Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Färjor / SV: Tråkigt........
« Senaste inlägg av Mpba skrivet 11 oktober 2018, 07:46:49  »
Njae, det var mer Scania som var tänkt för Express Linjen Gräddö - Mariehamn.
92
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 11 oktober 2018, 03:33:01  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

Tror inte det existerar något svenskt uttryck för heeling tankar, precis som det inte existerar något svenskt uttryck för ECDIS, radar mm.

Ser heller inte problemet, arbetsspråket på alla fartyg idag, undantaget vägfärjor etc är engelska så varför skulle man ens försöka finna svenska ord?

Men, om man vill vara språkpolis:

Trimtankar ändrar trimmet, dvs skillnaden mellan förligt och akterligt djupgåenade.

En svensk översättning skulle väll bli “slagsidestankar” för healing tanks?
93
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« Senaste inlägg av Björn Holm skrivet 10 oktober 2018, 23:30:03  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

Anti-heeling är väl ett nyare påfund, Stena Porter & Partner levererades i början av 80 talet, så det kanske inte fanns med i gamla sjöulkars nautiska nomenklatur, var väl mer kranbalkar, fockedrevsuddar, märsar, brammar och röjlar i den tidigare shippingen...
94
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 10 oktober 2018, 23:25:50  »
 Snarare så att jag kände att det vore enkelt för frågeställaren att goolga fram svaret men

Ingen som har något svar på min fråga om lämpliga översättningar (och ev. synonymer)? Jag vill gärna få detta rätt.

  • Preferred Channel Port/Starboard


Babordsmärke / Styrbordsmärke
  • Danger Beacon
Punktmärke
  • Channel Beacon
Mittledsmärke

  • Channel Buoy

Mittledsboj
  • Green Buoy

Existerar inte som formell benämning även om man i dagligt tal säger ”gröna bojen”. Är antingen en styrbord eller babordsboj beroende på om området är IALA A eller B
  • Red Buoy

Se ovan
  • Mooring
Är inget sjömärke, däremot är det en sjökortssymbol och betyder då förtöjning.
[/list]
95
Färjor / SV: Tråkigt........
« Senaste inlägg av Marre skrivet 10 oktober 2018, 19:48:43  »
Gamla fina Svea Drott som 1966 inledde trafiken Hesingborg-Tuborg-Travemünde och som trots sin ganska ringa storlek klarade sig bra i konkurrensen från Lion Ferry i Halmstad, SJ i Malmö och Trelleborg och TT-linie från Trelleborg.

Minns jag det rätt var hon väl ursprungligen tänkt till SL-färjornas trafik Korsör-Kiel, och fanns hon inte med i någon Ålandskonstellation också?

/Marre
96
Färjor / SV: Nya ropax till Finnlines
« Senaste inlägg av MH skrivet 10 oktober 2018, 19:17:50  »
På den finländska maritima sidan visste man dessutom, att dessa eventuella nybyggen
planeras på Kapellskär - Nådendal och på Malmö - Travemünde, där extrem fart inte är
nödvändig på samma sätt som på Nordsjö.

SL

Då kan man tänka sig 2fartyg till Kapellskär-Nådendal och 2fartyg till Malmö-Travemynde,eller? Superstarclass blir rejält större än Starclass?23knop maxfart? Intressant...
97
Färjor / Tråkigt........
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 10 oktober 2018, 17:09:37  »
98
Lastfartyg / SV: Sirius flaggar in hela flottan
« Senaste inlägg av danneh93 skrivet 10 oktober 2018, 15:50:47  »
Nästa verkar vara Lexus som nu fått svensk flagg i Frederikshavn.
99
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« Senaste inlägg av Massi skrivet 10 oktober 2018, 14:18:35  »
Själv så har jag inte så mycket emot kontantfritt, efter att jobbat på krogar vet jag vad detta innebär. Var en krog som hade problem med att det var stökigt och bråkigt och när de införde kontantfritt så blev det genast lugnare och trevligare då det bråkiga klientelet försvann. Dessutom så är det inte längre så många gäng som vill ta över garderoberna på krogar då allt måste redovisas!

Tycker om man är rädd om att lämna spår så använd applepay, när du betalar med det så sker transaktionen anonymt. Detta är därför ICA är så emot applepay för att de inte kan se vem som betalat och inte får dina uppgifter.
Självklart så vet vi ju inte 100% säkert vad apple gör med uppgifterna, men det känns ändå bättre och dessutom säkrare att betala med applepay då risken att få sin kort skimmad försvinner!

När det gäller kontanter, vet inte hur ni har det och hur mycket kontanter ni har hemma i byrålådan. Många säger att det känns bättre att ha pengar kontant ifall det händer nått.
Tror det inte känns så trevligt att ha 10-50 tusen liggandes hemma, det är ju nått i den stilen man skulle behöva ifall man menar att det är bra att ha utfall nått händer. För jag menar ju att det är ju samma sak med en bankomat som med kortbetalning att båda är ju kopplade till samma system och skulle det hända nått så är risken stor att en inte kan ta ut pengar från bankomaten.

Det ar ar ju inte sa att det stokiga klientelet forsvinner utan de gar till en annan krog och nar de andra krogarna gor samma sak sa kommer det stokiga klientelet som ni hade tillbaks till favoritkrogen.
Det ar inte sa att de forsvinner bara.

i varsta fall om det ar nara danmark och alla skulle ha kontantfria krogar sa konsumerar de alla pengar i danmark istallet.
eller tar flyget till osteuropa 1timme och har party dar istallet om ingen later dom anvanda sina pengar.
Valdigt daligt for ekonomin i sverige.
skatteverket har valdigt hard koll pa krogarna numera sa gangen skulle anda inte kunna ta garderoberna som forr i tiden forutom i nat enstaka fall.

Losningen ar fortfarande inte att kollektivstraffa befolkningen utan lasa in gangen i fangelse.
Och for nan som jobbar heltid ar 20papp inga stora pengar att forvara hemma.

Att ersätta kontanter med elektroniska betalmedel har jag inget emot, däremot måste dessa följa en standard så att det är lika smidigt som att använda ett kort. Argument om övervakning och kortavgifter är ju inte direkt hållbara som förklaring till varför gamla hederliga kontanter skulle vara "bättre" - däremot kan det vara argument för att utveckla nya lösningar. T.ex bitcoins och annat - alltså att man helt enkelt har "elektroniska kontanter" att betala med.

Da har du inte tankt till riktigt utan gatt pa propagandan med hull och har.
overvakning och kortavgifter ar valdigt stora skal att behalla kontanterna.
Fraga tyskarna eller europeerna sa far du svar pa tal vad de tycker om tontar som betalar 20spann med kort.
de skrattar gott om de ser nan idiot som betalar en glass med kort.

bankerna i vissa lander som gick i konken konfiskerade pengarna fran kundernas konton. Du kanske ar beredd att skanka bort dina pengar men andra vill inte gora det.
Den statliga bankgarantin kan man ju glomma om staten ocksa gar i konken i framtiden.Det gar inte sadar jattebra for sverige med sina 1200miljarder i i skuld och folks privata lan  med hemskt uppblasta priser pa bostader.

Sen sa finns det folk som av andra skal heller inte vill anvanda kort eller inte kan anvanda kort som folk med minnesproblem eller folk som av andra skal inte kan anvanda kort.

Finns ocksa folk som inte kan fa ett bankkort pga skulder eller annat jox.
100
Färjor / SV: Marklig kollision
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 10 oktober 2018, 12:40:21  »
Allt ar naturligtvis mojligt och vi ska nog avvakta med att domma innan vi vet mera.

Trots det sa haller jag fortfarande en slant pa att vakthavande varit ouppmarksam och har hallit pa med annat.
Nedanstaende lank ar den senaste informationen enligt Maritimedanmark.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39450
Sidor: 1 ... 8 9 [10]