Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
2
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity renoverar fyra fartyg!
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 13:45:04 »
Apropå köer, så måste man ändå bli imponerad av hur pass smidigt det ändå går att tex skifta passagerare i Fort Lauderdale för de största kryssningsfartygen i världen.
3
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity renoverar fyra fartyg!
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 13:39:35 »
Klart att många kan bli avskräckta av jättefartygen, trots alla påhittiga sk gadgets, till följd av begränsat antal hamnar, kösituationer, inte bara av och på fartyget, utan också ombord.

Så visst finns det en marknad för mindre fartyg, men det är också en fråga om lönsamhet och inom vilket segment man vill nischa sig. R-fartygen är ett rätt bra exempel. Dessa har under åren valsat runt bland rederier som profilerat sig med betydligt större fartyg. Och där har det inte fungerat och istället har dessa mer och mer samlats upp hos rederier som Azamara och Oceania.
4
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity renoverar fyra fartyg!
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 12:19:21 »
Sen kanske andrahandsmarkanden minskar när man redan skickat ner några av sina äldre fartyg till dotterbolagen? Personligen gillar jag att man satsar lite på dom "mindre" fartygen och att dom blir kvar. :) Mindre och mindre? För inte så många år sedan, ansågs tex Milleniumklassen som bjässar, idag är dom redan i mellanklass. Mindre är ju en helt annan klass av fartyg om man ska vara petig. ;)

//R
5
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity renoverar fyra fartyg!
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 12:05:33 »
Ja, många rederier får problem med sitt äldre tonnage när nya och mer attraktiva fartyg introduceras. Då gäller det att antingen sälja eller uppgradera för att inte minst hålla repeaters på gott humör. Större organisationer av typ RCCL och Carnival har ju också ofta den möjligheten att överföra äldre tonnage, utan några större investeringar, till hel- eller delägda rederier i de något lägre divisionerna.
6
Övrig sjöfart / SV: Fakta om Fartyg uppdaterad.
« Senaste inlägg av kapstans skrivet Idag kl. 11:32:43 »
Toppen, det är till glädje för många ;)
7
Reseberättelser / SV: Snabb rapport från en kryss med Amorella, inga bilder.
« Senaste inlägg av JanGbg skrivet Idag kl. 10:20:56 »
Jag håller med om att Viking Line riktar sig mycket till den stora massan för att få resenärer undervardagkvällar, och det är ju full förståeligt :)
De måste ju få folk ombord. Produkten blir därefter och det blir svårt att upprätthålla en viss nivå när kunderna som betalar kanske väljer Helsingfors, Tallinn eller en Birka eller Cinderellakryssning hellre där du dels får ett bättre nöjesutbud på resan, men även intressantare destinationer om det är en större stad. Åbo satsar ju extremt lite för att få oss svenskar att stanna där.
Men jag tycker det är som du skriver, ingen kryssningsupplevelse att resa med Silja till Åbo när det är lugnt och butikerna ombord är stängda större delen av dagen. Samt det mans er mest på Galaxy är hyttgångar och en ganska kall air condition ombord. Dvs en sval upplevelse. Jag tycker det blir mer transport.
8
Övrig sjöfart / Fakta om Fartyg uppdaterad.
« Senaste inlägg av Mpba skrivet Idag kl. 08:41:36 »
http://www.faktaomfartyg.se/uppdateringar.htm
Återigen lite mer, bland annat på Saga Lejon och Euroferry Corfu
9
Kryssningsfartyg / SV: Bärgning av m/s Sea Diamon (Ex. Birka Princess)
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet Idag kl. 02:26:24 »
spännande operation. inget lätt och riskfritt arbete det där inte./TT
10
Kryssningsfartyg / SV: Seaside/Seaview
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 01:20:21 »
Kan meddela att jag åkte med Costa i somras. För tredje gången.
Sidor: [1] 2 3 ... 10