SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #15 skrivet: 16 maj 2017, 10:47:33 »
Undrar vad det blir för flagg?
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2017, 11:54:37 »
Löser man ut optionen på ett systetskepp kommer Helsingforslinjen uppgraderas.
Nu är ju VL ( ursprungliga SF Line)sämst i klassen på att bygga i serier. Det brukar bli ett fartyg. Undantagen är Turella och Amorella. Resterande SF-Linebyggen har inga systerfartyg förutom att andra aktörer byggt (Olympia ,Frans Suell och Crown Seaways)
En syster till Kinabygget blir nog inte av om man ser det hur det sett ut historiskt

Nåja, de beställde ju faktiskt systrarna Amorella och Isabella.

SF-line har däremot alltid varit kreativa i att välja udda varv att bygga fartygen på. Kapella, Marella, Aurella, Amorella, Isabella, ADCC och nu nybygget. För det mesta går det ju hem även om både Kapella, Marella och Amorella levererades kraftigt försenade och ADCC levererades ju inte alls.

*
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2017, 12:40:56 »
Just det , Amorella och Isabella liksom Turella och Rosella är systrar beställda av SFI övrigt har gamla SF och nuvarande VL aldrig utnyttjat någon option i den mån det funnits.
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2017, 13:10:24 »
Nu är ju VL ( ursprungliga SF Line)sämst i klassen på att bygga i serier. Det brukar bli ett fartyg. Undantagen är Turella och Amorella. Resterande SF-Linebyggen har inga systerfartyg förutom att andra aktörer byggt (Olympia ,Frans Suell och Crown Seaways)
En syster till Kinabygget blir nog inte av om man ser det hur det sett ut historiskt
Sant med en viss knorr. Marella var ju en lite uppförstorad version av Kapella. Jumbojätten Aurella byggdes ju också
enligt samma premisser, fast med ett extra bildäck och fler hytter. Turella och Rosella är ju sen uppförstorade versioner
av Aurella. Cafe förut på det lägre passagerardäcket, ovanför detta Buffe. Butik, lekrum, info mm i mittenpartierna av
fartygen, dansbaren längst akterut. Temat känns ju igen även på Amorella, Isabella och Cinderella, fast då Cinderella
som saknade det övre bildäcket och Mariella dito plus att det förliga cafet fick en mindre plats längre in i fartyget.
Xprs fick tillbaka det extra bildäcket men är förövrigt inte riktigt lika planerad som ovanstående. Grace är rätt lika
men fick sina passagerardäck upplyfta ovanför bryggan.
Så kanske det ändå varit belönande att inte spotta ut allt för många systrar efter varandra utan istället lära av erfarenhet
vad som fungerat bra och vv. och sedan bygga på dom erfarenheterna. Nu har ju Grace gått några år så man får väl
anta att dom tar med sig erfarenheterna med henne till nästa nybygge och då tror jag det finns rätt bra chans
att det också blir en syster till att byta ut Grace med på linjen.
*
« Svar #19 skrivet: 16 maj 2017, 15:50:19 »
Vi får hålla tummarna för två fartyg från Kina och dom får gärna avstå dessa hiskeligt fula Flettnersegel som verkligen sabbar designen på ett i övrigt riktigt läckert fartyg
*
« Svar #20 skrivet: 16 maj 2017, 16:44:36 »

SF-line har däremot alltid varit kreativa i att välja udda varv att bygga fartygen på. Kapella, Marella, Aurella, Amorella, Isabella, ADCC och nu nybygget.

Och japanska Mitsubishi för Turella och Rosella (naturligtvis var båda byggda av Wärtsilä slutligen).
*
« Svar #21 skrivet: 16 maj 2017, 19:30:35 »
Frågan är vad man tänkt sig i den lilla glasade rotundan högst upp föröver? Är det en exklusiv svit eller en glasad bastu?
« Svar #22 skrivet: 16 maj 2017, 21:36:46 »
Kan väl bli så, att man fortsätter att satsa på Cinderella som en mera ren nöjesbåt? Och nöjen ombord på nybygget mera kommer att handla om bra mat, spa, livsstil, shopping, gott kaffe mm? Man kanske ska försöka göra som Birka, få ombord Stockholmarna? Men Birka har inte lyckats med det på 13 år nu... Visst åker Stockholmarna kryssning också, men inte den målgrupp som man söker!

//R

Det tror jag att Cinderella kommer va kvar som den är att Birka inte har lyckats dra den publik man vill tror jag beror mycket på underhållningen senast jag åkte en Fredag bara för nån vecka sedan när Vikingarna hade premiär så går man direkt ifrån dansband till nån tung house DJ det blir en jädra kontrast.
Där har Cinderella styrt upp det bättre och när man åker med Birka är det många som säger att allt är så mycket bättre på Cinderella.
*
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2017, 22:19:14 »
Undrar vad det blir för flagg?

Jag skulle tro att det blir finsk flagg.
Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Däremot, om Amorella blir kvar i någon annan trafik, så kan ju nybygget hamna under svensk flagg.
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
*
« Svar #24 skrivet: 17 maj 2017, 00:30:24 »

Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Det är inte säkert. Då Viking Grace togs i trafik följde inte Isabellas besättning med per automatik utan alla ombord nyrekryterades.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2017, 00:57:46 »

Det är inte säkert. Då Viking Grace togs i trafik följde inte Isabellas besättning med per automatik utan alla ombord nyrekryterades.
Inte helt rätt, dom rekryterades till den största delen från andra Viking fartyg med folk som ville ha nya
äventyr med följden att dom från Isabella som inte kom dit ändå fick lite nya äventyr på andra båtar.
*
« Svar #26 skrivet: 17 maj 2017, 09:03:39 »

Inte helt rätt, dom rekryterades till den största delen från andra Viking fartyg med folk som ville ha nya
äventyr med följden att dom från Isabella som inte kom dit ändå fick lite nya äventyr på andra båtar.
Ja? :)

De nyrekryterades. Jag sa inte specifikt varifrån. Jag menar bara att det inte alls är säkert att alla från Amorella per automatik kan räkna med arbete på Viking Glory.

Det var en respons till Båtåkaren som garanterar alla ombord Amorella ett jobb på ett nytt fint fartyg :)
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 09:09:06 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #27 skrivet: 18 maj 2017, 23:40:05 »
En fördel med att flagga svenskt är att man kan sälja snus åt dagskryssare från Åbo (likt man redan gör på Galaxy).
« Svar #28 skrivet: 19 maj 2017, 16:11:28 »

SF-line har däremot alltid varit kreativa i att välja udda varv att bygga fartygen på. Kapella, Marella, Aurella, Amorella, Isabella, ADCC och nu nybygget. För det mesta går det ju hem även om både Kapella, Marella och Amorella levererades kraftigt försenade och ADCC levererades ju inte alls.
Kreativiteten just nu är väl i första hand framtvingad av Meyer som köpt upp varvet för att bygga kryssningsfartyg, vilket minskar möjligheterna och höjer priserna för att bygga kryssningsfärjor men även roro allmännt i Europa.

Skall bli intressant och se hur Meyer agerar framöver. Om man fortsätter den inslagna vägen låter man kostnadseffektiva konkurrenter bygga upp kunskapen och på sikt även hota Meyers kryssningsfartyg. Om man vill hindra detta måste man nog sänka sina priser på kryssningfärjor, även om det medför lägre marginal än för de rena kryssningsfartygen.
« Svar #29 skrivet: 19 maj 2017, 16:59:30 »
Du minns bra, pOlman, buffén på Aurella låg faktiskt högst föröver, vilket
inte i början av -70 talet var vanligt och vilket jag tyckte att var något
främmande. Jag har faktiskt inget minne var pianobaren eller röksalongen -
som det då hette - var placerad på Aurella.

SL