500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 06 juni 2018, 06:44:30 »
Kryssningsbranschen vaxer stort.
I dagarna har man gatt ut med att man tror att det ar 2027 kommer att finnas 500 kryssningsfartyg world-wide och att 40 miljoner passagerare vantas ta en kryssning samma ar.

Som jamforelse kan namnas att ar 1998 fanns det 220 kryssningsfartyg world-wide. Man bor da aven komma ihag att dessa 220 fartyg var sma jamfort med de som kommer att finnas 2027.

Hur manga passagerare som tog en kryssning 1998 ar tydligen inte sa latt att fa fram. De tidigaste siffror jag hittar statistik pa ar fran 2005 da lite drygt 14 miljoner passagerare tog en kryssning. Forra aret, 2017, sa var den siffran uppe i drygt 27 miljoner passagerare.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19069-500-cruise-ships-by-2027-it-could-happen.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19068-cruise-industry-targets-40m-passengers-and-net-earnings-of-9-billion-plus.html

https://www.statista.com/statistics/272421/source-market-for-cruise-passengers-worldwide/

https://www.statista.com/topics/1004/cruise-industry/
SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2018, 08:51:22 »

Containershipping är beroende av global handel och gör merparten av transporten av förädlade varor, och således kan man där lätt bygga fler båtar än näringen behöver.

Jämför man kryssningssegmentet så är det bara en liten del av den globala turism- och upplevelseindustrin. Förut var en kryssning lite för dyrt för den genomsnittlige turisten, men genom att kontinuerligt sänka sina kostnader per passagerare (bygga större båtar) kan man nu på allvar konkurrera med landbaserade hotell och all-inklusive resorter.
Jag kollade just på TUI hemsida och jag får en kryssning+flyg  för ungefär samma pris som en vecka all-inklusive. (Costa 1 vecka medelhavet 13200/pers, mot 1 vecka all inklusive Rhodos/Kos/Kreta runt 13-14000kr)


Därmed ser jag inte något problem för "massmarket".
Däremot kommer kanske alla nya små expedition cruise ships få problem då de kommer dras med höga kapital och operationskostnader. Där kan nog oversupply lätt ställa till det som det gjort på containersidan.

//Skepptikern
*
SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2018, 09:59:20 »
Vi har ju tidigare här på forumet diskuterat utvecklingen med dess risker och möjligheter. Mina egna tvivel har åtminstone hittills alltid kommit på skam. Expansionen har fortsatt i oförminskad styrka. Driven av både en ökad efterfrågan och en massiv marknadsföring från relativt få men kapitalstarka rederigrupper som inom sig härbärgerar samtliga marknadssegment. 

Även om tidigare ”tråkighetsstämpel” och fördomar om blåhåriga amerikanska damer (som jag själv under snart 30 års kryssande aldrig stött på) fortfarande existerar, så är nog sådana uppfattningar på väg ut och kan bana väg för ytterligare expansion.

SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2018, 03:12:18 »
Globalt raknade man forra aret med drygt 1.2 milljarder turistresor. 27 miljoner kryssningspassagerare ar inte mycket i jamforelse. Sa atminstone teoretiskt finns det god potential till tillvaxt.
Ett av problemen for rederierna ar emellertid redan nu att hitta personal med relevant bakgrund for att bemanna fartygen. Detta lar inte bli enklare i framtiden med an fler och storre fartyg som kraver mer personal, allt ifran befal till manskap i olika kategorier.
*
SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2018, 11:19:51 »
Befäl samt däcks- och maskinmanskap kan man nog skaka fram. Värre är att finna kompetent och engelskspråkig servicepersonal. Bristen på kockar, serveringspersonal och diverse mellanchefer inom olika sektorer, är redan nu besvärande för vissa rederier.