Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - trossen

Sidor: [1]
1
Färjor / Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 18 april 2018, 20:53:59  »
VK rapporterar ikväll (18/4) att finanisieringen av en ny Kvarken-färja är "i hamn". Goda nyheter alltså för Kvarkentrafikens överlevnad.  :) Också ett utmärkt exempel på lyckat samarbete mellan svenska och finska kommuner i norr, utan någon statlig ledning. Halva kostnanden består av ett lån från Europeiska Investeringsbanken (EIB). Andra hälften splittas mellan Umeå och Vasa. Detaljerna i finansieringen citeras från Västerbottens-Kuriren (VK) nedan:

Citera
Inab beräknar att den nya färjan beräknas kosta omkring en miljard att bygga. 250 miljoner kronor garanteras av Vasa som tidigare fått ett löfte om medfinansering av den finska staten. 250 miljoner kronor står Inab för. Omkring 100 miljoner kronor av dessa ska betalas med reavinst från försäljning av Vagnverkstaden på Västerslätt och mark vid Östra station till Balticgruppen. Resterande del har Inab utrymme för att låna. 500-600 miljoner kronor ska lånar det gemensamma bolaget Kvarken link AB av Europeiska investeringsbanken. Enligt Hammarstedt är lånevillkoren följande. Fast ränta på 1,79 procent i 30 år.Medräknat amortering och ränta blir hyran för Wasaline till ägaren Kvarkenlink i genomsnitt 13 miljoner kronor per år.


2
Kryssningsfartyg / Birka till Vasa 2018
« skrivet: 15 november 2017, 19:49:54  »
Nu är det klart att Birka fortsätter med sina höga kusten kryssningar 2018 men med en ny vändplats - Vasa istället för Luleå som tidigare år.

Tror det kan bli riktigt bra!

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/birka-kryssar-till-vasa-i-sommar

3
Färjor / Ruffel&båg på Tallink/Silja
« skrivet: 13 november 2017, 23:34:11  »
Enligt en låst artikel på Dagens Nyheter skall Tallink Silja ha samarbetat flera år med två välkända skojare inom nöjesbranschen som bokat artister till båtarna. Resultatet är att artister som underhållit ombord blivit utan ersättning - bara under 2016 skall det handlat om summor runt 1,9 miljoner. Tydligen skall Risberg & Co också blivit informerade om skojarna men kört på ändå i över 4 år.

Man undrar - hur kan ett så pass etablerad aktör som TS samarbeta med skojare. Man undrar också över hur ersättningarna egentligen ser ut till de sk "internationella banden" ombord från Bulgarien etc. Vad har dom för kontrakt?  ??? ??? Blåsningen har som jag förstått det enbart omfattat svenska artister.

Citera
Minst 70 personer som arbetat med underhållningen på Tallink Siljas fartyg har inte fått betalt alls eller bara en del av vad som avtalats. Enbart under 2016 ska det ha rört sig om fakturor på minst 1,9 miljoner kronor. Men rederiets samarbete med bolaget som skött nöjes­arrangemangen började fyra år tidigare. Redan då ska Tallink Siljas ledning ha blivit informerad om arrangörernas arbetsmetoder.

4
Kryssningsfartyg / Birkas express a la carte
« skrivet: 21 september 2017, 15:15:35  »
Saxat från Birkas FB-sida

Citera
Var på eran båt i helgen med en vän! Såg framemot att äta en god 3 rätters middag och dricka gott. Men för det första får vi två sitta hopklämda mellan två sällskap, måste väl finnas en bättre lösning? Hon som serverade maten kom och frågade oss direkt om vilken huvudrätt vi valt, visste inte ens vad de fanns att välja mellan hon visade ett blad på bordet, vi började kolla.. hon tar nästa sällskap eftersom vi velar enligt henne! Kommer sen tillbaka frågar vad vi valt och vad vi ska dricka. Önskar prosecco, det hade ni inte men det hade jag vetat om jag fått en drinkmeny. Vi hade ett medelålderspar bredvid oss, dom fick en helt annan service. Maten kom på löpande band, åt en 3 rätters på under en timme, ville ni bli av med oss? Ingen fråga om vi ville vänta med efterrätten en stund eller ha kaffe eller något till. Den frågan fick paret bredvid oss. När vi ätit allt ber jag om notan, hon kollar inte ens på mig när jag frågar om detta. Känner oss väldigt särbehandlade och dåligt bemötta! Tråkigt!.

Detta inlägg påminner ju om vad andra redan berättat här på LG - att man på Birka Stockholm kläms ihop med andra par på ett och samma bord - trots att det står bord tomma. Inte ens på Mc Donalds hade jag accepterat att sitta mellan två andra par vid ett bord. Det går ju inte att ha något vettigt pratmässigt utbyte om alla andra bredvid också pladdrar på.

Att man dessutom har någon slags expresservice på detta vis är ju skandal - köra igenom en tre-rätters på en timme och stressa på! Förmodligen står alla tallrikar klara i köket så att det bara är att langa ut! Skillnaden mot buffén är bara den att maten bärs ut av personal från köket. Vad får man för kryssningsupplevelse av detta? Nej, det tycks inte ha blivit ett dugg bättre på Birka!  >:(

5
Pollarsnack / Ocean gala - den juridiska processen
« skrivet: 17 augusti 2017, 17:54:32  »
Den juridiska processen med Ocean Gala maler på.

Enligt P4 Västernorrland har rederiet ändrat ärendet från en så kallad fastställelsetalan till fullgörelsetalan. Någon juridisk kunnig person som har koll på innebörden av ändringen?

Samtidigt har det yrkade beloppet sjunkit från 250 till 175 miljoner kronor. Förstod inte hur rederiet räknat fram 250 miljoner kronor, än mindre hur man nu plötsligt ändrat sig till 175 miljoner. 75 miljoner som förvann från den ena beräkningen till den andra.  ???


http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=110&grupp=23007&artikel=6752540

6
Fartygsmodeller / Ny Cobi-modell-Wasa Express
« skrivet: 22 juli 2017, 11:49:55  »
Enligt Wasaline Instagramsida har dom en lego-replika av Wasa Express till försäljning ombord från och med nu!

Har ingen uppgift om pris och antal exemplar, men de lär gå åt!

Hittar inga uppgifter på Cobis sida ännu, men det kommer säker en uppdatering inom kort!

Så alla samlare - skynda till shoppen ombord på Wasa Express!

http://cobi.eu/customised/cruise-lines

7
Övrig sjöfart / Intervju med Ben Lundqvist
« skrivet: 19 juli 2017, 12:37:22  »
Intressant intervju med Ben Lundqvist i Sjöfartstidningen -noterade att nybyggnadsprogrammet för lastfartygen är betydligt snabbare än för passagerarfartygen. Har uppfattat Lundqvist som en bromskloss i VLs styrelse för nybyggnation. Några frågor:

Citera
Vi är även försiktiga vid val av varv. Rent allmänt säger man att man måste övervaka kinesiska varv mycket noggrannare än andra. Vår organisation är otroligt liten.

Hur kommer man att agera vid VLs nybygge - kommer man att ha personal på plats i Kina som övervakar processen - hur många?

Citera
Vi anlitar bemanningsagenter, men ingen anställs på våra fartyg utan att ha screenats här på rederiet.   

Vad innebär det att ha screenats? Att man kollar igenom behörigheter etc?


http://www.sjofartstidningen.se/nybyggnadsprogrammet-ar-en-nodvandighet/



8
Färjor / Intervju - Nils-Gustaf Palmgren
« skrivet: 03 juli 2017, 08:42:04  »
Intressant sommarläsning från Hbl idag!

Kanske inget super-nytt, men att Silja hade planer på att köpa Tallink var obekant för mig i vart fall.

Att Illmatar var så pass avvikande vid den tiden var också intressant att läsa.


https://www.hbl.fi/artikel/han-kopte-baten-for-en-miljard-2/

9
Färjor / YLE - Närbild
« skrivet: 17 maj 2017, 21:34:16  »

Tipsar om ett riktigt bra program om finlandstrafiken till sjöss som gick på YLE i söndags!!


http://arenan.yle.fi/1-3847190

10
Färjor / Ny fraktkund för Wasaline?
« skrivet: 09 maj 2017, 16:45:13  »
Tidningen Västerbottens-Kurriren rapporterar idag om att restauranggrossisten Martin & Servera skall satsa på den finska marknaden.

Idag arbetar företaget med den norra delen av Finland, transporterna går på landsväg. I framtiden kan det dock bli aktuellt med att anlita Wasaline, men det skulle i så fall kräva flera turer än idag.

http://affarsliv24.vk.se/plus/2000909/stor-satsning-kan-ge-100-nya-jobb-till-umea?pak=oCfChL2DQ179P8wFmUCAHT6KgsbrA%2F2dS%2Fy3pkgu2VflI___PR3w%2F8kyBe6emexg%3D%3D

Sidor: [1]