Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Göran Olsson

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 20 oktober 2018, 14:40:30  »


 Tack Ultramar för kommentar! Först idag en tråkig motljusbild på Sylvia. Hon kom närmast från Cardiff och lossade. Vad vet jag ej. Förhalade sedan till mälteriet och lastade malt till Izmir. Hon är reg. i Gibraltar. Dwt. 5749. Lev. 1999.



 Denna bilden har jag tagit med bara för att visa hur hopplöst det är att fotografera fartyg idag. Fartyget bakom allt bråte är Autopride. Portugisisk flagg. Dwt. 4442. Byggd 1997. Lastar ca. 1100 bilar. Det var betydligt enklare innan alla staket och grindar.



 Ternvag vid Oljekajen. Svenskägd, dansk flagg. Lev. 2003. Dwt. 14796.



 Containerfartyget Fenja på ingående. Byggd 2003. Dwt.8658. Hemmahörande i Holland.



 Dags för ännu en "skrotbåt". Maple Pioneer reg. i Hongkong. Dwt. 32500. Byggd 2008.



 Kraftigt motljus!



 Maple Pioneer. I förgrunden containers på väg in till Biltemas senaste lager.



 Så här ser det ut. Fyllt med livets absoluta nödvändigheter!

  GO

2
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 14 oktober 2018, 15:44:19  »


 Capitan Vassilis ll lastar skrot vid Järnverkskajen. Bahamasflagg. Dwt. 34468. Lev. 2010



 Ungefär 300 meter akter om Capitan Vassilis ll lossas ca. 100000 bilar om året. 15 år och 25000 mil senare ser dom ut som skrothögen på kajen som håller på att lastas. En tur till Turkiet och efter något år dyker kanske samma material  upp i form av en ny bil på kajen igen!



 Holländska Marja på ingående. Byggd 1995. Dwt. 5216. Lastar 508 TEU. Idag ett litet feederfartyg. Närmar sig nog slutet på karriären!

   GO

3
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 04 oktober 2018, 10:55:57  »


 Svenskägda men danskflaggade Tern Ocean vid oljekajen. Byggd i Kina 2017. Dwt. 14827.



 Tern Ocean kommer från Brofjorden för att förse hallänningarna med drivmedel.



 Beate ankommer från Stettin. Hemmahamn Hamburg. Byggd 2005. Dwt. 11269.



 Beate.



 Här syns förutom Beate även Malta Cement som lossar cement från Stettin. Lev.1991. Dwt. 3961. Holländsk flagg.



 Beate.



 Beate.



 Norska Nonfjell har lossat wirerods. Kommer från Mo i Rana. Byggd 1994. Dwt. 3006.



 Till kaj även svenska Listerland, dock med Färöflagg. Byggd 1994. Dwt. 4025.



 Barbarossa lastar malt till Ayr Skottland. Lev. 2000. Dwt. 3176. Reg. i Gibraltar.



 Holländska Hydra lossar stålcoils från Ijmuiden. Dwt. 3150. Lev. 2007.

  GO

 

4
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 29 september 2018, 22:47:29  »
 Fantastiska bilder från en underbar resa! Tack!

5
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2018 - Världens vackraste sjöresa
« skrivet: 24 september 2018, 14:51:43  »
 Mycket trevligt reportage! Intressant eftersom jag själv funderar på en liknande resa. Prisnivån ombord är väl det som får en att tänka i andre banor!

6
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 08:21:44  »
 Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...

7
Kryssningsfartyg / Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 12:33:07  »
 Har lite funderingar på att åka på en Norgekryssning från Köpenhamn till sommaren. Jag är fullständig okunnig om kryssningbranchen. Vilka rederier rekommenderar ni? Något rederi man bör undvika? Vilket rederi är mest prisvärt? Tacksam för alla tips!

8
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 20 september 2018, 11:14:43  »


 En hamnrunda nu på morgonen resulterade i följande bilder. Först den norska tankern Sten Suomi.



 Sten Suomi lossar miljödiesel från Rotterdam. Byggd 2008. Dwt. 16670.



 Eastern Virage lossar sand från Antwerpen. Lev. 2012. Dwt. 3577.



 Union Jack fladdrar i vinden. Hemmahamn London.



 Cypernregistrerade Iduna på ingående assisterad av Ägir. Kommer närmast från Larvik. Byggd 2007. Dwt. 8820.

   GO

9
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 19 september 2018, 08:53:31  »


 Då var det dags för några Halmstadsbilder igen. Det har varit lite dåligt med båtar senaste veckorna och när det har varit några så har jag inte haft tid. Börjar idag med feederfartyget DS Blue Ocean. Liberiaflagg. Lev. 2007. Dwt. 8200. Seglar för Maersk. Tack till Ultramar för trevlig kommentar!




 Nikar G ankommer från Norge för att lossa stålcoils. Fortsatte sedan till Vejle samma dag. Antigua Barbudaflagg. Byggd 2000. Dwt.3154.



 Masha D lastar malt. Bilden är några veckor gammal. Såg på Marine Traffic att hon ankom Izmir idag! Så snart har väl turkarna öl i glasen igen. Masha D har portugisisk flagg. Byggd 2006. Dwt. 8046.

   GO

10
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 26 augusti 2018, 18:31:23  »


 Nej gubbar, det hjälper inte att torka av glasögonen! Någon har döpt detta granna bulkfartyg till Dodo! Dodo kommer närmast från Terneuzen. Innan det från Tocopilla i Chile. Här för att lasta skrot. Hemmahamn Valetta Malta. Byggd 2013. Dwt. 39017. Rysligt namn!



 Till kaj syns också Ternvåg och Bonay. Bonay är hemmahörande i Lettland. Byggd 1991. Dwt. 1891. Lossar korn från Köping.



 Ännu en uppställningsplats för importbilar håller på att höjas ca. 1,5 meter.

  GO

11
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 22 augusti 2018, 22:16:56  »


 Här är några bilder från Josco Yangzhous avgång idag. Ägir och Switzer Hermod drar ut och vänder henne.









 Sätter kurs mot St. Petersburg.

  GO

12
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 20 augusti 2018, 08:33:53  »


 Hög tid för lite nya bilder. Först ut är Suderoog tidigare presenterad.



 Cypernregistrerade Stoc Marcia på ingående. Hon är byggd 2007. Dwt. 4634.



 Stoc Marcia och Suderoog.



 Thuns Helge lossar soda från Wismar tror jag att det var. Holländsk flagg. Dwt. 5000. Lev. 2013. Gick till Falkvarv efter lossning.



 Kouyou hemmahörande i Panama lastar skrot. Senaste hamn Rotterdam. Dwt. 58595. Ett rejält fartyg! Byggd 2013.



 Holländska Susan lossar korn från Köping. Byggd 1999. Dwt. 5047.



 Aktern på Kouyou.



 Samtidig till kaj Hongkong registrerade Josco Yangzhou. Lossar stål från Asien. Dwt. 55621. Också ett rejält fartyg! Lev. 2005.

   GO

13
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 30 juli 2018, 22:36:16  »
 

 Det är ju mycket om bilbåtar i media dessa dagar så jag vill ju inte vara sämre. Här är några bilder på Elbe Highways avgång idag.



 Elbe Highway är byggd i Gdynia 2005. Dwt.7750.



 Ägare till Elbe Highway är Ray Carriers, Douglas Isle of Man. Driften sköts av Stamco Shipmanagement, Aten. Seglar för tyska KESS. Registrerad på Bahamas. Så nog är sjöfarten internationell!



 Elbe Highway sätter kurs mot Södertälje. Hoppas att hon inte hamnar på en kobbe i skärgården!

   GO

14
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 23 juli 2018, 17:15:09  »
 Det är nog som Robert säger att intresset för lastfartyg har minskat. Hamnverksamheterna har flyttats långt utanför städerna och är helt stängda för vanligt folk. En annan orsak till svalnat intresse är att det nästan inte finns något svensk sjöfolk. På 60 och 70 talets släktmiddagar fanns det alltid någon farbror som drog fantasifulla skrönor om livet till sjöss. Något som fick unga grabbar att spetsa öronen och så var intresset fött! Idag är väl även släktmiddagarna avskaffade. Men här kommer några bilder till dom som fortfarande tycket att sjöfart är intressant.



 Bahamasregistrerade CS Calvina lastar skrot. Byggd 2011. Dwt. 37456. Senaste hamn Ijmuiden.



 CS Calvina.



 Globia hemmahörande i St Vincent Grenadines lossar soda från Wismar. Byggd 1979. Dwt. 1622.



 Jan D lossar pigiron från Klaipeda. Antigua Barbudaflagg. Lev. 1991. Dwt. 3260. Lägg märke till brädställning, pinnlejdare och inridare på bogen. Ibland står tiden stilla!

   GO

15
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 17 juli 2018, 09:19:23  »
 Det händer ibland att man ser några asiatiska män ta en promenad, men det är nog det enda vi ser av sjöfolket. Sjömanskyrkan vid Nissan finns fortfarande kvar, men jag antar att den är sparsamt besökt. Tidigare besökte man ju kyrkan för att få hjälp att posta brev och ringa. Idag har sjöfolket mobiltelefoner och sköter sina kontakter själv. Lusten att gå iland i Halmstad och dricka några pilsner är nog liten med rådande prisnivå! Så dagens sjöfolk lever nog ett ganska isolerat liv bakom låsta hamngrindar. Det går ju inte längre att gå ombord och träffa dem. Så ett enkelt svar på din fråga Ultramar: Dagens sjöfolk märks inte alls i Halmstad.

Sidor: [1] 2 3 ... 5