Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 32
1
Kryssningsfartyg / SV: Kvinna föll från Norwegian Star
« skrivet: 20 augusti 2018, 09:12:44  »
Läskigt för mycket alkohol i blodet?

Låg i vattnet tio timmar innan kustbevakningen plockade upp henne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJXX8Q/kvinna-foll-fran-kryssningsfartyg--raddades-efter-tio-timmar
Hadde vel neppe overlevt ti timer i vannet, hvis hun hadde vært alkoholpåvirket.

2
Kryssningsfartyg / SV: Queen Mary 2 på besøg i Helsingør.
« skrivet: 17 augusti 2018, 08:58:57  »
Den vackraste damen på de sju haven..  /TT
Nja, da synes jeg nok at QE2 var adskillig skjønnere, på en meget mer tidløs måte.

3
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 21:38:16  »
Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
Det ser ut til aa vaere en lengdebegrensning paa linker I dette forum

4
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 21:35:37  »
Det skal jo erkjennes at da jeg brukte mitt norske foererkort som leg paa Oslo-Koebenhavn-fergen var det den obligatoriske ID-kontrollen for passasjerskip, ikke overfor norske eller danske myndigheter.

5
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 09:03:32  »
här;

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/finland-helsingfors/vanliga-frågor-till-ambassaden/behöver-jag-pass-för-att-besöka-finland-eller-sverige/

Alltså körkort räcker...
(Linken virker ikke ved kun å trykke på den, man må kopiere hele adressen og lime inn i adressefeltet)

Nemlig, har selv brukt førerkortet for å reise mellom Oslo og København, når mitt pass lå på det russiske konsulat for visumsøknad. ;)

6
Kryssningsfartyg / SV: Queen Mary 2 på besøg i Helsingør.
« skrivet: 16 augusti 2018, 08:58:48  »
Den var her i Oslo igår.

7
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:15:15  »
Vilken storlek och djupgående klara egentligen kanalerna i fråga??
Så å si ikke noe i det hele tatt. I alle tilfeller den fra Kvitesjøen til Ladoga ble gravd ut for hånd av "Gulag"-fanger, og laget så smal og meningsløs at den visstnok ikke har vært i bruk. Det var Stalins sadistiske måte å tvinge straffanger til å arbeide hardt for noe fullstendig meningsløst. Kilde: "Gulag-arkipelet" av Solzjenitsyn

8
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« skrivet: 12 augusti 2018, 18:39:17  »
Två japanska örlogsfartyg är under gång norrut mellan
Öland och Gotland. Det ena har enligt AIS:en destination Osaka. Har japanerna hittat en genväg hem? ;)
Der er jo en kanal mellom Kvitsjøen (Vita Havet) og Ladoga og en mellom Ladoga og Finskebukta. ::)

9
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 07 augusti 2018, 08:38:38  »
Jo jag undrade bara, eftersom du hänvisade till en östtysk sagesman och Östtyskland blev införlivat 1990 med övriga Tyskland.
Øst er en himmelretning. Bor man i den østlige delen av Tyskland er man østtysk, akkurat som at man er norditaliener om man bor i den nordlige del av Italia. At vi siden i Skandinavia brukte betegnelsen "Øst-Tyskland" om DDR må så være. I tillegg ble jeg kjent med ham når han var DDR-borger og også besøkte ham når Halle lå i DDR og han ikke kunne besøke meg, fordi at han ikke fikk reise ut av landet sitt. Men for to uker siden besøkte han meg her i Oslo, sammen med sin datter, som er blant de siste som ble født som DDR-borger. Så har han skrevet bøker om ferger og har noen informasjonskanaler/kontakter i Sassnitz og Rostock, som han nok ikke hadde hatt hvis han var vesttysk.

10
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 16:25:05  »
Hade Stena ägarintressen i m/s Sassnitz redan 1990??
Nei, hvordan det? De kjøpte SASSNITZ samtidig med at de tok over leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN i 2012, når Scandlines trakk seg ut av såvel Trelleborg-Sassnitz- som Trelleborg-Rostock-trafikken.

11
Färjor / Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:42:53  »
Ifølge min østtyske sagesmann utnytter Stenas tyske datterselskap en ordning hvor den tyske stat betaler halve lønnen til nyutdannede sjøoffiserer de første to årene og skifter personell på SASSNITZ og MECKLENBURG-VORPOMMERN når den tiden har gått ut.

12
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:39:38  »
Något nytt om hamnstrejken i Göteborg?

13
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:36:55  »


Nej, jag har aldrig rest Oslo-Köpenhamn. Men jag tror man kunde läsa om Scandinavia i DFDS tidning "Onboard" när man reste Göteborg-Harwich.
Hur var hon att resa med?
Jeg reiste med fergen fra Oslo til København i 1984, sågar gratis, fordi den gang fikk man gratis billett Oslo - København i samme lugarkategori om man reiste fra Esbjerg til Harwich med DFDS, og jeg reiste Narvik - Trondheim - Oslo - København - Esbjerg - Harwich - London - Tilbury - Montreal med skipene NARVIK, SCANDINAVIA, (DRONNING MARGRETHE II over Storebælt), DANA ANGLIA og STEFAN BATORY. Det var på den tiden "Englænderen" København - Esbjerg kjørte helt ned til Englandsbåten.

SCANDINAVIA var en flott ferge.

14
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 13:54:07  »
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?

15
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 11:05:40  »

Det kan bli svårt att gå iland någonstans då på Svalbard.
Javel, og så?
Inte förvånad över att det var Tyskar? Har Tyskar haft många incidenter menar du på Svalbard?
Tyskarna har för övrigt samma rätt som både Svenskar och Norrmän att befinna sig på Svalbard.
Etter et langt liv på reisende fot kan jeg ikke la vær å konstatere at tyskere, ikke så meget enkeltpersoner som de som driver næring, har en overdriven selvtillit til alltid å ha kontroll over enhver situasjon, tro seg vite hvordan ting skal gjøres til enhver tid og fremforalt være uimottakelige for råd fra dem som kanskje har et eller annet å fortelle dem. Og ofte har de gjort veldig god research - selv bruker jeg alltid det tyske reisebyrået Travel-Service-Asia i Fürth for bestillinger i Russland og Asia - men de har uhyre vanskelig for å innrømme at de også kan gjøre feil. Det er bare å minne om verftets rapport om ESTONIA-ulykken, som konkluderte med at alle andre hadde gjort feil; svenske sjøfartsmyndigheter, estiske sjøfartsmyndigheter, det svensk-estiske rederiet, det estiske befalet ombord - bare ikke det tyske verftet.
Så hvem som har like stor rett å være på Svalbard er ikke poenget.
Skärpning! Detta var med största sannolikhet en olycka, hade du själv blivit attackerad är jag övertygad om att du handlat på samma sätt!
Ikke bruk den tonen, er du snill. Om du leser hva jeg skriver så er det ikke selve skuddet jeg kritiserer, når man vel hadde forsatt seg i den situasjonen man var kommet i, men at man havnet i den.

Sidor: [1] 2 3 ... 32