Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MH

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 15 oktober 2018, 21:42:53  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar

Visborgs leverans har flyttats fram ytterliggare till slutet av november 2018 . Den som lever får väl se...

2
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 15 oktober 2018, 20:31:48  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar

3
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 15 oktober 2018, 14:53:47  »
Hon har verkligen levererat med minimalt med förseningar och inställda turer. Två grundstötningar är vad jag kommer ihåg varav en riktigt brutal 1992?? när hennes roder hakade upp sig under en kraftig babordsgir på Trälhavet och hon brakade på grund i 15 knop. Kaptenen som låg och sov (Erik Eriksson) höll på att slå ihjäl sig när han kastades ur sin säng.Amorella gungade sig loss och tog sig till Stockholm med rejäl slagsida.

4
Färjor / Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 14 oktober 2018, 22:16:03  »
Oktober 1988 inledde Amorella sin långa bana på Åbolinjen och nu i oktober 2018 har hon studsat fram och tillbaka i 30 år på denna tidspressade rutt. Nu inleds den avslutande delen av denna era för om drygt två år är sagan slut när nybygget levereras

5
Färjor / SV: Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 10 oktober 2018, 19:17:50  »
På den finländska maritima sidan visste man dessutom, att dessa eventuella nybyggen
planeras på Kapellskär - Nådendal och på Malmö - Travemünde, där extrem fart inte är
nödvändig på samma sätt som på Nordsjö.

SL

Då kan man tänka sig 2fartyg till Kapellskär-Nådendal och 2fartyg till Malmö-Travemynde,eller? Superstarclass blir rejält större än Starclass?23knop maxfart? Intressant...

6
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 08 oktober 2018, 15:04:09  »
Viking Line bygger ju en kryssningsfärja i Kina till ett bra pris. DFDS har ju förkärlek för "Vikingritade" färjor.Det kan ju bli en serie av det hela.

7
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 05 oktober 2018, 14:56:27  »
Att se Baltic Queen och Baltic Princess som parhästar mellan Oslo-Köpenhamn skulle vara en trevlig syn. Kan det bli verklighet månne, och vad är det som talar för och emot?


TallinkSilja kommer inte att sälja av sin tre större Akerbåtar. Det som kan ske är att Baltic Queen och Galaxy byter plats när Viking Line tar emot sitt nybygge från Kina. Baltic Queen blir då en "nyhet"för den svenska publiken på Åbolinjen. Att sedan Baltic Queen har några knop extra att kräma ur är bara till fördel på Åbolinjen

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 14:21:47  »
Är ju personligen inte helt övertygad om att det är en bra idé att slå ihop Cinderellas avgång med nybygget till Åbo. Jag har åkt både Viking och Tallink reguljärt till Åbo och föredrar Viking alla dagar i veckan på grund av att det är betydligt färre festnissar ombord där än på Galaxy och när man behöver gå upp 05:30 svensk tid för att sen sätta sig och köra tre timmar så föredrar iallafall jag lugn och ro framför skränande fyllon i korridorerna och i princip alla jag känner som reser reguljärt håller med. På det sättet har ju Cinderella varit bra som fångat upp den marknaden åt Viking för alla som åker där har samma (nåja) mål med resan och ingen behöver gå upp tidigt i ottan. Men å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sitt överkapacitetsproblem om man tar bort Cinderella och äntligen lyckas fylla båten med betalande passagerare och slipper skänka bort "Lyxkryssning med båt+hytt+frukost+buss för 59 kronor!" till alla som får ICA:s kundtidning.

Det där med sk sjöslag på Galaxy har jag aldrig sett, det har säkert varit så ibland men under alla dom otaliga resor på Galaxy ofta i E-hytt har jag aldrig hört ett knyst i hyttavdelningarna. Jag har en känsla att det var värre förr och jag lovar, jag har sett fruktansvärda sjöslag på Baronessan, Marella,Diana,Viking Sally mm.Det har varit kaos, idag är säkerheten och ordningen ombord på en helt annan nivå.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:03:14  »
Vad jag förstår går bildäcket att återställa till full kapacitet däremot hade Cinderella svårt med att trafikera Åbolinjen som hon gjorde en period häromåret, hon fick gå på sitt absoluta max för att hinna runt. Helsingforslinjen är lugnare

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 oktober 2018, 17:43:44  »
Om Cinderella flyttas och byter flagg så borde nybygget flaggas svenskt. Viking Line har ju alltid haft åtminstone ett fartyg med svenskt flagg och nu är det bara Cinderella som har detta

Okej en följd fråga från en som inte hängt med i tidigare diskution men spekuleras det att cinderella skall flaggas ut? Rad byte på gång

Vi får nog vänta och se hur VL tänkt sig med nybygget och Cinderella. Med tanke på den stora satsningen på lyxig spa/wellness mm på nybygget så tror jag att Cinderella går in i reguljärtrafik mellan Stockholm-Mariehamn-Helsingfors eller kryssningar på finska viken när nybygget levereras.

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 oktober 2018, 13:14:53  »
Om Cinderella flyttas och byter flagg så borde nybygget flaggas svenskt. Viking Line har ju alltid haft åtminstone ett fartyg med svenskt flagg och nu är det bara Cinderella som har detta

12
Färjor / SV: 24 år sedan Estonia förliste
« skrivet: 29 september 2018, 10:57:23  »
R I P till alla omkomna...

13
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 22 september 2018, 14:50:45  »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!

En stilig färja men det är bara för Viking Line att beställa något liknande i Kina med LNG drift( något större) men det lär väl dröja även om Rosella är närmast antik vid det här laget

14
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 18 september 2018, 05:12:03  »
Hon borde få plats som hotellfartyg  någonstans i Stockholm där hon en gång byggdes. Söder Mälarstrand har en del fartygshotell, där kan hon ligga tex...

15
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 september 2018, 21:38:31  »
Nu ska Baltic Queen få nya reduktionsväxlar likt Baltic Princess och detTallinkSilja då kan göra att presentera Baltic Queen som ett "nytt" fartyg på Åbolinjen och sätta Galaxy på Stockholm-Tallinn. Med uppgraderingen i Baltic Queens maskin riskerar hon inte att drabbas av dom problem Baltic Princess led av.
 Baltic Queen vs Vikings kinabygge 2021?

Sidor: [1] 2 3 ... 13