Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Senaste inlägg av Il Drago Ruggente skrivet Idag kl. 18:08:36 »
Från länken till Yle:

"Strand säger att man också arbetar för att få specialstatus för Kvarkenregionen inom EU, så kallad EGTS"
EGTS står för Europeisk gruppering för territoriellt samarbete. http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/sv/displayFtu.html?ftuId=FTU_3.1.10.html

"Systemet med europeiska grupperingar för territoriellt samarbete inrättades för att underlätta gränsöverskridande, transnationellt och
 regionalt samarbete mellan medlemsstaterna och deras regionala och lokala myndigheter. Dessa grupperingar gör det möjligt för parterna
att genomföra gemensamma projekt eller utbyta erfarenheter samt bättre samordna samhällsplaneringen."
2
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 16:15:45 »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.

QM, ligger som bekant som hotel i Long Beach, CA, sedan många år. Men projektet har alltid kantats av problem. QM ägs av staden Long Beach men har hyrts ut på en 66-årig lease till ett företag vid namn Urban Commons.

Underhållet har missköts å det grövsta under många år och hösten 2017 krävde myndigheterna en upprustning som skulle kosta 289 miljoner US. Det senaste jag läste var att både staden och operatören hoppades komma undan med 50 miljoner US, som man då skulle dela på. Får se hur det går.

Men hotellet är vad jag vet fortfarande öppet.
3
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet Idag kl. 15:41:24 »
Jag såg QE 2 i Dubai så sent som i Augusti när jag var på jobb i Dubai. Men det var bara från sjösidan. Åkte ut och in till en ankarliggare med en speedbåt så jag bad föraren göra en "strykare" när vi passerade. Såg inte några tecken på verksamhet ombord, tvärtom såg båten "skabbig" ut. Men det kanske var stor verksamhet inne i båten, det kunde jag inte observera.
4
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 14:55:16 »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.
5
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Senaste inlägg av JonnieLahti skrivet Idag kl. 14:39:36 »
Intressant,  kanske det blir en LNGdriven färja eller kanske t.o.m. en hybrid?
6
Kryssningsfartyg / QE2 som hotell
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 14:24:34 »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/
8
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Senaste inlägg av MH skrivet Idag kl. 12:00:06 »
Intressant, den som lever får väl se om kvarken får ett nybygge
9
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 11:48:49 »
Morsom farvebruk i seilplanen. Ser ut som at nittitallsskipene skrives med mørkeblå, skipene mindre enn disse med fiolett og skipene større enn dem med lyseblå (hvor MIDNATSOL har fått bestemme farven til SPITSBERGEN/MIDNATSOL) skrift.
10
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 10:21:14 »
Og innsettelsen av ROALD AMUNDSEN i mai 2019 (og senere FRIDTJOF NANSEN) innebærer tydeligvis at MIDNATSOL skal gå fast i leia. Ja, hennes Antarktis- og Amazonaseventyr var vel ikke bare vellykkede.
Sidor: [1] 2 3 ... 10