Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas Karlsson

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 17:21:18  »

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.


Så svaret på ditt spørsmål Andreas, er vel egentlig nei.
I hvertfall ikke så ekstreme tilfeller som du skisserer lenger sydpå ;D

Precis! Sen har i alla fall jag ingen susning om hur det ser ut i t ex Filippinerna. Det kommit fram mycket intressant i tråden. Gällande Newcastle riktade sig den som nämnts bland annat mot Skottlandsresenärer, och möjligheten att bilsemestra.

2
Lastfartyg / SV: Bilder på containerfartyg av alla de slag
« skrivet: 29 juli 2018, 17:12:37  »
Jag tog en bad- och lunchtur till Varberg och fick ett par fartyg på bild. Arnarfell som syns i äldre inlägg i tråden avgick hemåt mot Kollafjordur på Färöarna. Det hade nog behövts tre roro/ropax-fartyg för att få plats med samma mängd containrar på släp, så helt klart effektivt sätt att frakta stora volymer långa sträckor.










Från den nyöppnade badterrassen vid fästningen sågs också Isidor komma in med virke. Inga containrar, men en härlig doftförening av trä och olja kändes. Närmast från Gdynia, kanske skulle timret till Värö, som förvånande nog saknar kajer. Spår finns från kajen till bruket.





/Andreas

3
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 17:28:08  »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

4
Färjor / Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 21:20:19  »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

5
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 05 juli 2018, 22:37:06  »
Tack för reportaget! Drar ofta på egen hand jag med, som jag fattade det som att du gjorde nu.

Det känns som en efterhandskonstruktion i hela utformningen och layouten kring kafeterian, med att antingen knalla ner genom en halvgömd trappa eller gå igenom ala-carten för att komma dit. Och det är ju just det det är. Bra att den finns, alternativet var saknat av många innan den öppnade! Börjar bli trött på den egentligen goda maten i ala-carten, men reser man med denna linje + Saga runt 3 gånger om året så blir det ju mycket samma efter några år nu. I stort sett samma smak på rätterna, även om de modifieras med några veckors/månaders mellanrum.
På utresan årets längsta dag var den på senare tid (?) tillkomna containerbaren på däck förut öppen i början av kvällen. Akterbaren vet jag inte på kvällen, men den var öppen för frukostservering på morgonen. Hytten var av äldre modell, någorlunda helt och någorlunda rent. Tror man hade haft en lortig svabb när man gjort rent i duschen, men orkade inte klaga. Annan inredning, men samma sköna sängar. Troligen nära fullsatt ombord, men hon sväljer undan bättre än vad man kan tro, så man slipper trängas. Fart på dansgolvet denna afton. Häftigt sen att på sena kvällen titta ut över ett åskoväder in mot Halland!


6
Färjor / SV: Några juni bilder2018
« skrivet: 05 juli 2018, 22:00:03  »
Som vanligt intressant dokumentation av lite av varje. Det här med att hamna i avstängda utrymmen eller hitta "smitvägar" har man gjort på många färjor. Utan några avspärrningar eller förbudsskyltar på vägen. Och fått ta smitvägen tillbaka för att slippa jobbiga frågor. Den bästa är främre trapphuset på Stena Jutlandica, när man hamnar i bufferestaurangen utan att passera kassan och kan få sig lite gratis räkor! (Nej, jag har inte provat gratisätning där).

7
Pollarsnack / SV: Glad midsommar 2018!
« skrivet: 21 juni 2018, 20:08:28  »
Glad midsommar från Stena Scandinavica! Blir en sväng ner till Alperna.

8
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 17 juni 2018, 22:33:53  »
En aspekt som slog mig under dagen när vi diskuterar rotationer.

Mumindalen i Finland vill ju etablera sig i Sverige i Karlstad just nu om de går igenom skulle de kunna vara igång under 2020

Hur skulle detta påverka trafiken under sommaren med Åbo fartygen tro?

Rimligen inte alls, eftersom originalet redan finns utanför Åbo. Det kan ju vara Stockholmare som väljer kopian i Värmland istället, men har svårt att tro att det har något annat än högst marginell betydelse. Dessutom måste det till ett beslut i hög rättsinstans, förmodligen HD, om att ändra besittningsrätten, ett beslut som skulle få mycket stor (negativ) påverkan i hela Sverige för personer som arrenderar sitt hus. Utan ändrad besittningsrätt, antagligen ingen park i Karlstad. Ska inte dra hela historien här.

Tillbaka till Star, tänk om Tallink provar nya marknader, utanför Östersjön? Eller ett längre charteravtal som man haft med Marine Atlantic och Stena? Med 500 hyttplatser går det ju även att köra nattetid.

9
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 13 juni 2018, 13:56:37  »
Intressant. Tillfälligt gästspel eller mer långvarigt? Undrar om hon kommer att ta andra passagerare än lastbilschaufförer? Hon gör ju det i trafiken till och från Bornholm. Och, efter 18 år, får Frederikshavn för första gången en färja i linjetrafik som är byggd på 2000-talet.

10
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 07 juni 2018, 22:24:50  »
Det otroliga har ändå skett, kvällsturen till Göteborg är numera schemalagd till 3 h 25 min mot tidigare 3 h 35 min! Vilket betyder att man både igår och idag varit uppe i mer än "hisnande" 18 knop. Återgång till 3 h 15 min? Tror inte det. Man körde faktiskt en kort period en nattsegling på 4 h jämt för några år sedan, men det varade inte länge och restiden justerades nedåt på den turen och uppåt på dag- och kvällsturer istället. Och i våras förlängdes Danicas nöjesturer på helgkvällar med 10 min.
Det är bara att hoppas på Tesla-varianten framför Zoe-dito. Kanske tar laddningen så lång tid att man måste köra på?  ;)

11
Färjor / SV: Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 07 juni 2018, 22:04:31  »
Ah, härligt med lite svalka, i alla fall mentalt av att titta på bilderna :)

Jag gillar särskilt sista bilden, med det tidiga vårljuset. Det känns som en helt annan miljö än Stockholms skärgård!

12
Övrig sjöfart / Baltops 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 11:33:28  »
Militärövningen Baltops pågår i Östersjön. Det har bland annat gett Rönne en udda besökare med amerikanska USNS Carson City. Passande nog besläktad med höghastighetsfärjorna som normalt huserar på ön, Leonora Christina och Willum Clausen. Det finns säkerligen en hel del ovanliga besökare från många länders flottor i trakterna just nu, för den som är intresserad. Övningen pågår en vecka till.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/baltops-2018/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3350070/mmsi:368926280/vessel:USNS%20CARSON%20CITY

13
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 20:36:38  »
Shipsforum var på väg mot sotdöden, och när de fick krasch kom skrivandet aldrig igång igen. Ferries of Northern Europe, tidigare med flera personer med särskild insyn i färjebranschen är det knappt någon aktivitet på. Svårt format och svår att hitta kan förklara den sistnämnda.

Men Landgången är igång och det är jag glad för! Det vore förstås roligt om vi var fler som skrev, men man ser samtidigt på antalet visningar att intresset fortsatt är stort. Det är betydligt enklare att lägga upp bilder på t ex Facebook, och då är det lätt att ta den vägen för just bilder, och diskussionen hamnar då där. Jag känner flera personer som är väldigt aktiva på Facebook men inte skriver här. Däremot har de full koll på vad som skrivs på Landgången. Ska man följa alla intressanta Facebook-grupper blir det bara färjor i flödet, då många grupper kan vara väldigt nischade. På Landgången får man istället lite från många håll. En stor fördel med Landgången är att kunskapen är ganska bred och att det återspeglas i trådar. Teknik, trafik och inredningsbilder i en härlig mix. Jag har själv en del på lager som jag tänkt lägga ut här, men det är som sagt vår/sommar med allt vad det innebär  :) Om detta är ett format för framtiden får vi se, men platser att mötas för intresserade kommer alltid att finnas. Till er som driver sajten och ev kommande administratörer, kör på så länge ni kan och vill, det uppskattas stort! Samma för alla er som skriver, läser betydlig mer (med intresse), än vad jag kommenterar. Formatet att läsa och söka här är avsevärt bättre än på Facebook.

Trevlig kväll!

14
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 20 maj 2018, 11:56:50  »
Nybyggen till TT? Vad tänker du på då?

Lite oklart än så länge (trodde det var bekräftat). Två 4600 lm från Kina. Detta LOI ska inte förväxlas med australiensiska TT, som HAR bekräftat en order på två stora färjor.

https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx
http://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/tt-line-bygg-nr-ved-jinling-shipyard-ropax-2x-tbn.456/

15
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 21:21:50  »
Det visades i klippet hastigheter. 18 knop som max låter extremt lite om det stämmer. Man ser alltså inget behov av att ändra tidtabellen något särskilt, men det blir väldigt oflexibelt om man ska sälja, byta rutt, eller om konkurrenten börjar köra snabbare och klämmer in en morgonsegling också.
LNG Electric låter som Greenwashing i förhållande till planen med framdrivning nästan helt på fossila bränslen, med möjlighet till smutsig tjockolja.

Spännande tid med nybyggen till TT, DFDS, Polferries, Unity Line och Gotlandsbolaget på södra Östersjön.

Sidor: [1] 2 3 ... 5