Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Risberg

Sidor: [1] 2 3 4
1
Övrig sjöfart / Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 08:51:49  »
Hittar inte den ursprungliga tråden om detta.

Hur går det i Göteborgs hamn? Låst läge? Fortfarande streik på gränsen till blockad?

2
Färjor / Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 12:27:28  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?

3
Färjor / Rotation av färjpor mellan Sverige/Danmark och Tysklanæ
« skrivet: 11 januari 2019, 13:55:18  »
Jag har roat mig litet med att titta på hur länge färjorna mellan Trelleborg, Gedser och Rødby Færge och Tyskland har trafikerat sina leder:

Statens Järnvägar m. efterföjare:
DROTTNING VICTORIA, 1909, "ersattes" 1958  av TRELLEBORG efter 49 år, tagen ur trafik 1968 efter 59 år
KONUNG GUSTAF V, 1910, "ersattes" 1958 efter 48 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1968 efter 58 år
TRELLEBORG, 1958, "ersattes" 1967 efter 9 år av SKÅNE, tagen ur trafik 1977 efter 19 år
SKÅNE, 1967, "ersattes" 1982 efter 15 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1988 efter 21 år
(DROTTNINGEN, 1968, tagen ur ordinarie trafik 1971 efter 3 år)
GÖTALAND, 1973, "ersattes" 1998 efter 25 år av SKÅNE, tagen ur trafik 2011 efter 38 år,
TRELLEBORG 1982, tagen ur trafik 2014 efter 32 år
SKÅNE, 1998, i trafik i 20 år

Deutsche Reichsbahn m. efterföljare:
DEUTSCHLAND, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
PREUSSEN, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
SASSNITZ, 1959, "ersattes" 1972 efter 13 år av RÜGEN, tagen ur trafik 1977 efter 18 år
RÜGEN, 1972, "ersattes" 1989 efter 17 år av SASSNITZ, tagen ur trafik 2001 efter 29 år
SASSNITZ, 1989, i trafik i 29 år
STUBBENKAMMER, 1971, "ersattes" 1977 efter 6 år av ROSTOCK och tagen ur trafik
ROSTOCK, 1977, "ersattes" 1994 efter 17 år av MECKLENBURG-VORPOMMERN och tagen ur trafik
MECKLENBURG-VORPOMMERN, 1996, i trafik i 18 år

FRIEDRICH FRANZ IV, 1903, "ersattes" 1927 efter 18 år av SCHWERIN och tagen ur trafik
MECKLENBURG, 1903, tagen i beslag 1945 efter 42 år
SCHWERIN, 1927, bombad 1944 efter 17 år
WARNEMÜNDE, 1963, leden nedlagd 2005 efter hennes 42 år

Danske Statsbaner:
PRINSESSE ALEXANDRINE, 1903, tagen ur trafik 1933 efter 30 år
PRINS CHRISTIAN, 1903, "ersatt" 1922 av DANMARK efter 19 år och satt in på andra leder
DANMARK, 1922, "ersatt" 1954 (Gedser-Grossenbrode) resp. 1968 (Gedser-Warnemünde) av KONG FREDERIK IX efter 32 resp. 46 år
DRONNING INGRID(/SJÆLLAND), 1953 insatt till Tyskland, "ersatt" 1954 efter 1 år av "KONG FREDERIK IX"
KONG FREDERIK IX, 1954, "ersatt" 1968 efter 14 år av DANMARK
DANMARK, 1968, "ersatt" efter 30 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
PRINS HENRIK, 1981 insatt till Tyskland, "ersatt" efter 17 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DRONNING MARGRETHE II, 1982 insatt på Tyskland, "ersatt" efter 16 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

DEUTSCHLAND, 1953, "ersatt" 1972 efter 19 år av DEUTSCHLAND och tagen ur trafik
THEODOR HEUSS, 1957, "ersatt" 1986 efter 29 år av KARL CARSTENS, tagen ur trafik efter 41 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DEUTSCHLAND, 1972, "ersatt" efter 26 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
KARL CARSTENS, 1986, "ersatt" efter 12 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

TT-Linie/Line:
NILS HOLGERSSON, 1962, "ersatt" efter 5 år 1967 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1965, "ersatt" efter 9 år 1974 av PETER PAN
NILS HOLGERSSON, 1967, "ersatt" efter 8 år 1975 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1974, "ersatt" efter 12 år 1986 av PETER PAN (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 1975, "ersatt" efter 12 år 1987 av NILS HOLGERSSON (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 2001, i trafik i 17 år
PETER PAN, 2001, i trafik i 17 år
NILS DACKE/PETER PAN/HUCKLEBERRY FINN, 1988, i trafik efter 30 år
ROBIN HOOD/NILS HOLGERSSON/TOM SAYWER, 1989, i trafik efter 29 år
NILS DACKE/ROBIN HOOD, 1995, i trafik efter 23 år
ROBIN HOOD/NILS DACKE, 1995, i trafik efter 23 år

Mönstret är att ångfärjorna "höll" rätt länge, medan det de två-tre decennierna efter andra världskriget förekom en ganska ofta förekommande utskiftning, antagligen p.g.a. att behovet för storleksökning var så stort närmast efter kriget (det stora undantaget här är Gedser-Warnemünde). Färjorna tenderar nu att fortsätta att trafikera sina leder längre och längre.

5
Färjor / Rapport från Trelleborg
« skrivet: 23 december 2018, 12:10:35  »
NILS HOLGERSSON och TOM SAWYER på varvsöversyn. Inga Klaipéda-turer sedan 15. december. SASSNITZ snart också på varvsöversyn. Ersätts på Saßnitz-leden i mellandagarna av MECKLENBURG-VORPOMMERN. Unity Lines' tidtabeller självmotsägande. Kan i vissa se ut som om även GRYF skall på varvsöversyn.

6
Färjor / M/F NILS HOLGERSSON på varvöversyn?
« skrivet: 15 december 2018, 22:24:28  »
Kl 22 gick NILS DACKE tidtabellsenligt från Trelleborg till Travemünde. Samtidigt gick NILS HOLGERSSON, inte enligt tidtabell och utan att ha lastat innan. NILS DACKE gick sydvästerut - NILS HOLGERSSON gick västerut. På varvöversyn? Landskrona? Kiel via Storstrømmen?

7
Färjor / Ny kapten på PETER PAN?
« skrivet: 14 december 2018, 13:15:32  »
Idag gick ROBIN HOOD från färjeläge 10 i Trelleborg till Travemünde. Väl ute ur inseglingsrännan möter hon PETER PAN från Swinoujscie. Men PETER PAN blir liggande en kvart innan hon går in. Förklaringen ser ut att vara att lotsbåten kommer in i full fart före henne. Betyder det att PETER PAN har fått ny kapten? Hur många gånger måste en ny kapten segla på leden innan han slipper lots?

8
Färjor / Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 06 december 2018, 10:22:24  »
Det råder politisk strid om huruvida hamnutbyggnaden i Ystad skall genomföras eller inte, men om den gör det, ser det, enligt planritning i dagens Sydsvenskan, ut som om tågfärjetrafiken måste upphöra. Då flyttas nämligen Polentrafiken ut till ett område som det inte ser ut att kunna få spåranknytning till färjelägena, och där tågfärjeläget är idag planeras bostäder.

9
Pollarsnack / Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 10:14:05  »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

10
Färjor / Underlig tidtabell för M/S SASSNITZ
« skrivet: 28 november 2018, 10:08:49  »
Tisdagar och onsdagar ligger SASSNITZ hela dagarna i Trelleborg, går till Rostock kl 17.30 och kommer tillbaka nästa morgon. Fredagar går hon till Saßnitz på morgonen och till Rostock på kvällen, 19.15. Hvarför är detta underligt? Jo, därför att Saßnitzfärjorna alltid haft ytterst begränsad hyttkapacitet (och hytterna under vagndäck). Hon har inte med sig järnvägsvagnar till och från Rostock. Med andra ord har hon en hel del bilar. Dessas chauförer kan väl knappast sitta uppe hela natten? Det är trots allt en sjutimmarstur, när SASSNITZ gör den (MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE klarar den på sex timmar).

11
Det är väl Dennis som kan svara på detta:
SKÅNE ligger nu i färjeläge 9, men den långa snedklaffen till mellandäck akterut är inte nerfälld. Samtidigt kommer det bilar mellan färjeläge 9 och 10. Har SKÅNE ändrat angöringsmönster, så att man nu istället för styrbords port i fören i Rostock och klaffen till akterdäck i Trelleborg "spegelvänt" mellandäcket och använder klaffen till akterdäck i Rostock och babords port i fören i Trelleborg? Eller har någonting just skett med den långa klaffen i Trelleborg? ???

12
www.dagbladet.no

PACIFIC PRINCESS ikke helt heldig ved anløp i Bergen.

13
Färjor / Just nu: Underlig manöver av PETER PAN i Trelleborg
« skrivet: 20 november 2018, 00:39:51  »
Ikväll 22.10 gick GALILEUSZ mot Świnoujście, 23.30 gick NILS DACKE mot Świnoujście, 23.59 gick ROBIN HOOD mot Rostock och strax efter börjar PETER PAN backa för att vända och gå mot Travemünde. Plötsligt avbryter hon manövern och går tillbaka till färjeläget. Och där ligger hon nu. Ingen ambulans eller försenad lastbil eller överhuvudtaget något fordon syns i hamnen.

14
Färjor / NATO-övningen är tydligen över nu
« skrivet: 12 november 2018, 14:43:44  »
I alla fall rangerades en hel del pansarvagnar på järnvägsvagnar ombord på SKÅNE just nu.

15
Reseberättelser / Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 10 november 2018, 23:47:08  »
Att vara passagerare på ett fraktfartyg är väldigt annorlunda än att vara passagerare på ett passagerarfartyg eller ett landgående transportmedel. Med så få människor att förhålla sig till och delvis utsuddade gränser mellan passagerare och befäl, gällande hvar på farttyget man rör sig, blir hvarje fraktfartygsresa unique. Formellt får man inte vistas på kommandobryggan och i maskinrummet – i praktiken har man fullt tillträde till kommandobryggan. Formellt får man heller inte fotografera i Panama- eller Suez-kanalen..... Formellt får det inte finnas passagerare på fraktfartyg i egyptiska farvatten och det kostar rederiet en hel del Marlboro-limpor att se genom fingrarna med det.

Själv har jag varit passagerare på elva fraktfartyg. Det första var MAERSK COLOMBO från Singapore till Hamburg 1997. Mycket trevlig östtysk kapten och styrmän, bortsett från tredje styrman, som var en arrogant skitstövel. Tre medpassagerare, ett äkta par, han kanadensiskfödd USamerikan, hon holländare, bosatta i England, om jag inte minns fel, båda ganska tråkiga, samt en tysk kock. De tre gjorde rundtur från Hamburg till Hamburg, d.v.s. kocken gick iland i Europoort. Mellan Singapore och Hamburg gick vi bara in i Algeciras och Europoort.

Det andra var CCNI ANGOL, "Condor Express" från Rotterdam till Valparaiso 1999, som blev Iquique för min del, p.g.a. vansinnig försening. Fartyget ägdes av tyska Rickmers, ett annat bolag hyrde de (öst)tyska befälhavarna, ett tredje bolag de östeuropeiska befälhavarna, ett fjärde bolag de filippinska befälet och manskapet, ett bolag på Isle of Man ansvarade för logistik och tidtabell, och trodde tydligen att fartyget gick med 21 knop – hon gjorde 17, och chilenska CCNI chartrade fartyget. Frustrationen var stor ombord. Det var den enda gången jag blivit nekad att tillträda kommandobryggan – men bara när fartyget förde lots. Östtysk kapten, som var i ständig konflikt med fartygets utomordentliga filippinska kock och steward. En hygglig medpassagerare från Bonn, som gjorde rundturen. Vi gick inom Bilbao, San Juan, Kingston, Cartagena, Buenaventura, Guayaquil och Callao.

Den tredje var hemresan från Buenos Aires till Rotterdam 1999 med MONTEBELLO – det motsatta av CCNI ANGOL; ägd av ett familjerederi, som kaptenen hade daglig telefonkontakt med. Mycket hygglig östtysk kapten och österrikisk(!) chief. Ingen medpassagerare. Gick inom Itajai, Santos och Rio de Janeiro.

Så blev det GRANDE ARGENTINA från Lissabon till Kapstaden, och sedan Port Elizabeth, 2001 med GREY FOX. Fantastisk hygglig och trevlig polsk besättning. Endast elektrikern var tysk. Ingen medpassagerare. Gick endast inom Walvis Bay på väg till Kapstaden.

Hemresan från Mombasa till Fos-sur-Mer (p.g.a. strejk i Marseille) samma år med NSB-ägda (Niederelbe Schifffahrtsgesellschaft Bremen) LA BOURDANNAISE, utchartrad till CMA-CGM. En östtysk kapten som låtsades som om vi passagerare inte existerade, tills han var tvungen att snacka med oss för att få våra pass för genomresan genom Suez-kanalen. En västtysk andrestyrman som höll den obligatoriska säkerhetskursen på engelska och avslutade den med att "English is the official language on board, and we all speak it very well". Det var det sista jag hörde honom säga på engelska. Det tyska befälet pratade överhuvudtaget inte med oss passagerare, däremot det filippinska. Två väldigt trevliga medpassagerare, ett ungt, nygift, tyskt par, som i princip hade cyklat  från Tyskland till Malawi(!) och tillbaka till Mombasa. Vi gick inom Bur Sa'id på vägen till Fos-sur-Mer.

2003 tog jag GRANDE AEGENTINA med hemmahamn Göteborg från Antwerpen till Dakar. En ung, ganska arrogant göteborgare till kapten, för övrigt väldigt hygglig svensk och filippinsk besättning. En fantastisk malmöitisk kock. Tre medpassagerare från Le Havre, ett ungt schweiziskt par på kulturutväxling med Mali och en schweizare som hade både schweiziskt och senegalesiskt medborgarskap, trevliga alla tre.

Hemresan måste ske via Sydamerika 2003-04, då inga fartyg från Dakar till Europa medtog passagerare. Höll på att inte bli utsläppt från Senegal, då jag skulle gå ombord på WIKING till Rotterdam via Zarate, Montevideo, Santos, Rio de Janeiro och Fortalezza. Hyggligt tyskt befäl, fyra rundresande, ett bajerskt par, där hon blev mer och mer satkärring, och två schweizare, där den ene var arbetsgivare åt den andre på ett barnhem i Rumänien. De fyra uppträdde mycket exkluderande gentemot oss andra två, där den femte medpassageraren var en man från München som reste till Rio de Janeiro.  Han slutade för övrigt röka nyårsnatten och slängde en limpa cigaretter i Atlanten. Så köpte han en ny nyårsdagen.... Fartyget var fyra veckor försenat, under hvilka jag gick runt i Dakar, en stad jag lärde mig hata mer än någon annan.

Så åkte jag på min Jorden-runt-resa 2005-06 hem från Australien från Brisbane till Auckland och vidare från Port Chalmers till Tilbury med CP BOREALIS. På förste delen av resan ett ungt, tyskt par, som åkt hela vägen från Europa till Auckland och en till, som också gick av i Auckland, som medpassagerare. När jag gick ombord igen var en ung engelsman, som flyttade hem från Nya Zealand, medpassagerare. Indisk besättning och därmed mycket god, indisk mat. På vägen gick vi inom Manzanilla(?) i Panama och Philadelphia.

Min värsta fraktskeppsresa hittills var med CAP CLEVELAND från Antwerpen till Sydney 2008. Rysk och ukrainsk besättning. Dålig hytt utan kylskåp, inga böcker i något bibliotek. Dock, när i Philadelphia den ryske kaptenen bytts ut mot en rumänsk, blev det bättre. Jag såg t.ex. att en bättre hytt på samma däck som min stod tom och frågade om jag kunde byta till den. "Of course you can, you can have any cabin you like!" "Can I have the owner's cabin?" "Of course you can". Och där var det böcker. En medpassagerare, en trevlig tysk, bosatt i München, och från andra nyazealändska hamnen ett holländskt par. Alla fyra gick iland i Sydney. Vi gick inom Philadelphia, Savannah, Cartagena och två nyazealändska hamnar.

Hemresan skedde samma år med LA TOUR, nyss sålts och återchartrats av CMA-CGM, från Melbourne till Tilbury. Det innebar att flaskvatten togs bort för det kroatiska befälet till måltiderna och tillåten övertid minskades. Missnöjet var stort. Tvärtom var det för oss passagerare; två gånger om dagen varma baguette,  bayonne-skinka, franska ostar, förrätt, huvudrätt, dessert, rödvin och vitvin. Från Taranga, Nya Zealand, en irländsk, mycket trevlig passagerare, som flyttade hem till Irland efter decennier på Nya Zealand. Inget fel på befäl och besättning heller, men fick inte så väldigt mycket kontakt, eftersom kroaterna, naturligt nog, talade kroatiska med hvarandra. Anlöpte Auckland, Taranga och Napier, om jag inte minns fel, samt Savannah och Philadelphia.

Sista fraktfartygsresan var med det gigantiska CAP SAN NICOLAS från Buenos Aires till Maasvlakte 2015, via Montevideo Katoen Natie terminal, Rio Grande, São Francesco do Sul TSC,  Paranagua TCP, Santos och Eurogate Tanger. Trevlig filippinsk och tysk besättning, bytte kapten i Santos, bägge kaptener var tyska, bosatta i Santos. En tysk medpassagerare som jag aldrig såg efter att han gick ombord, inte ens vid måltiderna eller grillparties.

Sidor: [1] 2 3 4