Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - marcuskarlsson

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 02 augusti 2018, 12:11:17  »
Herregud vilken flopp för Polferries  >:(

Hon är väl chartrad och inte köpt så kanske man helt enkelt avbryter chartern då? Lika fullt som det är under högsäsong, lika ödsligt brukar det vara ombord utanför högsäsong...

2
Färjor / SV: Prins Bertil
« skrivet: 25 juli 2018, 08:57:10  »
Sorry, tack för att du korrigerar!!!  :)

3
Färjor / SV: Prins Bertil
« skrivet: 24 juli 2018, 15:34:23  »
Tack för detta!
Känns lite "Viking Line" över tidtabellen med avgång just 07:20 och 17:40... Här har man räknat med exakta gångtider!  :D

Kan tips om att historien kring detta rederi finns utförligt och väldigt bra berättat i Anders Bergeneks bok "Mitt Lion Ferry".

4
Färjor / SV: Color Festival - turlista 2000-2007?
« skrivet: 07 juli 2018, 19:41:49  »
På söndagar i lågsäsong var returresan senarelagt med ett par timmar och man hade ingen avgång från Oslo söndag kväll.

5
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 02 juli 2018, 13:46:05  »
Alltid lika intressant Robert!
Stort tack för din tid med resereportagen, mycket uppskattat.

6
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 17 juni 2018, 13:11:45  »
Alltid lika väldokummenterade resereportage, en fröjd att läsa Kim Viktor! Stort tack för din tid!

7
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 23:10:14  »
Star är nog ett fartyg som man skulle få bra betalt för. Bygger man en syster till Megastar gissar jag att man säljer Star och chartrar tillbaka henne för att delfinansiera nybygget, precis som man gjorde med Superstar.

8
Kryssningsfartyg / SV: Besök på Queen Elizabeth II i Dubai
« skrivet: 12 juni 2018, 06:33:36  »
Det är högst rimliga hotellpriser att bo ombord! Dock finns det ingen pool och man måste åka taxi till/från fartyget när man ska någon stans (vilket i och för sig är väldigt billigt).

Det ligger en härlig och klassisk doft av varm olja över hela fartyget dock!

9
Kryssningsfartyg / Besök på Queen Elizabeth II i Dubai
« skrivet: 10 juni 2018, 13:52:31  »
Låt mig börja med att säga att jag hade lite svårigheter att bestämma mig för var detta inlägg ska ligga. Kryssningsfartyg? Reseberättelser? Hmm.. Admin får gärna flytta det som det inte hör hemma här!

Igår hade jag nöjet att besöka en levande legend, Queen Elizabeth 2 som sedan 2008 legat inaktiv i Dubai. Numer fungerar hon som ett flytande hotell och kongresscenter i Dubai och även om hon fortfarande är under renovering har delar av fartyget öppnats upp för allmänheten. Samtliga bilder tagna med mobilkamera så kvaliteten är lite därefter!

Först lite om fartygets plats!
Queen Elizabeth 2 ligger alltså numer permanent förtöjd vid en nybyggd terminal i centrala Dubai, i Port Rashid bara ca 10 min taxiresa från "mitt i smeten". Terminalen fungerar som hotellreception och här finns också concierge desk. Halva terminalbyggnaden är ett bibliotek och café där alla böcker kommer från fartygets ursprungliga bibliotek (som numer är konferensrum). Den andra halvan av byggnaden är en fin utställning och litet museum med bilder och berättelser för alla olika decennier av fartygets aktiva liv. Där finns också gott om prylar, delar av originalinredningen, uniformer, gamla biljetter och kataloger, signalflaggor och en del del roliga berättelser av olika besättningsmedlemmar. Väldigt snyggt gjord och man lyfter tydligt fram fartygets brokiga och långa historia!


En kaptensuniform från utställningen. Tog för övrigt väldigt få bilder annars från terminalen då det var mycket folk på plats.


Hon har som synes fler landgångar. Dels den som betraktas som "huvudentré" och som gör att man kommer ombord vid Midship Lobby (på Two deck).


Och dels denna som är en mer traditionell landgång till Fifth deck ombord.


Man har byggt en mer permanent avloppsanläggning och skojat till det lite med färgsättningen!

Fartyget är alltså under renovering. Grand opening är planerad till oktober 2018 då man kommer att ha fartyget öppet från "maskinrum till brygga" som man uttryckte det. Det är dock inga som helst problem att redan nu få komma ombord och titta på de renoverade utrymmena. Jag blev ledsagad runt av en trevlig steward som gärna berättade det han visste om fartyget. Det ges också gratis guidade turer ett par gånger om dagen och intresset verkade stort även bland de som inte bodde ombord. Fartyget har ca 220 renoverade hytter i "bruk" redan nu och en handfull restauranger, barer och salonger.


En välbekant skylt möter en vid huvudentén!


Helt original är Midship Lobby


Trapphusen är många, vackra och har ofta kvar originalinredning


Förutom trapphuset vid Midship Lobby hade man också öppet Stairway C längre akterut

Fartyget är byggt av den gamla stammen med arkader längs båda fartygssidorna och med publika utrymmen i mitten. Alla arkader är ljusa och luftiga med härliga fönster från golv till tak!





Så några publika utrymmen ombord. Först Queen's Room på Quarter Deck.


Originalpelare och originaltak men nya möbler. Här hade höll man nyligen Richard Bransons event för Dubai Hyperloop.


The Chart Room bar som tidigare endast serverade cocktails.



Två däck höga Grand Lounge.
Lite roligt är att butikerna ombord som syns i bakgrunden kommer att drivas av Dubai Dutyfree. Man kan alltså handla skattefritt ombord eftersom hon tekniskt ligger "offshore"...




Den tidigare huvudrestaurangen Mauretania var ännu inte helt öppen för gäster. Mycket originalinredning kvar här också.



Längst akterut ligger Lido, en casual buffétrestaurang öppen hela dagen. Inte mycket original kvar dock, men väldigt ljust och fräscht med enorma fönsterpartier!



Det enda hotellrummet som jag lyckades titta in i var "one of their smallest" och ca 15 kvm stort med en lite knepig planlösning där man klev in på mitten och sedan hade badrummet och en liten garderob till höger och sedan en dubbelsäng till vänster.


Maskinerna var inte i bruk p.g.a. lagstiftningen men man höll på att söka casinotillstånd och hade för avsikt att öppna ett större casino ombord. Maskinerna var däremot original så man ville behålla dem.


Lite otippat att se att en av butikerna ombord drevs av Circle K :)

Kan rekommendera ett besök på Queen Elizabeth 2 om ni har vägarna förbi Dubai. De verkar ta väl hand om henne och hon är i riktigt bra skick både utvändigt och invändigt!


10
Färjor / Minoan Lines
« skrivet: 05 februari 2018, 21:10:22  »
Jag såg på Marine Traffic att den till Tirrenia utchartrade m/s Amiscora (f.d Europa Palace) verkar ha bytt namn till m/s Mykonos Palace. Kan den vara på väg tillbaka till Minoan tro?

11
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 05 februari 2018, 15:49:56  »
Väldigt trevlig reportage!  :)

12
Reseberättelser / SV: Dagskryssning på norskt vis
« skrivet: 23 januari 2018, 16:55:49  »
Stort tack för ett intressant reportage!

Du fick händelsevis inte en bild på m/s Oslofjords däcksplan? Blev lite nyfiken av bilderna, har man ett trailerdäck och ett separat bildäck?

13
Kryssningsfartyg / SV: Thomson Cruises byter namn
« skrivet: 14 oktober 2017, 13:06:36  »
TUI Group heläger brittiska Thomson Cruises och man deläger tyska TUI Cruises tillsammans med Royal Caribbean i ett joint venture (ägarförhållandet är 50/50). Den brittiska researrangören Thomson har dock nyligen bytt namn till TUI i UK (på samma sätt som t.ex Fritidsresor i Norden bytt namn till TUI) och problemet är då att man inte fick byta namn på kryssningsrederiet i UK till TUI Cruises.

Exakt varifrån Marella Cruises kom ifrån förstår jag dock inte.  :)

14
Färjor / SV: Ny Stena linje
« skrivet: 09 oktober 2017, 17:14:17  »
Spännande nyheter och kul med en ny aktör på Nynäshamn-Gdynia!

Stena Line får ju nu goda "triangelmöjligheter" med ro-pax fartyg på linjen också om man skulle vilja också med tanke på att man har sin trafik Nynäshamn-Lettland i den ena änden och Karlskrona-Gdynia i andra änden.

Extremt kort införsäljningsperiod dock, 16/10 är ju bara en vecka bort!

15
Färjor / Eckerö Linjen investerar i hamnarna
« skrivet: 15 september 2017, 21:45:06  »
http://www.norrteljetidning.se/naringsliv/eckerolinjen-miljonsatsar-och-planerar-forstarkningar-i-grisslehamn
Hamninvesteringar för Eckerö Linjen. Om två år kanske vi får se ett nytt, större fartyg då? :)

Sidor: [1] 2