Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 28
1
Färjor / SV: FjordLine satsar pa ny hamn i Sandefjord
« skrivet: 20 juni 2018, 08:37:26  »
 :( Dårlig nytt for landgangspassagerer: Lenger vekk fra byen (Hadde for øvrig en fortrinnlig tur med OSLOFJORD sist lørdag - så adskillig triveligere hun er enn COLOR VIKING!)

2
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 19 juni 2018, 16:55:56  »
Det där låter ju knasigt! Samtliga rapportörer meddelar ju att man utökar på linjen och att byta Wolin mot Copernicus vore ju ett nollsummespel!
Låter knasigt för mig också..
Eller så vill Unity Line konkurrera hårdare med TT-Line genom en dynamisk tidtabell? För då förstår jag att Wolin skulle flyttas till Ystad. Hon brukar aldrig komma över 14 knop (Seglar alltid 13-13,5 knop som max) medans Galileusz, Gryf och Copernicus kan köra 17 respektive 19 knop.
Ja, virkelig. For det første er WOLIN større enn GALILEUSZ, så har hon en spesialtilpasset luke på styrbords side akter til rampe i fergeleie 2 i Trelleborg (rampen brukes ogå av TOM SAYWER og HUCKLEBERRY FINN), for det annet lurer jeg på om ikke WOLIN er for lang for Ystad havn og mhp. fart så ligger jo Unity Lines' ferger uansett veldig lenge i havnene, mens TT-Line kjører for fullt, med korte liggetider. Men kanskje har TT-Line tatt så meget av markedet at Unity Line trapper ned i Trelleborg (skjønt når jeg var i Trelleborg 8.-9. juni gikk Unity Lines' ferger fulle fra Trelleborg).

Det hadde jo kanskje hatt mer for seg hvis COPERNICUS erstattet KOPERNIK, og KOPERNIK begynte å gå som jernbaneferge mellom Trelleborg og Swinoujscie, slik det var meningen allerede i 2010. Hun passer jo fergeleie 9 i Trelleborg (og var en gang ROSTOCK på først Trelleborg - Sassnitz och så Trelleborg - Rostock).

3
Färjor / Trelleborg lørdag morgen 9. juni klokken 3.30-8.00
« skrivet: 11 juni 2018, 12:22:11  »
3.30: WOLIN avgår mot Swinoujscie
ca. 4.00: TOM SAYWER ankommer fra Rostock
6.00: TOM SAYWER avgår mot Klaipeda
6.30: ROBIN HOOD ankommer fra Travemünde
7.00: SKÅNE ankommer fra Rostock
7.30: PETER PAN ankommer fra Swinoujscie
8.00: SASSNITZ avgår mot Sassnitz
I løpet av fire og en halv timer gikk det ferger til tre destinasjoner og kom det ferger fra en av dem og til to andre destinasjoner.
ROBIN HOOD dreide deretter i havnen og anløpte med hekken, og gikk senere til Swinoujscie. Om kvelden kom NILS DACKE fra Swinoujscie og gikk siden til Rostock(!) (uten å ha dreidd til bauganløp først).

4
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 11 juni 2018, 12:15:03  »

TT har aldrig ändrat stadsvapnen, då skulle de fått göra det ofta. TOM SAYWER har t.ex. Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Rostock. Nuvarande NILS DACKE har också Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Limassol (inte Swinoujscie). Nuvarande ROBIN HOOD, tidigare NILS DACKE, hade aldrig något stadsvapen, därför att de "svenska" färjorna hade hemmahamn Nassau när hon byggdes. Hon har aldrig haft Trelleborgs, ej heller Szczecins (som var hemmahamnen när hon gick på Swinoujscie). Endast HUCKLEBERRY FINN och NILS HOLGERSSON har stadsvapen som stämmer med deras nuvarande hemmahamnar, Trelleborgs resp. Lübecks.
ROBIN HOOD har for øvrig Emden som hjemmehavn.

5
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 11 juni 2018, 12:13:23  »

Har de behaallt Trelleborgs stadsvapen i bogen?
Trelleborgs byvåpen finnes IKKE i baugen

6
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 08:23:47  »
Antalet inlagg minskar drastiskt manad for manad och tidigare aktiva verkar ha helt forsvunnit eller atminstone haller sig valdigt tysta.
Jag forstar ju att FB versionen ar enklare att kommentera i och lagga ut bilder pa, men samtidigt tycker jag det ar trakigt att Sveriges enda sjofartsforum verkar ga mot en sotdod.

Nagon mer som har tankar at detta hallet?
Har lagt merke til det samme. Kan jo skyldes at enkelte i dette foraet har en veldig aggressiv måte å uttrykke seg på overfor sine med(mot?)debattanter. Hadde selv en stund lyst til å slutte å skrive i det.

7
Färjor / SV: Ny färjelinje från Trelleborg
« skrivet: 05 juni 2018, 15:59:20  »
Som jag förstår det blir det en linje från Tyskland som mellanlandar i Trelleborg.
Det borde innebära att en del gods från Tyskland lämnar färjan redan i Trelleborg och nytt gods från Sydsverige och kanske framförallt Danmark kan lastas i Trelleborg för vidare transport österut.
/ Marre
Det er forsåvidt riktig at fergen kommer fra Rostock til Trelleborg og går videre til Klaipeda, og fra Klaipeda til Trelleborg går videre til Travemünde, men som linje må man nok betrakte den som selvstendig. En ferge Rostock - Trelleborg - Klaipeda vil nok ha adskillig flere biler fra Rostock til Trelleborg enn fra Rostock til Klaipeda.

8
Färjor / SV: Ny färjelinje från Trelleborg
« skrivet: 05 juni 2018, 13:09:51  »

10
Lastfartyg / SV: Över Atlanten som passagerare på Containerfartyg.
« skrivet: 04 juni 2018, 13:03:04  »
Det tidigare svenskkontrollerade rederiet ACL, numera ägt av Grimaldi, erbjuder from i april i år atlantresor. Dessvärre upphörde man för ett tag sedan att anlöpa Göteborg, som man trafikerat sedan starten, pga hamnarbetarkonflikten. Annars hade det varit händigt att hoppa på där. Men man går numera i linjetrafik mellan Hamburg, Antwerpen och Liverpool i Europa till Halifax, New York och Baltimore i Nordamerika. En tur på nio dygn från Liverpool till Halifax, eller vice versa, kostar Euro 750 per person i dubbelhytt.
Det er mulig at det går an boke ACL direkte, men ellers vil jeg advare litt mot Grimaldi Lines. Det er det dyreste og på mange måter det minst passasjervennlige fraktskipsrederiet som jeg har reist med (og jeg har reist med ti). Første gang (GRANDE ARGENTINA av Göteborg Antwerpen - Dakar i 2003) tok det forferdelig lang tid (etter at jeg hadde betalt fullt ut) å få billetten, det er det eneste fraktskip hvor jeg har hatt innvendig lugar og lugar uten kjøleskap, og turen var forholdsvis dyr, sammenlignet med andre fraktskipsreiser. Jeg ville egentlig reise hjem med dem også, fra Dakar via Sentral-Afrika til Europa, men selv om det sto i prospektet Deres var ikke det mulig, men de anbefalte meg å gå ombord i Doula i Kamerun. Javel, og hvordan hadde de tenkt seg at jeg skulle ta meg fra Dakar eller Timbuktu til Doula? Så boket jeg en tur med dem fra Antwerpen til Paranagua i 2014. Like før jeg skulle reise forandret de ruten så til de grader at jeg måtte avboke. Heldigvis fant jeg en ledig lugar på COSTA FAVOLOSA fra Savona til Santos.

11
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 01 juni 2018, 15:09:24  »
Då har hon anlänt Trelleborg.
Har hun virkelig fått Trelleborgs byvåpen i baugen igjen? Ser ikke slik ut, hvis ikke det er midt på den blå linjen.
Vent litt, sitter det under den blå linjen, der hvor baugen er spiss igjen.

12
En annen ting man kan spørre seg er: Hvilken interesse har en fagforeningstillitsvalgt av å gå ut med negative opplysninger om verftets virksomhet, som direktør og styreleder benekter? Vil han bidra til at verftet går konkurs og alle hans medlemmer mister arbeidet sitt?

13
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 01 juni 2018, 08:49:53  »
Då har hon anlänt Trelleborg.
Har hun virkelig fått Trelleborgs byvåpen i baugen igjen? Ser ikke slik ut, hvis ikke det er midt på den blå linjen.

14
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 01 juni 2018, 08:48:45  »
En tanke: En dag extra till sjöss för att lära känna manöveregenskaperna? Hon gled rakt in i sitt läge i Trelleborg.

Visst står namnet ovanligt lång akterut??
Det gjør det på TT-Lines ferger, i det minste NILS HOLGERSSON og PETER PAN.

15
Dette ser ikke bra ut, litt for meget på en gang; nær konkurs, kraftige forsinkelser og ombygginger. Man kan ju spørre seg om verftet har for liten fysisk kapasitet, siden forsinkelse på ett skip tydeligvis betyr forsinkelser på senere skip. Ellers burde man jo ha kunnet sette inn fler folk på å ferdigstille begge skipene samtidig. Selv om det er dyrt med midlertidig arbeidskraft og meget overtid så er det jamenn ikke billig å levere et cruiseskip en halv sesong for sent, heller. At Hurtigruten selv har måttet sprøyte kapital inn i verftet gjør jo ikke saken enklere for rederiet.

Sidor: [1] 2 3 ... 28