Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 19 juli 2018, 18:09:43  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options

Men då borde man inte skriva,

Europe’s leading ferry company has an option on a further four vessels

Stena has decided to exercise its option to build a seventh and eighth E-Flexer vessel.


eller

– Vi är glada över att kunna beställa ytterligare två E-Flexerfärjor från Stena RoRo.

eller

Stena beställer ytterligare två E-Flexer och lägger option på fyra till


Det betyder ju helt andra saker.

Dessutom var den svåra nöten att knäcka hur många av optionsfartygen som vigts för Stena Line?

Det var väl mest beträffande det senare som jag var intresserad av era tolkningar. Själv har jag ärligt ingen aning om hur det är tänkt att pressreleaserna skall tolkas i detta avseende.
2
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 juli 2018, 17:37:51  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options
3
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 19 juli 2018, 16:27:42  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.
Och vad anser du att det står då?
4
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Johnny skrivet 19 juli 2018, 13:42:51  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.
 
5
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 19:29:45  »
Ytterligare ett antal tolknibgsmöjligheter dyker upp via den lika felaktiga men annorlunda engelska versionen av pressreleasen...

http://news.cision.com/stena-line/r/stena-signs-order-for-two-additional-e-flexer-ships,c2575154

Nu är jag inte ens övertygad om att det verkligen handlar om två avropade samt fyra nya optionsfartyg...

Man skulle nog väntat med att skriva de där pressreleaserna tills ordinarie personal varit tillbaka. För visst måste det väl varit en sommarvikarie?
6
Färjor / SV: Sassnitz
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 18 juli 2018, 15:38:10  »

"Kungsleden"s dager som jernbaneferge er vel i prinsippet talte. For "Snälltåget", så lenge det fremdeles går, er vel ikke enkeltsporet jernbane til Stralsund det helt store problemet.
Det vil si, noe sier meg at hesteskobanen fra stasjonen til havnen og fergebanegården der ikke er der lenger. Men, som sagt, rutens dager som jernbanefergerute er nok talte og det forbauser meg at noen gidder å ta "Snälltåget" Malmö - Berlin, efter at SASSNITZ' seilplan gjorde at passasjerene må sove i stillestående liggevogner i Mukran i flere timer (og i Trelleborgs havn motsatt vei). Selv sover jeg udmerket godt på tog i bevegelse, men ikke en stillestående vogn.
7
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 13:51:24  »
Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg kan verka magsurt. Man inser givetvis att Stena från varvet erhållit en option på fyra ytterligare fartyg och beställt två från den tidigare optionen, trots den felaktigt använda terminologin.

Men det som irriterar är att man ägnar sig åt något internitervjuvande där interna och externa perspektiv blandas friskt och pressmänniskan inte förstår begreppen och ej heller att få klarhet.

Antagligen sker detta för att man vill ge bilden av att Stena är en stor och stark koncern där alla hjälper alla. Det på bekostnad av informationen.

Nu sparkar man upp frågan om hur många av optionsfartygen som skall gå till Stena Line. Är det två, fyra, inget eller obestämt antal? Alla alternativen skulle kunna utläsas när man försöker tolka det dåliga och felaktiga språkbruket, med gissningar om vad som egentligen sagts och menats.

Kanske har inte avsikten varit att besvara den frågan överhuvudtaget? Okej, men sparka inte upp den då, med diverse smålöjliga internperspektiv och formuleringar i pressreleasen !
8
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 12:49:53  »
Det var nog en sommarvikarie som skrev den där pressreleasen. Om någon innom Stena lagt en option eller "adderat" en option måste det väl i så fall vara Stena RoRo till någon. Till Stena Line? -Men vilket allmänintresse har sådana eventuella internoptioner?

Mer intressant vore det förstås om Stena som koncern erhållit nya optioner från varvet i samband med att man löst de sista av de tidigare. Skall man gissa att det är så det förhåller sig, trots att man skrivit något helt annat?
9
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet 18 juli 2018, 10:50:24  »
Så har Stena roro beställt en sjunde och en åttonde E-flexer för trafik i Stena Line linjenät. Dessa blir något större än de förgående med en längd på 240 meter och en lastkapacitet på 3600 lm (perfekt för Polenlinjen ;) ). Stena roro har även lagt en option på ytterligare fyra fartyg.

http://www.mynewsdesk.com/se/stena_line/pressreleases/stena-bestaeller-ytterligare-tvaa-e-flexer-och-laegger-option-paa-fyra-till-2583314
10
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av sliljest skrivet 17 juli 2018, 18:18:24  »
Blir det en Megastar 2, kanske 2020-21, så tycker jag att Star bör säljas.
Fartyg brukar ju i regel vara ganska skräddarsydda för sin trafik.
Ingen har här kommit på, att Star kunde ju vara en ypperlig parhäst
till XPRS, eftersom hon från första början blev för liten.
Sälja till en konkurrent?!
Varför inte, i fall Viking är färdig att betala det som Tallink skall ha.
Fiffigast går det ju så, att man genast tar napp, betalar och befraktar
tillbaka, tills nybygget är klart för leverans.

SL
Sidor: [1] 2 3 ... 10