*
Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 07 juni 2018, 13:46:08 »
Såg att Jutlandica har fått batteri symboler och en container i aktern med batteri symbol, Googla lite och hitta detta http://www.batliv.se/2018/03/14/stena-jutlandica-satsar-pa-eldrift/

SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2018, 19:21:20 »
Såg att Jutlandica har fått batteri symboler och en container i aktern med batteri symbol, Googla lite och hitta detta http://www.batliv.se/2018/03/14/stena-jutlandica-satsar-pa-eldrift/
Man kan befara, att Stena snart bryter 4 timmars vallen för en överfart mellan Göteborg och Frederikshavn  ::)
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2018, 22:24:50 »
Det otroliga har ändå skett, kvällsturen till Göteborg är numera schemalagd till 3 h 25 min mot tidigare 3 h 35 min! Vilket betyder att man både igår och idag varit uppe i mer än "hisnande" 18 knop. Återgång till 3 h 15 min? Tror inte det. Man körde faktiskt en kort period en nattsegling på 4 h jämt för några år sedan, men det varade inte länge och restiden justerades nedåt på den turen och uppåt på dag- och kvällsturer istället. Och i våras förlängdes Danicas nöjesturer på helgkvällar med 10 min.
Det är bara att hoppas på Tesla-varianten framför Zoe-dito. Kanske tar laddningen så lång tid att man måste köra på?  ;)
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2018, 00:53:09 »
Det är en fantastisk utveckling vi har sett under senare år med batteridriften. Jutlandica får undan för undan mer batteridrift samtidigt som färjorna över Öresund nu också har sådan drift. Flera kortdistans färjor får elektrisk framdrift. Tänk så bra det är för miljön. Utvecklingen går snabbt så vi kommer nog få se än bättre prestanda på sikt. Bra att rederierna satsar.
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2018, 06:24:12 »
Vi har ju faktiskt haft elektriska färjor i Sverige i över 100 år.......
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2018, 11:06:30 »
...och tyska och polska kolkraftverk jublar säkert också...
YNWA!
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2018, 20:38:07 »
Jaja Stefan S antar att du tänker på spårvagnsfärjorna i Marstrand bland annat som var tidigt ute...
Fredrik Ahlman