Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« Senaste inlägg av Hool skrivet 19 juni 2018, 19:56:13  »
Gött.. En av favorittrådarna  uppdaterad :D
22
Färjor / SV: Scandinavian Star - One more time.......
« Senaste inlägg av JonnieLahti skrivet 19 juni 2018, 19:21:18  »
Jag får lite Palmevibbar ::)
23
Kryssningsfartyg / SV: Bärgning av m/s Sea Diamon (Ex. Birka Princess)
« Senaste inlägg av JonnieLahti skrivet 19 juni 2018, 19:17:26  »
man skär nog upp fartyget i sektioner på plats med skärvajer och lyfter del för del, ev får man bygga upp något under förts som stöttar i lutningen, det är som sagt en väldigt skör botten på platsen...
24
Färjor / Asterion II
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 juni 2018, 18:26:00  »
Färdigmålad och förmodligen klar för trafik.

http://www.shipfriends.gr/forum/gallery/image/74601-asterion-ii/

Hoppas det kommer bilder på inredningen, skulle förmoda att man inte gjort spå mycket åt den.
25
Fartygsmodeller / SV: Dana scarlett skala 1:87
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 juni 2018, 18:23:56  »
Mycket fin modell, du har verkligen fångat hennes utseende!  :)
26
Kryssningsfartyg / SV: Bärgning av m/s Sea Diamon (Ex. Birka Princess)
« Senaste inlägg av timpen22 skrivet 19 juni 2018, 17:07:53  »
Någon som vet hur det går?
27
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 19 juni 2018, 16:55:56  »
Det där låter ju knasigt! Samtliga rapportörer meddelar ju att man utökar på linjen och att byta Wolin mot Copernicus vore ju ett nollsummespel!
Låter knasigt för mig också..
Eller så vill Unity Line konkurrera hårdare med TT-Line genom en dynamisk tidtabell? För då förstår jag att Wolin skulle flyttas till Ystad. Hon brukar aldrig komma över 14 knop (Seglar alltid 13-13,5 knop som max) medans Galileusz, Gryf och Copernicus kan köra 17 respektive 19 knop.
Ja, virkelig. For det første er WOLIN større enn GALILEUSZ, så har hon en spesialtilpasset luke på styrbords side akter til rampe i fergeleie 2 i Trelleborg (rampen brukes ogå av TOM SAYWER og HUCKLEBERRY FINN), for det annet lurer jeg på om ikke WOLIN er for lang for Ystad havn og mhp. fart så ligger jo Unity Lines' ferger uansett veldig lenge i havnene, mens TT-Line kjører for fullt, med korte liggetider. Men kanskje har TT-Line tatt så meget av markedet at Unity Line trapper ned i Trelleborg (skjønt når jeg var i Trelleborg 8.-9. juni gikk Unity Lines' ferger fulle fra Trelleborg).

Det hadde jo kanskje hatt mer for seg hvis COPERNICUS erstattet KOPERNIK, og KOPERNIK begynte å gå som jernbaneferge mellom Trelleborg og Swinoujscie, slik det var meningen allerede i 2010. Hun passer jo fergeleie 9 i Trelleborg (og var en gang ROSTOCK på først Trelleborg - Sassnitz och så Trelleborg - Rostock).
28
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av Oskari skrivet 19 juni 2018, 09:00:05  »
Det är intressant att jämföra, det är ju tvåhelt olika världar men ändå samma, Viking mot Tallink, Tallink bygger nytt och gör även stora renoveringar, se bara Silja Europa, Promenadesystrarna till viss del, där renoveras samtliga hytter. De sitter inte still. Viking är mer och är dom för försiktiga? De har endast tagit emot Grace och Xprs samt gjort någorlunda renoveringar av sina fartyg, men här är det skillnad för mig, jag har inte fått den där wow se vad de har gjort när Viking har renoverat, till skillnad från Tallink. Viking har också gjort lyckade renoveringar men det känns ofta bara halvgjort.
29
Fartygsmodeller / SV: Dana scarlett skala 1:87
« Senaste inlägg av Marre skrivet 19 juni 2018, 08:13:06  »
Tack för att du delar med dig av dessa mycket välgjorda detaljrika modeller igen.
De är imponerande! Vilket arbete!
Jag trodde de sjunkit med gamla Landgången för alltid eller åtminstone var försvunna i något oåtkomligt arkiv.

/ Marre
30
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juni 2018, 23:10:29  »
När det gäller optimal kapacitet så får man förstås ha olika måttstockar beroende på om linjen är konkurrensutsatt eller inte. Finns konkurrens måste man ha större kapacitetsmarginaler och det är väl så man motiverar en investering för Helsingfors-Tallinn.

Men de linjer som ligger närmst kapacitetstaket är Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga och till slut förlorar man på att vänta, även om konkurrensen är svag.

Att man skulle ha någon särskilt hög investeringstakt tycker jag väl inte heller. Snarare har man haft en låg takt de senaste tio åren, dock efter en relativt hög takt dessförinnan.

Att jämföra med VL tycker jag inte är särskilt givande eftersom det är VL som är extremfallet,  inte Tallink.
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10