Sommaren 2012 blev suget efter att åka färja i Grekland för stort, och efter ett uppehåll på några år så var det äntligen dags igen.
Jag köpte en flygstol av Ving ner till Kreta och sen skulle jag lyckas pressa in ett gäng färjor på bara en vecka! Hur var det möjligt att få med så många? Häng med på resan så får ni se... :)

01

Vi börjar en regnig Augustidag på Arlanda, nämligen 23/8 och här har vi min fågel. En av Thomas Cooks A330:or.

02

Tror maskinen gjorde sitt sista år hos Thomas Cook och blev senare utbytt mot en nyare maskin. Här verkar det lugnt i kabinen men skenet bedrar. Det var flera musikklasser från något Gymnasium i Uppsala ombord, så det var INTE lugnt.

03

Inflygningen är påbörjad till Heraklion på Kreta vid lunchtid. Här ser vi närmast ön Folegandros och lite längre bort Milos, två öar som kommer tillbaka senare i reportaget.

04

En Thomson Boeing 757, ett vackert flygplan tycker jag.

05

Ryska Transaero som inte längre finns efter konkurs. Här en av deras Tupolev maskiner, dom flög även 747 hit under några år.

06

Jag tog lokalbussen in till stan för att ta in på mitt hotell, nästa förmiddag skulle jag ta färjan upp till Aten vid lunch.

07

Utsikten från balkongen, till vänster Superfast XII som har kvällsavgång till Pireus/Aten, och till höger Knossos Palace som även hon har natturen till Pireus.

08

Blev hungrig och vad passar bättre än Gyros och en kall Mythos? :)

09

En äldre Mercedes lokalbuss passerade...

10

Upplagda GOLDEN PRINCE, byggd i Japan 1973.

http://www.faktaomfartyg.se/wakashio_maru_1973.htm

11

SUPERFAST XII, jag tycker verkligen om designen på dom äldre Superfast byggda i Tyskland och Finland.

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XII_2002.htm

12

Skorstensbild.

13

Vid terminalen hittade jag den här gamla skylten!

14

15

Att gå omkring och fotografera är inget problem. Bara det inte är tåg du ska plåta i Grekland...

16

F/B KNOSSOS PALACE

http://www.faktaomfartyg.se/knossos_palace_2000.htm

Enligt rykten jag läst, så ska Minoan Lines även sätta in en av sina stora Highspeed på linjen till Chania, nämligen MYKONOS PALACE som tidigare hetat EUROPA PALACE.

http://www.faktaomfartyg.se/europa_palace_2002.htm

17

Gick en sväng och spanade in Busstationen där det alltid är full fart, hittade denna fina gamla Mercedes O303.

18

På mitt rum kunde jag njuta av en fantastisk radioanläggning.

19

Och ett minimalt badrum.

20

Nästa dag och dags att åka mot Pireus, bunkrade upp med lite mat innan. Då det fortfarande var tidigt var alternativen få, så det fick bli Donken! Men dom hade i alla fall lite lokal mat. :)

21

Första färjan jag skulle åka med är denna, F/B OLYMPIC CHAMPION byggd i Norge hos Fosen och skrovet i Landskrona.

http://www.faktaomfartyg.se/olympic_champion_2000.htm

Både hon och systern HELLENIC SPIRIT gick länge båda två på linjerna till Grekland, men här har ANEK satt in en av dom på linjen till Kreta tillsammans med Superfast för att konkurera med Minoan Lines.

22

Skorstenen med Kreta.

23

Lastning pågår och avgången var 11.00 tror jag.

24

Även OLYMPIC CHAMPION och systern är snygga Ro/Pax fartyg, dom gör upp mot 29 knop.

25

Dags att gå ombord!

26

Tillverkningsskylten hittade man direkt när man kom upp för rulltrapporna.

27

Soldäcket där det finns en Bar och Taverna.

28

När hon gick på Italien så var poolen i drift, så inte här. Har inte sett någon färja i inrikestrafik som har öppen pool.

29

Skorsten och livbåtar.

30

Man få i stort sett gå på alla utedäck, här är vi högst upp och ser övervåningen på nattklubben framför skorstenen.

31

Ännu en skorstensbild.

32

Och bredvid har vi Minoan Lines.

33

F/B FESTOS PALACE gick en timme före oss, hon är syster till KNOSSOS PALACE. Här passar man på att spola av rampen när den är på väg upp.

34

Så ökar hon farten mot Pireus. Jag tycker inte om designen på dessa lådor.

Slut för första delen i denna repris, dock med helt nyredigerade bilder! :)

Fortsättning följer...

//R


SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2018, 17:52:06 »
Tror vi har mycket trevlig att se fram emot :)   Kul att du tog ett foto på mitt favoritflygplan, Tu 204/214. Tror Transaeros var Tu 214.



Titta gärna FoF sidan om Golden Prince, hennes originalutseende i Japan var ju mint sagt udda, en blandning mellan gammat och nytt. 8)

Stefan
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2018, 01:12:51 »
Kan an aatt detta reportage komme rinnehålla mycket ögongodis du har fått med en hel del redan i starten /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2018, 08:43:43 »
Nu är Robert efterlängtat igång igen med sina trevliga resereportage.
Vi ser fram emot fortsättningen.
Tummen upp! :) :) :)

/ Marre
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2018, 11:13:18 »
Vi fortsätter vidare... :)

35

Och tittar lite hur hon ser ut invändigt, det var ganska mycket folk så svårt att ta riktigt bra bilder. Vi börjar med Nattklubben som är i två plan.

36

Trappa ner mot Huvuddäck vid dom stora panoramafönstren, man får nästan lite känsla av Cinderella här. Inredningen kändes väl lite 90 tal, men inte så konstigt då hon planerades i slutet på 90 talet.

37

Speglar som gör att det ser större ut än vad det är. På huvuddäcket så ser vi fartygets Café, som alltid på grekiska färjor populärt.

38

Så här ser det ut när man står på huvuddäck och tittar akterut.

39

Self Service till vänster och arkad till höger föröver.

40

Arkaden och ingången till Ala Carte restaurangen som jag inte provade på denna resa.

41

I fören har vi Ocean View Bar som var fullsatt, trevlig bar med fina stora fönster i fören. Här tog jag en Espresso senare serverad av Aneks trevliga personal.

42

Vi befinner oss på däck 9.

43

Self Service restaurangen.

44

Caféet igen.

45

Butiksutrymmet är ganska så litet på grekiska färjor, man säljer lite souvenirer mest.

46

Lite småtråkig korridor.

47

Soldäcket.

48

Bar/Taverna där man bla serverade Gyros.

49

Undrar varför man har däck 3.2?

50

Trapphus.

51

GOLDEN PRINCE igen och vi lämnar Heraklion.

52

COSTA ATLANTICA

53

På däcket under Huvuddäck, så hittar man Informationen.

54

Rulltrappan i aktern som man använder vid ombordstigning.

55

27.5 knop!

56

Nackdelen med hög fart om det redan blåser, är att det blir ännu blåsigare. Här hittade jag ett perfekt ställe i lä bakom skorstenen.

57

Gamla Kanalfärjan F/B Vitsentzos Kornaros på väg ut i motljuset.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_viscount_1976.htm

58

En Flying Dolphin på väg ut.

59

Och så ankommer vi Pireus på tidiga kvällen.

60

JET FERRY 1 som länge låg till försäljning efter GA Ferries konkurs. Man räknade med att hon skulle gå att sälja, men det blev skroten till slut.

http://www.faktaomfartyg.se/kattegat_1995.htm

61

Fyren där man stått och fotat färjor! Den var borta nästa gång vi kom ned, ett rykte säger påseglad, ett annat kan vara att kryssningsfartygen behövde mer plats för att komma till kaj.

62

F/B PANAGIA AGASOU, fd japanare som seglade en kort tid som lastfärja i Grekland, men det gick sådär för SAOS Ferries. Även hennes syster hamnade hos SAOS med namnet Startrailer.

http://www.faktaomfartyg.se/hakata_1973.htm

63

Klassiska Japanska 70 tals linjer. :)

64

F/B BLUE STAR 1

http://www.faktaomfartyg.se/blue_star_1_2000.htm

65

66

Museifartyget HELLAS LIBERTY, till vänster om henne ett mindre varv där man tidigare ofta tog in färjorna på akuta besök, nu börjar dom bli för stora för den dockan.

67

Så seglar vi in i dimman som orsakades av F/B EUROPEAN EXPRESS som snart ska avgå mot Chios.

http://www.faktaomfartyg.se/takachiho_maru_1974.htm

68

69

Miljövänligt?

70

F/B FESTOS PALACE som lämnade Kreta en timme före oss, väntar på avgång tillbaka.

71

HIGHSPEED 4, en av alla katamaraner från Australien och Austal.

http://www.faktaomfartyg.se/highspeed_4_2000.htm

72

Så har vi vänt runt och backar in mot kaj. Vi ser även F/B ELLI T på bilden.

73

HIGHSPEED 4 igen.

74

ELLI T, ett rederi på Kreta som endast körde med en färja och på linjen Pireus - Rethimnon.

http://www.faktaomfartyg.se/okudogu_3_1976.htm

75

Uppradade taxibilar...

76

Så börjar det vanliga härliga kaoset när allt blandas kring akterrampen.

77

Så säger vi tack till en trevlig tur med OLYMPIC CHAMPION och färja nummer 1.

78

Bagageutlämning.

79

Snart avgång tillbaka till kreta.

80

ELLI T igen, kommer inte ihåg om hon var i trafik här, eller om hon redan fått sin jobbiga maskinskada?

81

Man hade byggt en bro över den hårt trafikerade vägen sedan mitt senaste besök. Metrostationen till höger.

82

Efter att ha slängt in väskan på hotellet, blev det en tur ner till hamnen igen för att suga in lite härlig atmosfär. Här har BLUE STAR NAXOS precis ankommit från Santorini. Mer i nästa del...

//R
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2018, 17:15:14 »
Trevligt reportage.

Fyren blev mycket riktigt nerseglad av MSC Magnifica, haverirapporten nedan.

http://www.hbmci.gov.gr/js/investigation%20report/final/09-2013%20MSC%20MAGNIFICA.pdf
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2018, 19:29:43 »
Trevligt reportage.

Fyren blev mycket riktigt nerseglad av MSC Magnifica, haverirapporten nedan.

http://www.hbmci.gov.gr/js/investigation%20report/final/09-2013%20MSC%20MAGNIFICA.pdf

Tackar! :)

Intressant med påseglingen, den rapporten ska jag läsa i lugn och ro.

//R
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2018, 20:56:05 »
Den japanska designen är väldigt säregen som känt men kul objekt att visa ändå. Trevligt reportage.
Fredrik Ahlman
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2018, 00:43:49 »
Ett mycket trevligt reportage! :)

//Peter
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2018, 16:44:33 »
Den japanska designen är väldigt säregen som känt men kul objekt att visa ändå. Trevligt reportage.

Just den designen som hon har, överbyggnad, brygga mm är nog japansk motsvarighet till Knud E Hansen design på 60-tals färjor. . Panagia Agiasou är nog den sista överlevande med den designen och hon finns fortfarande. Efter att legat övergiven under flera år utanför Piraeus ligger hon vid ett varv och inväntar sitt öde. En egenhet på denna färjedesign är det gammaldags utseendet på bryggans fönster.
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2018, 18:55:01 »
83

Att gå omkring i Pireus på kvällstid ljumna sommarkvällar är ren njutning. Här har vi ELLI T igen, uppenbarligen var hon i trafik när jag var där 2012 eftersom hon lastar inför kvällsavgången till Kreta.

84

ANEK lines F/B ELYROS har ankommit från Chania på Kreta och ska vända tillbaka igen.

http://faktaomfartyg.se/sun_flower_tsukuba_1998.htm

85

FESTOS PALACE ska även hon snart vända tillbaka till Heraklion, under högsäsong och helger gör man även dagturer, annars är det bara nattur med liggetid över dagen.

86

87

HIGHSPEED 4 väntar in morgonen och ännu en tur ut bland öarna.

88

F/B AGIOS NEKTARIOS AIGINAS vid kaj, hon har M/S Apollos gamla skorstensdummy.

http://faktaomfartyg.se/panagia_skiathou_1999.htm

http://faktaomfartyg.se/apollo_1964.htm

89

Blue Star Naxos har nattvila innan avgång nästa dag igen ut mot Paros - Naxos - Santorini.

90

Lastning pågår...

91

92

93

ELYROS bunkrar, och rökmolnet från ALEXANDRA G när hon stack iväg var brutalt...

https://www.marinetraffic.com/gr/ais/details/ships/240688000

94

Kaos vid ombordstigningen till ELYROS, det blir lätt så när hon snabbvänder, annars brukar man släppa på i god tid.

95

Min mage började kurra och törstig var jag, så varför inte ett besök på en Taverna.

96

En Gyrostallrik och en kall Mythos.

97

På väg tillbaka till hotellet och BLUE STAR NAXOS igen.

http://faktaomfartyg.se/blue_star_naxos_2002.htm

98

100

Tomt på bildäck, man ser även rampen upp mot hennes lilla extra bilgarage och en sjöman som är på väg för att göra lite underhåll.

101

Från nytt till gammalt! Såg att den gamla trotjänaren F/B AGIOS GEORGIOS låg inne.

http://faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm

2014 blir hon kvar i hamnen då besättningen inte får ut löner, 2016 tog hon in vatten och kantrade vid kaj i Pireus, sen gick hon till skrot tyvärr.

102

103

Henne kommer vi återkomma till lite senare i reportaget. :) Sen blev det läggdags och nästa dag skulle tillbringas i Pireus och sen på kvällen avgång med nästa färja mot Samos.

104

Förmiddag och EL VENIZELOS ska strax avgå mot Chania på Kreta, hon är den tredje systern av dom fyra systrar Stena beställde i Polen. Henne kommer vi också tillbaka till senare i reportaget.

105

106

107

Så sticker hon iväg på dagturen till Kreta, en tur som jag skulle avsluta min vecka med.

108

Här ser vi damen jag ska åka med klockan 17.00, nämligen gamla Nils Holgersson som här seglar för NEL Lines med namnet THEOFILOS.

http://faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm

110

Superfast XII ska även hon snart avgå mot Kreta, har åkte med hennes syster Superfast XI mellan Grekland och Italien.

111

APOLLON HELLAS backar in till kaj, hon trafikerar Saroniska öarna som ligger söder om Aten.

112

M/S SEABOURN ODEYSSY vid en av kryssningskajerna.

113

Ett av biljettkontoren i Pireus, det finns inte så många kvar numera. Men på 90 talet när jag kom ner första gången fanns det massor och det har sålts en och annan biljett till båtluffare här genom åren. Man hade på den tiden handskrivna skyltar med dagens avgångar...

114

Men dags för en kall öl innan jag fortsätter mina promenader! :)

Fortsättning följer...
*
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2018, 22:27:18 »
Underbart reportage Rocky. Theofilos lär vara på gång till skroten
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2018, 18:10:06 »
115

F/B PHIVOS som trafikerar Egina som ligger lite drygt en timme söder om Pireus. Byggd i Spanien 1980.

http://www.faktaomfartyg.se/punta_europa_1980.htm

Trevlig färja som jag åkte med 2015.

116

Hamnliv!

117

PHIVOS igen, hon ska snart börja lasta och avgå.

118

En Cantina, ett biljettkontor och en försäljare...

119

Den här vinner inget skönhetspris...

120

En ryskbyggd bärplansbåt som i Grekland kallas för "Flying Dolphins".

121

Lastning av PHIVOS.

122

Och så sticker hon iväg...

123

Magen började kurra, behövde lite skugga också. Vid Saluhallarna kan man käka billigt och enkelt.

124

Grillspett, bröd och citron med en kall Amstel.

125

Köttmarknaden.

126

F/B POSIDON HELLAS

http://www.faktaomfartyg.se/posidon_hellas_1998.htm

127

F/B AGIOS NEKTARIOS AIGINAS ankommer, hon har lite annorlunda bildäck på sidorna.

128

129

130

Och så till kaj och passagerare tillsammans med motorfordon strömmar av.

131

SUPERFAST XII på väg till Heraklion.

132

F/B THEOFILOS som jag ska åka med om några timmar. Här har hon blivit av med den fula lådan som innehöll extra hytter i aktern.

http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm

133

Det är så häftigt att komma så nära färjorna i Pireus.

134

Ett av hennes tidigare namn kan man se spår av här.

135

Och hennes första ägare här.

136

BLUE STAR 2

137

Hon har rätt så hög stäv.

138

APOLLON HELLAS ankommer.

139

NISSOS MYKONOS lastar för att avgå mot Samos, henne ska jag åka med från just Samos nästa dag.

http://www.faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm

140

BLUE STAR PAROS ankommer från sin dagtur från Santorini. 2012 var hon och systern Blue Star Lines flaggskepp till Kykladerna, idag är dom ersatta av dom större och nyare BLUE STAR PATMOS och DELOS.

141

Vänder runt för att backa till kaj.

142

HIGHSPEED 6 ankommer.

http://www.faktaomfartyg.se/milenium_2000.htm

143

SPEEDRUNNER IV, har trafikerat Helsingfors - Tallin tidigare.

http://www.faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm

144

Enskrov och katamaran sida vid sida.

145

På väg för att kliva ombord på THEOFILOS passerade jag NISSOS CHIOS, syster till MYKONOS men med några mindre skillnader, bla har hon livbåtar.

146

147

En skön gammal VOLVO F12.

148

Så är jag för första gången sedan hon trafikerade Trelleborg ombord på gamla NILS HOLGERSSON igen, NISSOS CHIOS lastar för att avgå till Chios.

Fortsättning följer...

//R
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2018, 23:48:22 »
Den lilla blå båten som inte vinner något skönhetspris heter har jag för mej Bob Sfoungaráki̱s (Μπομπ Σφουγγαράκης) vilket är det grekiska namnet på Spongebob Squarpants  :D
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2018, 09:08:08 »
Citera
Man hade byggt en bro över den hårt trafikerade vägen sedan mitt senaste besök. Metrostationen till höger.

Var nere för ett par veckor sedan i Piraeus - den där bron över vägen var inte längre i bruk. Kanske bara fungerade under OS och det var ju ett tag sedan. Om den nu överhuvudtaget varit i bruk!

Fina bilder för övrigt!  :)