Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:42:40 »

Man kan även ha i minnet att tex tankfartyg under en period byggdes i allt större storlekar och det ansågs vara framtiden. Men det fick ett abrupt slut och ingen tankredare skulle numera komma på tanken att igen bygga fartyg på 450.000 - 550.000 dwt. Det samma gäller inom det militära. Tidigare vurm för gigantiska hangarfartyg är som bortblåst. Slagskepp exvis återfinns numera endast som museiföremål. På samma sätt kan notera att efterfrågan på Airbus 380 och andra större flygplanstyper stagnerat till förmån för mindre storlekar.

Så det är inget naturtillstånd att allt måste bli större.


Ett par invandningar mot ovanstaende:
Gigantiska hangarfartyg byggs fortfarande iallafall av US navy som har 4 stycken av USS Gerald R Ford klassen i order. Denna klass av hangarfartyg ar planerad till att omfatta 10 stycken fullt utbyggt.
Anledningen till att inga slagskepp byggs numera ar inte for att de blev for stora utan snarare for att vapenteknologien har utvecklats. Idag far man ju 10 faldigad eldkraft av vilken kryssningsmisil som helst. Sa det finns ingen anledning att bygga stort for att fa plats med enorma kanontorn.
Att Airbus 380 saljer daligt tror jag ar en tillfallig svacka. forr eller senare kommer behovet att uppsta for annu storre flyg. Redan for 10 ar sedan nar jag flog strackan Beijing-Shanghai traffikerades den av Boing 747 jumbo. Jag tror knappast att antalet passagerare har minskat sedan dess. lagg dartil problem att fa start och landnings slots pa manga flygplatser sa ser man ju att behovet av allt storre flyg forr eller senare kommer ikapp igen. Ta bara Emirates linje mellan Dubai till Bangkok dar man har 8 dagliga avgangar varav 5 med Airbus 380. Att ersatta dessa storre flyg med mindre kommer att leda till problem pa flygplatserna.

I ovrigt skall vi inte forledas att tro att vi nu ar 2018 har natt den absoluta toppen av utvecklingen. nej den kommer att fortsatta och vi kommer med all sakerhet att fa se allt storre fartyg och flyg.

Jag tror ocksa att vi kommer att fa se allt storre kryssningsfartyg, men da kanske precis som du redan skrivit Lars, att dom blir mer som flytande resorts. iden ar inte speciellt ny.
Den legendariske redaren Knut Kloster planerade redan 1983 projekt Phoenix - World City. En flytande resort pa 250.000 GRT vilket pa den tiden var nagot oerhort stort jamfort med den tidens kryssningsfartyg. Detta projekt kom ganska langt i planeringen men foll pa finansieringen vill jag minnas.

http://www.knudehansen.com/news/knud-e-hansen-in-the-news/2015/phoenix-world-city-the-unrealized-knut-kloster%E2%80%99s-dream/
2
Övrig sjöfart / Tor o Balder Viking i Landskrona
« Senaste inlägg av Ib skrivet 24 februari 2018, 21:15:42  »
Den båda isbrytarna, Tor o Balder Viking  i Landskrona.

Väntas det isvinter?

Senaste isvintern här i Skåne var 1985/86.

Med tre stadsisbrytare Njord, Danbjörn DK och Thule
Samt Scandica. I Öresund.
3
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 20:03:05  »
Köl, motor, propeller och skorsten. Visst finns likheter. Tex har inte bilar detta, förutom motorer då.
4
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 24 februari 2018, 19:57:59  »
Nja, det är inte något struntprat med likheter mellan Mariella/Cinderella och Tallinks femma därför att när Tallink som ett relativt nytt rederi i slutet av 90-talet gick till Raumo-varvet med finansiering av bankerna i handen, ville dom ha en ny kopia av Cinderella som då mycket riktigt konkurrerade med Tallinks fd Viking-färjor Meloodia fd Diana II och Fantaasia fd Turella samt Vana Tallinn på Finska Viken. Det är exakt vad dom fick också - Normandy fd Sessanfärja som var inchartrad sommaren 1997 visst gav inspiration till nattklubben i flera våningar i aktern men hej, det hade ju även Cinderella då. Annars är de faktiskt mycket likadana än idag - cafeterian/dansbaren i fören på lägre paxdäck, tax free på mitten samt buffen i fören på övre paxdäck, a la carte i mitten samt nattklubben i aktern. Placering av hytterna, puben, specialbutikerna samt konferensavdelningen varierar lite färjorna emellan men det gör det även mellan Mariella, Split-systrarna och Cinderella. Således är de faktiskt mycket likadana på grunden.
5
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:40:31  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

Sidoarkad, dessutom helt olika? -Ignoreras med gott samvete
6
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:38:57  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.
7
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:32:58  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben.
Ja och det är en större likhet än du kan hitta någonstans med Mariella eller Cinderella. Sidoarkad, hur många fartyg har inte haft det. (Även KPV har hade sidoarkad utanför restaurangen och dessutom utanför schopingcentret pp däcket under.

Restaurangerna är ju helt olika mor de på Mariella och Cinderella så även livbåtar med utepromenad längs sidorna etcetra. Tycker till och med att de är mer lika Serenade och Symphony än Mariella och Cinderella, där jag överhuvudtaget inte förstår vilken likheten skulle vara.
8
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:24:57  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben. 
9
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:16:23  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.
10
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:01:30  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.

Just så! Dessa fartyg skulle behöva en grundlig renovering. Hytterna ser väl mer eller mindre likadana ut på BQ, BP och Galaxy som de gjorde när fartygen var nylevererade?
Sidor: [1] 2 3 ... 10