*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #90 skrivet: 12 oktober 2017, 19:49:32 »
Azipods i svår is kontra "vanliga" propellrar, är det någon skillnad?

Azipods är väl närmast en fördel i is, tack vare den ökade manöverförmågan. På isbrytare med azipods (det finns ett flertal, t.ex. finska statens Polarica) får man räkna lite extra på hållfastheten i propellerbladen. Azipoddarna utvecklades ursprungligen med tanke på isbrytare, även om väl kryssningsfartygen har blivit det största segmentet.
I denna referenslista från 2013 finns mest arktiskt gående fartyg och kryssningsfartyg men också några asiatiska färjor och privata jakter http://www05.abb.com/global/scot/scot293.nsf/veritydisplay/98a7ddd74d7ecb3bc1257b09004c14ab/$file/ABB%20Propulsion%20Products%20reference%20list%202013.pdf
« Svar #91 skrivet: 13 oktober 2017, 17:59:00 »
Det som jag personligen tycker är lite oroväckande är overall layout på restaurangytor i överhuvudtaget och för övrigt på dessa nytänkande färjör. Att ytan sprider sig över den fd. betänkta ytan.
Säkert kanonbra ang. pax view, men blir alltmer komplicerad att till för personalen kontrollera dessa enorma ytor, vilka som är in/utgåenge gäster, där restaurangerna sprider sig över gånggator mm. Det jag ville påpeka är, att springnotor blir allt mer vanligare, vilket jag redan bevisat på mina dar....

Åsikter mottages.....
« Senast ändrad: 13 oktober 2017, 18:12:52 av Ronny66 »
« Svar #92 skrivet: 13 oktober 2017, 18:10:58 »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL
« Svar #93 skrivet: 13 oktober 2017, 18:16:29 »
Fd. paradlinjen behövs uppgradering på VL.
Nu så kör man med urgamla skutor. Dock följer Silja med med snart sina 30-åriga syrror.
« Svar #94 skrivet: 13 oktober 2017, 23:28:44 »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL

Bokstavligt talat länken i första posten tar upp detta.

Citat: "Det är också klart att nybygget får kvällsavgångar från Sverige. Viking Grace fortsätter oförändrat med kvällsavgångar från Åbo. "
*
« Svar #95 skrivet: 13 oktober 2017, 23:51:29 »
Paradlinjen? Åbolinjen kan erbjuda en kryssning eller dagskryssning till Åland i dygn. Om man kryssar till Helsingfors, tar det två dygn.  Det gäller mycket mera kunder. Åbolinjen är säkert bättre för rederiets resultat.
« Svar #96 skrivet: 14 oktober 2017, 07:45:19 »
Jag tycker också att paradlinjen är en sanning med modifikation när det gäller Vikings Helsingfors-linje, färjor som trafikerat linjen:
1974-80 Viking 5 och 6 (även 1 och 4 under svåra isförhållanden och dylika)
1980-85/86 Viking Saga och Song
1985-93 Mariella och Olympia, Cinderella som överflödig men lyxigare intern konkurrens 1989-93.
Efter Europa som aldrig kom har det varit Mariella och Isabella och sen Gabriella nu i 23 år. Så någon paradlinje är det knappt.

Trafiken till/från Åland och Åbolandet har alltid varit viktigaste för Viking. Och sedan även Tallinn-trafiken senare år.
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 07:55:04 av JoonasK »
« Svar #97 skrivet: 18 oktober 2017, 17:34:09 »