Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Reseberättelser => Ämnet startat av: Robert Brink skrivet 04 juni 2018, 14:14:50

Titel: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 04 juni 2018, 14:14:50
Sommaren 2012 blev suget efter att åka färja i Grekland för stort, och efter ett uppehåll på några år så var det äntligen dags igen.
Jag köpte en flygstol av Ving ner till Kreta och sen skulle jag lyckas pressa in ett gäng färjor på bara en vecka! Hur var det möjligt att få med så många? Häng med på resan så får ni se... :)

(https://farm2.staticflickr.com/1743/40748901170_382250f93b_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLDy)01 (https://flic.kr/p/255QLDy)

Vi börjar en regnig Augustidag på Arlanda, nämligen 23/8 och här har vi min fågel. En av Thomas Cooks A330:or.

(https://farm2.staticflickr.com/1729/28683496428_f93e1fc76b_b.jpg) (https://flic.kr/p/KGEqaS)02 (https://flic.kr/p/KGEqaS)

Tror maskinen gjorde sitt sista år hos Thomas Cook och blev senare utbytt mot en nyare maskin. Här verkar det lugnt i kabinen men skenet bedrar. Det var flera musikklasser från något Gymnasium i Uppsala ombord, så det var INTE lugnt.

(https://farm2.staticflickr.com/1748/41655721405_39a47a225e_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYsHc)03 (https://flic.kr/p/26sYsHc)

Inflygningen är påbörjad till Heraklion på Kreta vid lunchtid. Här ser vi närmast ön Folegandros och lite längre bort Milos, två öar som kommer tillbaka senare i reportaget.

(https://farm2.staticflickr.com/1749/40748901030_0cc1b6e524_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLB9)04 (https://flic.kr/p/255QLB9)

En Thomson Boeing 757, ett vackert flygplan tycker jag.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/28683496208_aacb64a8b4_b.jpg) (https://flic.kr/p/KGEq75)05 (https://flic.kr/p/KGEq75)

Ryska Transaero som inte längre finns efter konkurs. Här en av deras Tupolev maskiner, dom flög även 747 hit under några år.

(https://farm2.staticflickr.com/1756/41655720805_9403a53928_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYswR)06 (https://flic.kr/p/26sYswR)

Jag tog lokalbussen in till stan för att ta in på mitt hotell, nästa förmiddag skulle jag ta färjan upp till Aten vid lunch.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/40748900900_65ee9e93c6_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLyU)07 (https://flic.kr/p/255QLyU)

Utsikten från balkongen, till vänster Superfast XII som har kvällsavgång till Pireus/Aten, och till höger Knossos Palace som även hon har natturen till Pireus.

(https://farm2.staticflickr.com/1724/27687181417_97cb462e21_b.jpg) (https://flic.kr/p/JbC3qR)08 (https://flic.kr/p/JbC3qR)

Blev hungrig och vad passar bättre än Gyros och en kall Mythos? :)

(https://farm2.staticflickr.com/1743/40748900770_8760ea493d_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLwE)09 (https://flic.kr/p/255QLwE)

En äldre Mercedes lokalbuss passerade...

(https://farm2.staticflickr.com/1738/40748900740_bdd609e926_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLw9)10 (https://flic.kr/p/255QLw9)

Upplagda GOLDEN PRINCE, byggd i Japan 1973.

http://www.faktaomfartyg.se/wakashio_maru_1973.htm (http://www.faktaomfartyg.se/wakashio_maru_1973.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1756/40748900660_45898c0353_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLuL)11 (https://flic.kr/p/255QLuL)

SUPERFAST XII, jag tycker verkligen om designen på dom äldre Superfast byggda i Tyskland och Finland.

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XII_2002.htm (http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XII_2002.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1748/40748900650_04818cff26_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLuA)12 (https://flic.kr/p/255QLuA)

Skorstensbild.

(https://farm2.staticflickr.com/1727/40748900590_8351e2d6ec_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLty)13 (https://flic.kr/p/255QLty)

Vid terminalen hittade jag den här gamla skylten!

(https://farm2.staticflickr.com/1739/40748900550_be01c44d7d_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLsS)14 (https://flic.kr/p/255QLsS)

(https://farm2.staticflickr.com/1725/40748900510_abe4ca6a2c_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLsb)15 (https://flic.kr/p/255QLsb)

Att gå omkring och fotografera är inget problem. Bara det inte är tåg du ska plåta i Grekland...

(https://farm2.staticflickr.com/1748/42505344722_5472bbb23e_b.jpg) (https://flic.kr/p/27L4185)16 (https://flic.kr/p/27L4185)

F/B KNOSSOS PALACE

http://www.faktaomfartyg.se/knossos_palace_2000.htm (http://www.faktaomfartyg.se/knossos_palace_2000.htm)

Enligt rykten jag läst, så ska Minoan Lines även sätta in en av sina stora Highspeed på linjen till Chania, nämligen MYKONOS PALACE som tidigare hetat EUROPA PALACE.

http://www.faktaomfartyg.se/europa_palace_2002.htm (http://www.faktaomfartyg.se/europa_palace_2002.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1756/28683495618_12e703dafc_b.jpg) (https://flic.kr/p/KGEpVU)17 (https://flic.kr/p/KGEpVU)

Gick en sväng och spanade in Busstationen där det alltid är full fart, hittade denna fina gamla Mercedes O303.

(https://farm2.staticflickr.com/1727/40748900430_8cf537ac91_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLqN)18 (https://flic.kr/p/255QLqN)

På mitt rum kunde jag njuta av en fantastisk radioanläggning.

(https://farm2.staticflickr.com/1749/27687180957_3a21a2bd55_b.jpg) (https://flic.kr/p/JbC3hV)19 (https://flic.kr/p/JbC3hV)

Och ett minimalt badrum.

(https://farm2.staticflickr.com/1740/28683495438_3939810f08_b.jpg) (https://flic.kr/p/KGEpSN)20 (https://flic.kr/p/KGEpSN)

Nästa dag och dags att åka mot Pireus, bunkrade upp med lite mat innan. Då det fortfarande var tidigt var alternativen få, så det fick bli Donken! Men dom hade i alla fall lite lokal mat. :)

(https://farm2.staticflickr.com/1744/40748900370_f9748d9dcb_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLpL)21 (https://flic.kr/p/255QLpL)

Första färjan jag skulle åka med är denna, F/B OLYMPIC CHAMPION byggd i Norge hos Fosen och skrovet i Landskrona.

http://www.faktaomfartyg.se/olympic_champion_2000.htm (http://www.faktaomfartyg.se/olympic_champion_2000.htm)

Både hon och systern HELLENIC SPIRIT gick länge båda två på linjerna till Grekland, men här har ANEK satt in en av dom på linjen till Kreta tillsammans med Superfast för att konkurera med Minoan Lines.

(https://farm2.staticflickr.com/1731/42505344512_2b5c25de04_b.jpg) (https://flic.kr/p/27L414s)22 (https://flic.kr/p/27L414s)

Skorstenen med Kreta.

(https://farm2.staticflickr.com/1724/40748900220_70c0ede977_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLnb)23 (https://flic.kr/p/255QLnb)

Lastning pågår och avgången var 11.00 tror jag.

(https://farm2.staticflickr.com/1755/41655719625_a016296a4d_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYsbv)24 (https://flic.kr/p/26sYsbv)

Även OLYMPIC CHAMPION och systern är snygga Ro/Pax fartyg, dom gör upp mot 29 knop.

(https://farm2.staticflickr.com/1734/42505344392_bbd6e17db7_b.jpg) (https://flic.kr/p/27L412o)25 (https://flic.kr/p/27L412o)

Dags att gå ombord!

(https://farm2.staticflickr.com/1750/40748900090_bc9d80f47e_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLjW)26 (https://flic.kr/p/255QLjW)

Tillverkningsskylten hittade man direkt när man kom upp för rulltrapporna.

(https://farm2.staticflickr.com/1752/41655719345_220a35628b_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYs6F)27 (https://flic.kr/p/26sYs6F)

Soldäcket där det finns en Bar och Taverna.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/42505344232_a2656ff033_b.jpg) (https://flic.kr/p/27L3ZYC)28 (https://flic.kr/p/27L3ZYC)

När hon gick på Italien så var poolen i drift, så inte här. Har inte sett någon färja i inrikestrafik som har öppen pool.

(https://farm2.staticflickr.com/1728/40748899930_857d2f352b_b.jpg) (https://flic.kr/p/255QLhb)29 (https://flic.kr/p/255QLhb)

Skorsten och livbåtar.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/41655719165_56ce0eeeb1_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYs3z)30 (https://flic.kr/p/26sYs3z)

Man få i stort sett gå på alla utedäck, här är vi högst upp och ser övervåningen på nattklubben framför skorstenen.

(https://farm2.staticflickr.com/1732/42505344112_345329c775_b.jpg) (https://flic.kr/p/27L3ZWy)31 (https://flic.kr/p/27L3ZWy)

Ännu en skorstensbild.

(https://farm2.staticflickr.com/1737/41655718945_a61864f749_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYrYM)32 (https://flic.kr/p/26sYrYM)

Och bredvid har vi Minoan Lines.

(https://farm2.staticflickr.com/1742/28683494588_0dfff751a6_b.jpg) (https://flic.kr/p/KGEpC9)33 (https://flic.kr/p/KGEpC9)

F/B FESTOS PALACE gick en timme före oss, hon är syster till KNOSSOS PALACE. Här passar man på att spola av rampen när den är på väg upp.

(https://farm2.staticflickr.com/1743/41655718745_8bda4e485b_b.jpg) (https://flic.kr/p/26sYrVk)34 (https://flic.kr/p/26sYrVk)

Så ökar hon farten mot Pireus. Jag tycker inte om designen på dessa lådor.

Slut för första delen i denna repris, dock med helt nyredigerade bilder! :)

Fortsättning följer...

//R


Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Stefan s skrivet 04 juni 2018, 17:52:06
Tror vi har mycket trevlig att se fram emot :)   Kul att du tog ett foto på mitt favoritflygplan, Tu 204/214. Tror Transaeros var Tu 214.

(https://scontent.fgse1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/31351539_10216486137251799_7440622738996886989_n.jpg?_nc_cat=0&_nc_eui2=v1%3AAeFPLExUNc-CZzIdrFfTWsJotgrJi9vUhKwkW8ypjbPjqI974gh8BO05Hbil5BO3wbqhrmb4o4_vKoXjDW_yGdKB9-JNki1ShND-wAibxXYEww&oh=1da20cee44d89fb1746dd0db442b1a41&oe=5B634431)

Titta gärna FoF sidan om Golden Prince, hennes originalutseende i Japan var ju mint sagt udda, en blandning mellan gammat och nytt. 8)

Stefan
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: tony tiger! skrivet 05 juni 2018, 01:12:51
Kan an aatt detta reportage komme rinnehålla mycket ögongodis du har fått med en hel del redan i starten /TT
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Marre skrivet 05 juni 2018, 08:43:43
Nu är Robert efterlängtat igång igen med sina trevliga resereportage.
Vi ser fram emot fortsättningen.
Tummen upp! :) :) :)

/ Marre
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 05 juni 2018, 11:13:18
Vi fortsätter vidare... :)

(https://farm2.staticflickr.com/1726/27707413587_c9b218f385_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJKn)35 (https://flic.kr/p/JdpJKn)

Och tittar lite hur hon ser ut invändigt, det var ganska mycket folk så svårt att ta riktigt bra bilder. Vi börjar med Nattklubben som är i två plan.

(https://farm2.staticflickr.com/1732/28703138538_10f3651569_b.jpg) (https://flic.kr/p/KJp65W)36 (https://flic.kr/p/KJp65W)

Trappa ner mot Huvuddäck vid dom stora panoramafönstren, man får nästan lite känsla av Cinderella här. Inredningen kändes väl lite 90 tal, men inte så konstigt då hon planerades i slutet på 90 talet.

(https://farm2.staticflickr.com/1756/42525454412_ba6f3f2b04_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ52S)37 (https://flic.kr/p/27MQ52S)

Speglar som gör att det ser större ut än vad det är. På huvuddäcket så ser vi fartygets Café, som alltid på grekiska färjor populärt.

(https://farm2.staticflickr.com/1756/42525454332_a1eb007199_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ51u)38 (https://flic.kr/p/27MQ51u)

Så här ser det ut när man står på huvuddäck och tittar akterut.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/40768310220_99998f5646_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yfhm)39 (https://flic.kr/p/257yfhm)

Self Service till vänster och arkad till höger föröver.

(https://farm2.staticflickr.com/1746/42525454262_57664896f2_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4Zh)40 (https://flic.kr/p/27MQ4Zh)

Arkaden och ingången till Ala Carte restaurangen som jag inte provade på denna resa.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/42525454232_e2bb13846c_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4YL)41 (https://flic.kr/p/27MQ4YL)

I fören har vi Ocean View Bar som var fullsatt, trevlig bar med fina stora fönster i fören. Här tog jag en Espresso senare serverad av Aneks trevliga personal.

(https://farm2.staticflickr.com/1745/40768310090_88860f1203_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yff7)42 (https://flic.kr/p/257yff7)

Vi befinner oss på däck 9.

(https://farm2.staticflickr.com/1747/42525454292_99998f5646_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4ZN)43 (https://flic.kr/p/27MQ4ZN)

Self Service restaurangen.

(https://farm2.staticflickr.com/1755/42525454142_9b0a00d08e_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4Xd)44 (https://flic.kr/p/27MQ4Xd)

Caféet igen.

(https://farm2.staticflickr.com/1758/40768310010_110b491619_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yfdJ)45 (https://flic.kr/p/257yfdJ)

Butiksutrymmet är ganska så litet på grekiska färjor, man säljer lite souvenirer mest.

(https://farm2.staticflickr.com/1751/27707413177_c9e78b7f88_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJCi)46 (https://flic.kr/p/JdpJCi)

Lite småtråkig korridor.

(https://farm2.staticflickr.com/1753/41675404155_ea4ef8a8c9_b.jpg) (https://flic.kr/p/26uHkGX)47 (https://flic.kr/p/26uHkGX)

Soldäcket.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42525453902_369143012f_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4T5)48 (https://flic.kr/p/27MQ4T5)

Bar/Taverna där man bla serverade Gyros.

(https://farm2.staticflickr.com/1733/27707413047_8cb8bf2f5d_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJA4)49 (https://flic.kr/p/JdpJA4)

Undrar varför man har däck 3.2?

(https://farm2.staticflickr.com/1746/40768309870_da8ed40e66_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yfbj)50 (https://flic.kr/p/257yfbj)

Trapphus.

(https://farm2.staticflickr.com/1733/42525453752_da8ed40e66_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4Qu)51 (https://flic.kr/p/27MQ4Qu)

GOLDEN PRINCE igen och vi lämnar Heraklion.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/27707412987_07d8eb8afc_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJz2)52 (https://flic.kr/p/JdpJz2)

COSTA ATLANTICA

(https://farm2.staticflickr.com/1731/40768309800_041704f7b1_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yfa7)53 (https://flic.kr/p/257yfa7)

På däcket under Huvuddäck, så hittar man Informationen.

(https://farm2.staticflickr.com/1755/41675403925_da8ed40e66_b.jpg) (https://flic.kr/p/26uHkCZ)54 (https://flic.kr/p/26uHkCZ)

Rulltrappan i aktern som man använder vid ombordstigning.

(https://farm2.staticflickr.com/1736/27707412917_da8ed40e66_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJxP)55 (https://flic.kr/p/JdpJxP)

27.5 knop!

(https://farm2.staticflickr.com/1740/40768309720_e9bae08534_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf8J)56 (https://flic.kr/p/257yf8J)

Nackdelen med hög fart om det redan blåser, är att det blir ännu blåsigare. Här hittade jag ett perfekt ställe i lä bakom skorstenen.

(https://farm2.staticflickr.com/1722/27707412847_318c2718a8_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJwB)57 (https://flic.kr/p/JdpJwB)

Gamla Kanalfärjan F/B Vitsentzos Kornaros på väg ut i motljuset.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_viscount_1976.htm (http://www.faktaomfartyg.se/viking_viscount_1976.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1726/27707412817_fcee807108_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJw6)58 (https://flic.kr/p/JdpJw6)

En Flying Dolphin på väg ut.

(https://farm2.staticflickr.com/1742/40768309630_fcee807108_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf7b)59 (https://flic.kr/p/257yf7b)

Och så ankommer vi Pireus på tidiga kvällen.

(https://farm2.staticflickr.com/1757/27707412777_b4acc865c8_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJvp)60 (https://flic.kr/p/JdpJvp)

JET FERRY 1 som länge låg till försäljning efter GA Ferries konkurs. Man räknade med att hon skulle gå att sälja, men det blev skroten till slut.

http://www.faktaomfartyg.se/kattegat_1995.htm (http://www.faktaomfartyg.se/kattegat_1995.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1733/27707412737_fcee807108_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJuH)61 (https://flic.kr/p/JdpJuH)

Fyren där man stått och fotat färjor! Den var borta nästa gång vi kom ned, ett rykte säger påseglad, ett annat kan vara att kryssningsfartygen behövde mer plats för att komma till kaj.

(https://farm2.staticflickr.com/1741/40768309600_83dc496112_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf6E)62 (https://flic.kr/p/257yf6E)

F/B PANAGIA AGASOU, fd japanare som seglade en kort tid som lastfärja i Grekland, men det gick sådär för SAOS Ferries. Även hennes syster hamnade hos SAOS med namnet Startrailer.

http://www.faktaomfartyg.se/hakata_1973.htm (http://www.faktaomfartyg.se/hakata_1973.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1753/27707412637_a79db6d8f2_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJsZ)63 (https://flic.kr/p/JdpJsZ)

Klassiska Japanska 70 tals linjer. :)

(https://farm2.staticflickr.com/1758/27707412587_8286a3dcaf_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJs8)64 (https://flic.kr/p/JdpJs8)

F/B BLUE STAR 1

http://www.faktaomfartyg.se/blue_star_1_2000.htm (http://www.faktaomfartyg.se/blue_star_1_2000.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1733/40768309530_f443148077_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf5s)65 (https://flic.kr/p/257yf5s)

(https://farm2.staticflickr.com/1754/27707412447_43b9bd883c_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJpH)66 (https://flic.kr/p/JdpJpH)

Museifartyget HELLAS LIBERTY, till vänster om henne ett mindre varv där man tidigare ofta tog in färjorna på akuta besök, nu börjar dom bli för stora för den dockan.

(https://farm2.staticflickr.com/1749/27707412417_0416ac2067_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJpc)67 (https://flic.kr/p/JdpJpc)

Så seglar vi in i dimman som orsakades av F/B EUROPEAN EXPRESS som snart ska avgå mot Chios.

http://www.faktaomfartyg.se/takachiho_maru_1974.htm (http://www.faktaomfartyg.se/takachiho_maru_1974.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1746/27707412357_417ba477c6_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJoa)68 (https://flic.kr/p/JdpJoa)

(https://farm2.staticflickr.com/1753/40768309440_37cca10511_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf3U)69 (https://flic.kr/p/257yf3U)

Miljövänligt?

(https://farm2.staticflickr.com/1749/27707412317_d67931461b_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJnt)70 (https://flic.kr/p/JdpJnt)

F/B FESTOS PALACE som lämnade Kreta en timme före oss, väntar på avgång tillbaka.

(https://farm2.staticflickr.com/1747/40768309290_06b0b44351_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yf1j)71 (https://flic.kr/p/257yf1j)

HIGHSPEED 4, en av alla katamaraner från Australien och Austal.

http://www.faktaomfartyg.se/highspeed_4_2000.htm (http://www.faktaomfartyg.se/highspeed_4_2000.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1739/27707412187_f68b8d600d_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJke)72 (https://flic.kr/p/JdpJke)

Så har vi vänt runt och backar in mot kaj. Vi ser även F/B ELLI T på bilden.

(https://farm2.staticflickr.com/1722/42525452752_06e2a11654_b.jpg) (https://flic.kr/p/27MQ4xf)73 (https://flic.kr/p/27MQ4xf)

HIGHSPEED 4 igen.

(https://farm2.staticflickr.com/1726/40768309190_ec2c6dee5e_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeYA)74 (https://flic.kr/p/257yeYA)

ELLI T, ett rederi på Kreta som endast körde med en färja och på linjen Pireus - Rethimnon.

http://www.faktaomfartyg.se/okudogu_3_1976.htm (http://www.faktaomfartyg.se/okudogu_3_1976.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1728/27707412007_6e328fcc55_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJh8)75 (https://flic.kr/p/JdpJh8)

Uppradade taxibilar...

(https://farm2.staticflickr.com/1743/40768309140_0af04001be_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeXJ)76 (https://flic.kr/p/257yeXJ)

Så börjar det vanliga härliga kaoset när allt blandas kring akterrampen.

(https://farm2.staticflickr.com/1760/40768309110_f3eaecf7fd_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeXd)77 (https://flic.kr/p/257yeXd)

Så säger vi tack till en trevlig tur med OLYMPIC CHAMPION och färja nummer 1.

(https://farm2.staticflickr.com/1740/27707411807_f988522e8d_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJdF)78 (https://flic.kr/p/JdpJdF)

Bagageutlämning.

(https://farm2.staticflickr.com/1745/40768308990_01cd8b25e5_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeV9)79 (https://flic.kr/p/257yeV9)

Snart avgång tillbaka till kreta.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/40768308970_7e6f29425d_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeUN)80 (https://flic.kr/p/257yeUN)

ELLI T igen, kommer inte ihåg om hon var i trafik här, eller om hon redan fått sin jobbiga maskinskada?

(https://farm2.staticflickr.com/1739/40768308920_c9024ace93_b.jpg) (https://flic.kr/p/257yeTW)81 (https://flic.kr/p/257yeTW)

Man hade byggt en bro över den hårt trafikerade vägen sedan mitt senaste besök. Metrostationen till höger.

(https://farm2.staticflickr.com/1734/27707411587_628be07a08_b.jpg) (https://flic.kr/p/JdpJ9T)82 (https://flic.kr/p/JdpJ9T)

Efter att ha slängt in väskan på hotellet, blev det en tur ner till hamnen igen för att suga in lite härlig atmosfär. Här har BLUE STAR NAXOS precis ankommit från Santorini. Mer i nästa del...

//R
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Origoxy skrivet 05 juni 2018, 17:15:14
Trevligt reportage.

Fyren blev mycket riktigt nerseglad av MSC Magnifica, haverirapporten nedan.

http://www.hbmci.gov.gr/js/investigation%20report/final/09-2013%20MSC%20MAGNIFICA.pdf
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 05 juni 2018, 19:29:43
Trevligt reportage.

Fyren blev mycket riktigt nerseglad av MSC Magnifica, haverirapporten nedan.

http://www.hbmci.gov.gr/js/investigation%20report/final/09-2013%20MSC%20MAGNIFICA.pdf

Tackar! :)

Intressant med påseglingen, den rapporten ska jag läsa i lugn och ro.

//R
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: kapstans skrivet 05 juni 2018, 20:56:05
Den japanska designen är väldigt säregen som känt men kul objekt att visa ändå. Trevligt reportage.
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Peter Rost skrivet 06 juni 2018, 00:43:49
Ett mycket trevligt reportage! :)

//Peter
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Stefan s skrivet 06 juni 2018, 16:44:33
Den japanska designen är väldigt säregen som känt men kul objekt att visa ändå. Trevligt reportage.

Just den designen som hon har, överbyggnad, brygga mm är nog japansk motsvarighet till Knud E Hansen design på 60-tals färjor. . Panagia Agiasou är nog den sista överlevande med den designen och hon finns fortfarande. Efter att legat övergiven under flera år utanför Piraeus ligger hon vid ett varv och inväntar sitt öde. En egenhet på denna färjedesign är det gammaldags utseendet på bryggans fönster.
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 06 juni 2018, 18:55:01
(https://farm2.staticflickr.com/1733/28747980768_2125b27040_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmV7Q)83 (https://flic.kr/p/KNmV7Q)

Att gå omkring i Pireus på kvällstid ljumna sommarkvällar är ren njutning. Här har vi ELLI T igen, uppenbarligen var hon i trafik när jag var där 2012 eftersom hon lastar inför kvällsavgången till Kreta.

(https://farm2.staticflickr.com/1725/42621567451_b20e333a9c_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjF6e)84 (https://flic.kr/p/27WjF6e)

ANEK lines F/B ELYROS har ankommit från Chania på Kreta och ska vända tillbaka igen.

http://faktaomfartyg.se/sun_flower_tsukuba_1998.htm (http://faktaomfartyg.se/sun_flower_tsukuba_1998.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42570770372_1bb9e2a544_b.jpg) (https://flic.kr/p/27RQjTw)85 (https://flic.kr/p/27RQjTw)

FESTOS PALACE ska även hon snart vända tillbaka till Heraklion, under högsäsong och helger gör man även dagturer, annars är det bara nattur med liggetid över dagen.

(https://farm2.staticflickr.com/1740/28747980638_6c576f1133_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmV5A)86 (https://flic.kr/p/KNmV5A)

(https://farm2.staticflickr.com/1729/42621567371_4fed74ff88_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjF4R)87 (https://flic.kr/p/27WjF4R)

HIGHSPEED 4 väntar in morgonen och ännu en tur ut bland öarna.

(https://farm2.staticflickr.com/1723/27752664707_ce30243d0b_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpEk6)88 (https://flic.kr/p/JhpEk6)

F/B AGIOS NEKTARIOS AIGINAS vid kaj, hon har M/S Apollos gamla skorstensdummy.

http://faktaomfartyg.se/panagia_skiathou_1999.htm (http://faktaomfartyg.se/panagia_skiathou_1999.htm)

http://faktaomfartyg.se/apollo_1964.htm (http://faktaomfartyg.se/apollo_1964.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1741/28747980468_50b33cfda1_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmV2E)89 (https://flic.kr/p/KNmV2E)

Blue Star Naxos har nattvila innan avgång nästa dag igen ut mot Paros - Naxos - Santorini.

(https://farm2.staticflickr.com/1741/42621567271_3196777914_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjF38)90 (https://flic.kr/p/27WjF38)

Lastning pågår...

(https://farm2.staticflickr.com/1724/42570770242_f3de44273d_b.jpg) (https://flic.kr/p/27RQjRh)91 (https://flic.kr/p/27RQjRh)

(https://farm2.staticflickr.com/1741/27752664577_1c5c56d1e6_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpEhR)92 (https://flic.kr/p/JhpEhR)

(https://farm2.staticflickr.com/1731/42621567201_00e482856f_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjF1V)93 (https://flic.kr/p/27WjF1V)

ELYROS bunkrar, och rökmolnet från ALEXANDRA G när hon stack iväg var brutalt...

https://www.marinetraffic.com/gr/ais/details/ships/240688000 (https://www.marinetraffic.com/gr/ais/details/ships/240688000)

(https://farm2.staticflickr.com/1755/42570770172_cf79724531_b.jpg) (https://flic.kr/p/27RQjQ5)94 (https://flic.kr/p/27RQjQ5)

Kaos vid ombordstigningen till ELYROS, det blir lätt så när hon snabbvänder, annars brukar man släppa på i god tid.

(https://farm2.staticflickr.com/1760/28747979928_73cbf52abe_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmUSm)95 (https://flic.kr/p/KNmUSm)

Min mage började kurra och törstig var jag, så varför inte ett besök på en Taverna.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/42621567021_2d283a62cd_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEXP)96 (https://flic.kr/p/27WjEXP)

En Gyrostallrik och en kall Mythos.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/41903102554_9616bcc997_b.jpg) (https://flic.kr/p/26QQmvq)97 (https://flic.kr/p/26QQmvq)

På väg tillbaka till hotellet och BLUE STAR NAXOS igen.

http://faktaomfartyg.se/blue_star_naxos_2002.htm (http://faktaomfartyg.se/blue_star_naxos_2002.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1755/28747979688_a50279bbde_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmUNd)98 (https://flic.kr/p/KNmUNd)

(https://farm2.staticflickr.com/1744/42621566881_5c6a51f23c_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEVp)100 (https://flic.kr/p/27WjEVp)

Tomt på bildäck, man ser även rampen upp mot hennes lilla extra bilgarage och en sjöman som är på väg för att göra lite underhåll.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42621566851_e2e0342c03_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEUT)101 (https://flic.kr/p/27WjEUT)

Från nytt till gammalt! Såg att den gamla trotjänaren F/B AGIOS GEORGIOS låg inne.

http://faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm (http://faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm)

2014 blir hon kvar i hamnen då besättningen inte får ut löner, 2016 tog hon in vatten och kantrade vid kaj i Pireus, sen gick hon till skrot tyvärr.

(https://farm2.staticflickr.com/1747/42621566811_1a04f71177_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEUc)102 (https://flic.kr/p/27WjEUc)

(https://farm2.staticflickr.com/1721/27752664127_5b6ec3281b_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpEa6)103 (https://flic.kr/p/JhpEa6)

Henne kommer vi återkomma till lite senare i reportaget. :) Sen blev det läggdags och nästa dag skulle tillbringas i Pireus och sen på kvällen avgång med nästa färja mot Samos.

(https://farm2.staticflickr.com/1752/28747979328_b89733bfce_b.jpg) (https://flic.kr/p/KNmUG1)104 (https://flic.kr/p/KNmUG1)

Förmiddag och EL VENIZELOS ska strax avgå mot Chania på Kreta, hon är den tredje systern av dom fyra systrar Stena beställde i Polen. Henne kommer vi också tillbaka till senare i reportaget.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/27752663987_6f870d690c_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpE7F)105 (https://flic.kr/p/JhpE7F)

(https://farm2.staticflickr.com/1753/42621566561_ef2465403c_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEPT)106 (https://flic.kr/p/27WjEPT)

(https://farm2.staticflickr.com/1751/40813361400_081f1fbbc2_b.jpg) (https://flic.kr/p/25bx9qQ)107 (https://flic.kr/p/25bx9qQ)

Så sticker hon iväg på dagturen till Kreta, en tur som jag skulle avsluta min vecka med.

(https://farm2.staticflickr.com/1733/27752663867_d016f5d9f8_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpE5B)108 (https://flic.kr/p/JhpE5B)

Här ser vi damen jag ska åka med klockan 17.00, nämligen gamla Nils Holgersson som här seglar för NEL Lines med namnet THEOFILOS.

http://faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm (http://faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1752/42621566391_939a0d0d57_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjELX)110 (https://flic.kr/p/27WjELX)

Superfast XII ska även hon snart avgå mot Kreta, har åkte med hennes syster Superfast XI mellan Grekland och Italien.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/40813361260_07d02530e4_b.jpg) (https://flic.kr/p/25bx9oq)111 (https://flic.kr/p/25bx9oq)

APOLLON HELLAS backar in till kaj, hon trafikerar Saroniska öarna som ligger söder om Aten.

(https://farm2.staticflickr.com/1731/42621566231_5dd50a6ac9_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEJc)112 (https://flic.kr/p/27WjEJc)

M/S SEABOURN ODEYSSY vid en av kryssningskajerna.

(https://farm2.staticflickr.com/1726/27752663747_419d8bddc2_b.jpg) (https://flic.kr/p/JhpE3x)113 (https://flic.kr/p/JhpE3x)

Ett av biljettkontoren i Pireus, det finns inte så många kvar numera. Men på 90 talet när jag kom ner första gången fanns det massor och det har sålts en och annan biljett till båtluffare här genom åren. Man hade på den tiden handskrivna skyltar med dagens avgångar...

(https://farm2.staticflickr.com/1733/42621566081_a8936a876f_b.jpg) (https://flic.kr/p/27WjEFB)114 (https://flic.kr/p/27WjEFB)

Men dags för en kall öl innan jag fortsätter mina promenader! :)

Fortsättning följer...
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Mpba skrivet 06 juni 2018, 22:27:18
Underbart reportage Rocky. Theofilos lär vara på gång till skroten
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 11 juni 2018, 18:10:06
(https://farm2.staticflickr.com/1742/41837268745_156cd4a21b_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1WpK)115 (https://flic.kr/p/26K1WpK)

F/B PHIVOS som trafikerar Egina som ligger lite drygt en timme söder om Pireus. Byggd i Spanien 1980.

http://www.faktaomfartyg.se/punta_europa_1980.htm (http://www.faktaomfartyg.se/punta_europa_1980.htm)

Trevlig färja som jag åkte med 2015.

(https://farm2.staticflickr.com/1729/42019607464_d18f482428_b.jpg) (https://flic.kr/p/2728tmL)116 (https://flic.kr/p/2728tmL)

Hamnliv!

(https://farm2.staticflickr.com/1737/42736882031_0f48212013_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vG6D)117 (https://flic.kr/p/287vG6D)

PHIVOS igen, hon ska snart börja lasta och avgå.

(https://farm2.staticflickr.com/1733/27867897277_aa5d0ec3a9_b.jpg) (https://flic.kr/p/JsAfXx)118 (https://flic.kr/p/JsAfXx)

En Cantina, ett biljettkontor och en försäljare...

(https://farm2.staticflickr.com/1754/41837268305_e6523aefd3_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1Wha)119 (https://flic.kr/p/26K1Wha)

Den här vinner inget skönhetspris...

(https://farm2.staticflickr.com/1732/27867897137_3b5f37d368_b.jpg) (https://flic.kr/p/JsAfV8)120 (https://flic.kr/p/JsAfV8)

En ryskbyggd bärplansbåt som i Grekland kallas för "Flying Dolphins".

(https://farm2.staticflickr.com/1745/42736881851_7393c835e2_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vG3x)121 (https://flic.kr/p/287vG3x)

Lastning av PHIVOS.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/42736881831_f577c1fc1a_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vG3c)122 (https://flic.kr/p/287vG3c)

Och så sticker hon iväg...

(https://farm2.staticflickr.com/1731/28863317938_222bc52c61_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3QJ)123 (https://flic.kr/p/KYy3QJ)

Magen började kurra, behövde lite skugga också. Vid Saluhallarna kan man käka billigt och enkelt.

(https://farm2.staticflickr.com/1726/42736881711_319136de4f_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vG18)124 (https://flic.kr/p/287vG18)

Grillspett, bröd och citron med en kall Amstel.

(https://farm2.staticflickr.com/1735/28863317838_560b66ff0d_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3P1)125 (https://flic.kr/p/KYy3P1)

Köttmarknaden.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/41837267655_263731cacd_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1W5X)126 (https://flic.kr/p/26K1W5X)

F/B POSIDON HELLAS

http://www.faktaomfartyg.se/posidon_hellas_1998.htm (http://www.faktaomfartyg.se/posidon_hellas_1998.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1754/42736881681_08c4833b70_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFZB)127 (https://flic.kr/p/287vFZB)

F/B AGIOS NEKTARIOS AIGINAS ankommer, hon har lite annorlunda bildäck på sidorna.

(https://farm2.staticflickr.com/1730/41837267355_500d0c3813_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VZM)128 (https://flic.kr/p/26K1VZM)

(https://farm2.staticflickr.com/1757/28863317628_0746b4f51f_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3Ko)129 (https://flic.kr/p/KYy3Ko)

(https://farm2.staticflickr.com/1747/28863317598_b3da30ace6_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3JS)130 (https://flic.kr/p/KYy3JS)

Och så till kaj och passagerare tillsammans med motorfordon strömmar av.

(https://farm2.staticflickr.com/1749/41837267075_c13d50a479_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VUX)131 (https://flic.kr/p/26K1VUX)

SUPERFAST XII på väg till Heraklion.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/42736881321_7892f5b41a_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFTp)132 (https://flic.kr/p/287vFTp)

F/B THEOFILOS som jag ska åka med om några timmar. Här har hon blivit av med den fula lådan som innehöll extra hytter i aktern.

http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm (http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1975.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1746/28863317428_0ac0917068_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3FW)133 (https://flic.kr/p/KYy3FW)

Det är så häftigt att komma så nära färjorna i Pireus.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/41837266755_62db0eb210_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VPr)134 (https://flic.kr/p/26K1VPr)

Ett av hennes tidigare namn kan man se spår av här.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/42736881131_523f061a89_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFQ8)135 (https://flic.kr/p/287vFQ8)

Och hennes första ägare här.

(https://farm2.staticflickr.com/1722/28863317218_f6d6dd1234_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3Cj)136 (https://flic.kr/p/KYy3Cj)

BLUE STAR 2

(https://farm2.staticflickr.com/1749/41837266495_b3b4a45ac3_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VJX)137 (https://flic.kr/p/26K1VJX)

Hon har rätt så hög stäv.

(https://farm2.staticflickr.com/1755/42736881021_9610ae671c_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFNe)138 (https://flic.kr/p/287vFNe)

APOLLON HELLAS ankommer.

(https://farm2.staticflickr.com/1723/28863317098_5eba289f40_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3Af)139 (https://flic.kr/p/KYy3Af)

NISSOS MYKONOS lastar för att avgå mot Samos, henne ska jag åka med från just Samos nästa dag.

http://www.faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm (http://www.faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1731/41837266195_4b52082afc_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VDM)140 (https://flic.kr/p/26K1VDM)

BLUE STAR PAROS ankommer från sin dagtur från Santorini. 2012 var hon och systern Blue Star Lines flaggskepp till Kykladerna, idag är dom ersatta av dom större och nyare BLUE STAR PATMOS och DELOS.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/42736880891_2137a9d8f7_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFKZ)141 (https://flic.kr/p/287vFKZ)

Vänder runt för att backa till kaj.

(https://farm2.staticflickr.com/1754/28863316928_902ca34723_b.jpg) (https://flic.kr/p/KYy3xj)142 (https://flic.kr/p/KYy3xj)

HIGHSPEED 6 ankommer.

http://www.faktaomfartyg.se/milenium_2000.htm (http://www.faktaomfartyg.se/milenium_2000.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1754/41837266015_db74c7d627_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VAF)143 (https://flic.kr/p/26K1VAF)

SPEEDRUNNER IV, har trafikerat Helsingfors - Tallin tidigare.

http://www.faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm (http://www.faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1734/42736880761_e58dca12c8_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFHK)144 (https://flic.kr/p/287vFHK)

Enskrov och katamaran sida vid sida.

(https://farm2.staticflickr.com/1745/40926444400_febb90ee55_b.jpg) (https://flic.kr/p/25mwJ4J)145 (https://flic.kr/p/25mwJ4J)

På väg för att kliva ombord på THEOFILOS passerade jag NISSOS CHIOS, syster till MYKONOS men med några mindre skillnader, bla har hon livbåtar.

(https://farm2.staticflickr.com/1743/42736880621_f33c5081e5_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFFk)146 (https://flic.kr/p/287vFFk)

(https://farm2.staticflickr.com/1737/41837265685_bd78cc637a_b.jpg) (https://flic.kr/p/26K1VuZ)147 (https://flic.kr/p/26K1VuZ)

En skön gammal VOLVO F12.

(https://farm2.staticflickr.com/1727/42736880521_53134f45ca_b.jpg) (https://flic.kr/p/287vFDB)148 (https://flic.kr/p/287vFDB)

Så är jag för första gången sedan hon trafikerade Trelleborg ombord på gamla NILS HOLGERSSON igen, NISSOS CHIOS lastar för att avgå till Chios.

Fortsättning följer...

//R
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Stefan s skrivet 11 juni 2018, 23:48:22
Den lilla blå båten som inte vinner något skönhetspris heter har jag för mej Bob Sfoungaráki̱s (Μπομπ Σφουγγαράκης) vilket är det grekiska namnet på Spongebob Squarpants  :D
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: trossen skrivet 12 juni 2018, 09:08:08
Citera
Man hade byggt en bro över den hårt trafikerade vägen sedan mitt senaste besök. Metrostationen till höger.

Var nere för ett par veckor sedan i Piraeus - den där bron över vägen var inte längre i bruk. Kanske bara fungerade under OS och det var ju ett tag sedan. Om den nu överhuvudtaget varit i bruk!

Fina bilder för övrigt!  :)
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 13 juni 2018, 18:23:17
(https://farm2.staticflickr.com/1757/42777773771_f0750197d0_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gMD)149 (https://flic.kr/p/28b8gMD)

SEABOURN ODYSSEY lämnar Pireus. Riktigt snygg tycker jag. :)

http://faktaomfartyg.se/seabourn_odyssey_2009.htm (http://faktaomfartyg.se/seabourn_odyssey_2009.htm)


(https://farm2.staticflickr.com/1738/42777772071_9b229fbf68_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8ghk)150 (https://flic.kr/p/28b8ghk)

BLUE STAR PAROS på väg mot Paros, Naxos, Santorini.

(https://farm2.staticflickr.com/1751/40966479580_ffd9e09374_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4V8s)151 (https://flic.kr/p/25q4V8s)

NISSOS CHIOS avgår mot Chios, hon ska för övrigt segla till Rhodos denna sommar för Blue Star Ferries.

(https://farm2.staticflickr.com/1726/40966478030_70865f73c5_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UEJ)152 (https://flic.kr/p/25q4UEJ)

En snygg färja i mitt tycke.

(https://farm2.staticflickr.com/1741/42777773681_ce0d8ed34e_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gL6)153 (https://flic.kr/p/28b8gL6)

En mindre snygg skapelse, HIGHSPEED 6 avgår, även hon mot Santorini. Har väldigt svårt för den lilla bryggan i kontrast till storleken i övrigt, men det behövs väl inte mer plats förstås.

(https://farm1.staticflickr.com/876/40966479440_dc44e3497e_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4V63)154 (https://flic.kr/p/25q4V63)

En klassiker drar iväg.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/42777773511_0e7202493e_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gHa)155 (https://flic.kr/p/28b8gHa)

RUBY PRINCESS

http://faktaomfartyg.se/ruby_princess_2008.htm (http://faktaomfartyg.se/ruby_princess_2008.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42777771961_66f5f397e1_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gfr)156 (https://flic.kr/p/28b8gfr)

Lite folk ute på däck, men i övrigt var det väldigt lugnt ombord. Man liksom kände i luften att det här är snart slut...

(https://farm1.staticflickr.com/899/40966479300_032248bcc2_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4V3C)157 (https://flic.kr/p/25q4V3C)

Livbåt

(https://farm2.staticflickr.com/1723/42777773381_f101f18e32_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gEV)158 (https://flic.kr/p/28b8gEV)

Däcksplanen.

(https://farm2.staticflickr.com/1732/40966479190_df0e895378_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4V1J)159 (https://flic.kr/p/25q4V1J)

Förliga salongen.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/40966478010_61049bf7cd_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UEo)160 (https://flic.kr/p/25q4UEo)

Mer från förliga salongen som väl var dansbar på TT Line?

(https://farm2.staticflickr.com/1728/42777773261_7c125ddbf4_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gCR)161 (https://flic.kr/p/28b8gCR)

Arkaden ligger i mitten på dessa systrar, det fanns också gott om trappor upp till livbåtsdäck.

(https://farm2.staticflickr.com/1752/42777771701_f1140b31ce_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gaX)162 (https://flic.kr/p/28b8gaX)

Arkaden, till vänster ligger huvudrestaurangen som var stängd hela resan.

Hade någon gammal båtluffardröm om att sova ute under stjärnorna och lyssna på maskinerna. Men reviderade den planen då det var ont om bra utesovplatser samt att jag var i stort behov av en rengöring efter att ha gått omkring i Pireus 36gradiga hetta.

(https://farm1.staticflickr.com/891/40966479090_1357119fca_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UZ1)163 (https://flic.kr/p/25q4UZ1)

Så här har jag köpt mig en A2 hytt, behövde bara betala för en sängplats då jag berättade om varför jag åkte med henne. :)

(https://farm2.staticflickr.com/1742/42777773101_0ac1e12cbf_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gA6)164 (https://flic.kr/p/28b8gA6)

Att den här fanns kvar, helt otroligt.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/40966478990_1da2149543_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UXh)165 (https://flic.kr/p/25q4UXh)

Kändes lite konstigt nere i Grekland med Östersjön på väggen.

(https://farm2.staticflickr.com/1743/40966477870_cb9e758ace_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UBY)166 (https://flic.kr/p/25q4UBY)

OLYMPIC CHAMPION på väg från Kreta snart framme i Pireus, Aten i bakgrunden och bla området kring gamla flygplatsen där det för övrigt finns några gamla Olympic Airways plan kvar.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42777772941_41e683753b_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gxk)167 (https://flic.kr/p/28b8gxk)

Skorstenen

(https://farm1.staticflickr.com/900/42777771631_38bcd94fe4_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8g9K)168 (https://flic.kr/p/28b8g9K)

Obeskrivbar känsla, med ljummen temperatur, en gammal 70 tals färja som trafikerat Sverige - Tyskland.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/40966478920_a71bbd4fb1_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UW5)169 (https://flic.kr/p/25q4UW5)

Här stod den fula lådan med hytter hon fick i Australien, nu var det bara en låda med AC utrustning kvar. Något som dock saknades var lösa däcksstolar, här fanns inte mycket att sitta på.

(https://farm2.staticflickr.com/1729/42777772811_5b2bf49d98_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gv6)170 (https://flic.kr/p/28b8gv6)

Det fanns desto fler fasta möbler.

(https://farm2.staticflickr.com/1724/40966478820_0956581bc1_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UUm)171 (https://flic.kr/p/25q4UUm)

Solen på väg ner... Vi gick långsamt då hon hade väldigt generös gångtid.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/40966477730_05a61a983c_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4Uzy)172 (https://flic.kr/p/25q4Uzy)

Self Service krogen i aktern.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/42777772711_d57039b88f_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gtn)173 (https://flic.kr/p/28b8gtn)

Bilden säger allt.

(https://farm1.staticflickr.com/900/42777771471_8d70f374f9_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8g6Z)174 (https://flic.kr/p/28b8g6Z)

Mörkerbild på skorstenen, det var en ovanligt vindstilla kväll, vilket annars ibland kan störa.

(https://farm2.staticflickr.com/1727/40966478690_97859b5aee_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4US7)175 (https://flic.kr/p/25q4US7)

Trappa

(https://farm1.staticflickr.com/891/42777772621_53b6e5412d_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8grP)176 (https://flic.kr/p/28b8grP)

Orginalmålning på väggen.

(https://farm2.staticflickr.com/1759/40966478560_55bdf3f490_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UPS)177 (https://flic.kr/p/25q4UPS)

Ingången till stängda restaurangen.

(https://farm2.staticflickr.com/1750/42777772461_4d7e3e19a0_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gp4)178 (https://flic.kr/p/28b8gp4)

Informationsdäcket, soffan fanns där redan under TT tiden.

(https://farm2.staticflickr.com/1741/40966478430_a438e9de19_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UMC)179 (https://flic.kr/p/25q4UMC)

Hyttkorridor med 70 talets vanliga färgsättning.

(https://farm2.staticflickr.com/1732/42777772321_9716d8b717_b.jpg) (https://flic.kr/p/28b8gmD)180 (https://flic.kr/p/28b8gmD)

Trappor ner till Trailerdäck.

(https://farm2.staticflickr.com/1748/40966478270_d49e799777_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4UJS)181 (https://flic.kr/p/25q4UJS)

Och så tog jag mig en dusch i det fina duschutrymmet innan läggdags, duschen som var en slang utan munstycke levererade dock bra tryck.

(https://farm2.staticflickr.com/1733/40966477640_2432c845fc_b.jpg) (https://flic.kr/p/25q4Uy1)182 (https://flic.kr/p/25q4Uy1)

Morgon och vi seglar in mot Vathy på Samos.

Fortsättning följer...
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 15 juni 2018, 16:35:00
Vi tar en del till, sen blir det paus då vi åker till just Grekland en sväng i morgon. Lite färjor lär det bli ute bland öarna, och kanske lite nya bilder... ;)

(https://farm2.staticflickr.com/1737/40988149580_72789d9d46_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYS9)183 (https://flic.kr/p/25rYYS9)

En underbar morgon med vindstilla och ljummen luft.

(https://farm2.staticflickr.com/1741/42081473284_1cb4a03799_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxUQ)184 (https://flic.kr/p/277AxUQ)

Med ett ordentligt rökmoln, så avgår F/B MYTILENE från Samos/Vathi, bredvid henne ligger NISSOS MYKONOS som jag ska åka med vid lunch till Syros. Samos som för övrigt gränsar till Turkiet är en betydligt grönare ö än Kykladerna.

(https://farm2.staticflickr.com/1726/40988149530_5322868bb0_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYRh)185 (https://flic.kr/p/25rYYRh)

MYTILENE på väg, första och sista gången jag såg henne med blått skrov.

http://faktaomfartyg.se/vega_1973.htm (http://faktaomfartyg.se/vega_1973.htm)

Hon byggdes 1973 i Japan, och hennes syster hamnade också i Grekland hos GA Ferries som F/B RODANTHI, men byggdes inte om riktigt lika mycket.

(https://farm2.staticflickr.com/1722/42749015672_8ec36e13a1_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zT1m)186 (https://flic.kr/p/288zT1m)

Hon är numera upplagd och troligen blir det snart upphuggning.

(https://farm2.staticflickr.com/1751/42081473044_d644292a1e_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxQG)187 (https://flic.kr/p/277AxQG)

Morgonsolen strålar på NISSOS MYKONOS, hon har som jag förstod det haft stopp här sedan kvällen före.

http://faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm (http://faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1726/42081473024_bbd17f3c88_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxQm)188 (https://flic.kr/p/277AxQm)

Hon är syster till den något nyare NISSOS CHIOS men med några skillnader. MYKONOS fick inga livbåtar då hennes certifikat var endast för trafik i grekiska ö-världen, hon har även betydligt fler vilstolar än systern som har mer hytter, och sist så är utedäcket i aktern mer avrundat än på systern, säkert snyggare men det ryms färre folk.

(https://farm1.staticflickr.com/875/42081472914_bf926d3173_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxNs)189 (https://flic.kr/p/277AxNs)

Och så har jag lämnat THEOFILOS, i Januari 2013 så lades hon upp och har inte varit i trafik sedan dess. Nu blir det snart upphuggning. :( Tur man han med och åka henne 2012.

(https://farm1.staticflickr.com/887/40988149040_76eb7dc74d_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYGQ)190 (https://flic.kr/p/25rYYGQ)

Och så är jag på väg in mot hampromenaden för lite frukost, området kring färjehamnen är helt dött. Men hur tänkte dom som planterade träden?
Bra med trottoar, mindre bra att träden står och blockerar.

(https://farm2.staticflickr.com/1748/42749017212_4e3f6d1883_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTsU)191 (https://flic.kr/p/288zTsU)

M/S COSTA ATLANTICA har precis ankommit hon med, lite centralare kajplats.

(https://farm2.staticflickr.com/1721/42081472704_4d09826df2_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxJQ)192 (https://flic.kr/p/277AxJQ)

En 75:a och en 05:a.

(https://farm2.staticflickr.com/1748/42749015472_dfa6c96c46_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zSWU)193 (https://flic.kr/p/288zSWU)

Framme vid den sömniga hamnpromenaden, men lyckades hitta ett Café som var öppet och serverade frukost.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/42081472714_d8f7b87c44_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxK1)194 (https://flic.kr/p/277AxK1)

Dom här systrarna är ganska snygga tycker jag.

(https://farm2.staticflickr.com/1729/42081472524_eef7f83853_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxFJ)195 (https://flic.kr/p/277AxFJ)

Tillbaka i färjehamnen igen, dags för arbete men hur var det med säkerheten?

(https://farm2.staticflickr.com/1749/40988149000_fd0e2044cb_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYG9)196 (https://flic.kr/p/25rYYG9)

Och så hörde jag en tyfon signalera och blev överraskad av att F/B IERAPETRA L dök upp i hög fart.

(https://farm1.staticflickr.com/876/42749016932_4fbf64f986_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTo5)197 (https://flic.kr/p/288zTo5)

Här har hon svängt runt och backar in till kaj, hennes tidigare namn syns också, TALOS. Det här verkar vara färjan med nio liv! :)
Hon drabbades för något år sedan av maskinrumsbrand och alla trodde nog hon skulle gå till skrot, men inte! Nu ska hon segla för Sea Jets på den klassiska linjen mellan Thessaloniki och Kreta som AQUA BLUE.

http://faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm (http://faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm)

(https://farm2.staticflickr.com/1756/42081472294_82423ea905_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxBL)198 (https://flic.kr/p/277AxBL)

Snart till kaj och matrosen står beredd för att kasta!

(https://farm2.staticflickr.com/1760/42749016772_920d1aa06a_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTkj)199 (https://flic.kr/p/288zTkj)

Och så är hon vid kaj.

(https://farm2.staticflickr.com/1724/42749015332_8bfa380ee8_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zSUu)200 (https://flic.kr/p/288zSUu)

Bäst att putsa fönstren på bryggvingarna.

(https://farm2.staticflickr.com/1728/42081472124_f8270da15c_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxyQ)201 (https://flic.kr/p/277AxyQ)

Och så börjar vi åka men det går inte riktigt som vi tänkt oss...

(https://farm2.staticflickr.com/1744/40988148990_9206738a74_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYFY)202 (https://flic.kr/p/25rYYFY)

Det gick inget vidare att få upp ankaret, spelar liksom inte så stor roll hur många hästkrafter man har, vill ankaret inte upp så vill det inte! Här har vi snurrat runt ett varv.

(https://farm1.staticflickr.com/876/42749016592_3e52085d91_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zThd)203 (https://flic.kr/p/288zThd)

Efter 25-30 minuter kom vi äntligen i väg och kunde sätta fart mot nästa stopp, Karlovasi som också ligger på Samos.

(https://farm2.staticflickr.com/1728/42749016532_6f53b36bf0_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTgb)204 (https://flic.kr/p/288zTgb)

Området runt Karlovasi är betydligt mera populärt bland turister då det är här stränderna ligger. Det märktes tydligt då vi inte längre var en tom båt...

(https://farm2.staticflickr.com/1757/42081471884_faac047747_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxuG)205 (https://flic.kr/p/277AxuG)

En charterbåt på land.

(https://farm2.staticflickr.com/1739/42081470714_ae78832085_b.jpg) (https://flic.kr/p/277Ax9w)206 (https://flic.kr/p/277Ax9w)

Så svänger vi runt för att backa in till kaj.

(https://farm2.staticflickr.com/1740/42749016392_5a6386f033_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTdL)207 (https://flic.kr/p/288zTdL)

Dags för en grekisk sallad i Self Service restaurangen. NISSOS MYKONOS hade inte lika fin inredning som Blue Star ferries nyare färjor har.

(https://farm1.staticflickr.com/880/42749015202_44758bb5f4_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zSSf)208 (https://flic.kr/p/288zSSf)

Beställningsdelen.

(https://farm2.staticflickr.com/1740/42081471714_b73a620b11_b.jpg) (https://flic.kr/p/277AxrL)209 (https://flic.kr/p/277AxrL)

Jag var dum som inte tog inredningsbilderna direkt efter avgång då vi knappt var något folk ombord, nu var det redan mycket folk och svårt att plåta.
Båda systrarna har betydligt fler vilstolar än tex Blue Star Naxos/Paros där det är mera salonger.

(https://farm2.staticflickr.com/1743/42749016242_9239f299f8_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zTbb)210 (https://flic.kr/p/288zTbb)

Butik till höger och vilstolar till vänster.

(https://farm2.staticflickr.com/1738/42081471564_a87bdc215b_b.jpg) (https://flic.kr/p/277Axpb)211 (https://flic.kr/p/277Axpb)

Receptionen där man kommer upp med rulltrappan.

(https://farm2.staticflickr.com/1758/42749016072_d583176704_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zT8f)212 (https://flic.kr/p/288zT8f)

Trapphus.

(https://farm2.staticflickr.com/1755/40988149120_92e79424da_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYJd)213 (https://flic.kr/p/25rYYJd)

Däcksplan.

(https://farm2.staticflickr.com/1751/42749015892_44b7d33a05_b.jpg) (https://flic.kr/p/288zT59)214 (https://flic.kr/p/288zT59)

Så är vi framme vid nästa stopp, ön Ikaria som ska vara riktigt trevlig och inte så turistisk. Var nära att vi skulle dit denna gång, men nu blir det nog Astypalaia. Kön av personbilar som ska med går genom hela hamnpromenaden.

(https://farm1.staticflickr.com/875/40988149060_36946e3b74_b.jpg) (https://flic.kr/p/25rYYHb)215 (https://flic.kr/p/25rYYHb)

Pluspoäng för taket som ger skugga utan att för den sakens skull stänga in folk.

(https://farm2.staticflickr.com/1730/42081470554_7a2e5929a9_b.jpg) (https://flic.kr/p/277Ax6L)216 (https://flic.kr/p/277Ax6L)

Lastningen tog lång tid och vi blev mer och mer sena, tur jag hade marginal till nästa färja... Det var slutet på Augusti som är den stora högsäsongen här nere.

Nästa stopp är Mykonos, men det blir i nästa del. Måste packa lite nu och fixa, vi köpte en billig flygstol till Mykonos tidigt i morgon, sen flyger vi hem från Rhodos 27/6.

//R

Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: tony tiger! skrivet 15 juni 2018, 18:21:36
Tackar för dessa bilder och önskar en trevlig resa. Skall snart få se lite av Grekland jag med dock inte åka färja utan lite större saker /TT
Titel: SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
Skrivet av: Marre skrivet 16 juni 2018, 10:14:59
Tack Robert,

Det blir bara bättre och bättre!

Just Nils Holgersson -75 väcker verkligen nostalgikänslorna hos mig. Jag har växt upp med henne. Hon var för mig vad säkert finlandsfärjorna är för många fortfarande. Det blev ett antal ”kryssningar” under årens lopp. På somrarna hade man dagturer för en billig peng, inkl 3-rätters meny. 8.00 från Trelleborg, ett kort uppehåll 14.30-15.00 i Travemünde och så i Trelleborg igen vid 22 på kvällen. Övriga årstider blev det kvällskryss med återresa dagen efter, ibland konferenskryss med jobbet.

Njuter av att känna igen mig i utrymmena även om möblerna är utbytta, att man behållit väggdekorationerna med Nils Holgerssonmotiv och även kartorna med TT-rutterna är för oss nordbor trevligt att man har kvar. Jag minns den lite färgglada 70-talsinredningen som trevlig. Arkaden tex var möblerad med mjuka sittgrupper till skillnad för de nuvarande plåtstolarna. Jag har inget minne av de många fasta sittplatserna som nu finns på utedäck, men det har väl att göra med de sydligare breddgraderna hon varit verksam i på senare tid. Däremot fanns det en utomhus swimmingpool högst upp och massor med gammeldags vilstolar i tyg. Är den ytan ersatt av hytter?

Nu ser vi fram emot nya reportage, Grekland.18.  :)

/Marre