*
Sluta censurera och radera!!!
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2017, 14:07:26 »
Här dessutom en ny bild på fartyget.

Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2017, 14:17:05 »
Här dessutom en ny bild på fartyget.
Stilig!
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2017, 14:22:14 »
Ska bli mycket intressant att följa detta nybyggnadsprojekt!
Noterar att man senast 3 juli måste ha godkänt finansieringsavtalen, men det borde man ju lyckas med..

Intressant att Viking inte känner sig särskilt manade att sälja Amorella, utan att man endast gör det ifall priset är rätt.
Man har samtidigt ett behov av ett fartyg till på Helsingfors-Tallinn, om hon inte blir såld vågar jag sätta en femma på att det är där vi ser Amorella efter att nybygget levererats.
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2017, 15:18:03 »
Iofs ingen överraskning att man vill ersätta Amorella, men åter påpekandet om att det inte är Risbollar och designade möbler man satsar på. Tror säkert man får till den finansiella lösningen, men frågan är hur konjunkturen kommer se ut när hon kommer - för Finlands del en fråga om handelsavtal med Ryssland och demografiska utvecklingen av befolkningen. Sen finns optionen på bygge nr 2 som torde gå igenom, bara första avtalet blir skrivet. Börjar bli dags  byta fler fartyg i flottan.
*
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2017, 16:09:42 »
Det är trevligt, men ingen nyhet att Viking Glory ska ersätta Amorella :)

Det sa ju Viking Line för flera månader sedan; eller mer - det var i alla fall i samband med nyheten om Viking Glory.

Det som är nytt är att Viking Grace blir kvar på sin rutt.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 16:14:10 »
Dessa rotorsegel ser helt enkel för jävliga ut,jag hoppas innerligt att Viking Line finner dessa "Tjernobyltorn" icke nödvändiga.
(MS Viking Tjernobyl)
Annars är det här nybygget riktigt läckert
« Senast ändrad: 15 maj 2017, 16:16:45 av MH »
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2017, 16:47:46 »
men åter påpekandet om att det inte är Risbollar och designade möbler man satsar på

Nu var det koncept som nämndes i artikeln, inte att man skulle skippa designade möbler. Tror det blir bättre utrymmen för att sitta och arbeta i lugn och ro, kanske någon form av "+lounge"? Tror också man skippar att ha en nattklubb i två våningar, finns andra intressanta lösningar där.

Vad man däremot inte lär skippa är olika restauranger, bra shopping och spa. Man kommer garanterat ha större utbud än på Amorella.

Och slutligen, även ett ruttfartyg kan ha kul inredning, typ Megastar.
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2017, 16:49:53 »
Exakt, dock var ju även Megastar designad invändigt av samma byrå som designade Viking Grace inredning. Men jag, det finns många frakt-
 och ruttbetonade fartyg som har en påkostad inredning.
Livet är för kort för att inte kryssa.
*
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2017, 18:02:09 »
Roligaste med artikeln är att viking själva bekräftar vad som ska ske, och att dom flesta (alla?) spekulationer stämde.

Men ett frågetecken dock, minst fyra år på Åbo, sen då? har dom planer på att byta fartygen på Helsingfors 2024?
Sluta censurera och radera!!!
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2017, 18:26:00 »
Fartyget ser väldigt trevligt ut.

Enligt artikeln så verkar Cinderella bli kvar på sin nuvarande rutt. Lite märkligt, hade varit trevligt om man kunde få ordning på hennes bildäck. Hade varit ett stort lyft för Helsingforslinjen om Cinderella hamnat där.
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2017, 20:20:00 »
Att satsa på ruttresenärer och samtidigt bygga båten större och med fler hytter än Grace går naturligtvis inte ihop. Det blir ju lika många ruttresenärer på båda, skillnaden ligger i hur många kryssningsresenärer man tar utöver dessa. Känns som om reportern missade en följdfråga...
*
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 21:47:19 »
När jag läste artikeln så lade jag märke till detta:

"– Vi har vår svenska målgrupp i åtanke när vi planerar fartyget. Viking Grace har mycket kryssningsresenärer men det kommer att vara betydligt mer ruttresenärer på nybygget, säger Johanna Boijer Svahnström, informationsdirektör på Viking Line."

Det tolkar jag iallafall som att Viking Line fortsättningsvis kommer satsa på Cinderella som kryssningsfartyg från Stockholm, mer än nybygget. Skall bli intressant ändå att se var det kommer landa, det får ju framtiden utvisa.
Men som sagt - Cinderellas hytter börjar bli slitna, men Viking Line renoverar ju ändå ständigt olika utrymmen.

Hoppas att nybygget får lika många många panoramafönster som Viking Grace. Jag har verkligen önskat ett nybygge på Åbo-linjen!
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
*
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2017, 03:52:15 »
Löser man ut optionen på ett systetskepp kommer Helsingforslinjen uppgraderas.
Nu är ju VL ( ursprungliga SF Line)sämst i klassen på att bygga i serier. Det brukar bli ett fartyg. Undantagen är Turella och Amorella. Resterande SF-Linebyggen har inga systerfartyg förutom att andra aktörer byggt (Olympia ,Frans Suell och Crown Seaways)
En syster till Kinabygget blir nog inte av om man ser det hur det sett ut historiskt
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2017, 07:57:57 »
Kan väl bli så, att man fortsätter att satsa på Cinderella som en mera ren nöjesbåt? Och nöjen ombord på nybygget mera kommer att handla om bra mat, spa, livsstil, shopping, gott kaffe mm? Man kanske ska försöka göra som Birka, få ombord Stockholmarna? Men Birka har inte lyckats med det på 13 år nu... Visst åker Stockholmarna kryssning också, men inte den målgrupp som man söker!
M/S Apollo III kryssade till Mariehamn på sina 24 timmars samtidigt som Kalypso och Amorella var nöjesbåtar på Åbolinjen 88-93! Nu var förstås Apollo III betydligt mindre än Cinderella och hade en lite äldre publik, men även när Rosella som Dancing Queen trafikerade Mariehamn, var Åbo-båtarna fortfarande nöjesbåtar på kvällarna från Stockholm.

//R