Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas Karlsson

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: Idag kl. 22:11:01 »
At Stena skulle kjøpe en gammel hurtigferje som Fjord Cat, er nok VELDIG usannsynlig ville jeg tro ...
Avgang hver fjerde time hele sommerferien virker tilstrekkelig, får man inntrykk av når man sykler forbi havnen under lossing og lasting.
Ser ut som avgangen fra Fr.havn kl 1150 med Danica (som stort sett alltid er forsinket) ofte er full, men knapt så travelt på døgnets andre tider. 

Brukeren Marina skrev for ett-to år siden om at Stena hadde noen store planer for Fr.havn - Gøteborg.
Hva skjedde med de planene?

Nej, det händer inte. Det är om Fjordline letar sysselsättning för Fjord Cat och i egen regi ger sig in på rutten. Inte för att jag tror att det kommer att hända... En spekulation!

Vad har man gjort sen beskedet om planer på "stora planer"? Ersatt Scanrail med Gothica som ersätts av Vinga. Infört nöjeskryssningar vissa kvällar och byggt ny bar. Det blir ännu mer party i höst. AW-kryssningar hade man förra högkonjunkturen också. Outleten öppnades kanske innan beskedet om framtida satsningar? Så visst har det hänt saker! Fast med stora planer tänkte i alla fall jag att man funderade på mer radikala åtgärder, som nytt fartyg eller ordentligt utökad turlista.

2
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: Idag kl. 13:40:49 »
Detta torde väl innebära att möjligheterna till att vi åter får se Stena Carisma i trafiken är mer eller mindre obefintliga?

Det är väl troligt nu. Oljepriset har dessutom gått upp sen Stena senast pratade om att sätta in Carisma. Undrar om Fjordline lurar i vassen? Fjord Cat borde vara billigare i drift än Carisma och är ledig 2020.

Citera
Av tidtabellen att döma kan Danicas och Jutlandicas läge användas även av Stena Vinga. "Viloläget" strax utanför terminalen får Danica använda under natten, och Vinga någon dryg timme på morgonen när Danica lastar. Lite trixigare på sommaren, så då kan Carisma behöva flytta på sig för gott.

Det är förstås Göteborg jag syftar på här. En förändring till är att Jutlandica får nya tider på morgonen när Vinga sätts in, antagligen för att få mötet på lämpligare ställe än under Älvsborgsbron. Ny tid 8.30 från Danmark, ankomst 12.00.

3
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: Idag kl. 10:43:12 »
Trodde att hon skulle anpassas till Stena-standard innan hon sätts i trafik, men det blir kort om tid för det i så fall. Carismas läge är under nedmontering i Danmark. Av tidtabellen att döma kan Danicas och Jutlandicas läge användas även av Stena Vinga. "Viloläget" strax utanför terminalen får Danica använda under natten, och Vinga någon dryg timme på morgonen när Danica lastar. Lite trixigare på sommaren, så då kan Carisma behöva flytta på sig för gott.

Jutlandica tidigarelägger sin morgonavgång andra veckan i september till 3.45 tis-tor, som man gjort tidigare när Gothica varit borta.

4
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 17:21:18  »

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.


Så svaret på ditt spørsmål Andreas, er vel egentlig nei.
I hvertfall ikke så ekstreme tilfeller som du skisserer lenger sydpå ;D

Precis! Sen har i alla fall jag ingen susning om hur det ser ut i t ex Filippinerna. Det kommit fram mycket intressant i tråden. Gällande Newcastle riktade sig den som nämnts bland annat mot Skottlandsresenärer, och möjligheten att bilsemestra.

5
Lastfartyg / SV: Bilder på containerfartyg av alla de slag
« skrivet: 29 juli 2018, 17:12:37  »
Jag tog en bad- och lunchtur till Varberg och fick ett par fartyg på bild. Arnarfell som syns i äldre inlägg i tråden avgick hemåt mot Kollafjordur på Färöarna. Det hade nog behövts tre roro/ropax-fartyg för att få plats med samma mängd containrar på släp, så helt klart effektivt sätt att frakta stora volymer långa sträckor.










Från den nyöppnade badterrassen vid fästningen sågs också Isidor komma in med virke. Inga containrar, men en härlig doftförening av trä och olja kändes. Närmast från Gdynia, kanske skulle timret till Värö, som förvånande nog saknar kajer. Spår finns från kajen till bruket.





/Andreas

6
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 17:28:08  »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

7
Färjor / Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 21:20:19  »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

8
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 05 juli 2018, 22:37:06  »
Tack för reportaget! Drar ofta på egen hand jag med, som jag fattade det som att du gjorde nu.

Det känns som en efterhandskonstruktion i hela utformningen och layouten kring kafeterian, med att antingen knalla ner genom en halvgömd trappa eller gå igenom ala-carten för att komma dit. Och det är ju just det det är. Bra att den finns, alternativet var saknat av många innan den öppnade! Börjar bli trött på den egentligen goda maten i ala-carten, men reser man med denna linje + Saga runt 3 gånger om året så blir det ju mycket samma efter några år nu. I stort sett samma smak på rätterna, även om de modifieras med några veckors/månaders mellanrum.
På utresan årets längsta dag var den på senare tid (?) tillkomna containerbaren på däck förut öppen i början av kvällen. Akterbaren vet jag inte på kvällen, men den var öppen för frukostservering på morgonen. Hytten var av äldre modell, någorlunda helt och någorlunda rent. Tror man hade haft en lortig svabb när man gjort rent i duschen, men orkade inte klaga. Annan inredning, men samma sköna sängar. Troligen nära fullsatt ombord, men hon sväljer undan bättre än vad man kan tro, så man slipper trängas. Fart på dansgolvet denna afton. Häftigt sen att på sena kvällen titta ut över ett åskoväder in mot Halland!


9
Färjor / SV: Några juni bilder2018
« skrivet: 05 juli 2018, 22:00:03  »
Som vanligt intressant dokumentation av lite av varje. Det här med att hamna i avstängda utrymmen eller hitta "smitvägar" har man gjort på många färjor. Utan några avspärrningar eller förbudsskyltar på vägen. Och fått ta smitvägen tillbaka för att slippa jobbiga frågor. Den bästa är främre trapphuset på Stena Jutlandica, när man hamnar i bufferestaurangen utan att passera kassan och kan få sig lite gratis räkor! (Nej, jag har inte provat gratisätning där).

10
Pollarsnack / SV: Glad midsommar 2018!
« skrivet: 21 juni 2018, 20:08:28  »
Glad midsommar från Stena Scandinavica! Blir en sväng ner till Alperna.

11
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 17 juni 2018, 22:33:53  »
En aspekt som slog mig under dagen när vi diskuterar rotationer.

Mumindalen i Finland vill ju etablera sig i Sverige i Karlstad just nu om de går igenom skulle de kunna vara igång under 2020

Hur skulle detta påverka trafiken under sommaren med Åbo fartygen tro?

Rimligen inte alls, eftersom originalet redan finns utanför Åbo. Det kan ju vara Stockholmare som väljer kopian i Värmland istället, men har svårt att tro att det har något annat än högst marginell betydelse. Dessutom måste det till ett beslut i hög rättsinstans, förmodligen HD, om att ändra besittningsrätten, ett beslut som skulle få mycket stor (negativ) påverkan i hela Sverige för personer som arrenderar sitt hus. Utan ändrad besittningsrätt, antagligen ingen park i Karlstad. Ska inte dra hela historien här.

Tillbaka till Star, tänk om Tallink provar nya marknader, utanför Östersjön? Eller ett längre charteravtal som man haft med Marine Atlantic och Stena? Med 500 hyttplatser går det ju även att köra nattetid.

12
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 13 juni 2018, 13:56:37  »
Intressant. Tillfälligt gästspel eller mer långvarigt? Undrar om hon kommer att ta andra passagerare än lastbilschaufförer? Hon gör ju det i trafiken till och från Bornholm. Och, efter 18 år, får Frederikshavn för första gången en färja i linjetrafik som är byggd på 2000-talet.

13
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 07 juni 2018, 22:24:50  »
Det otroliga har ändå skett, kvällsturen till Göteborg är numera schemalagd till 3 h 25 min mot tidigare 3 h 35 min! Vilket betyder att man både igår och idag varit uppe i mer än "hisnande" 18 knop. Återgång till 3 h 15 min? Tror inte det. Man körde faktiskt en kort period en nattsegling på 4 h jämt för några år sedan, men det varade inte länge och restiden justerades nedåt på den turen och uppåt på dag- och kvällsturer istället. Och i våras förlängdes Danicas nöjesturer på helgkvällar med 10 min.
Det är bara att hoppas på Tesla-varianten framför Zoe-dito. Kanske tar laddningen så lång tid att man måste köra på?  ;)

14
Färjor / SV: Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 07 juni 2018, 22:04:31  »
Ah, härligt med lite svalka, i alla fall mentalt av att titta på bilderna :)

Jag gillar särskilt sista bilden, med det tidiga vårljuset. Det känns som en helt annan miljö än Stockholms skärgård!

15
Övrig sjöfart / Baltops 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 11:33:28  »
Militärövningen Baltops pågår i Östersjön. Det har bland annat gett Rönne en udda besökare med amerikanska USNS Carson City. Passande nog besläktad med höghastighetsfärjorna som normalt huserar på ön, Leonora Christina och Willum Clausen. Det finns säkerligen en hel del ovanliga besökare från många länders flottor i trakterna just nu, för den som är intresserad. Övningen pågår en vecka till.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/baltops-2018/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3350070/mmsi:368926280/vessel:USNS%20CARSON%20CITY

Sidor: [1] 2 3 ... 6