »
Stena är ju redan en direkt konkurrent till Tallink med sin linje till Ventspils, har svårt att se att man vill gå in till Riga då man tappar ganska mycket tid på den makliga färden genom Rigabukten.
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2018, 22:24:01 »
https://www.dailypost.co.uk/business/business-news/stena-line-bring-new-giant-14760036

Enligt artikeln ska den första av de som Stena kommer att använda ersätta Stena Superfast X på Holyhead-Dublin tidigt 2020

Hösten 2020 och tidigt 2021 är det också bekräftat att de 2 andra systrarna ska ersätta Mersey/Lagan på Liverpool-Belfast

« Svar #14 skrivet: 09 juni 2018, 10:39:23 »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?