Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 21:23:04 »
Jag hade faktiskt svårt att hålla mig tyst när jag såg denna senaste uppdateringen. Otroligt fint! Aurella, Gotlandia som Viking 2 samt Dana Gloria som Ålandsfärjan, där löste du faktiskt även en gåta som blivit upprepats i många källor - nämligen att Dana Gloria var inne för Viking Line sommaren 1977 vilket hon knappt var när dina bilder tydligen visar att det var 1978. Samt 1979 sattes hon även in som Kapella.

Man kan helt enkelt inte få nog av bilderna på storfranskorna, önskar att du har fler! Särskilt Svea Corona med Svea-loggan är faktiskt inte så ofta förekommande alls.

En gång till stort tack för att du delar dessa med oss!
2
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« Senaste inlägg av Mpba skrivet Idag kl. 21:18:55 »
Ja du har då så underbara bilder att visa upp. Tack för att du delar med dig
3
Kryssningsfartyg / SV: Birkas express a la carte
« Senaste inlägg av kalle-sand skrivet Idag kl. 21:17:33 »
Saxat från Birkas FB-sida

Citera
Var på eran båt i helgen med en vän! Såg framemot att äta en god 3 rätters middag och dricka gott. Men för det första får vi två sitta hopklämda mellan två sällskap, måste väl finnas en bättre lösning? Hon som serverade maten kom och frågade oss direkt om vilken huvudrätt vi valt, visste inte ens vad de fanns att välja mellan hon visade ett blad på bordet, vi började kolla.. hon tar nästa sällskap eftersom vi velar enligt henne! Kommer sen tillbaka frågar vad vi valt och vad vi ska dricka. Önskar prosecco, det hade ni inte men det hade jag vetat om jag fått en drinkmeny. Vi hade ett medelålderspar bredvid oss, dom fick en helt annan service. Maten kom på löpande band, åt en 3 rätters på under en timme, ville ni bli av med oss? Ingen fråga om vi ville vänta med efterrätten en stund eller ha kaffe eller något till. Den frågan fick paret bredvid oss. När vi ätit allt ber jag om notan, hon kollar inte ens på mig när jag frågar om detta. Känner oss väldigt särbehandlade och dåligt bemötta! Tråkigt!.

Detta inlägg påminner ju om vad andra redan berättat här på LG - att man på Birka Stockholm kläms ihop med andra par på ett och samma bord - trots att det står bord tomma. Inte ens på Mc Donalds hade jag accepterat att sitta mellan två andra par vid ett bord. Det går ju inte att ha något vettigt pratmässigt utbyte om alla andra bredvid också pladdrar på.

Att man dessutom har någon slags expresservice på detta vis är ju skandal - köra igenom en tre-rätters på en timme och stressa på! Förmodligen står alla tallrikar klara i köket så att det bara är att langa ut! Skillnaden mot buffén är bara den att maten bärs ut av personal från köket. Vad får man för kryssningsupplevelse av detta? Nej, det tycks inte ha blivit ett dugg bättre på Birka!  >:(

Problemet handlar nog inte så mycket om lediga bord i sig, utan om hur man har serveringspersonal, och vilka bord dom har. Och ja, du har helt rätt, tallrikar när det finns förbeställt menyval ( finns en orsak till varför dom kränger menyer i förväg till förmånligt pris ) ÄR färdiga i köket, dom stor på stora "snurr" ställ - färdiga och förberedda. Enda som behövs tillverkas där och då är därmed varmrätten, och läggas upp. Allt annat är förberett och bara att bära ut. Men det är inte bara på Birka, så fungerar det på konferensgårdar och liknande iland också. Du hinner inte lägga 2-300 förrätter/efterrätter på rimlig tid, samtidigt ordna huvudrätt OCH övriga bongar som kommer in i salen. Tiden skulle inte räcka till det.

Sen är det också en fråga om vad man säljer, Birka säljer "hålla handen" verksamhet där allt SKA vara förbeställt, om du ska få "bästa" upplevelsen ( enligt dom själva ) komma ombord obokad med bara hytt är VÄLDIGT besvärligt, med tillhörande pust, suck, himlande med ögon när man tror att kunden inte ser... och jag ser det snarare som ett problem att man har för mycket jobb och för lite personal. Dom hinner inte med. 2 stora sittningar på en och samma kväll, det ÄR utmanande för vilken restaurang som helst.

Enda lösningen som jag ser det, är att man drar ned på antalet förbeställda menyer, drar ned totala kapaciteten och låter folk "droppa" övriga tider, så man får ett naturligt flöde. Skulle bli en bättre upplevelse, personalen ha bättre med tid. Men ja, allt är pengar. Är så. Det dom missar på en intäkt, måste dom ta in på annat vis, och Birka överlag är absolut inte billig, knappast att jag ens skulle vilja kalla det för prisvärd. Finns mycket jag skulle vilja ändra på om jag vore intendent på den skutan.
4
Lastfartyg / SV: Atlantic
« Senaste inlägg av sandvik skrivet Idag kl. 20:24:29 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........

ja om man nu skall kalla  alkohol Root cause  ar det val latt skriva denna grundstotning.   Men utkiken kanske?  I maskin eller brand rondan som vanlig?   Gar inte sa bra for Faroflaggan just nu,   sverige borde haft som flera lander skydda sina vatten. men med EU sa funkar det inte.  Faroarna anses ju som FOC men samtidigt som clean flag/
5
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« Senaste inlägg av Hans Öhman skrivet Idag kl. 20:22:16 »
Återigen tack för alla trevliga kommentarer!   :)  :)  :)

Att kolla igenom gamla bilder tar ju en del tid, och gott om tid är det tyvärr ont om ibland, men fick en stund till övers igen idag...  :)

Så här fortsätter några axplock från nästa album, daterat 1978.

I januari ersatte Ålandslinjen gamla Prinsessan med nya Prinsessan (ex Finnhansa), och marknadsförde då sköna Ålandsresor med "Nya Prinsessan" och "Charmiga Baronessan".



Gamla Prinsessan vilar ut tillsammans med Baronessan vid kaj i Mariehamn, 5 februari 1978.



Prinsessan och Baronessan igen.



Nya Prinsessan, också i Mariehamn 5 februari 1978.



Nya Prinsessan i maj 1978...



...och i Mariehamn 5 november 1978, hon hade ett fint och hungrigt gap!

+++

Borde kanske inte visa fler fransyskor, men svårt låta bli...  ;)



...så här är Wellamo och en liten Viking 5 bakom, i Lindalssundet, maj 1978.

+++

Några fartygsmöten från 2 juni 1978.



Bore I jagar ifatt Baronessan.



Möte med Achilleus.



Ombord Bore I på Ålands hav, och i bakgrunden ses både "Nya Prinsessan" och "Charmiga Baronessan".



Dana Gloria i Mariehamn. Dana Gloria var inchartrad av Viking Line över sommaren som "Ålandsfärjan".
http://www.faktaomfartyg.se/mette_mols_1966.htm



Dana Gloria igen...



Möte med Svea Corona vid Oxdjupet.



Möte med Achilleus igen...



...och Apollo III.

+++

Och några motiv från en dagsutflykt Kapellskär-Mariehamn två dagar senare, 4 juni 1978.
Turen gick med de för sommaren inchartrade fartygen Viking 2 och Dana Gloria.



Möte på Ålands hav med Dana Gloria (Ålandsfärjan), som vi senare skulle åka hem med.



Klassisk vy av Mariehamn, här med Marella, Apollo III, Viking 2, Prinsessan.



Viking 2, som vi anlände med från Kapellskär, med Baronessan strax bakom.
http://www.faktaomfartyg.se/gotlandia_1965.htm



Viking 2 igen, ett vackert fartyg...?  Hmmm...??
Ser mer ut som en gigantisk leksaksfärja...



Här ett betydligt vackrare fartyg, Fennia på väg in...



Underbara tider på 70-talet, så härligt många fartyg med så härligt frekvent trafik.
Kapella, Fennia, Dana Gloria, Baronessan.



Bore I smyger in...



...och Fennia blir avlöst av Bore I.



Vände så småningom åter mot Kapellskär med långsamma Dana Gloria (Ålandfärjan) och blev på ena sidan omkörda av Aurella...





...och på andra sidan av Viking 4.
6
Reseberättelser / SV: Kryssning med Stena Saga 21-22/9-2017 (Mycket bilder)
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet Idag kl. 19:44:48 »
Trevligt reportage och trevliga bilder!
7
Lastfartyg / SV: Atlantic
« Senaste inlägg av Tim S. skrivet Idag kl. 19:07:55 »
8
Lastfartyg / SV: Atlantic
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet Idag kl. 19:06:47 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........
9
Färjor / SV: Moby Dada och Rhapsody till Barcelona..
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet Idag kl. 19:04:00 »
En tredje färja ska över till Barcelona enligt Shippax för samma ändamål

Kan det vara den gamla ex svenska GNV Azzurra, fotograferad i Spanien.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2739605
10
Färjor / SV: Moby Dada och Rhapsody till Barcelona..
« Senaste inlägg av MH skrivet Idag kl. 19:03:48 »
Läget i Spanien/Katalonien är extremt farligt.Vi får se hur det utvecklas...
Sidor: [1] 2 3 ... 10