Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 12 augusti 2018, 11:58:35  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.
92
Lastfartyg / Rederi AB Veritas Tankers flaggar Svenskt
« Senaste inlägg av Roger.kb skrivet 12 augusti 2018, 11:41:55  »
Veritas Tankers har köpt Akdeniz och flaggar henne Svenskt https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6434290869204975616
93
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 11 augusti 2018, 23:14:14  »
Rederiet som beställde henne vägrade ju ta leverans av henne p.g.a. olika problem.....
94
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Senaste inlägg av aries skrivet 11 augusti 2018, 21:20:08  »
Har snackat med en arbetare på Polferries i Kolobrzeg som är min bekant. Det går rykten att Polferries börjar överväga att bryta chartern av Nova Star. Det har även visat sig att färjan lider av allvarliga problem med stabiliteten.
Även IMO-problem med Wawel finns. Av det som min bekant har sagt så borde Wawel redan blivit skrotad förra året enligt regler.

Det är som sagt en ett rykte som är väldigt hemlig. Han bad mig att inte säga det till någon för att han inte skulle hamna i trubbel, men jag har förtroende till folk på Landgången och jag hoppas att det inte kommer läcka ut härifrån!
95
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Senaste inlägg av aries skrivet 11 augusti 2018, 21:16:47  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.
Förklara det till dom som skulle resa med Nova. Tror inte dom skulle lyssna på det :D
96
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Senaste inlägg av kalle-sand skrivet 11 augusti 2018, 20:31:00  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.
97
Reseberättelser / SV: Kryssning med Rhapsody Of The Seas i östra Medelhavet 2018
« Senaste inlägg av Penny skrivet 11 augusti 2018, 20:00:00  »
Tak for at du deler de fine billeder med os.  :D

Jeg syntes at Kotor ser dejlig og spændende ud, også fordi det ser ud som om, der ikke er så mange turister, som i f.eks. Dubrovnik (Der var ALT for mange, da vi besøgte byen. >:( )

Vi har aldrig rejst med RCCL, men "Rhapsody" ser rigtig hyggelig ud, og efter vi har været med "Norwegian Getaway" Vil jeg nok hellere med et skib i "Rhapsody's" størrelse, hvis vi skal cruise igen.

Fortsat god weekend  :)

Tack själv!  :) I Kotor var det endast Rhapsody som låg inne. Det var väldigt vackert där. Vi tyckte att det räckte med att endast gå av och titta i byn. Det fanns båtutflykter i hamnen, men de var så långa och vi blev lite oroliga att inte skulle komma tillbaka i tid. Tråkigt att det var så många som var i Dubrovnik som er, det är en fin stad. Vi var på en kryssningsmässa i våras med olika föreläsningar från olika rederier. MSC varnade oss från att kryssa i Juli då det är flest som åker och pga värmen. Vi upplevde dock inte värmen eller trängseln ombord/i land som något problem, fastän att vi hade det i åtanke när vi bokade resan. Jag kan varmt rekommendera Rhapsody eller hennes syster Vision som vi kryssat med tidigare. Lagom stora, inte så stor trängsel ombord och smidigt att gå av i de olika hamnarna. Tack för att du tog dig tid till att läsa och skriva, önskar även dig en trevlig helg! :)
98
Reseberättelser / SV: Kryssning med Rhapsody Of The Seas i östra Medelhavet 2018
« Senaste inlägg av Carl Rasmussen skrivet 11 augusti 2018, 16:22:58  »
Tak for at du deler de fine billeder med os.  :D

Jeg syntes at Kotor ser dejlig og spændende ud, også fordi det ser ud som om, der ikke er så mange turister, som i f.eks. Dubrovnik (Der var ALT for mange, da vi besøgte byen. >:( )

Vi har aldrig rejst med RCCL, men "Rhapsody" ser rigtig hyggelig ud, og efter vi har været med "Norwegian Getaway" Vil jeg nok hellere med et skib i "Rhapsody's" størrelse, hvis vi skal cruise igen.

Fortsat god weekend  :)
99
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« Senaste inlägg av 4:en skrivet 11 augusti 2018, 16:17:12  »
Tack för besked!
100
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« Senaste inlägg av MANAVY skrivet 11 augusti 2018, 15:34:28  »
Skolfartyg ute på långresa. På väg till Helsingfors på Örlogsbesök.
http://www.finland.or.jp/public/default.aspx?contentid=375338&nodeid=41206&culture=en-US
Sidor: 1 ... 8 9 [10]