Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 25
1
Kryssningsfartyg / Kryssningssasongen ar over for i ar i Stockholm
« skrivet: 20 oktober 2018, 10:24:10  »
Nytt rekord blev det for antalet kryssningsfartyg och antalet passagerare for Stockholms kryssningsasong 2018.

https://www.sjofartstidningen.se/lyckad-kryssningssasong/

2
Färjor / Stena Jutlandica pa eldrift
« skrivet: 20 oktober 2018, 10:03:45  »
Det tycks fungera bra med Stena Jutlandicas forsok med batteridrift. Stena ar tydligen nojda iallafall.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39524

3
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 18 oktober 2018, 10:25:35  »
Trist slut för denna färja, fanns det ens scrubbers installerat?
Avsaknad av bildäck som är en stor avgörande faktor att det fick bli stranden istället för trafik, lär inte va något större rop på dessa fd kryssningsfartyg med tanke på att hon låg nästan ett halår i Utansjö, ca. 8 mil hemifrån mig...

Scrubbers var hon alldeles sakert aldrig ens patankt att fa installerat. Varfor skulle man ta en sadan kostnad pa ett gammalt fartyg som anda var nara upphuggning?

Bildack hade hon som nybygge men det byggdes bort nar RCCL kopte henne for ren kryssningstrafik.

Att hon sedan lag i Utansjo ett halvar var ju for att hon da hade kontrakt (?) med migrationsverket och skulle fungera som flyktingmottagning. Nar detta rann ut i sanden var hon dodsdomd och endast upphuggning kvarstod som rimliga alternativ.

4
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 17 oktober 2018, 12:01:54  »
Senaste budet om leveransdag är 21 november. Diskuteras att ta hem henne via Suez för att spara tid.

http://www.affarslivgotland.se/ekonomi/darfor-forsenas-dgs-nya-fartyg-pa-nytt-hg15313936.aspx

Enbart for prenumeranter da sidan ar last.

5
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 17 oktober 2018, 12:00:19  »
ADCC står för "All Seasons Day Cruising and Commuting". Hon var planerad för kortrutten Mariehamn-Kapelllskär, men Viking Line sade upp kontraktet då det varit problem och förseningar men bygget. Varvsnumret var 001, så det var kanske ingen högoddsare att det kunde bli problem.

http://faktaomfartyg.se/yard_no_1_2009.htm
https://web.archive.org/web/20100129064046/http://www.vikingline.fi/about/press_releases/press_070130_adcc.asp

OK, tack for infon. :-)

6
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 16 oktober 2018, 09:00:23  »
Jag har missat detta projekt fran borjan. Vad star ADCC for? och vilken linje var hon avsedd for i Vikings trafik? Varfor avbestalldes hon?

7
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 13 oktober 2018, 09:14:23  »
Har ar en lank med video och bilder.
Tydligen lyckade farjan traffa rakt in i en bunkertank pa containerfartyget.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39471

8
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 12 oktober 2018, 11:15:23  »
Hej

Jag hjälper till att översätta verktyg för OpenStreetMap.org på min fritid, och nu har de lagt till stöd för sjömärken. Jag har kämpat med att försöka ge korrekta svenska översättningar på dessa, men det är svårt då jag helt saknar erfarenhet av sjöfart. Därför behöver jag hjälp från folk som faktiskt har koll, så att det blir rätt.

Nedan listar jag de engelska texter jag behöver hjälp med att översätta. På varje rad är det först en nyckel (som används för att identifiera en text) och sedan det engelska namnet som ska översättas.
För att få dokumentation, sök på wiki.openstreetmap.org efter nyckeln.

seamark:buoy_lateral:category=preferred_channel_portPreferred Channel Port
seamark:buoy_lateral:category=preferred_channel_starboardPreferred Channel Starboard
--
seamark:type=beacon_isolated_dangerDanger Beacon
seamark:type=beacon_lateralChannel Beacon
seamark:type=buoy_lateralChannel Buoy
seamark:type=buoy_lateral, seamark:buoy_lateral:colour=greenGreen Buoy
seamark:type=buoy_lateral, seamark:buoy_lateral:colour=redRed Buoy
seamark:type=mooringMooring

De 6 nedre behöver jag även synonymer för, som folk kan använda för att söka (om det finns några sådana). Även om det är namn som egentligen är fel, men som folk använder. Även vanliga felstavningar kan vara med.

Jag har skapat en execl-fil där samtliga textsträngar som rör sjöfart finns med tillsammans med de översättningar jag har kommit på. Gå gärna igenom den och se om det är något jag har gjort galet. Här är länken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MCtG5loQHKh0bZhp-9ZlJ55ZaBVdhGDGzasD9CLF2Sc/edit?usp=sharing

Nar man gar in och tittar pa den Excel fil du har lankat till marker man ganska snabbt att du konsekvent stavat Babord fel. Barbord ar nagot helt annat.  ;)

9
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 10 oktober 2018, 12:40:21  »
Allt ar naturligtvis mojligt och vi ska nog avvakta med att domma innan vi vet mera.

Trots det sa haller jag fortfarande en slant pa att vakthavande varit ouppmarksam och har hallit pa med annat.
Nedanstaende lank ar den senaste informationen enligt Maritimedanmark.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39450

10
Färjor / SV: Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 10 oktober 2018, 09:50:29  »
Artikel fran Svensk sjofartstidning, SST's natupplaga:

https://www.sjofartstidningen.se/grimaldi-planerar-nya-ropax/

11
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:24:34  »
Tyvarr sa ar det nog som sa att det finns alltfor fa aktiva sjofolk och automatiskt da aven nautiker som hanger pa detta forum.
Men forsok garna pa Landgangens FB sida. Den brukar vara mer valbesokt.
Forsok aven pa andra FB sidor sasom till exempel sjofolkets bilder o minnen. Det finns nagra valdigt aktiva FB sidor dar du kanske kan fa hjalp.

12
Övrig sjöfart / Skeppstunneln i Stad, Norge
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:21:06  »
Den skeppstunnel som forra aret gjorde viral succe verkar nu inte bli byggd trotts allt.
Dels ar den beraknad att bli dyrare an vad man forst kalkylerat, dels visar det sig tydligen att den samhallsekonomiska nyttan ligger pa minus.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39436

13
Färjor / Marklig kollision
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:16:11  »
Den Tunisiska ro-pax farjan, Ulysses, har pa nagot vis lyckats med att kollidera med ett ankarliggande containerfartyg.
Enligt bilden i artikeln ser det hela valdigt markligt ut och man kan inte undga att fundera over hur i hela varlden detta kunnat ha hant overhuvud taget. Undrar vad vakthavande styrman hallit pa med?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39430

14
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:01:44  »
Om jag inte minns helt fel sa var Brostroms containerfartyg M/S Nihon, byggt 1972 utrustat med just stabilisatorer. Sa visst finns det aven rena lastfartyg som har detta som utrustning.

http://www.faktaomfartyg.se/nihon_1972.htm
Hvorfor i alle dager da? Betyr ikke det bare mer drivstofforbruk?

Det minner meg om en annen ting. For ca. tyve år siden fant man ut at man skulle unngå lastebilkøene i Europa og transportere laks i westamaraner (katamaraner med asymmetriske skrog) fra Bergen til Nederland.

Det var bare det at westamaranene rister så meget at det var ferdig laksepaté når det kom frem.

Jo, visst okar bransleforbrukningen med stabilisatorer i bruk.
Men exemplet jag gav, M/S Nihon var byggd 1972 alltsa pa den tiden som oljan kostade en spottstyver av vad den gor idag. Nihon var inte byggd for att vara bransleeffektiv, hon var byggd for att vara snabb och for att leverera lasten i gott skick. Jag har for mig att hon drog 180 ton olja per dag nar hon gick i ekonomifart, sa nagra extra procent hit eller dit spelade inte sa stor roll. (som kuriosa kan namnas att hon fortfarande innehar det innoficiella varldsrekordet i snabbaste jorden runt seglingen.)
Som sagt sa byggdes hon 1972, alltsa i borjan av containeriseringen. jag tror helt enkelt att man var radd om lasten och att man var radd att farten och eventuell sjogang skulle stalla till det. Se alltsa stabilisatorerna som en slags lastforsakring.

Din historia om levande lax som blev laxpate' ar ett sorgligt exempel pa en daligt genomford ide'
For ovrigt var jag med for cirka 25 ar sedan och skeppade en provcontainer med levande hummer fran kanada till Sverige. Den gangen gick det bra. Jag vet inte om det fortfarande gors.

15
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 09 oktober 2018, 03:10:00  »
Citat: "vad det kostar att växla är heller ingen större grej.Är ju inte så att man reser varje månad.
Och reser man ändå varje månad har man nog inga problem med pengar å behöver inte tänka på sånt."

Nja, det finns faktiskt de som reser varje manad eller annu oftare som anda maste tanka "pa sant".
Sjalv ar jag pa resande fot varlden runt cirka 190 dagar om aret. Har en massa olika valutor i kontanter i planboken (mindre valorer dock). Jag anvander kort som betalning darfor att det ar enklast i de flesta fall. trotts att jag inte kan satta upp vaxlingsavgifter pa reserakningen utan ar nagot jag far sta for sjalv.

Sidor: [1] 2 3 ... 25