Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 06:52:21 »
Antalet inlagg minskar drastiskt manad for manad och tidigare aktiva verkar ha helt forsvunnit eller atminstone haller sig valdigt tysta.
Jag forstar ju att FB versionen ar enklare att kommentera i och lagga ut bilder pa, men samtidigt tycker jag det ar trakigt att Sveriges enda sjofartsforum verkar ga mot en sotdod.

Nagon mer som har tankar at detta hallet?
SV: Haller Landgangen pa att do?
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2018, 08:23:47 »
Antalet inlagg minskar drastiskt manad for manad och tidigare aktiva verkar ha helt forsvunnit eller atminstone haller sig valdigt tysta.
Jag forstar ju att FB versionen ar enklare att kommentera i och lagga ut bilder pa, men samtidigt tycker jag det ar trakigt att Sveriges enda sjofartsforum verkar ga mot en sotdod.

Nagon mer som har tankar at detta hallet?
Har lagt merke til det samme. Kan jo skyldes at enkelte i dette foraet har en veldig aggressiv måte å uttrykke seg på overfor sine med(mot?)debattanter. Hadde selv en stund lyst til å slutte å skrive i det.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2018, 12:26:18 »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2018, 14:09:00 »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.

Dessutom tycker jag personligen att en hel del luft gick ur forumet när all historik försvann vid den senaste krashen.
Väldigt trist att inte längre ha tillgång till alla historiska trådar som skrivits om allt mellan himmel och jord.
*
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2018, 14:35:16 »

Dessutom tycker jag personligen att en hel del luft gick ur forumet när all historik försvann vid den senaste krashen.
Väldigt trist att inte längre ha tillgång till alla historiska trådar som skrivits om allt mellan himmel och jord.

Stämmer. Sedan kan jag ha förståelse för att sjöfartsintresset, i takt med att den svenska handelsflottan reducerats till nästan ingenting, minskat rejält. Nya grupper borde dock kunna attraheras, som de i år närmare 100.000 svenskar som gör internationella kryssningar. Men då krävs nog ett annat namn på forumet.
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2018, 17:03:38 »
Personligen tror jag att intresset för Landgången svalnat eftersom en del kunniga, gamla, sjöfartsmänniskor lämnat forumet. Jag tror inte att de känt sig bekväma i ett forum som till stor del handlar om färjor och speciellt Finlandsfärjorna och att ämnena ofta inte har så mycket med sjöfart att göra. Till stor del handlar det i stället om hur det är att resa med fartygen och vilken upplevelse det ger. Det behöver absolut inte vara fel att sådant diskuteras och ventileras men det har ju föga med sjöfart att göra. En annan anledning är att det går att nå Landgången på Facebook och där är det också lätt att sätta in bilder. Kanske är det framtiden? Risken är också att många kanske inte känner sig bekväma med Facebook men själv tycker jag att det är bra under förutsättning av det modereras av någon. Annars är det lätt att det kan spåra ur.
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2018, 17:24:12 »
Ja det är en ihållande nedgåendetrend och att administratörerna har tidvis tappat lusten gör inte saken bättre. Men vi är nog långt ifrån det enda forumet som tappar i denna tid...
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2018, 17:58:28 »
Det är så rent generellt att våren ger en lite lägre trafik speciellt lågt kring juni månad. Detta har sin grund i att folk har en del att göra före semestrar, det är examenstider och avslutningar, vädret som nu bjuder till andra aktiviteter. Även den stora FB-gruppen "Sjömansfoton från förr och nu" noterar den variationen och den stämmer väl mot tidigare års mönster. Det samma går igen i de flesta olika kanalerna inom sociala medier.

Samma nedgång kan man normalt notera i början av storhelger eller under tidiga jul och nyårshelgerna.
« Senast ändrad: 06 juni 2018, 18:02:29 av kapstans »
Fredrik Ahlman
*
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2018, 18:58:05 »
Ja, det ligger väl en del i talet om säsongsvariationer. Men det är klart att nog många undrar, efter att tex tagit del av tråden här nedan med rubriken Timrå IK med bla texten ”Timrå IK är i SHL igen”. Känns väl sådär hyggligt långt från sjöfart.
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2018, 19:43:55 »
Hoppas att landgången kommer tillbaka till ”fornstora dagar”, är medlem i flera av FB grupperna men, tycker att ganska få av dem är intressanta, undantaget är kanske att det kan vara roligt att se gamla bekanta på tex Gorthon gruppen.

Men, ”de stora” FB grupperna som sjömansfoton från förr och nu är tyvärr rätt mycket ”griniga gamla gubbar” som vill titta på fyllebilder från 60 talet........

Skulle någon lägga ut en bild på ett modernt fartyg blir hälften av kommentarerna ”fy f-n vad ful, jag minns när jag seglade på Hamburg 64 osv......”

Det intressanta med Landgången, stundtals, är attt det ibland finns intressanta debatter mellan personer som faktiskt har kunskap om shipping.
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2018, 20:16:53 »
Självfallet skall man i möjligaste mån undvika negativ kommentering eftersom sådan leder nedåt och söka balansera innehållet. Samtidigt är det då viktigt att man själv inte styr det för mycket, det blir en balansgång.
Landgången har en framtid eftersom den här typen av forum är egentligen en annan sak, en egen sak. Det där med aktivitet går i vågor, till hösten är det nog fart igen.
Ett forum blir ju till det man gör det till men det är klart att blir det alltför off topic och handlar om någon form av idrott är inte toppen det heller. Samtidigt här på Landgången klagar många på innehållet och det blir ju lite knepigt eftersom DU själv kan ju starta upp ett ämne som intresserar. Oavsett vilket forumformat du rör dig i kan du alltid bläddra förbi sådant som inte intresserar dig. Det bygger ju på egen aktivitet.
Fredrik Ahlman
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2018, 20:36:38 »
Shipsforum var på väg mot sotdöden, och när de fick krasch kom skrivandet aldrig igång igen. Ferries of Northern Europe, tidigare med flera personer med särskild insyn i färjebranschen är det knappt någon aktivitet på. Svårt format och svår att hitta kan förklara den sistnämnda.

Men Landgången är igång och det är jag glad för! Det vore förstås roligt om vi var fler som skrev, men man ser samtidigt på antalet visningar att intresset fortsatt är stort. Det är betydligt enklare att lägga upp bilder på t ex Facebook, och då är det lätt att ta den vägen för just bilder, och diskussionen hamnar då där. Jag känner flera personer som är väldigt aktiva på Facebook men inte skriver här. Däremot har de full koll på vad som skrivs på Landgången. Ska man följa alla intressanta Facebook-grupper blir det bara färjor i flödet, då många grupper kan vara väldigt nischade. På Landgången får man istället lite från många håll. En stor fördel med Landgången är att kunskapen är ganska bred och att det återspeglas i trådar. Teknik, trafik och inredningsbilder i en härlig mix. Jag har själv en del på lager som jag tänkt lägga ut här, men det är som sagt vår/sommar med allt vad det innebär  :) Om detta är ett format för framtiden får vi se, men platser att mötas för intresserade kommer alltid att finnas. Till er som driver sajten och ev kommande administratörer, kör på så länge ni kan och vill, det uppskattas stort! Samma för alla er som skriver, läser betydlig mer (med intresse), än vad jag kommenterar. Formatet att läsa och söka här är avsevärt bättre än på Facebook.

Trevlig kväll!
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2018, 21:23:19 »
Det började nog med bytet till en ny forumplattform för några år sedan. Den gillade inte användarna så man ändrade tillbaka - men inte till exakt så som det såg ut förut. Inställningar behövde göras på nytt och vissa funktioner man var van vid funkade inte som förut. Det var ett irritationsmoment som bara tog energi men inte förbättrade användarupplevelsen ett dugg. Sedan en serverkrasch utan backup som droppen som fick bägaren att rinna över.

Så varför lägga tid och energi på reportage när en ny krasch kan inträffa imorgon och omintetgöra hela ens ansträngning? Att vissa inlägg dessutom får klen respons ökar inte precis lusten att skriva fler.

Innan strulet med forumet började så var vi väl 3000 medlemmar. Nu är vi 500. En ankdamm.
Men man kan väl hoppas att vi blir fler med tiden igen.

Har inte Facebook.
« Svar #13 skrivet: 06 juni 2018, 21:55:43 »
Vill bara lägga till att både vårt webbhotell och vi själva gör kontinuerliga backup på det nuvarande forumet, så det finns ingen risk att allt bara försvinner....

Sedan har vi kvar alla inlägg mellan 2007-2014 ungefär sparade, ja ska tjata på Jonas att han lägger upp dessa som en arkivsida eller liknande.
« Svar #14 skrivet: 07 juni 2018, 00:40:31 »
Tråkigt utveckling. Dock beror det nog en hel del på även utomstående faktorer.
Som att Photobucket som jag använde mig av inte längre tillät att man länkar bilder därifrån. Om någon vet en bra sida man kan använda sig av för att få upp bilder här så har jag många resor jag gjort genom åren som jag skulle kunna göra reportage av. Dock är jag en sådan person som tycker teknik skall vara enkelt. Jobbar med mycket teknik så på fritiden vill jag bara att det skall lira.  :)  /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony