*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #90 skrivet: 12 oktober 2017, 19:49:32 »
Azipods i svår is kontra "vanliga" propellrar, är det någon skillnad?

Azipods är väl närmast en fördel i is, tack vare den ökade manöverförmågan. På isbrytare med azipods (det finns ett flertal, t.ex. finska statens Polarica) får man räkna lite extra på hållfastheten i propellerbladen. Azipoddarna utvecklades ursprungligen med tanke på isbrytare, även om väl kryssningsfartygen har blivit det största segmentet.
I denna referenslista från 2013 finns mest arktiskt gående fartyg och kryssningsfartyg men också några asiatiska färjor och privata jakter http://www05.abb.com/global/scot/scot293.nsf/veritydisplay/98a7ddd74d7ecb3bc1257b09004c14ab/$file/ABB%20Propulsion%20Products%20reference%20list%202013.pdf
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #91 skrivet: 13 oktober 2017, 17:59:00 »
Det som jag personligen tycker är lite oroväckande är overall layout på restaurangytor i överhuvudtaget och för övrigt på dessa nytänkande färjör. Att ytan sprider sig över den fd. betänkta ytan.
Säkert kanonbra ang. pax view, men blir alltmer komplicerad att till för personalen kontrollera dessa enorma ytor, vilka som är in/utgåenge gäster, där restaurangerna sprider sig över gånggator mm. Det jag ville påpeka är, att springnotor blir allt mer vanligare, vilket jag redan bevisat på mina dar....

Åsikter mottages.....
« Senast ändrad: 13 oktober 2017, 18:12:52 av Ronny66 »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #92 skrivet: 13 oktober 2017, 18:10:58 »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #93 skrivet: 13 oktober 2017, 18:16:29 »
Fd. paradlinjen behövs uppgradering på VL.
Nu så kör man med urgamla skutor. Dock följer Silja med med snart sina 30-åriga syrror.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #94 skrivet: 13 oktober 2017, 23:28:44 »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL

Bokstavligt talat länken i första posten tar upp detta.

Citat: "Det är också klart att nybygget får kvällsavgångar från Sverige. Viking Grace fortsätter oförändrat med kvällsavgångar från Åbo. "
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #95 skrivet: 13 oktober 2017, 23:51:29 »
Paradlinjen? Åbolinjen kan erbjuda en kryssning eller dagskryssning till Åland i dygn. Om man kryssar till Helsingfors, tar det två dygn.  Det gäller mycket mera kunder. Åbolinjen är säkert bättre för rederiets resultat.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #96 skrivet: 14 oktober 2017, 07:45:19 »
Jag tycker också att paradlinjen är en sanning med modifikation när det gäller Vikings Helsingfors-linje, färjor som trafikerat linjen:
1974-80 Viking 5 och 6 (även 1 och 4 under svåra isförhållanden och dylika)
1980-85/86 Viking Saga och Song
1985-93 Mariella och Olympia, Cinderella som överflödig men lyxigare intern konkurrens 1989-93.
Efter Europa som aldrig kom har det varit Mariella och Isabella och sen Gabriella nu i 23 år. Så någon paradlinje är det knappt.

Trafiken till/från Åland och Åbolandet har alltid varit viktigaste för Viking. Och sedan även Tallinn-trafiken senare år.
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 07:55:04 av JoonasK »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #97 skrivet: 18 oktober 2017, 17:34:09 »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #98 skrivet: 22 december 2017, 14:25:39 »
Lite samanfattande funderingar i väntan på mer nyheter om nybygget (ViKing Kong)!

Med VL's senare kvällsavgång Stockholm-Åbo känns det nog mer rätt att VL prioriterar ett annat utbud för denna avgång än stora nattklubbar för show som på de andra färjorna. Där är nog Viking Cinderella, Silja Galaxy samt 36h kryssarna till Helsingfors och Tallin betydligt bättre alternativ med mer attraktiva avgångstider för den publiken.

Att istället välja att prioritera de som reser reguljärt, besöker Åbo över dagen eller kryssar ombord över dagen med båtbyte i Mariehamn är nog ett bra val för att ha en fräschare färja anpassad för dessa målgrupper. Ser fram emot att se mer av hur de väljer att utforma spa/bad/sauna, förnyar lekavdelningarna, eller hur mycket de väljer att satsa på modernare konferenslokaler.

Hoppas de även gör bättre och intressantare butikskoncept för shopping än på Viking Grace! Med sin stora U-formade och snabbköpsliknande butik för genomgång har jag svårt för att strosa omkring och titta där. Först drabbas jag av parfymavdelnings doftchocker direkt vid ingången, utan möjlighet att gå runt. Stressar snabbt förbi även följande avdelning för att hamna i den stora men ointressanta alkoholavdelningen för att sedan råka följa strömmen ut mot kassorna förbi godis och presentartiklar. Lämnar därför ofta butiken utan att ha hunnit se eller hitta något intressant nog att köpa.

Förhoppningsvis kan nybygget också leda till en annan syn på "Finlandsfärjor" och locka till sig resenärer som har en lite nyktrare syn på sjöresor!
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #99 skrivet: 22 december 2017, 16:41:03 »
Håller med! Jag åker ofta med Amorella just för att få en skön resa över till Finland, dock skulle jag vilja ha en bra badavdelning, modernare version av Silja Europas skulle sitta fint! Så man hinner bada, äta och handla.

Sen en roligare butik samt kafe med bra lekrum likt Amorella har idag just för familjerna.

Om man inte flyttar Cinderella så måste ju King Kong båten ta Cinderellas pax.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #100 skrivet: 22 december 2017, 17:26:41 »
Om man inte flyttar Cinderella så måste ju King Kong båten ta Cinderellas pax.

hehe M/S King Kong :D
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #101 skrivet: 24 december 2017, 07:57:49 »
Om man inte flyttar Cinderella så måste ju King Kong båten ta Cinderellas pax.

hehe M/S King Kong :D
Nja det är en möjlighet att utläsa namnet på det sättet vilket jag också antydde med blandningen av gemener (små bokstäver) och versaler (stora bokstäver) ;-)

King Kong, som apan, finns ju där i namnet VIKING KONG som ett medvetet humoristiskt inslag. Skärgårdsvänner kanske också uppfattar en färja i denna storlek som ett stort monster likt King Kong.  Annars ska det egentligen utläsas mer som ett namn som skall anspela på skandinavisk monarki och en klassisk namntradition för färjor som tidigare använts hos flera rederier. Namn som anspelar till kungar, drottningar, prinsar och prinsessor har ju ofta funnits i fartygsnamn tex WASA KING (f.d. Viking Sally), SILVIA REGINA, VIKTORIA mfl. Tycker dessutom det blir både roligare och elegantare om man använder ett skandinaviskt ord istället för alla uttjatade engelska namn! stavningen med "o" fungerar kanske lite bättre internationellt än svenska stavningen kung med "u" för jag hoppas det blir svenskt flagg på VL's nybygge! Påminner också om VIKING SONG som Viking Line (Sally) använt tidigare.


Angående Viking Cinderella skulle jag inte bli förvånad om VL försöker variera sitt koncept lite mer och pröva lite alternativa konceptkryssningar och besöksmål för att konkurrera med Birka som verkar ha haft framgång med Höga kusten, Fyrkryssningar och liknande koncept. Kanske även köra någon 36h till Åbo samtidigt som Viking Grace kör nån 36h till Stockholm i samband med någon snabbare service vid kaj? 
« Senast ändrad: 24 december 2017, 08:07:59 av Tjärven »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #102 skrivet: 18 januari 2018, 12:57:43 »
Ny information om nybygget.

- Tax Free-butiken blir i samma storleksklass som den på Viking Grace.

- Man kommer utlysa en namntävling.

https://www.dfnionline.com/latest-news/viking-line-open-huge-tax-free-store-new-vessel-2021-17-01-2018/
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #103 skrivet: 18 januari 2018, 13:57:00 »
”Spirits aside, Engblom said wine and champagne had become a very important category on board. “We see huge growth here, as well as in fashion. Beauty is also very important, but challenged by various domestic market outlets. Fragrances have been a little challenging in the past year.”
Looking back on last year as a whole, overall tax-free sales were a little down due to several reasons. “The most significant factor was the change in nationality mix. We had an extra vessel in the form of a catamaran travelling between Helsinki and Tallinn in the summer, which led to a record 6.8 million passengers in 2017. This, however, brought different nationalities, which perhaps were not the highest spenders.”

Sista grejen om förlorad försäljning pga katamaranen dock - ja, vad kan man köpa ombord en katamaran som inte har kläder och dylikt ombord? Internationell publik köper nog till rätt utbud och pris. Samma gäller parfymer - kostar det för mycket jämfört med konkurrens och säg flygplatser så kan det bli svårt.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #104 skrivet: 22 januari 2018, 17:21:46 »
Klassisk Viking dilemma, man sänker biljett priser för att klara pax målet, men vilken målgrupp tror man att man får med den strategin? Jo, dom med egen hand massäck och på sin höjd köper en halvliter byxvarm vodka. Man behöver lyfta fram en annan marknadsplats, se till att dom som kommer ombord också betalar för sig, annars kommer man få ha kvar 0 priser i all evighet. Viktigast är kanske inte pax målet utan intäkterna.