Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas Karlsson

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / SV: Första Stena E-flexer döpt
« skrivet: 18 januari 2019, 14:08:55  »
Upp till 11 färjor kan det bli enligt Shippax artikel. Och det finns väl inget som hindrar att det kan bli fler ändå. Undrar om något av fartygen från den förra "elvan" är kvar när de sista levereras? Olika design gör att alla möjliga rutter kan komma på tal. Utöver varianten med fler hytter och mindre bildäck, kanske får vi också se några med mindre hyttkapacitet och batteridrift för daglinjerna?

Angående frågan om Göteborg-Frederikshavn borde 215-metersvarianten modifierad till dagfärja kunna fungera. Color Lines Superspeed på 213 m får plats "Norgeläget". Har dålig koll på maxmått vid Masthuggskajen i Göteborg.

Namnen ja, arbetsnamn på E och kanske något annat i trafik?

2
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 15 januari 2019, 14:27:14  »
Möjliga marknader i Europa är Algeciras-Nordafrika eller som sommarfärja till Corsica. Hon skulle ju kunna gå in som tillfällig ersättare för ordinarie (dag- eller trailer)färjor i Skandinavien också och hoppa runt som Gute, men frågan är i så fall vilken redare som vill ta risken med att äga färjan.

3
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 05 januari 2019, 21:40:17  »
Visborg har lämnat Durban och avvaktar nu utanför Sydafrikas östkust. Nästa stopp ser ut att vara Las Palmas. Idag har man testat fartresurserna. Nästan 33 knop är inte illa i den storleksklassen av fartyg. Hoppas soppan var billig i Durban...

4
Färjor / SV: Nova Star knappt styrfart( blåst)
« skrivet: 30 november 2018, 09:38:47  »
Inställd 29/11 från Nynäshamn och 30/11 från Gdansk enligt hemsidan. Hon var in och vände i Nynäshamn utan att lasta av vid 12-tiden igår, enligt spåret på Marinetraffic. Så antingen gick hon tom från Gdansk 28/11 eller så sitter långtradarchaffisarna fortfarande och guppar ombord.

5
Färjor / SV: Oväsen från viss färja
« skrivet: 19 november 2018, 11:34:38  »
Visst går det att höra vilket fartyg som passerar om man hör dem ofta. Inne i städerna är det så mycket andra ljud som stör ut färjorna, så då får man stå nära. Står man på Vippetangen i Oslo hörs det när bogpropellrarna på Danmarksfärjorna startar. En skaplig ljudeffekt får man annars Älvsborgsbron passeras i Göteborg, speciellt om man står på däck ombord.


6
Färjor / SV: Person fallit överbord från STENA SAGA
« skrivet: 10 november 2018, 12:16:06  »
Förtydligande: Jag vill inte antyda att Stena är cyniska och bara tänker på pengar, det tror jag inte man gör i det här läget. Det är säkert det minst dåliga alternativet att vända tillbaka till Oslo.

7
Färjor / SV: Person fallit överbord från STENA SAGA
« skrivet: 10 november 2018, 11:48:15  »
Sökinsatsen avslutad sen flera timmar utan resultat. DFDS och Color Line drog mot Oslo när sökningen var klar, Saga är fortfarande kvar och cirkulerar. Stena har valt att ställa in anlöpet i Danmark. Så resande som skulle av där får snällt stanna kvar ombord. Alternativet hade varit att låta lördagens resande i Oslo kliva på först runt midnatt, och man vill väl inte riskera att missa den kvällens ombordförsäljning. Måndag morgon, i teorin redan söndag kväll, hade man varit helt i tid igen om man kört till Danmark istället för att vända. Grundorsaken är givetvis trist.

8
Tack för reseskildringen. Typiskt oss entusiaster att gå upp i ottan för att komma med en viss tur utan att ha ett egentligt behov av resan i sig. Är det obligatorisk hyttbokning? Låter lite långsamt annars att sitta i kafeteria och vilstol hela resan.

9
Reseberättelser / SV: Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 20 september 2018, 21:19:10  »
Intressant berättelse. Som lätt rörelsehindrad med svårighet att gå i trappor är jag lite nyfiken på om det finns hiss från bildäcken till salongsdäcket.

Jodå, det finns en hiss centralt placerad som når bildäcken på däck 3 och 5. Det översta bildäcket på däck 7 är på samma plan som salongsdäcket. Hur det ser ut med kanter och sånt tittade jag inte efter.

10
Reseberättelser / Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 19 september 2018, 21:34:48  »
I söndags var det premiär för Stena Vinga på linjen Frederikshavn-Göteborg. Jag följde med på den första resan med avgång 17.30. För att kunna boka biljett måste du ha ett fordon med dig, så mitt sällskap för dagen var cykeln. Dagtursrabatten gällde inte på Vinga när jag bokade, fast 450 t o r får jag ändå säga är helt ok. Innan det var dags att bege sig till incheckningen hade jag cyklat till Säby och ätit lunch, handlat dansk ost och pastej, och rest med Stena Danica. Inte mycket att orda om den färjeresan, den flöt på som den skulle.

Incheckningstiden för Vingas turer är 60 minuter innan avgång, Danica och Jutlandica har 30 minuter innan. I Frederikshavn är väntbanan för cyklister belägen intill ett litet väntrum och nästan under terminalgången, så skydd mot väder och vind finns. Vi var totalt tre cyklister på resan och blev placerade nära aktern på däck 3. Bildäcken ovanför, 5 och 7, användes också. Hoppas inte lastbilschaufförerna som ställde sig närmast kanten på 7:an var höjdrädda, det lilla räcket märks knappt från en lastbilshytt. Bildäck 7 är påbyggt i efterhand.

Premiären uppmärksammades direkt när man kom upp. Man hade ställt upp glas med dricka, satt upp ballonger och bjöd på gratinerad nachos. Befälhavaren uppmärksammade också premiären i utropet efter avgång. Det var ett behagligt lugn ombord. En kafeteria med varmrätter och mackor, en liten ”bordershop” är det som finns. Receptionen är integrerad med kafeterian och butiken. Kafeterian är indelad i flera mindre utrymmen, så det blir inte så mycket folk på varje ställe. Tror att djur var tillåtna i något av utrymmena. Annars var utrymmena inte låsta till något speciellt, och det är helt rätt. På andra färjor blir en stor del av sittplatserna låsta för buffégäster, 1:a klass/plus-lounge eller liknande, men här kan man ta med sig sin mat överallt och man blir inte i vägen för ätande gäster om man bara vill sitta och slappa. Optimalt utnyttjande av små ytor. Som på de andra färjorna på linjen får man ha full koll på öppettiderna, för rätt var det var, togs varmrätterna bort. Butiken stängde redan 19.30. Det kalla utbudet i kafeterian fanns att köpa fram till kl 21.

Precis som för resenärerna är fartyget nytt också för besättningen, och rutinerna håller på att sätta sig. Alla arbeten är inte klara än, t ex är inte Truckers Lounge färdig, och det verkar pågå renoveringar i hyttavdelningen. Det var ett par chaufförer(?) som med humor roade sig med att leta reda på allt som var fel – tv:n inte igång, kaffeautomaten inte igång, skyltar från Bornholmstiden ”den ska bort!”. Just med skyltarna var det allra mesta bytt till Stena-dito. Annars har inredningen i huvudsak hängt med från Hammerodde-tiden.

Vi avgick med en halvtimmas försening och blev förvarnade och ursäktade om att den kunde växa till en timme. Någon förklaring annat än att det låg utanför besättningens kontroll fick vi inte. Men man körde på, även om befälen drog ner på farten när skyddet från Läsö försvann. Braemar passerade i skymningsljuset medan vi guppade fram. Trots att jag satt längst fram, kändes det behagligt i vågorna och hon tog sjön bra från sidan. Sista delen av resan spatserade jag runt på däck. Iland sen välkomnades jag av traditionellt Göteborgsväder med sidledsregn. Förseningen hölls konstant.

En bekväm transport, varken mer eller mindre. Får se när man får ordning på tidhållningen. Fortsätter det som nu är det väl bara en tidsfråga innan man börjar använda Majnabbe igen för förmiddagsvistelsen i Göteborg.


I Norge-läget.




På väg till Säby. Som brukligt i Danmark går det en cykelväg parallellt med de stora landsvägarna.


Säby å


Väntan under tak.


Här backas det.


Färdigbackat. Trappen upp var under rampen. Dörren var låst när jag skulle ner igen, så det var bara att gå ut på andra sidan.


Stenaskylt.


Inte Stenaskylt.


Ner mot bildäcket.


Det mellersta bildäcket.


Här inne fanns muggen, och dass som satt löst i väggen.


Upp till hyttavdelningen.


Premiärfint








Fin spejarplats.






Stolar är överskattat för chaufförerna.


Liksom en tv som är igång.

20180916_194207
Ordinär hyttkorridor.


IKEA Stena Edition.


Däck 7, där alla passagerarutrymmen utom hytterna och Drivers Lounge var samlade.






Liten skorsten.


Masthuggskajen

11
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 18 september 2018, 08:27:56  »
I skrivande stund är hon rejält försenad. Två timmar sen ut från Frederikshavn gör att hon missar sin slot i Göteborg och får vänta på att Danica ska bli klar. Förseningen kommer att växa, ordinarie ankomsttid 6.50. Just nu i hasorna på Stena Germanica, i höjd med Älvsborgs fästning.

12
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 17 september 2018, 11:35:50  »
Det är trångt i Frederikshavn idag. Stena Saga, Stena Danica, Stena Vinga och Margrete Läsö ligger samtliga vid varsitt färjeläge och Ane Läsö har flyttat sig och ligger ute på redden. När hade vi senast tre Stenafärjor vid Danmarksterminalen samtidigt?

Första resan över Kattegatt med passagerare gick bra. Lite sena, men det hade jag förväntat i och med att allt är nytt även för besättningen och hamnen. Hon gick bra i kulingvindar från syd och var väldigt kvick i girarna. Befälhavaren valde att dra ner på farten till 15 knop mellan Läsö och Vinga efter att ha hållit 19 knop dessförinnan.

13
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 14 september 2018, 19:18:39  »
Nu är Stena Vinga på väg från Landskrona till Göteborg. Stena har lagt upp lite information på hemsidan. Annars har det varit väldigt tyst om uppgraderingen med nytt tonnage och fler avgångar.

https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-vinga?fbType=unknown

I Landskrona ligger Betancuria Express, ex Leonora Christina. Precis som Stena Vinga, ex Hammerodde, blev hon övertalig efter att man bytte operatör till Bornholm.

14
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 05 september 2018, 22:13:38  »
Ser at det nå også er mulig å bestille reiser med henne for ordinære reisende med bil. 

Det går fint att boka cykel också. Till och med så bra att man i bokningssystemet kan ha åtminstone två extra passagerare på cykeln :)

Eftermiddagsturen från Danmark blir säkert attraktiv och dagturen i motsatt riktning är efterfrågad. Jag ska eventuellt boka in mig och cykeln på premiärturen söndagen efter denna, kl 17.30 från Danmark, om vädret är någorlunda. Hoppas att man öppnar upp vissa avgångar för gående passagerare. Går det bra i resten av världen så går det bra här också. Man får väl sätta ett tak för antal gående, så att trailerchaffisarna får plats.

När jag sökte runt hittade jag detta inlägg från förra hösten, och det var ju just så det blev i princip!

Hon kommer att säljas vidare eller användas på någon av Stenas linjer. En önskedröm vore att hon kunde ersätta Stena Gothica så att man kunde ta passagerare på hennes turer. Hon tar ju tydligen lite mer lastmeter och fler passagerare än Gothica. Stena behöver en avgång för resande från Göteborg mitt på dagen och en från Frederikshavn vid 17-18 tiden. Vi lär ju inte få se Carisma i trafik igen.

15
Tack för reportaget så här långt!

Jag blir då och då sugen på att testa mer renodlade fraktlinjer som denna, men efter varje reportage jag läser, blir jag påmind om varför jag alltid åkt mer passageraranpassade linjer och fartyg. Har visserligen åkt ett av systerfartygen mellan Liverpool och Belfast, där det var en hel del privatpersoner som reste med eller utan bil. Den linjen känns mer tillrättalagd för passagerare än Nynäshamn-Ventspils, att döma av detta och tidigare reportage, även om fartygen är i stort sett samma.Men resmålet Ventspils kan nog vara intressant.

Sidor: [1] 2 3 ... 7