Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kalle-sand

Sidor: [1] 2 3 ... 11
1
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 11 augusti 2018, 20:31:00  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.

2
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 09 augusti 2018, 21:50:17  »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???

Varför skulle utebliven trafikstart påverka beläggningen på ett annat fartyg i flottan negativt? Borde snarare vara tvärtom i sånt fall? Svaret beror helt på vad orsaken till att trafikstarten dröjer, dvs, var det ett uppenbart eller dolt fel - liksom hur klausulen för detta ser ut i charterkontraktet. Måste ägaren betala "böter" till bechatraren, finns ingen anledning att avbryta chartern, utan i lugn och ro se till att felen åtgärdas och att fartyget kommer i trafik sjövärdigt. Tror det är fler som hellre tycker att det finns anledning till att man nu är noga och åtgärdar allt, innan man kommer i trafik, om än sent.

3
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 08 augusti 2018, 22:53:57  »
Vad är det som sitter fast med byggnationen av Visborg? Det har snart gått 4 år sedan beställning. Ursprunglig leverans var satt till våren 2017 och nu är det augusti 2018!Nu ligger hon sedan 3 månader i docka efter den första provturen. Den provturen kan ju knappast beställaren varit nöjd med.
 

Utan att vara insatt i fakta kan jag tänka mig en kombination av orsaker. Dels den främsta, det är ett varv som inte har tillgång till samma tekniska kvalitet och kunnande som motsvarande varv tex i Finland - vilket gör att garje "gupp" på vägen tar längre tid att åtgärda och lösa. Sen också att förändringar i "masterplan" görs på vägen - oavsett om det nu är på beställaren eller leverantörens inrådan. Jag tror att det är ett klokt val att göra LNG testet i Kina, innan man drar över henne till Europa. Är man nu redan sen, och rederiet inte i skriande behov av fartyget - det känns som den enda vettiga lösningen. Får man bara till allting nu, har man ändå - trots förseningarna - en ganska rejäl fjäder i hatten. Man har lyckats bygga ett LNG snabbgående fartyg, som många andra varv inte ens provat på - och säkerligen lärt sig ett antal viktiga läxor på vägen inför fortsatt intresse från andra rederiet - inte minst konstandsvänligt. Så ja, jag tror förmodligen man kommer få räkna med förseningar på Viking ????? också, men lyckas man med samma kvalitet och kostnadseffektivitet som SF1500 - kommer det absolut att vara värt det för beställaren. Och förhoppningsvis att man då också lyckat fått till ett andra kontrakt, för det behövs verkligen. Vikings nybyggnadsprogram går alldeles för sakta.

4
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 11 juli 2018, 20:32:59  »
Kan inte låta bli att ändå tycka att det är trist att Kiel linjen växlats ned så enormt på passagerarsidan ur kryssningssynpunkt. Konferens sektorn tex måste mer eller mindre vara helt död numer? Och shoppingen i Tyskland är väll ändå ännu ganska luktrativ? Hur det ser ut med arrangerade resor vet jag inte, men svårt att se den nuvarande prisbilden egentligen vara så attraktivt för det heller. Men absolut ett lyft för både yrkes och reguljärtrafik förstås. Tiderna ändras, förutsättningarna likväl. Men nostalgiska minnen av stordagarna minns jag i vart fall när man gled med fd Germanica/Scandinavica under Göta Älv och undrade o skorstenen skulle skrapa i...

5
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 11 juli 2018, 20:19:51  »
Kul att se att hon ändå är så väl underhållen och "up to date" som skulle kunna vara något som mkt väl trafikerade från Stockholm. Hoppas hon får vara kvar många år till. Är on värd.

6
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 11 juli 2018, 20:17:17  »
Svaret beror nog dels på vilken standard fartyget faktiskt erbjuder mot likvärdiga alternativ idag vs vad man stiger ombord med för förväntningar. Personligen tycker jag att Mariella är helt OK sen hon byggdes om - inte minst uppskattar jag att man införde nya mat alternativ. Grillen är oslagbart bäst - och du får gott både kött och fisk. Men ja, det kostar mer än Jensens, det måste man vara medveten om. Investerar man en slant i boendet får man komfortabel hytt och sover väldigt gott vilket helt klart är en konkurrens fördel. Underhållningsmässigt är det väll ungefär likvärdigt vad som helst numer. Shoppingen sådär - förutom rena kampanj produkter är det inte särskilt förmånligt ur svenska ögon och skulle nog gärna se en utveckling och förbättring där. Buffe, ja, Sveriges dyraste snabbmat egentligen. Kan absolut vara gott och klassikerna finns där. Frågan är bara om man uppskattar dom. Men frukosten är helt OK, det är hotell standard. Nackdelen är dock antal hissar ombord samt dess storlek om man reser med barnvagn. Men jag gillar henne.

7
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 28 juni 2018, 21:54:43  »
Jag tror inte att den ökade passagerarkapaciteten skall tas till intäkt för ett ökat intresse för denna kategori. Faktum är att passagerarkapaciteten relativt lastkapaciteten är lägre än för Clipper-klassen.

Storleksmässigt ganska imponerande fartyg dock, jämfört med de tidigare. Anlände till Kapellskär med Rosella och det kändes faktiskt ganska trångt när Finnswan låg inne.

Sant men samtidigt iom att man har ett separat bildäck som inte tar plats av frakt kapaciteten verkar det märkligt om man inte skulle vilja plocka på den marknaden också. Då försvinner vitse med bildäcket? Men nej någon färjeverksamhet som så kommer det aldrig bli frågan om det är helt enkelt inte deras nish. Men som du säger hon är ett imponerande stort fartyg helt klart.

8
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 28 juni 2018, 21:46:27  »
Jag skulle tro att ett ev. nybygge av längre kryss karaktär går till Sto-Tal linjen - Victoria över på annan linje, tex Riga linjen.

Frågan är dock vad man faktiskt vill göra med Silja Line om man tycker att verksamheten är ekonomiskt för slö.

9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 21:09:17  »

Vilka fartyg menar du att man har att byta med?

Visst kan jag tänka mig att man skulle kunna göra någon rockad med Europa sommartid och att kortkryssarna mellan  Helsingfors och Tallinn fick hålla tillgodo med Isabelle ett par månader.

Men det blir lite av paniklösning, som i alla fall inte är hållbar på ett par års sikt. Det är ändå dags att beställa nytt nu.

Någon särskild konkurrens har man dock inte och fartygen är ofta näst intill fulla. Så fulla att det är inte optimalt ens utan konkurrens, man skulle kunna dra in mer med större fartyg.
[/quote]

Du skulle kunna lägga över tex Galaxy på Tallinn linjen, och exempelvis flytta Victoria, antingen till Åbo eller Riga linjen.

Däremot skulle jag gärna vilja veta vart ifrån att fartygen är ofta näst intill fulla? Du tror inte beställningarna skulle vart gjorda, om dom vore det? Man beställer väll rimligen nybygge till linjer som har tillväxt potential och fulla avgångar?


https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=843327&messageId=1060596

Jag skulle vilka påstå att nedgången för reguljärpassagerare med bil beror på att man väljer att prisa ut sig själva eftersom hytterna är fulla av kryssare och bildäck en med lastbilar och att denna kombination är lönsammare.

Men reguljärpassagerare med bil är alls inte olönsamma. Med större fartyg är det bara att plocka.

Nej, reguljärpassagerare med bil är inte olänsamma, men dom är inte lika lönsamma som frakt, inte ens i närheten. Och jag ifrågasätter om bilpassagerare verkligen är lönsammare än snitt kryssaren. Sällan fordonen i sig drar in så fantastiska summor. Problemet blir dock om man helt tappar dom, då man till Lettland, Estland och Finland har konkurenter som "flåsar" i nacken. Så helt törs man nog inte tappa den marknaden. Däremot tror jag inte att man kan räkna hem nybyggen bara på det.

10
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 18:05:21  »
Men vad sägs om att göra sig av med isabelle? Visst star har inte stor hytt kapacitet men bildäcket skulle nog behövas på Riga linjen?Några fler hytter går säker att klämma in med mindre ombyggnationer/TT

Inte i närheten av mot vad som skulle behövas för en nattlinje. Fartyget har helt fel dimensioner och utrustning för att byggas om till nattfartyg - men även OM detta var teoretiskt möjligt, flytten av fartygets metacentrum till följd av vikten av hyttmoduler skulle sänka lastkapacitet i sån omfattning att det skulle inte vara försvarbart. Du skulle ha 2 lastdäck men inte kunna lasta dom i närheten fullt ut. Vad ska man då ha lastdäcken till? Då har du ett fartyg med både undermålig hytt och last kapacitet.

11
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 18:01:12  »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

Nja, tror inte att förutom vissa dagar på bildäck att det är någon större växtverk på endera av linjerna. Konkurrensen av passagerarna är hård, så finns egentligen ingen anledning att öka. Skulle man vara i akut behov av kapacitet på Tallinn eller Riga har man fartyg nog att internbyta med-

12
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 21:49:01  »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.

Vore väll intressant om Star hamnade på närmare håll i röd skrud - även om inte troligt. Kan inte tänka mig att man vill sälja till närmaste konkurenten.

Men något nybygge till Tallinn linjen lär förmodligen dröja, men till Riga linjen med anpassad bildäckskapacitet tror jag skulle vara en god investering.

13
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 19:36:08  »
Spännande

Antagande att om de skulle ske blir de till Helsingfors-tallin trafiken.

Undra om de skulle kunna bli någon rotation på befintligt tonnage på Helsingfors-tallin kontra Åbo linjen?

Galaxy ut och star in?

Noop, inte en chans, Star har inte ens i närheten av den hyttkapacitet som behövs för Åbo linjen. Frågan är om man vill behålla SeaWind, eller satsar på att hålla kvar Star och avyttra SeaWind. Hon är väll mer eller mindre klar för stranden nu.

14
Färjor / SV: Hur fungerar detta?
« skrivet: 12 juni 2018, 09:23:52  »
Alltså om om kollar på det så är ju bara så coolt men varför kan inte färjorna köra samma koncept?? Efter 33:13 https://www.youtube.com/watch?v=ki-jeT9J9cI&t=1929s min varför kan man inte köra detta koncept på färjorna mellan Sverige och Finland?
Istället för ett riktigt band så kör man video..

Det kommer garanterat komma. Vänta bara.

15
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 10 juni 2018, 17:58:24  »
Saken är väll just det, hur garanterar man det? Säkerligen besök av Anti Simex, försök att decifinsera alla tyger i hytten - men dom blir ju mer och mer motståndskraftiga. Det som är problemet. Så även om det råder god hygien i övrigt, räcker att en har med sig det ombord, sen har man det man gör.

Sidor: [1] 2 3 ... 11