SV: Hurtigruten 2016
« Svar #15 skrivet: 28 maj 2018, 12:02:40 »
Oj vilket däckar jobb du har gjort Risberg på båtarna. Jag förstår att du kan din Hurtigrut. Hoppas att du uppskattar att en amatör gör lite reklam ;) för den. Tycker att det har varit tidigare lite för lite från denna tur i detta forumet som du förstår. ;)
Absolut! Flott reportasje! Og Hurtigruten er desidert verdt en reise eller flere.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #16 skrivet: 28 maj 2018, 12:26:28 »
22/7

Sista dagen på kryssningen mot Bergen.  :'(
Vi börjar morgonen kl. 09:00 med att efter frukosten försöka att gå runt och titta lite på båten och dess hytter.
Utanför baren för dagåkande so finns denna modell.

Åh ett möte! ;)

Här har vi lite samlad fartygs fakta om M/S Trollfjord.

Sedan börjar jag att gå och titta på lite hytter igen. De har på morgonen bett oss att ställa ut bagaget vid hissarna för

att kunna frakta ned det till lastdäck för att de sedan skall bli en enklare avstigning av båten senare på dagen. Men här

är en utsides variant på en likande hytt som vi hade en insides hytt av. Det var faktiskt ingen nackdel att ha en insides

hytt tyckte jag. Detta för att man endast var i hytten för att sova. Sedan var den mörk när man släkte. Vilket kunde vara

besvärligt i ytterhytterna för midnattssolen.

En av sviterna i svitkoridoren med panoramafönster. Verkar vara färdigstädad.

Konstigt av mig att börja med gest toaletten på den lyxigare aktersviten med egen balkong i aktern. ;)
Däremot är den inte städad ännu.

Här har vi en av sviterna i fören på promenaddäck. Lite tråkigt med deras ventiler är att när folk står utanför så skymmer

de hela utsikten för över och sedan kan de genom att bara vända sig om titta rakt in i hytten.

Sittgrupp med TV hörna som även soffan kunde bli en extra säng.

Själva sovrummet.

Med ventil rakt ut mot promenad stråket för över. Mer eller mindre alla stod någon gång utanför denna ventil för att titta

på anlöp utomhus. Så det var inte särskilt enskild utsikt.

Åter ett besök tillbaka till aktersviterna en sabb titt.

Sedan vid kl. 13.30 så var vi framme i Bergen. Dags för avlastning av bilarna som har vilat i lastrummet tätt packade.

En del bilar får inte ens plats att vända utan måste backa hela vägen ut genom porten.

Väl framme i Bergen och på väg till hotellet så stannar vi till och besöker Troldhaugen och muséet över Edvard Grieg ni vet han med I bergakungens sal.

Det hade kommit en busslast besökare just före oss så vi gick ned till Griegs och hans hustrus grav nedanför klippan till Troldhaugen.

Sedan går vi upp till deras bostad.

Avskilt nedanför huset åt andra hållet än graven hade Greig sin arbetsstuga som han satt och komponerade i.

Vid detta bord och med vilken utsikt sedan.

Sedan där uppe är huset igen.

Sedan lite interiörs bilder från huset. Noteras bör att eftersom även hustrun var konstnär och de var ganska väl beställde så byggde man bort köket ur huset för att få mer yta för sammankomster. Mat lagades alltså av tjänstefolk i en annan byggnad.

Så det var egentligen slutet på själva Hurtigruten båt resan. Men det kommer ett till avsnitt på hemvägen samt ett ytterligare spritt avsnitt med mobil bilder från varierande platser under resan som komplement till vissa bilder.

Så Nesta avsnitt är resan till Oslo. Besök i Vigelandsparken samt resa över Halden och fästningen där Karl XII blev skjuten.
« Svar #17 skrivet: 28 maj 2018, 13:16:26 »
Tackar för detta utförliga reportage mycket trevligt och intressant/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
« Svar #18 skrivet: 28 maj 2018, 13:19:56 »
23/7

På väg mot Oslo. Bara var tvungen att stanna till vid Tvindefossen. ca kl. 10.20.

Vid lunchtid (ca kl. 12.20) så stannade vi till för lunch i Haabakken. Då hade redan då åkt igenom många tunnlar på vägen till Oslo. Det skulle bli totalt drygt över 100 km i bara tunnlar. Vi har här alltså nyss åkt igenom Lærdalstunneln som är Norges nu längsta tunnel med en längd av 24,5 kilometer. Detta jämfört med t.ex.  S:t Gotthards-tunneln som är världens tredje längsta vägtunnel med sina 16 918 m.

Sedan kommer vi förbi Lösne Skule.

Lite bilder från Hemsedalsvegen.

och en annan väg.

Sedan vid ca kl. 17 är vi framme vid Oslo och Vigelandsanlegget även kallat Vigelandsparken. Konst gjort av Gustav Vigeland. Jag måste faktiskt sätta ett frågetäcken för hans konst. Den är i vissa fall ganska absurd tycker jag.

Sedan var det iväg till vårt hotell i Oslo med utsikt över Holmenkollen. ;)
kl. 20.45 det börjar skymma. Det var men inte van med för några dagar sedan. :D

24/7

Sista dagen på resan. Vi åkte ganska tidigt från Oslo och kom fram till Halden kl. 09.30 med Fredrikstens fästning där Karl XII blev skjuten.

Så detta är slutet på resan förutom den sista bilresan genom Sverige hem.
Nu följer ett avsnitt med lite hopplock av mobil bilder från resan.
« Svar #19 skrivet: 28 maj 2018, 13:24:10 »
Tack tony tiger! ! För supporten.

De sista avsnittet var tyvärr inte så mycket båt relaterat. Men jag tycker att den biten saknas och resan inte blir fullständig utan den eftersom den var så lång i varje fall.
« Svar #20 skrivet: 28 maj 2018, 14:32:58 »
Ja resan har ni ju redan fått redovisad så detta kommer att bli lite extra bilder från mobilen. Kanske inte lika mycket kommentarer eftersom jag redan redogjort för en del av ställena. Men man vet ju aldrig när det behövs. ;)

Silja Serenade utsikt. 12/7 kl. 09.

Kyrkan i min mors födelse ort Ylivieska brändes ned för några år sedan. 13/7.

Dt var tydligen en psykpatient som vägrats vård och som vid sjukhuset. Som hämnd brände han ner kyrkan till grunden.

Även i denna lilla stad så finns det många som deltog i kriget. Så det finns en del monument.

Sedan är vi snabbt uppe i Kirkenes och monumentet över befrielsen. Det är lustigt hur Ryssarna sätter upp monument själv på platser och vad de skriver på dem. :D 16/7.

Så börjar själva huvud resan med M/S Trollfjord. 17/7.

Vi närmar oss Vardö. kl. 14.40

Sedan Båtsfjord. kl. 20

Mötet med M/S Kong Harald utanför Berlevåg kl. 22

Midnattssol den första natten på kyssningen. Emellan Berlevåg och Mehamn. 17/7 - 18/7.

Nordkap. 18/7 kl. 07

Möte med M/S Midnatsol. kl. 21

Tromsö och Ishavskatedralen. 18/7 - 19/7 kl. 23.40

Hurtigruten

Stormarknes 19/7 kl. 15

Havsörns safari i trollfjorden. kl. 16.30

Har nu lämnat trollfjorden och M/S Trollfjord. kl. 17.50

Tjuvpassagerare på vår tur båt.

Havsörn i kamp om att få behålla sin fisk från fiskmåsarna.

Fiskmås som retar havsörn.

Havsörn i eget majestät.

Polcirkel passage straxt före Nesa. 20/7 kl. 09.40
Alla vill ha skumpa och det som kapten bjuder på gratis. ;)

Kapten bjuder friskt ut sina snapsar.

Döm om förvåningen för en del. ;) :D Då behövs nog skumpan att skölja ned det lite extra. ;)

De sju systrarne straxt efter Nesa. kl. 13.20

Sedan byn mitt i Norge. kl. 16.30

och därefter Torghatten. kl. 17.40

Nidaros eller Trondheim om man så vill. 21/7 kl. 07.40

En bättre blid på kustbevakningens helikopter som flög för bi efter Trondheim. kl. 11.15

Inte så tokig frukost utsikt. utanför Florö ;) 22/7 kl. 8.25

Sedan var själva Hurtigruten slut.

Men som sagt var Gustav Vigeland förvånar mig verkligen. Vad vill han säga med detta.

Sedan lite från Fredrikstens fästning.

Så detta var allt som jag hade från denna turen att dela med mig ifrån.
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2018, 15:21:27 »
Här har jag funnit en Youtube video med rundvandring på M/S Trollfjord.

https://youtu.be/9x9XEq1J4VY
« Svar #22 skrivet: 29 maj 2018, 15:24:52 »
Jag har även här funnit en Youtube kanal som har visning av flera av Hurtigruten båtarna.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ6swvrBIQ9MwO5L9PAF1l-WNnMILCuQi