Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MH

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 11:29:44  »
Och nu till namnfrågan... Det borde väl bli GigaStar för detta fartyg

2
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 15:56:50  »
Tallink gör rätt, man beställer där man får kvaliteter och leverans i tid. Viking Line och Gotlandsbolaget är ute på djupt vatten men Kina beställningar

3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 13:03:06  »
Bygga om något som man får extremt bra betalt för är dumt. Star är ett väldigt eftertraktat fartyg som det är..

4
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 11:22:42  »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

Härligt, en syster till Megastar borde det väl innebära och en försäljning av Star borde väl ingå. Om Star säljs vilka kan vara potentiella köpare?

5
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 18 oktober 2018, 04:40:53  »
Om jag förstår saken rätt så har Gotlandsbolaget utökat personalstyrkan på plats för att få fartyget klart.Det innebär ökade kostnader enligt dom själva.

6
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 15 oktober 2018, 21:42:53  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar

Visborgs leverans har flyttats fram ytterliggare till slutet av november 2018 . Den som lever får väl se...

7
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 15 oktober 2018, 20:31:48  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar

8
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 15 oktober 2018, 14:53:47  »
Hon har verkligen levererat med minimalt med förseningar och inställda turer. Två grundstötningar är vad jag kommer ihåg varav en riktigt brutal 1992?? när hennes roder hakade upp sig under en kraftig babordsgir på Trälhavet och hon brakade på grund i 15 knop. Kaptenen som låg och sov (Erik Eriksson) höll på att slå ihjäl sig när han kastades ur sin säng.Amorella gungade sig loss och tog sig till Stockholm med rejäl slagsida.

9
Färjor / Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 14 oktober 2018, 22:16:03  »
Oktober 1988 inledde Amorella sin långa bana på Åbolinjen och nu i oktober 2018 har hon studsat fram och tillbaka i 30 år på denna tidspressade rutt. Nu inleds den avslutande delen av denna era för om drygt två år är sagan slut när nybygget levereras

10
Färjor / SV: Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 10 oktober 2018, 19:17:50  »
På den finländska maritima sidan visste man dessutom, att dessa eventuella nybyggen
planeras på Kapellskär - Nådendal och på Malmö - Travemünde, där extrem fart inte är
nödvändig på samma sätt som på Nordsjö.

SL

Då kan man tänka sig 2fartyg till Kapellskär-Nådendal och 2fartyg till Malmö-Travemynde,eller? Superstarclass blir rejält större än Starclass?23knop maxfart? Intressant...

11
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 08 oktober 2018, 15:04:09  »
Viking Line bygger ju en kryssningsfärja i Kina till ett bra pris. DFDS har ju förkärlek för "Vikingritade" färjor.Det kan ju bli en serie av det hela.

12
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 05 oktober 2018, 14:56:27  »
Att se Baltic Queen och Baltic Princess som parhästar mellan Oslo-Köpenhamn skulle vara en trevlig syn. Kan det bli verklighet månne, och vad är det som talar för och emot?


TallinkSilja kommer inte att sälja av sin tre större Akerbåtar. Det som kan ske är att Baltic Queen och Galaxy byter plats när Viking Line tar emot sitt nybygge från Kina. Baltic Queen blir då en "nyhet"för den svenska publiken på Åbolinjen. Att sedan Baltic Queen har några knop extra att kräma ur är bara till fördel på Åbolinjen

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 14:21:47  »
Är ju personligen inte helt övertygad om att det är en bra idé att slå ihop Cinderellas avgång med nybygget till Åbo. Jag har åkt både Viking och Tallink reguljärt till Åbo och föredrar Viking alla dagar i veckan på grund av att det är betydligt färre festnissar ombord där än på Galaxy och när man behöver gå upp 05:30 svensk tid för att sen sätta sig och köra tre timmar så föredrar iallafall jag lugn och ro framför skränande fyllon i korridorerna och i princip alla jag känner som reser reguljärt håller med. På det sättet har ju Cinderella varit bra som fångat upp den marknaden åt Viking för alla som åker där har samma (nåja) mål med resan och ingen behöver gå upp tidigt i ottan. Men å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sitt överkapacitetsproblem om man tar bort Cinderella och äntligen lyckas fylla båten med betalande passagerare och slipper skänka bort "Lyxkryssning med båt+hytt+frukost+buss för 59 kronor!" till alla som får ICA:s kundtidning.

Det där med sk sjöslag på Galaxy har jag aldrig sett, det har säkert varit så ibland men under alla dom otaliga resor på Galaxy ofta i E-hytt har jag aldrig hört ett knyst i hyttavdelningarna. Jag har en känsla att det var värre förr och jag lovar, jag har sett fruktansvärda sjöslag på Baronessan, Marella,Diana,Viking Sally mm.Det har varit kaos, idag är säkerheten och ordningen ombord på en helt annan nivå.

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:03:14  »
Vad jag förstår går bildäcket att återställa till full kapacitet däremot hade Cinderella svårt med att trafikera Åbolinjen som hon gjorde en period häromåret, hon fick gå på sitt absoluta max för att hinna runt. Helsingforslinjen är lugnare

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 oktober 2018, 17:43:44  »
Om Cinderella flyttas och byter flagg så borde nybygget flaggas svenskt. Viking Line har ju alltid haft åtminstone ett fartyg med svenskt flagg och nu är det bara Cinderella som har detta

Okej en följd fråga från en som inte hängt med i tidigare diskution men spekuleras det att cinderella skall flaggas ut? Rad byte på gång

Vi får nog vänta och se hur VL tänkt sig med nybygget och Cinderella. Med tanke på den stora satsningen på lyxig spa/wellness mm på nybygget så tror jag att Cinderella går in i reguljärtrafik mellan Stockholm-Mariehamn-Helsingfors eller kryssningar på finska viken när nybygget levereras.

Sidor: [1] 2 3 ... 13