Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tjärven

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: M/S Olympia i filmen "Enkel Resa" på SVT Play
« skrivet: 12 juni 2018, 19:23:09  »
Mariella som syns efter avgång från Helsingfors (ca 18:37 in i filmen)!

2
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 juni 2018, 11:20:01  »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?

3
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 07 juni 2018, 22:11:10  »
Tycker det är intressant att de "sågat" itu färjan istället för att använda vanliga skärverktyg för stål!
Måste haft en stor bågfil? ;)

4
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 16 maj 2018, 16:05:10  »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet. För min personliga del som färjenörd och estet hoppas jag att rotorseglet plockas ner
I visuellt känsliga miljöer är det nog betydligt mer än det nya rotorseglet som stör med dagens enorma färjor och kryssningsfartyg!

5
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 12 maj 2018, 19:02:49  »
Vem påstår att rotorseglet är trasigt?
Var vindförhållandena sådana att rotorseglet var användbart på den kurs Viking Grace höll för tillfället?
På väg in mot hamn kan man ju tänka sig att de vill sänka farten och stoppat rotorseglet!

6
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 08:05:25  »
Vilket varv kan det bli om färjan skall vara klar 2021?

7
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 10:45:22  »
Jag håller inte med alla som påstår att rotorseglet förstör hennes utseende! Viking Grace var ju minst lika ful innan rotorseglet sattes dit. En färja som försöker efterlikna ett groteskt kryssningsfartyg, fast utan balkonger på sidorna. Ett akterparti som inte passar till proportionerna i övrigt och en skorsten som inte riktigt passar in med färgval form eller placering.

Däremot tycker jag hon ser bättre ut från drönarvy än om man ser henne nerifrån marknivå.

8
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 11 april 2018, 08:55:40  »
Nu har de förhalat henne från kajen till höger i bild (http://194.111.67.245:1935/live/turku-laiturit.stream/playlist.m3u8) till en kajplats innanför Tallink-terminalen till vänster sett från webbkameran.
Antar att de är klara med kranarna!?  :)

9
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 09 april 2018, 20:53:03  »
En tanke som slog mig nu!

Man kanske kunde se Viking Grace och eventuella arbeten genom någon webbkamera i hamnen!!!?

...mycket riktigt! :)
https://www.portofturku.fi/en/cargo-traffic/webcam/base-port/

Över förväntan vad gäller hennes placering i förhållande till kameran  :D


10
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 03 april 2018, 10:20:34  »
Tack Hans!!! :)

Underbara bilder! Finlandia såg verkligen ut som en modern Silja-färja ska se ut!

1. Säl & Logga på skrovsidan svart på vitt!  :)
2. Panoramafönstret i fören var nytt och stack verkligen ut på Finlandia/Silvia Regina ;).
På Svea/Wellamo och Serenade/Symphony är de betydligt mer utslätade och att kalla dagens rosa och babyblå Åbofärjor (utan panoramafönster) för Siljafärjor görs väl endast motvilligt?
3. Gillar även den höga negativa aktern aktern (som fortsätter upp i överbyggnaden utan konstigheter eller försök att avrunda) Istället finns de två öppna sidodäcken under den svarta randen som påminner om däcksytorna på 50-talets olympiabåtar och öppnar upp en annars betydligt tristare lådliknande form. 8)
4. Det stora sluttande partiet från akterdäck som avslutas med sidoplåtarna på varsin sida om skorstenen och möts i en vinge upptill antar jag var enbart för formgivning men det funkar bra och ger en intressant form. Ser lite trist ut idag utan dessa plåtar runt skorstenen.
Citera


Finlandia är antagligen den snyggast färgsatta Siljafärjan någonsin med sina två svarta ränder på överbyggnaden och två vita ränder på skorstenen. Silvia Regina var dock nästan lika snygg med Sveabolagets klassiska S på vit skorsten! Det var dessutom lättare att skilja på systerfartygen då, med de olika rederiernas enkla men tydliga skorstensmärken. Bore och Johnsson's färggrannare skorstenar hade också fungerat bra i kontrast till varandra men de samexisterade väl tyvärr aldrig under någon längre tid?


11
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 02 april 2018, 18:53:24  »
Är väl snart dags att klä Grace i hög hatt nu!  :D

Servicedagar våren 2018:
M/S Viking Grace ur trafik måndagen 9/4 kl. 19.50 i Åbo. I trafik torsdagen 12/4 kl. 20.55 i Åbo.

Kanske missförstått följande men...

Rotorsegel kan man montera väldigt nära varandra då magnuseffekten nästan förstärks genom detta.
Det gåt ej att montera lanterna uppe på rotorseglet så det är en konstant roterande cylinder som genererat störm till Elmotorerna som ska hjälpa med framåtdriften av Viking Grace, finns ingen lösning på strömförsörjning upp på seglet åt ev. lanternor. :)

...vad jag kan förstå finns det ingen generator som genererar ström, till framdrift via propellrarna, i ett rotorsegel!?

https://www.norsepower.com/technology

Min tolkning av rotorseglets funktion är enligt följande...

Då rotorseglet roteras i sidovind dras vinden med i cylinderns rotationsriktning så att vinden passerar i högre hastighet framför rotorseglet. Detta orsakar ett undertryck som vill dra rotorseglet och hela fartyget framåt. Akter om rotorseglets roterar cylinderytan istället mot vinden och stör så att vinden tvingas passera långsammare och bildar ett övertryck där.

Med vinden in från Sb börjar man således rotera cylindern/rotorseglet moturs till önskad effekt och tvärtom (medurs med vinden in från Bb).

Antar att energiförbrukningen för att "skruva" rotorseglet till önskad (Magnus-) effekt under gynnsamma förhållanden är betydligt lägre än att öka propellerns varvtal i vattnet för att uppnå önskad fart?  8)











12
Färjor / SV: Stressigt att äta frulle
« skrivet: 24 mars 2018, 08:36:26  »
Vanligt förekommande mayhem i buffen på en valfri Östersjöskuta. Att undvika. Bättre alternativ är ju en specialfrukost i a la carte som dukas praktiskt på varje kombatant nu.

instämmer! Är nog inget ovanligt att uppleva bufféfrukosten på färjor som stressig. Att äta där själv när du reser ensam kan vara påfrestande! Hämtar du mer mat riskerar du att den mat du redan tagit dukats undan och att bordet du tillsist lyckades hittat är upptaget då du kommer tillbaka. Att hitta ett bord då du tagit mat första gången är också en utmaning.

Specialfrukosten är garanterat en trevligare upplevelse! Även om jag kan tycka att mousserande vin till frukost på en bilfärja kan kännas lite malplacerat!

13
Färjor / SV: Nordlink blir Finnswan
« skrivet: 19 mars 2018, 19:43:55  »
:)Finnmilf den var bra..

Europalink blir då naturligt Finncougar eller Finnpuma? ;)

...eller Finnfemfel!? ;)

14
Färjor / SV: Stavangerfjord etter ombygging.
« skrivet: 15 februari 2018, 20:17:00  »
Nu verkar det som även M/s Bergensfjord är färdig efter motsvarande ombyggnader!  8)

https://www.facebook.com/pg/FjordLineNo/photos/?tab=album&album_id=2181207311893277

15
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 06 februari 2018, 19:39:18  »


Viking Sally vid Nacka Strand i augusti 1980.
Får det till mellan Waldemarsudde och Danvikshem!  :-[

Men vad spelar väl egentligen ca 1500m hit eller dit i farleden för roll när bilderna är så bra?  8)


Sidor: [1] 2 3 ... 5