Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / Kinapråmen till Gröna Lund
« Senaste inlägg av Christer S skrivet 15 oktober 2018, 22:01:50  »
Kinapråmen som för många år sedan legat förtöjd i Stockholm vid Söder Mälarstrand. Bogserades till Göteborg där den legat under några år innan den bogserades upp till Högmarsö varv i Roslagen. Där har hon varit placerad under några år innan hon i slutet av september bogserades av Marin & Haverikonsults bogserare Leif och Tug från Högmarsö till Gröna Lund där hon kallas Skeppet.





Enligt reklam i tunnelbanan ska hon öppnas den 19 oktober.




Christer S

2
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Senaste inlägg av MH skrivet 15 oktober 2018, 21:42:53  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar

Visborgs leverans har flyttats fram ytterliggare till slutet av november 2018 . Den som lever får väl se...
3
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 15 oktober 2018, 21:37:28  »
Ja, maskineriets gångtimmar överskrider 200.000.
Frågan blir, vilka gångtider kan man komma till, eftersom 24/7 ger över
260.000 timmar på trettio år.

För att få ett hum om hur mycket gångtid det är kan man jämföra med en bil.  Om man kör i genomsnitt 60 km/h i 200 000 timmar kommer man 12 miljoner kilometer. Det bör då i rättvisans namn var tillåtet för bilägaren att byta kolvar, ventiler och lite annat på resan.

Amorella är väll iof en trotjänare men, innan vi tappar begreppen.

Givetvis också på Amorella har man bytt ventiler, kolvar osv.

Och, på Åbolinjen kör man inte alla maskiner hela tiden, mig veterligen kör man med tre maskiner och har den fjärde för underhåll osv.

Det finns dock fartyg med extremt mycket drifttimmar, dock inte Amorella eller andra passagerarbåtar.

En VLCC tex har en HM och, har väldigt lite hamn tid.

Dessutom, en fartygsmaksin ”gillar” att arbeta, så länge man gör kontinuerligt underhållnoch byter slitdelar
4
Reseberättelser / SV: Övernattningskryssning med Wasa Express
« Senaste inlägg av Fagerholm skrivet 15 oktober 2018, 21:06:38  »
Tack Emil, ja man har satsat på den Finländska marknaden. Tycker ändå att det är mysigt att sova över på båten, trots att man inte fick nån tid i land.
5
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« Senaste inlägg av Fagerholm skrivet 15 oktober 2018, 21:02:24  »
Ja Amorella kommer man verkligen sakna. Man får passa på att ta några kryssningar med henne innan dess.
6
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« Senaste inlägg av Penny skrivet 15 oktober 2018, 20:49:46  »
Helt klart min favorit hos Viking Line. Snart dags att kryssa med henne i Lyx hytt. Kommer att sakna den gamla trogna damen. Jag tror att det blir Helsingfors-Tallinn efter pensioneringen från Åbo- linjen.
7
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« Senaste inlägg av Penny skrivet 15 oktober 2018, 20:47:31  »
Har suttit och läst resebroschyrer från Celebrity under de senaste dagarna, och en som är specifikt om Edge. Känns helt klart lockande att åka med. Dock tycker jag att Solstice class är betydligt vackrare.

En sak som jag funderar på, the Magic carpet skymmer väl sikten för en massa hytter? Inte så kul att ha hytten på styrbordssidan. Eller tänker jag fel?

Stämmer att Magic Carpet skymmer utsikten för några hytter, men det borde bara vara när den passerar? Jo, lite lockande är Edge trots allt, jag gillar att man har gjort som NCL och delat upp huvudrestaurangen i mindre restauranger med lite olika teman.  Gillar även hytterna med nya verandan även om vi inte riktigt vet hur det kommer fungera i praktiken med fönstren som ska ska hissas upp.

//R

Tänker att det kan komma som en överraskning, när man byter om exempelvis. Inte så kul. Visst kan man ha nerdraget, men ändå.
8
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Senaste inlägg av MH skrivet 15 oktober 2018, 20:31:48  »
Hon tycks ännu nu i mitten av oktober inte varit ute på några tester sedan ett halvår( enl.marintraffic)Visborg borde väl göra provturen efter bytet av propellrar och framför allt med LNGdriften som tydligen inte testats. Nu är det förvisso någon vecka kvar innan leverans som ska ske sista veckan i oktober. Vi får väl se om det blir ytterliggare förseningar
9
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« Senaste inlägg av Ultramar skrivet 15 oktober 2018, 20:13:44  »
Vilken fyndig betraktelse Göran om bil/skrotrecycling vid Capitan Vassilis ll !
Jag fortsätter att imponeras av Halmstads hamns gods- och fartygsflöde och glädjer mig alltid åt dina intressanta updates.
Hälsningar från Ultramar
10
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« Senaste inlägg av Sauli skrivet 15 oktober 2018, 19:17:39  »
Hon har verkligen levererat med minimalt med förseningar och inställda turer. Två grundstötningar är vad jag kommer ihåg

Och Finnfellow...

http://sverigesradio.se/artikel/3486812
Sidor: [1] 2 3 ... 10