Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« Senaste inlägg av MH skrivet 15 juli 2018, 22:00:53  »
Hur ser tidtabellen ut för Stena Vinga?
2
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« Senaste inlägg av Ib skrivet 15 juli 2018, 20:24:34  »
Tack Kim

Kul att se en bild på Sundsbus Pernille 2
Hon gick som ny på HH-linjen.

Hon ersattes av Sundsbus Jeppe 2.

http://www.faktaomfartyg.se/sundbuss_pernille_II_1965.htm
3
Färjor / SV: Varvsbesök 2019 Östersjöfärjor
« Senaste inlägg av Danicagbg skrivet 15 juli 2018, 19:34:23  »
Skulle va kul o veta om någon vet vilka varv alla ska in på? Vissa har ungefär samma datum är de i samma dock då tro?

Använder sig Tallink Silja av Polen igen efter BP incidenten? :-)
4
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« Senaste inlägg av Andreas01 skrivet 15 juli 2018, 19:13:11  »
Blir perfekt på sen rutten. Blir nog en trotjänare II som scanrail:-)
5
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet 15 juli 2018, 18:36:29  »
Tack för ett som vanligt trevigt reportage.
Stena Saga verkar för sin ålder mycket välhållen och fräsch även om jag börjar tröttna på att alla Stena-färjor har samma möbler och samma namn på de olika restaurangerna, barer etc.
Själv har jag haft förmånen att åka med dessa systrar till Helsingfors när de var nya och tyckte då att de var väldigt imponerande. Inredningen var betydligt murrigare då.
/ Marre
Tack, jo visst gör man. Nu ska visste Stena lansera nya restaurangkoncept när nybygget levereras om två år, kul med lite nytt. :)

Flott reportasje! Interessant at mens det står "Connecting Europe for a sustainable future" på de fleste Stena-ferger så står det "Danskebåten" på STENA SAGA.

Enda mer pittoresk enn Skagen er Gamle Skagen, en promenadeavstand fra nest siste jernbaneholdeplass (trinbræt, som danskene sier) før Skagen.
Tack, hon är väl inte Stenas mest miljövänliga färja. ;) Tack för tipset om gamla Skagen det blir det nästa gång. :)

Trevligt reportage Kim. :)
Har du några nordiska färjor kvar att åka (som du inte har åkt med tidigare) och vilken blir nästa att åka med?

Tack, hehe ett par kvar, men inte många... Nästa blir Norstjernen på fredag (dock ingen färja ;) ) och sen Nova Star i augusti (om hon kommer i trafik ;) ).

Trevligt reportage som vanligt. Ett minus är att man valt att ta bort utsikten föröver.
Kan man komma och gå som man vill på dessa 36 h kryssningarna?
Tack tack :)

Tack för reportaget :)
Tack själv :)
6
Färjor / SV: Varvsbesök 2019 Östersjöfärjor
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet 15 juli 2018, 18:31:09  »
Ska Baltic Queen byta växellåda mån tro? Isåfall hoppas det går fortare för henne än Baltic Princess. ;)
7
Färjor / SV: Varvsbesök 2019 Östersjöfärjor
« Senaste inlägg av Danicagbg skrivet 15 juli 2018, 18:07:06  »
Silja Serenade dockas ännu 11.11 2018-23.11 2018.
Japp men som rubriken lyder tog jag bara med 2019
8
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 15 juli 2018, 17:57:49  »
Prinsessan Birgitta -74 är ett sent systerfartyg till FÅAs Finlandia -67. Ålderskillnaden gjorde att man uppdaterade fartyget med 70-tals design i detaljerna, men med bibehållana linjer från 60-talet.

Kombinationen blev ett mycket vackert fartyg, men det var i grunden FÅAs design, inte Trapp.

Trapps fartyg var däremot Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Brigitta från 80-talet. Stilfulla fartyg det också, utifrån ett 80-tals perspektiv. Trapp var nog lite bligsam när han fällde det där citatet, för han kunde faktiskt få till snygga fartyg. Det sägs att han var personligt starkt involverad i de båda senare.
9
Färjor / SV: Varvsbesök 2019 Östersjöfärjor
« Senaste inlägg av hkt skrivet 15 juli 2018, 17:52:23  »
Silja Serenade dockas ännu 11.11 2018-23.11 2018.
10
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 15 juli 2018, 15:26:52  »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
Det samme gjaldt jo NILS DACKE, fhv. ROBIN HOOD.

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.

Ja, jämför Stena Danica med Prinsessan Christina från 1969 så kanske man förstår Trapps yttrande. Det dröjde dock inte många år innan Stena kom med faryg som påminde om Christina, skokartongerna från 1974-75 t.ex.

Det vore intressant att veta vilket år Trapp gjorde yttrandet om att färjor mest är intressanta i räkenskaperna, eftersom Sessan lyckades bygga en riktigt snygg färja med Prinsessan Birgitta -74. Jag gissar att att hon inte var optimal ur intjänandesynpunkt med  avsmalnande akterparti och akerdäck i etage? När Stena tog över så byggde de ju in extra hytter i främre barsalong och i utrymmet under bildäck där poolen och saunan tidigare låg, för att kunna ta fler betalande passagerare. Men bildäckskapaciteten var väl svårare att öka.

Formellt så var det väl Rederi AB Ragne som ägde fartyget de första åren, men Sessan satte henne i sin trafik från början, och jag antar därför att de även hade ett finger med i utformningen av fartyget?

Sidor: [1] 2 3 ... 10