Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas Karlsson

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 17 juni 2018, 22:33:53  »
En aspekt som slog mig under dagen när vi diskuterar rotationer.

Mumindalen i Finland vill ju etablera sig i Sverige i Karlstad just nu om de går igenom skulle de kunna vara igång under 2020

Hur skulle detta påverka trafiken under sommaren med Åbo fartygen tro?

Rimligen inte alls, eftersom originalet redan finns utanför Åbo. Det kan ju vara Stockholmare som väljer kopian i Värmland istället, men har svårt att tro att det har något annat än högst marginell betydelse. Dessutom måste det till ett beslut i hög rättsinstans, förmodligen HD, om att ändra besittningsrätten, ett beslut som skulle få mycket stor (negativ) påverkan i hela Sverige för personer som arrenderar sitt hus. Utan ändrad besittningsrätt, antagligen ingen park i Karlstad. Ska inte dra hela historien här.

Tillbaka till Star, tänk om Tallink provar nya marknader, utanför Östersjön? Eller ett längre charteravtal som man haft med Marine Atlantic och Stena? Med 500 hyttplatser går det ju även att köra nattetid.

2
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 13 juni 2018, 13:56:37  »
Intressant. Tillfälligt gästspel eller mer långvarigt? Undrar om hon kommer att ta andra passagerare än lastbilschaufförer? Hon gör ju det i trafiken till och från Bornholm. Och, efter 18 år, får Frederikshavn för första gången en färja i linjetrafik som är byggd på 2000-talet.

3
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 07 juni 2018, 22:24:50  »
Det otroliga har ändå skett, kvällsturen till Göteborg är numera schemalagd till 3 h 25 min mot tidigare 3 h 35 min! Vilket betyder att man både igår och idag varit uppe i mer än "hisnande" 18 knop. Återgång till 3 h 15 min? Tror inte det. Man körde faktiskt en kort period en nattsegling på 4 h jämt för några år sedan, men det varade inte länge och restiden justerades nedåt på den turen och uppåt på dag- och kvällsturer istället. Och i våras förlängdes Danicas nöjesturer på helgkvällar med 10 min.
Det är bara att hoppas på Tesla-varianten framför Zoe-dito. Kanske tar laddningen så lång tid att man måste köra på?  ;)

4
Färjor / SV: Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 07 juni 2018, 22:04:31  »
Ah, härligt med lite svalka, i alla fall mentalt av att titta på bilderna :)

Jag gillar särskilt sista bilden, med det tidiga vårljuset. Det känns som en helt annan miljö än Stockholms skärgård!

5
Övrig sjöfart / Baltops 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 11:33:28  »
Militärövningen Baltops pågår i Östersjön. Det har bland annat gett Rönne en udda besökare med amerikanska USNS Carson City. Passande nog besläktad med höghastighetsfärjorna som normalt huserar på ön, Leonora Christina och Willum Clausen. Det finns säkerligen en hel del ovanliga besökare från många länders flottor i trakterna just nu, för den som är intresserad. Övningen pågår en vecka till.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/baltops-2018/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3350070/mmsi:368926280/vessel:USNS%20CARSON%20CITY

6
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 20:36:38  »
Shipsforum var på väg mot sotdöden, och när de fick krasch kom skrivandet aldrig igång igen. Ferries of Northern Europe, tidigare med flera personer med särskild insyn i färjebranschen är det knappt någon aktivitet på. Svårt format och svår att hitta kan förklara den sistnämnda.

Men Landgången är igång och det är jag glad för! Det vore förstås roligt om vi var fler som skrev, men man ser samtidigt på antalet visningar att intresset fortsatt är stort. Det är betydligt enklare att lägga upp bilder på t ex Facebook, och då är det lätt att ta den vägen för just bilder, och diskussionen hamnar då där. Jag känner flera personer som är väldigt aktiva på Facebook men inte skriver här. Däremot har de full koll på vad som skrivs på Landgången. Ska man följa alla intressanta Facebook-grupper blir det bara färjor i flödet, då många grupper kan vara väldigt nischade. På Landgången får man istället lite från många håll. En stor fördel med Landgången är att kunskapen är ganska bred och att det återspeglas i trådar. Teknik, trafik och inredningsbilder i en härlig mix. Jag har själv en del på lager som jag tänkt lägga ut här, men det är som sagt vår/sommar med allt vad det innebär  :) Om detta är ett format för framtiden får vi se, men platser att mötas för intresserade kommer alltid att finnas. Till er som driver sajten och ev kommande administratörer, kör på så länge ni kan och vill, det uppskattas stort! Samma för alla er som skriver, läser betydlig mer (med intresse), än vad jag kommenterar. Formatet att läsa och söka här är avsevärt bättre än på Facebook.

Trevlig kväll!

7
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 20 maj 2018, 11:56:50  »
Nybyggen till TT? Vad tänker du på då?

Lite oklart än så länge (trodde det var bekräftat). Två 4600 lm från Kina. Detta LOI ska inte förväxlas med australiensiska TT, som HAR bekräftat en order på två stora färjor.

https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx
http://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/tt-line-bygg-nr-ved-jinling-shipyard-ropax-2x-tbn.456/

8
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 21:21:50  »
Det visades i klippet hastigheter. 18 knop som max låter extremt lite om det stämmer. Man ser alltså inget behov av att ändra tidtabellen något särskilt, men det blir väldigt oflexibelt om man ska sälja, byta rutt, eller om konkurrenten börjar köra snabbare och klämmer in en morgonsegling också.
LNG Electric låter som Greenwashing i förhållande till planen med framdrivning nästan helt på fossila bränslen, med möjlighet till smutsig tjockolja.

Spännande tid med nybyggen till TT, DFDS, Polferries, Unity Line och Gotlandsbolaget på södra Östersjön.

9
Reseberättelser / SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 12 maj 2018, 19:11:34  »
Den kommer nu! Lite finväder kom emellan, men här kommer till slut bilder från Stena Europe. Troligen har jag åkt med henne som barn på 80-talet. Mina föräldrar känner igen den nedsänkta baren.

En klassisk engelsk frukost intogs i Portsmouth. Det var banarbetshelg, så färdvägen vi skulle tagit var avstängd på två ställen. Men så är det ju fint i grönskan på brittiska öarna, så omvägarna gjorde inget. Samtidigt skönt att sitta och ta det lugnt efter mycket promenerande och sparsamt med sömn. Inte mycket att orda om Swansea, en vanlig stad med shopping och restauranger. Och några lurade som gick runt med trummor och ropade Hare Krishna.

Nästa morgon tog vi tåget till Fishguard. Det ligger lite otillgängligt på landsbygden, men tåg finns det hela vägen fram till färjeterminalen. Vi var ensamma passagerare som åkte med till Fishguard. Det finns en senare avgång som rekommenderas om man ska med färjan, men hade för liten marginal för att vi skulle våga chansa på det. Istället kunde vi ta en promenad till samhället och växla in gamla 10-pundssedlar mot nya. Det var inget bankkassörskan behövde göra egentligen, men så skulle kontoret snart stänga, så vad fanns det att förlora på det? Ut till en strandpromenad för att titta på Stena Europes ankomst. Försenad både till Fishguard och Rosslare, trots att vädret var ok och att avgång från Fishguard skedde före tidtabell. Man ville väl spara på de gamla maskinerna eller nåt. Det är en speciell och härlig känsla att se och vara ombord på en fyrkantig plåtlåda med en röd skorsten, något som hängt i sen barndomen. Och nu var vädret äntligen bra. Att lägga sig på en bänk uppe på däck var schysst. Plus Lounge var populärt, trots gott om plats ombord. Merparten av akterbaren var avstängd, men kan lätt öppnas upp om det är många ombord. Någon större kärlek ges inte Europe tyvärr. Sliten och ostädad. Någonstans kan man ana att det inte stämmer när det oxiderat från fönstren i restaurangen och metallspånet fått ligga kvar i karmen. Tittar man uppåt i fönstren syns smuts från i alla fall ett år tillbaka. Damm på toasitsarna. Annars en bekväm resa med hygglig personal. Hängdäcket på nedre bildäck var bortplockat, antagligen till förmån för väggar som avgränsar bildäcket i sektioner för att hindra fritt flödande vatten. Åtkomst till däck 5 via sidoramp i Fishguard och akterramp i Rosslare. Oklart om man tar lastbilar på däck 5, i så fall måste en ramp i fören sänkas ner i Fishguard. Skicket är någonstans mellan de jämnåriga; efterträdaren i Oslo Stena Saga, som i sig inte är i toppform men helt ok, och Polferries Scandinavia som hon var på slutet. Avslutningsvis tåg till Dublin och en övernattning där innan hemfärd. En intensiv tur, men klart värt mödan.

Passa på att åka nu innan hon skrotas eller blir "Rigel IV"

http://faktaomfartyg.se/kronprinsessan_victoria_1981.htm


Goodwick heter platsen där hamnen ligger


I väntan på en röd skorsten


Långt därborta! Stena äger hamnen, kanske därför som Irish Ferries tar den längre vägen till Pembroke dock


Flag of Pembrokeshire


Vid kaj. Bilterminalen och passagerarterminalen är på olika platser. Här kan man kliva av tåget mitt i terminalen.


Den klassiska baren. Det mesta avspärrat. Visning på storbild, men det var inte mycket som syntes i ljuset.


Bakom scenen finns ett vilstolssalong


Infon till höger


Ett stycke Stena-historia. Denna finns på fler färjor. Någonstans står det att färjor går till "fartygshimlen" i snitt efter 36 års ålder...


Hyttkorridor


Fåglar längs rutten


Trapphus. Kanske dags att byta mattan? Det är inte solen som gör färgskiftningarna.


Här intogs lunchen, kyckling med kokta grönsaker och pommes


Samma utbud som de andra brittiska färjorna. Funkar fint på de korta rutterna.


Trappkonst


Däcksplan


Undrar vad stängerna ute vid relingen fyller för funktion? Få livflottar i vattnet?


Promenadslinga ifall man inte hittar runt på däck 10 själv


Det röda S:et långt hemifrån


Här kunde jag sträcka ut benen på en bänk i solen ute till havs, äntligen lite solvärme!


Porten till övre bildäck


Hängdäcket kom till användning idag


SOLAS-anpassning som kan vara en anledning till att det nedre hängdäcket är borta


Det är inte utan att det går att ana byggperiod


Arkaden utanför butiken. Kan tänka mig att butiken var större när hon gick här uppe. Vykort har de


Avgång från Fishguard


Härlig ljus- och färjekänsla utanför Stena Plus


Bra att man kan komma hela vägen akterut


Ganska fiffigt med gummidukarna för att slippa gå i vattenpölar


Vad är nu detta för flagga?


Fler som spejar mot Irland. Och så är det här med målarfärg överskattat.


Stena Horizon som skulle segla till Cherbourg kvällen därpå


Tack för turen Stena!

/Andreas

10
Reseberättelser / SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 06 maj 2018, 15:43:03  »
Tack! Ja, skulle tro att det är det första reportaget från henne här. Och säkert samma med nästa färja.

Morgonen ägnades åt att leta efter Flixbus hållplats i Saint-Malo. Det tog till eftermiddagen, men innan dess gick vi till fort och murar som skulle hålla britterna borta en gång i tiden. Nu lockar de britter istället. Bussresan till Caen var lite annorlunda. In på landsvägar för att plocka upp några vid Mont Saint Michel och ingen toalett ombord som kompenserades med väldigt långa hållplatsuppehåll. Lokalbuss till blåshålet Ouistreham. Kan säkert vara fint på sommaren, men nu var det bara anställda i försäljningsstånd och migranter som hängde. Efter onödigt lång väntan kom vi ombord på Mont St Michel för en kort nattsegling tillbaka till Portsmouth. Vi var så ivriga att vi gick förbi passkontrollen utan att tänka på det, men blev snabbt uppmärksammade på det. Mycket kändes igen från Bretagne och även Pont Aven för den delen. Ett signum för Brittany Ferries färjor är atriumen mitt i fartygen. Obekväm bädd och kudde, annars inget att klaga på. Lite kvällsmat blev det innan sänggåendet. I och med att det nästan var natt var det begränsat med öppet ombord, men ville man ha varm mat eller ta en tur i butiken gick det utmärkt. Tillbaka i Portsmouth låg Commodore Clipper inne, som är byggd på samma varv som Mont St Michel.

Brittany Ferries håller efter sina färjor till synes mycket väl både på utsidan och insidan. Jag blev nyfiken på rederiet för några år sedan när jag såg vilken flotta de hade. Dels ett utseende och kapacitet på färjorna som enligt min definition är "riktiga färjor" och dels för att jag samtidigt visste väldigt lite om hur det var ombord. Nu har jag testat tre, så nu vet jag!

Mont St Michel skulle jag säga är den mest självklara kandidaten hittills till en Danica V om Stena tänkt liknande upplägg som nu. Efter att en rejäl butik ersatt vilsalong eller hyttavdelning på däck 7 skulle hon kunna sättas in i princip oförändrad från Göteborg. Nu några bilder från Caen och Mont St Michel.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/mont-st-michel
http://faktaomfartyg.se/commodore_clipper_1999.htm









Hyttkorridor på Mont St Michel modell standard


Ifall den franska besättningen blir röksugen


Kafeteria som var stängd för kvällen


I baren var det lite liv ändå, två tjejer som var dj


Mer från baren


Ett litet stycke av den stora kafeterian, av samma modell som på Bretagne


Nattstängd ala-carte restaurang


Entren till samma restaurang. Lite DFDS-vibbar med glasmontrarna


Info och atrium


Uppfällt bildäck


Ombyggt skorstensparti med Scrubber


Fint utedäck, som var större än det som syns


Commodore Clipper, till skatteparadisen. Den som väntar sig Commodore-klass på DFDS vis blir nog besviken


Första lastbilarna av på en tillsynes ganska ny ramp

Den tredje och avslutande delen av reportaget blir Stena Europe.

11
Reseberättelser / Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 04 maj 2018, 21:19:07  »
Så har man varit och åkt färjor igen. Den här gången gick resrutten Portsmouth-Saint Malo-Ouistreham-Portsmouth-Swansea-Fishguard-Rosslare-Dublin. 27 grader i Paris helgen innan, så lite värme hoppades man på men vi fick vara glada för de gånger termometern visade mer än 10. Vädret gjorde också att tanken om att åka svävare till Isle of Wight ersattes av en heldag på de marina museerna i Portsmouth. Till ubåtsutställningen ingick båtbiljett över fjorden. För resan till Frankrike hade vi köpt en slags kryssningsbiljett som gav skaplig rabatt tack vare att vi åkte tillbaka redan efter en dag. Färdmedlet för natten var Bretagne, som trafikerat flera av Brittany Ferries linjer sedan hon var ny 1989. En typisk 80-talare med arkad i röd nyans. I aktern finns en terrasserad bar där underhållningen sker. Även fast det var fredagskväll stängde barerna redan vid midnatt, men så är det inte Östersjön eller Skagerack vi talar om. Mer fart och fläkt än på Medelhavet dock. Käk i den stora kafeterian där de har allt möjligt varmt och kallt, mat som dryck. Tog en god veglasagne. Det är inget krav på hyttbokning, så många sov i vilstolar. Väckningsterror någon timme innan ankomst med musik följt av prat och åter musik under säkert 4 minuter. Nej, jag tänker inte handla i era frukostrestauranger för det. Färjan har det som behövs för seglingar på 11 h nattetid och 9 h dagtid. Vi får se vad det blir för rockader nästa år när Honfleur levereras, så det kan mycket väl vara sista sommaren för Bretagne på Portsmouth-Saint Malo. Det var en anledning till att jag ville åka med henne nu. Tidtabellen har någon slag bastider, men varierar något från dag till dag. Kanske beror på tidvattnet? Nedan lite bilder från Portsmouth och Bretagne.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/bretagne
http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/honfleur










Enkel standardhytt på Bretagne


Utanför hytten


Den mindre av kafeteriorna


Sovplats för många


Entre till huvudbaren


Barnunderhållning i baren


Etreat som trafikerare Le Havre http://www.brittany-ferries.co.uk/economie/etretat


Vinbaren utanför ala carte-restaurangen.


Ala carte. Här ska jag äta om jag kommer ombord igen. Var riktigt bra med samma koncept på Pont Aven, så det borde det vara här också.


Arkad. Kan det möjligen vara en 80-talsfärja?  ;)




Ner på upptäcktsfärd på däck 1, där det finns en hyttavdelning.


Bio finns det ombord


Här är utgången, till vad har jag ingen aning om.


Atrium på Brittany Ferries vis


Infon


En 3d-skrivare är alltid bra att ha igång (!)


Annat däck, annan färg.


Saint Malo bjöd på uppehållsväder


Så här ser hon ut i aktern.

Fortsättning följer.

12
Tack för redogörelsen.

Trist att man stänger av utedäck på Danica trots att inga renoveringsarbeten pågår. Och det var väl knappast heller någon halkrisk när du reste?
Får se när det blir en resa med henne nu efter renoveringen.

Jag reste med Saga i vintras och fick intrycket att fartyget kändes lite trött och sliten här och var.

Nej, någon halkrisk var det verkligen inte. Hoppas att det öppnas upp igen, nu när det blivit mindre i aktern. Soldäcket på Danica är ju toppen när det är öppet ordentligt.

Trött är rätt ord för Saga. Och ännu tröttare känns det när bingon och lyckohjulet kommer fram. Men folk ombord är nöjda och verkar inte ha så höga krav och under temakryssningarna blir det ofta fullt, så något rätt gör man. Även om säkert både rutt- och kryssningsresenärer skrämts iväg till Color Line i viss omfattning när det ser ut som det gör. Långt ifrån någon katastrof med skicket dock. Saga är en social institution, många pensionärer och arbetslösa som har sitt umgänge där.

13
Färjor / SV: HSC Express är ute och rör på sig
« skrivet: 04 maj 2018, 20:31:08  »
Den kortare rutten från Plymouth tar 20 timmar med konventionell färja, som kör på rätt bra i sammanhanget. Så katamaran på säg 14 timmar Santander-Plymouth? Inte rimligt, men varför Santander som blir en omväg till Medelhavet? Uppläggning eller varvsbesök antagligen. Därefter medelhavet eller Sydamerika skulle jag gissa innan någon meddelar planen.

14
Jag var en tur på havet för att åka med temakryssningen för Stena Sagas venner. Eftersom jag inte skulle hinna till avgång i Oslo på fredagen bokade jag istället en resa Göteborg-Frederikshavn-Oslo t o r med övernattning på hotell i Danmark första natten. Då fick jag samtidigt chansen att kolla in konceptet AW-båten på Danica och ombyggnaderna på alla tre färjorna.

AW-båten avgår 18.00 på fredagar och är tillbaka i Göteborg 01.25. Ombord provade jag deras mingeltallrik med Karibiskt tema. Helt ok för 99 kr. Hoppas att de varierar tallriken med nya ingredienser emellanåt. Den nya baren i aktern var ljus med fin utsikt akteröver. Man kan gå igenom baren från den ena sidan utedäcket till den andra. Som andra gånger under lågsäsong var bara däck 9 öppet ute. På Whiskeyprovningen i The Bar föröver på däck 7 anslöt ett 30-tal personer. God stämning, god Whiskey och bra arrangörer. Perfekt som ensamresenär om man vill snacka med folk. Baren var stängd "för rengöring" utöver tiden för provningen, men då det var rent så handlade det säkert om att samla bargästerna i aktern för att få upp stämningen. Köpte mig en jacka i outleten innan de stängde och gick sen ut på däck. Träffade på ett gäng danska arkitekturstudenter från Aalborg som uppmärksammat min t-shirt. "I love Stena Line - proud member of Stena Sagas vennner". De var mitt sällskap fram till ankomst. De ombyggnader som har gjorts är framförallt nya The reef bar i aktern, ny inredning och spelavdelning i stora baren förut, och sen tidigare Outleten och Border shop. En vilstolsavdelning har tillkommit, och stolar eller stolstyger har bytts ut. Kafeteria, lobby och trapphus är sig lika. Utrymmen för barn är rent kassa numera. Det här med att folk köper tur och retur istället för en dyrare enkelbiljett hanterade Stena på sitt eget sätt. Utrop: "För er som tänkt kliva av i Frederikshavn, ta med boardingkortet och lämna det vid avstigning." Problemet ur världen och besättningen kunde hålla koll på vilka som var ombord. Ankomst enligt tidtabell 21.20 - efter utropet "Vi är tyvärr försenade och beräknas ankomma 21.10". Inte lätt att hålla koll när tidtabellen är olika från dag till dag och vecka till vecka. Det tog en stund från landgången satts till att den öppnades. Jag fick känslan av att personal klivit av via bildäck och sen tagit emot inne i terminalen. Glad vandrade jag iväg mot hotellet för sömn och frukost. Danica kändes ovanligt fräsch, helt och rent.


Nästa morgon träffade jag på bekanta redan i gången på väg till terminalen och Saga. Sen träffade jag andra vänner ute på däck och så fortsatte det med gamla och nya bekantskaper. Sov ett par timmar på förmiddagen. Stena Saga har nyss varit på dock i två veckor. Det mesta som förändrats var bakom kulisserna. C-View bar i fören byggdes om tidigare, och har samma inredning som Danica fick senare. Ihop med att panoramafönstret är täckt, blir det väldigt mörkt. Det enda ljusa området på Saga är kafeterian, och förstås det rejäla soldäcket med trappor hit och dit. Infoområdet hade fått nytt golv. Trots varvsbesöket, såg det tyvärr ut som att det var flera år sen man målat ordentligt på däck. Likaså aktra trapphuset, där det varit stora fläckar på mattan i varje fall sen vintern 16-17... Det drar ner helhetsintrycket när man slarvar med saker som går att ordna hyfsat enkelt. Rejäla bucklor i takplåtarna i hytten. Godkänd rengöring och skön säng. Stämningen var som vanligt god. Några har jobbat ombord för länge, andra är super! Jag deltog på quiz och lyckades pricka in alla rätt till min egen förvåning. Ny resa som pris, och jag återkommer ombord i höst. Senare utsåg besättningen årets medlem i Stena Sagas venner (gruppen har ingen koppling till Stena Line). I år var det en av deras trogna stamgäster som fick priset, helt rätt person tycker jag. På kvällen var det slutsålt på båten och Elvis-tema. Har sällan sett så många i barerna och stämningen var på topp. Sen middag, och jättegod buffé. Det var klart bättre än jag väntat mig. Tidigt upp i Danmark på morgonen, frukost på Sömandhjemmet och en promenad bort mot Palmestranden.


11.55 stävade Jutlandica mot Göteborg. Det som tillkommit var ett tak till däcksbaren och lite glasväggar. Ville man ha solskydd har man lyckats, men mot vind och regn i sidled hjälper det knappt när man bara sätter upp glasväggar här och var och lämnar resten öppet... Annars full aktivitet med föreberedelser för varmare väder. Nya bänkar sattes upp och gamla målades. Väldigt gott om sittplatser ute, men det måste man ha eftersom passagerarna inte får plats inomhus under högsäsong. Vilsalongen på däck 8 var utriven och ska ersättas med nya och fler stolar. Spelmaskinerna gjorde sin sista resa denna tur och ersätts med andra. Just nu är Jutlandica ur trafik några dagar, för att lite av varje ska fixas. Inga större förändringar kommer att märkas. Mat i buffén. Helt ok, som väntat för 199 kr. Farten kändes hög långt in i skärgården, och så kom vi också in 8 minuter före tidtabell.

Trött men avslappnad efter en härlig helg på havet kom jag hem för att ladda för nästa resa. Säger inget mer om den kommande resan nu mer än att ett Arendalsbygge besöks. Då blir det bildreportage  :)

15
Färjor / SV: Stena Gothica
« skrivet: 13 mars 2018, 17:08:18  »
Ja, Rotterdam-Harwich för en tid. Gute förstärker som fjärde fartyg på Karlskrona-Gdynia. Vilket betyder ett fartyg kort i Göteborg. Jutlandica går på något avvikande tidtabell, som vid tidigare bortavaro av renodlat frakttonnage.

Sidor: [1] 2 3 ... 5