Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tjärven

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / SV: Fayard A/S (DK) Dockningar
« skrivet: 19 januari 2019, 15:29:58  »
M/s Pearl Seaways är fortfarande kvar i den nordliga dockan. M/s Bergensfjord har nyligen återvänt till sin trafik och dockan ser därefter ut att ha använts av Eckerö som redan hunnit dockas ut och ligger utanför utmed Lindøkajen. I andra ändan av Lindøkajen har vi nu M/s Color Fantasy.

2
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 12 januari 2019, 13:08:53  »
Det intressanta är att, man i likhet med t.ex. Hurtigrutefartygen fr.o.m. 90-talet, inte längre har placerat kommandobryggan högst upp utan under ett eller ett par passagerardäck. Nej, när man skall lägga till ofta i hamnarna är det kanske inte så himla praktiskt att ha kommandobryggan alltför högt? (Undantaget är ju Finlandsbåtarna i Stockholms skärgård, som kan ha fördel av att se så högt över öarna som möjligt.)
Då det gäller finlandstrafiken var det väl Myrsten som först valde att börja flytta ned bryggan på sina fartyg efter M/s Olympia där det enligt rykten varit besvärligt att se ned till kajen vid tjock dimma. M/s Athena, M/s Kalypso och M/s Europa fick därefter bryggan placerad längre ner. Tillsammans med den högt placerade konferensavdelningen ovanför det översta hyttdäcket med sina "burspråks-hytter(namn?)" blev det en för Finlandstrafiken lite speciell Myrsten-design på dessa tre fartyg.

3
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 17:47:24  »
 ??? Säger du att din härskarteknik är bra eller är det min frustration och uppgivenhet över bristen på svar eller feedback du kallar för härskarteknik?

Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är ju precis det jag försöker få svar på!  :)

Ålands undantag motiverades med att motivera rederier att upprätthålla regelbunden trafik mellan fastlandet och landskapet Åland för att säkerställa försörjning och resemöjligheter och därmed stöda det åländska samhället.
Det kan ju knappast sägas om en kryssningsplattform.
Tack!
De färjor och rutter som löste detta uppdrag bäst försvann dock redan innan Sverige gick med i EU. Nu liknar redan nästan alla fartygen just enorma  kryssningsplattformar som vuxit ur lilla Mariehamn och skärgårdarna. Mariehamn som resmål har väl nästan försvunnit bakom taxfree-maskinen och den enorma färjeterminalen. Det är nog tyvärr mest kryssningsresenärer på genomresa som passerar Åland idag och den trafiken är inte befogad att köras i 12 knop inomskärs! Två fartyg som Viking ADCC/ skulle kunna löst fastlandsförbindelsen för Ålänningarna och turister till ön tillfredsställande och Kapellskärs hamn fungerar bra på Svenska sidan!

4
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 12:04:40  »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?







5
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 01:59:27  »
"konstruktiva" sätt att undkomma bestämmelserna om taxfreeförbud inom EU
Min fråga var hur gällande EU-regler skulle appliceras på en flytande hamn och avsikten var inte att undkomma regler eller att utnyttja dem! Min tanke var att låta östersjöfärjorna bemöta konkurrensen från kryssningsrederiernas allt större och spektakulära fartyg med ett mer genomtänkt havsgående kryssningsfärjekoncept istället för att fortsätta bygga nya överdimensionerade kryssningsfärjor på tight tidtabell genom Stockholms skärgård. Det behövs inte nya farleder utan rimligare fartyg och tidtabeller som kan minska erosion och skador på stränderna!

Tråkigt att du bara ser det som ett konstruktivt sätt att undkomma EU-regler och inget annat!?


  • SWATH-konceptet i denna storlek (med dubbla trailerdäck från däck 3-6 bak i sidoskroven och ett tredje på tvärställt mellan skroven motsvarande däck 7-8 bör väl klara nästan all förekommande sjö på Östersjön och Bottenhavet komfortabelt med minimal risk för lastförskjutningar rasande inredning eller sjösjuka passagerare!
  • Det är också en möjlighet att minska trafiken med överdimensionerade kryssningsfärjor som stressar förbi Skärgårdens känsliga stränder på 24-timmarskryssningar via Mariehamn.
  • Med kopplingen till Kvarkentrafiken kan man minska mängden tunga transporter utmed de livligt trafikerade kustvägarna E4 & E8. Det går även att frakta gods sjövägen ända från Tallin till E12:an i Holmsund istället för via E3 genom Finland.
  • Rutten mellan Finska Viken och Kvarken tillåter kryssningspassagerarna att boka utflyktsresor och expeditioner under dagtid då färjan ligger stilla. Dag ett kan tillbringas i Helsingfors eller Tallin innan man kliver ombord till kvällen. Dag två Stockholmsregionen eller Åland. Dag tre anländer man till Kvarken och kan besöka Umeå, Vasa, Höga Kusten med mera sen kan man alternera utflykterna om man reser samma väg tillbaka eller besöka Spa , Äventyrsbad och massa andra aktiviteter ombord eller handla i Östersjöns största Taxfree

I grunden är det en rutt via Åland som vilken som helst så det borde väl inte vara något problem att sälja taxfree ombord på den större kryssningsfärjan? Tanken och frågeställningarna till hur EU-reglerna behandlar en flytande hamn i ena änden av en stor kryssningsfärja är väl ändå intressant? Under hamnuppehållen hålls väl taxfree stängd så vad räknas egentligen som hamnuppehåll? Läktring (utbyte av last till sjöss mellan fartyg) kan väl också innebära att ena fartyget ankrat eller förtöjt vid boj tillexempel läktring av kol till pråmar på Värtan då gasverket var i drift? Kryssningsfartyg som förtöjs vid boj i Stockholm eller Nynäshamn räknas väl som likställda med fartyg förtöjda vid kaj eller?

6
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 05 januari 2019, 19:08:58  »
En smått galen idé som jag skulle vilja ha lite kreativ feedback på!

Säg att man låter bygga tre enorma Kryssnings-Ro-Pax typ SWATH (katamaran med mindre area i vattenlinjen för att påverkas mindre av havs-sjö) där aktern fungerar som en flytande hamnterminal för fyra mindre finlandsfärjor. Två små typ Rosella ADCC mellan skroven och möjlighet att förtöja två större färjor som Viking Grace på utsidan. Man går sedan in med jättefärjan till Nyhamn eller närliggande fjärd intill farleden in från Ålandshav och lägger sig på redden. Rosella och Åbofärjorna går sedan in och lossar och lastar till och från den enorma kryssningsfärjan på sin ordinarie rutt och åbofärjorna kan skippa omvägen via Mariehamn för att byta dagpassagerare. Även Rosella fungerar som en liten tenderfärja för passagerare till/från Mariehamn och Kapellskär. När passagerarbytena vid Åland är klara fortsätter den stora kryssningsfärjan ute till havs som nattfärja mot Finska viken eller över Bottenhavet till Kvarken där passagerare och gods hämtas med de mindre färjorna på dessa rutter.
Hur påverkas då Taxfree på anslutande färjor?

  • Stockholm-Åbo dagtid (nattfärjorna via Långnäs)?
  • Helsingfors-Tallin?
  • Holmsund-Vasa?

Tänker mig jättekatamaranen lite som en enorm (300x100?) Ro-Pax med kryssningskonceptet i den främre halvan och aktern för last och passagerarterminal. En bredd på ca 100m eller mer ger möjlighet till en tvärgående gågata eller kanske två med fönsterhytter inåt som Silja var först med! Stora livbåtar/tenderbåtar (typ 230/132pax som på Celebrity Edge) används också för att hämta och lämna kryssningspassagerare. Hoppas ni förstår och kan tänka er ungefär vad jag menar 8) 


 

7
Färjor / Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 05 januari 2019, 18:32:00  »
En smått galen idé som jag skulle vilja ha lite kreativ feedback på!

Säg att man låter bygga tre enorma Kryssnings-Ro-Pax typ SWATH (katamaran med mindre area i vattenlinjen för att påverkas mindre av havs-sjö) där aktern fungerar som en flytande hamnterminal för två mindre finlandsfärjor (för trafik inom skärgårdarna). Man går sedan in med jättefärjan till Nyhamn eller närliggande fjärd intill farleden in från Ålandshav och lägger sig på redden. Rosella och Åbofärjorna går sedan in och lossar och lastar till och från den enorma kryssningsfärjan på sin ordinarie rutt och åbofärjorna kan skippa omvägen via Mariehamn för att byta dagpassagerare. Även Rosella fungerar som en liten tenderfärja för passagerare till/från Mariehamn och Kapellskär. När passagerarbytena vid Åland är klara fortsätter den stora kryssningsfärjan ute till havs som nattfärja mot Finska viken eller över Bottenhavet till Kvarken där passagerare och gods hämtas med de mindre färjorna på dessa rutter.
Hur påverkas då Taxfree på anslutande färjor?

  • Stockholm-Åbo dagtid (nattfärjorna via Långnäs)?
  • Helsingfors-Tallin?
  • Holmsund-Vasa?

Tänker mig jättekatamaranen lite som en enorm (300x100?) Ro-Pax med kryssningskonceptet i den främre halvan och aktern för last och passagerarterminal. En bredd på ca 100m eller mer ger möjlighet till en tvärgående gågata eller kanske två med fönsterhytter inåt som Silja var först med! Stora livbåtar/tenderbåtar (typ 230/132pax som på Celebrity Edge) används också för att hämta och lämna kryssningspassagerare. Hoppas ni förstår och kan tänka er ungefär vad jag menar 8) 


 

8
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 05 januari 2019, 17:02:50  »
Tror det blir svårt att behålla kajplatsen utan klassning och verifierat underhåll vid regelbundna dockningar.

9
Färjor / Fayard A/S (DK) Dockningar
« skrivet: 04 januari 2019, 11:36:23  »
Högsäsong för dockningar och varvsbesök inom färjetrafiken nu i januari!

På Fayard A/S Lindø hamn nära Odense ligger just nu M/s Bergensfjord, M/s Pearl Seaways och Nils Holgersson

10
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 04 januari 2019, 10:19:41  »
07:15 (UTC) förtöjdes M/s Visborg i Durban där bunkras från Southern Venture

11
Färjor / SV: Stormen Alfrida
« skrivet: 03 januari 2019, 19:59:43  »
Jo med tanke på att det var ungefär en halvmeter lågvatten vid Holmsund enligt ViVa blåste nog en del vatten ut från Bottenviken och trycktes ned söderut.

12
Färjor / SV: Stormen Alfrida
« skrivet: 03 januari 2019, 16:24:32  »
På you tube finns dagsfärskt material (2019 01 02) där Viking Grace tar vågor. Det är filmat högst upp på däck 12.
Hur kan man skriva ett sådant inlägg utan att bifoga en länk till videon? Bara undrar!

13
Färjor / Stormen Alfrida
« skrivet: 02 januari 2019, 03:36:55  »
Söderarm mätte upp 36,8 m/s (kl 02:00) i byarna och 27,8 (kl 01:00) Finngrundet norr om Ålandshav har tilltagande våghöjd enligt ViVa hittills har det ökat till 5,8 (kl 03:00) men klart.se visar prognoser på omkring 8m våghöjd där inför kl fyra. Ålandshav ca 6 m.

Gotlandsbolaget ställer in turer! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/farjorna-stalls-in-pa-gotland

Även Viking Line avvaktar med trafiken!  https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stormen-alfrida-stoppar-farjor

Danmarksfärjor ställs in på grund av hårda vindar https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/danmarksfarjor-stalls-in-pa-grund-av-harda-vindar

14
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« skrivet: 30 december 2018, 16:04:48  »
Isabelle har + Skybar
En ganska onödig och ful påbyggnad i mina ögon! Amorella har istället bättre utrymmen ute på däck och är betydligt snyggare utan skybar eller sponsoner runt aktern. Önskar att Amorella kunde ta upp den snabbare rutten till Finland från Kapellskär istället för att säljas eller hamna i Finska viken.

Tycker det är oansvarigt av ett ansvarstagande rederi att fortsätta köra 23h kryssningar genom Furusundsleden med nya enorma färjor under isvintrar eller vid mycket högvatten då stränderna kan ta mycket stryk. Bättre då att dra ned på tempot använda Kapellskär mer, cirkulera fartygen och erbjuda mer tid i land för att värna om stränderna.

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 25 december 2018, 15:09:24  »
Ja däcksplanen ser man verkligen framemot att se, men lär nog dröja.
20 jan 2013 sparade jag ner däcksplanen över Viking Grace. Antar att det var ungefär då VL gjort den offentlig via hemsidan. Då var det 10 månader sedan den senast ändrats.

Vi har ju redan sett bilderna på modellen som visades upp på någon mässa. Då modellen saknade de svarta ränderna var det tydligt att halva däck 9 saknar fönster som givetvis beror på placeringen av taxfree. Tyvärr måste jag säga. Min uppfattning är att nybygget från början borde byggas mer som en bilfärja och att främre delen av däck 5 används till taxfree. Direktleveranser till bilen skulle underlättas och butiksutrymmena kan lättare göras om för att utöka utrymmet för personbilar utan att en massa hytter måste rivas ut ifall förutsättningarna förändras (byte av rutt, ägare eller taxfree-koncept).   

Sidor: [1] 2 3 ... 7