Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« skrivet: 09 maj 2017, 11:02:14 »
Hej!

Efter den tragiska förlisningen av Landgången, så är även jag tillbaka! Sörjer fortfarande över alla fina reportage genom åren från alla forumdeltagare som nu ligger på botten av havet. Men livet måste gå vidare och tänker man positivt så har jag något att pyssla med framöver nu när jag måste börja om från ruta 1 med alla reportage och bilder!  ;)

Första reportage jag börjar med, är sommarresan 2016. Planen var att hinna åka med någon av fd Visby/Gotland hos Corsica Ferries men även någon av fd Tor Britannia/Scandinavia innan dom försvinner.

Vi flög till Nice för att hyra en bil där som skulle ta oss runt i snabb takt.

01

Här har vi lämnat Arlanda på väg mot Geneve där vi skulle byta plan. Swiss, hade ett väldigt bra uppgraderingserbjudande för Business som vi högg till på.

02

Här har vi Geneve på vår högra sida inför landning, perfekt väder!

669

Vi fick egen buss mellan planet och terminalen, det var ett sällskap till som åkte i Business.

670

Vi hade några timmar tills nästa flight skulle avgå, så planen var att ta tåget ner till centrum. Man fick gratis ditresa från en automat vid bagagebanden, bra service! Här är vi på väg ner mot tågen på flygplatsen.

671

Fantastiskt väder, och fantastiskt klart vatten rinner genom staden.

672

Så är det dags att flyga den korta sträckan ner till Nice med en A319.

673

Bredvid oss stod en LH B737-300 som nu inte finns kvar hos dom. Blev förvånad över att den dessutom flög utrikes.

674

Och så är vi på väg över Alperna och ser Mont Blanc på vår vänstra sida.

675

Så har vi landat, hämtat hyrbilen och trixas oss ner till hamnen, och det första man ser är en fd dansk! :)

http://www.faktaomfartyg.se/dana_anglia_1978.htm

677

Och strax därefter kommer en fd svensk! :) Som också är den färja vi ska åka med under natten till Calvi på västra Korsika.

http://www.faktaomfartyg.se/gotland_1973.htm

678

Hamnen i Nice är liten och det är inga problem att komma nära fartygen som det kan vara på andra ställen.

679

Medans vi äter en pizza med denna utsikt, så lägger M/S Corsica Victoria till efter dagturen.

680

Till skillnad mot systern som också finns hos Corsica Ferries, så har Victoria fått främre barsalongen lite ombyggd med fönster som lutar framåt.

681

Snygga linjer som jag brukar säga...  :D Jag rekommenderar alla att försöka åkan ner hit och åka lite färja. Fína miljöer, blandade årsmodeller på färjorna samt tät trafik! Ända nackdelen är att det inte är så billigt att åka färja här om man vill ha hytt.

682

Hytten tilldelades man smidigt vid ombordkörningen, dom scannade av en sträckkod med handdator och så fick man hytten.
Här har vi kommit ombord och in i vår hytt på däck 7. Vi hade bokat en något bättre hytt så jag trodde vi skulle hamna i den tillbyggda delen, men så blev det inte.

Däcksplan:
http://hhvferry.com/corsvic_sardreg_04dpx.jpg

683

684

Hytten var helt ok, badrummet var renoverat för inte allt för länge sedan och det är något som våra rederier här uppe skulle behöva göra snart...

685

Ute på däck för att uppleva värme och ljud, tyvärr spelade däcksbaren väldigt hög dålig techno ur skräniga högtalare som förstörde atmosfären. Det är väldigt lite däcksmöbler, antingen några bord och stolar vid baren, eller så sådana här liggstolar som erbjuds. Undrar hur det kämpas om dessa på dagturen? M/S Gotland fick redan vid byggnad ett akterdäck med lite kryssningstandard, poolen är dock tillbyggd senare.

686

Skorstensbild!

687

Promenaddäck.

688

En suddig bild på Moby Corse som ska avgå strax efter oss.

689

Vi tar en tur invändigt nu tycker jag! Här har vi Self Service restaurangen, i mitten fanns ett område med bordsservering.

690

Försökte hitta spår från tiden i Sverige, den här ser i alla fall ut att vara original.

691

Förliga trapphuset och vi är på däck 6.

692

Förliga salongen något suddig.

693

Vi tittar akterut genom restaurangen.

694

Här inne var det bordservering.

695

Och eftersom det är dyrt med hytt, så sover folk lite överallt.

696

Ute på kolsvart Medelhav med en skorstensbild, framför är den tillbyggda hyttdelen.

697

Tyvärr var det ett gäng amerikanska stundenter med ombord, dom festade något kopiöst och var inte direkt tysta och stillsamma.

699

Hyttkorridor på däck 5, notera dom klassiska dörrarna med ventilationsgaller nertill som var standard på 70 talet.

700

Här kom man ombord på den tiden det var landgång, tyvärr kom jag inte ner till källaren då det var stängt.

701

Främre salongen igen.

702

Trapphuset på däck 6 igen.

703

Så har vi tagit oss upp i Skybaren, här var det vilstolar under tiden hon trafikerade Gotland.

704

705

706

Däcksplan över däck 7 där vi bodde, men hytterna var numrerade med 6XX nummer!!!

707

Klassiska trädörrarna ut till promenaddäck.

708

Ganska trångt då räddningsflottarna tar upp mycket plats.

Sen var det dags att sova skönt till mullret från Nohab dieslarna!

Fortsättning följer.

SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2017, 11:41:04 »
Så har det blivit morgon och vi stävar in mot Calvi på Korsika, ankomst 08:00.

709

Klassiska linjer ute på däck, ingen kantighet här inte.

710

 711

712

Jag bara älskar dessa avrundade former och öppna däck från 70 talet.

713

Bild på skorstenen i morgonljus. Det var lugnt och skönt på morgonen, dom flesta verkade ligga och sova.

714

Klassiska livbåtar, men säkerhetsmässigt föredrar jag nog räddningsflottarna vid en olycka...

715

Känslan av att stå här i ljummen luft är obetalbar, måste upplevas.

716

Klassisk design från 70 talet.

717

Sorry om jag tröttar ut er med dessa bilder, men snart är detta tyvärr historia och lådorna tar mer och mer över.

718

Vi närmar oss den bergiga ön...

719

Felvända bänkar för att man inte ska slå huvudet i livbåten, men inte särskilt kul att sitta och titta åt fel håll...

720

Främre salongen i dagsljus.

721

Så klassiskt, trädörrarna ut till akterdäck, sista fönstret som skiljer sig från dom andra för att skapa design.

723

Lite action nu så ni inte somnar! Lotsen är på väg...

724

Och vi seglar in i Calvi, uppe på höjden är den gamla delen.

725

Så har vi äntligen kommit ner till vår Audi. Det ropades ut hela tiden om att endast bilpassagerare skulle gå ner till bildäck, övriga skulle vänta i salongerna tills båten är i  hamn. Detta för att inte dom smala trapporna skulle blockeras ner till bildäck. Tror vi det fungerade så i praktiken? Nej självklart inte, trapporna som vi skulle ner i var blockerade av folk. Så vi fick ta en trappa längre förut, men då var det istället stopp på grund av en vattentät port på bildäck, men en besättningsman öppnade en dörr i denna port så vi och flera andra kunde komma igenom.

Notera också hur luftigt det är mellan bilarna. :)

726

Så har vi kört av och parkerat bilen för frukost, men först lite bilder.

727

728

729

730

M/S Corsica Victoria skulle vända tillbaka om ca 2 timmar igen, och vi skulle köra norrut på ön...

731

Här är vi nere på hamnpromenaden för att äta frukost.

732

734

All design är inte snygg enligt mig!  :o

735

Utflyktsbåtarna började lasta ombord sina passagerare.

736

Man skulle kunna tro, att vi är i Indien! Kor på stranden...

737

Extremt vackert är det.

738

Kurviga vägar, höga berg, tyvärr är man inte ensam på vägarna utan man kan få möte när man minst anar det! Skulle vara kul att köra på dom här vägarna utan risk för möte...  ;D

739

740

Magarna började kurra och dags för lunch uppe i en bergsby.

741

Beställde in en rejäl charktallrik.

742

Efter att ha fått köra slalom förbi kor även på vägarna, så skiftar landskapet till mera "Vilda Västern".
Man kan få uppleva alla typer av landskap här, lövskog, barrskog, prärie, strand mm...

743

Så har vi kommit fram till vårat trevliga boende uppe på norra Korsika med en fantastisk utsikt från terrassen.

744

Har ni vägarna förbi, så ska ni bo här!

745

Det har hunnit bli dag 3, och vi ska köra hela vägen ner till södra udden, så inga bergsvägar denna dag. Här har vi stannat för fotografering av lite kända färjor i huvudstaden Bastia.

Först Moby Zaza, som inte långt efter denna bild togs, drabbades av maskinrumsbrand.

http://www.faktaomfartyg.se/olau_britannia_1982.htm

746

Mega Smeralda som är fd Svea, tyvärr fick jag ingen bild på syrran som även hon seglar där nere.

747

Blev överraskad över hamnen i Bastia, precis som i Grekland var det lätt att fotografera och färjorna låg precis utanför ett område med restauranger.

748

M/S Pascal Paoli

http://www.faktaomfartyg.se/pascal_paoli_2003.htm

749

Snart dags för avgång.

750

Pascal igen!

751

Moby Zaza avgår först.

752

753

Lite olika linjer på dessa 3!

754

755

756

757

Lotsbåten på väg för att hämta kollegan och Zaza ökar farten.

758

760

761

762

764

Och lotsen är beredd även här för hämtning. Nästa gång man åker hit, så blir det nog en nostalgiresa med någon av fd Silja systrarna.

Sen satte vi full fart vidare söderut, jag konstaterade dock, att jag gärna bor en natt i Bastia nästa gång. :)

Fortsättning följer...

*
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2017, 12:37:54 »
Härligt att du repriserar detta reportage du gjorde Rocky, stor guldstjärna
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2017, 12:40:32 »
Underbart Robert!

Jag ska kanske lägga upp ett reportage från förr jag med...
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2017, 14:04:50 »
Kul att det uppskattas!
Det går ganska fort att lägga upp igen eftersom bilderna finns klara att lägga upp!
Blir värre när det ska scannas, sparade inte dom bilderna, men med lite tur kan dom finnas på min gamla Photobucket sida....

Hoppas på att fler orkar lägga upp reportage igen som försvann i djupet.

//R
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2017, 15:22:10 »
Vi fortsätter vidare söderut...

765

Stannade för lunch och badpaus vid en fin vik.

766

Framme på hotellet nere i Bonifacio, ett jetset ställe med mycket dyra båtar i hamnen, men även väldigt trevligt och fint.

767

Här handlade man dyr frukt om man ägde/chartrade en yacht.

768

Utflyktsbåtarna var populära.

769

Som sagt, det här var bara en av alla... Och utanför låg dom som var för stora för hamnen på redden.

770

Nästa backar in, dom flesta låg längre ut men två stycken la sig längst in.

771

Morgon dag 3, en yacht drar vidare mot nya äventyr. Något jag lagt märke till, är att dom ofta verkar åka utan ägaren ombord? Utan att dom ofta används som hotell och transporterar sig mellan olika ställen med bara besättningen. Självklart inte alltid, men ibland verkar det vara så.

Så var det dags att åka över till Sardinien vid lunch.

772

Man kunde antingen åka med BluNavy:s M/S Ichnusa, men det gjorde inte vi...

http://www.faktaomfartyg.se/ichnusa_1986.htm Micke: Du behöver uppdatera hennes sida på FOF! ;)

773

Så åker hon iväg, och vi väntar på trotjänaren...

774

Hamnterminalen med ett litet Café.

775

Så kommer M/S Bastia som vi ska åka med. Hon har seglat för Moby sedan starten och på denna linje sedan 1998. Nu är hon dock ersatt av M/S Giraglia.

776

777

Så vänder hon runt för att backa till kaj.

778

Biljettkontoret i den lilla terminalen.

779

Vi gick upp på däck för att njuta i solen, extremt varm dag, det skulle bli upp mot 36grader i skuggan och vindstilla.

780

Soldäcket

781

Finns även lastdäck i aktern.

782

Utflyktsbåtar, häftiga klippor!

783

Mer folk dyker upp...

784

Och så tuffar vi iväg...

785

Man åker ut genom en vik med klippor på sidorna.

786

Så ökar vi farten och så här långt fläktade vinden och maskinerna gick bra!

787

Grottor under klipporna.

788

Den enda salongen ombord.

789

Salongen om man tittar akterut, det finns en kiosk som serverade varma mackor, kaffe och kylda drycker.

790

Höga trösklar vid alla dörrar.

791

Och så tappade vi fart och gick bara på en maskin för att sedan stoppa båda och bara ligga och driva. Då blev det varmt vill jag lova...Efter ett antal startförsök så gick båda maskinerna igång igen, den ena direkt medans den andre var tjurig. Så vi kunde fortsätta vidare med reducerad fart. Kanske var det maskinerna som nu gjort att man skiftat färja?

792

Tillverkningsplåt.

793

Så var det dags att köra av, till skillnad mot i Grekland, så använder man även stäven för lossning/lastning.

794

Pinkpaus nere i Porto Torres hamn, med ännu en fd Gotlandsfärja på bild! Och lustigt nog även hon med namnet Gotland.

http://www.faktaomfartyg.se/gotland_1981.htm

795

Mycket trevligt boende trots att det var ett charterhotell på Sardiniens västkust.

796

Så är det dag 5 på resan och vi har korsat ön och är i Olbia på östkusten, åter igen en pinkpaus. På bilden norskbyggda Bayard numera Luigi Pa.

http://www.faktaomfartyg.se/bayard_1975.htm

797

Och längre bort ligger Moby Otta som vi ska åka med klockan 21.00 till Genova.

Så körde vi ut till Golfo Aranci för att bada och äta lunch, där dök Corsica Victoria upp igen.

798

799

Väldigt lugn och trevlig strand, det var fortfarande lågsäsong när vi var där i Juni.

800

Så är vi i hamnen för att checka in och äta lite innan ombordkörningen. Här ligger Cruise Smeralda som jag åkte med år 2000 till Patras från Ancona, så som F/B Ikarus.

http://www.faktaomfartyg.se/ikarus_1997.htm

801

Klassiska Moby Otta, sist jag åkte henne, var som Tor Scandinavia till Amsterdam.

802

Stor och tydlig destinationsskylt! Det är ganska stökigt vid ombordkörningen då man lastar flera färjor samtidigt och inte lätt för alla dom vanliga resenärerna som inte har koll på fartygen.

803

En ganska stor terminal var det, som innehöll kiosker, butiker och en restaurang.

804

Här har vi vår lilla hytt i fören på däck 7.

http://hhvferry.com/mobyotta_2007profdp.jpg

http://www.faktaomfartyg.se/tor_scandinavia_1976.htm

805

Helt ok liten hytt, stort badrum som kommer på bild lite senare...

806

Här har vi Columbus Nightclub, på våran resa var det väl inget vidare drag här... Men kan tänka mig att på DFDS tiden kunde det vara bra fart här. När jag åkte Tor Scandinavia, var det lite mera 70 tal över inredningen!

807

Här har vi Pizza Point med typ 20 pizzaugnar! På Tor Line tiden var det mäss här.

http://hhvferry.com/torbrit_origdpx.html

808

Admiral Pub verkar vara helt original? DFDS var väl lite utav föregångare med dessa pubar på sina färjor? Slog mig ner för en öl här, tyvärr väldigt långsam service då den ende i personalen både bordsserverade och stod i baren. Samt att han inte hade växel med sig, utan fick gå tillbaka för att hämta växeln i kassan...

809

Bardisken

809

Stora utedäck men extremt lite ställen att sitta på.

811

Klassiska linjer, minns att jag som grabb stod där fram när vi slussade in mot Amsterdam! :)

812

Moby Wonder vänder runt.

813

Lite mera låda över henne jämfört med Moby Otta...

815

Janas ska avgå, Tirrenia verkar numera fungera lite som ett snabbare lågpris alternativ till Moby.

816

Moby Wonder har backat till kaj.

817

Janas avgår och bakom skymtar M/S Bithia.

818

M/S Bithia

http://www.faktaomfartyg.se/bithia_2001.htm

819

Vi tittar akteröver, uppe till höger är poolområdet.

820

Underbar värme till skillnad mot härutanför just nu där det kommer snöskurar!

821

Moby Tommy som precis hade fått en låda med hytter i aktern!

822

Stäven på Moby Tommy

http://www.faktaomfartyg.se/ariadne_palace_2002.htm

Hon avgick efter oss men körde om oss under natten.

823

Jag fortsätter rundvandringen ute på däck och njuter av atmosfären.

824

Luigi Pa och en Tirrenia Ro/Ro.

825

Moby Tommys fula låda.

826

Klassiska linjer från 70 talet, rätt stora skorstenar på dessa två systrar.

827

Så försvinner solen ner bakom bergen och det är strax dags för avgång.

828

Som sagt, extremt lite möbler att sitta på, här är grekerna betydligt bättre! Konstigt också under åren i Medelhavet att man inte byggt en däcksbar!!!

829

Vackert!

830

Några fasta bänkar fanns det att sitta på.

831

Lovade en bild på badrummet, och här kommer den! Nyrenoverat även här...

Fortsättning följer...
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2017, 18:27:23 »
Vi fortsätter med mera från Moby Otta!

832

Lugnt i Columbus Club, en orsak var förstås att det inte fanns någon tv här som visade fotbolls VM där Italien skulle möta Tyskland.

833

Self Service restaurangen som var Buffé hos DFDS.

834

Arkaden på babordssidan, det är ofta svårt att fotografera inredningen på färjorna i Medelhavet på grund av att så många sover överallt.

835

Ingången till Ala Carte krogen.

836

Dålig bild genom glaset på samma krog.

838

Matchen har börjat!

839

Ingången till Puben.

840

Vänder man sig om ser det ut så här.

841

Lugnt i Admiral Pub, inga tv apparater här heller!

842

Däcksplan

843

Original från Tor Line tiden?

844

Arkaden akterut.

845

Trapphus

846

Hissen med lite dansk känsla...

847

Här var det stängt, samma tid på kvällen under en DFDS kryssning, säkerligen lite mera fart...

848

849

Hissen vid informationen, det här var det första som resenärerna mötte förr i tiden när man kom ombord via landgång.

850

Som sagt lugnt i nattklubben på den här resan!  :o

851

Dags att gå och lägga sig, det gungade lite granna när vi mötte sjö norr om Korsika.

852

Morgon och snart framme I Genova, vi hade någon typ av maskinproblem på kvällen, vi låg och bara drev under några minuter och efter en stund när vi började köra igen, så gick det långsammare.

853

A-hytter för djur!

854

Snygga linjer!

855

Lugnt ute på däck ännu!

856

Children Bar Open 24/7???
Det här utrymmet som nu är Café/lek, var Disco på Tor Line tiden.

857

Poolområdet

858

Poolen

861

Pizza Point, lugnt ställe om man ville ha lite lugnare miljö nu när alla började vakna ombord.

862

Lekutrymmet

864

Self Service serverade frukost.

865

Bar i arkaden.

866

Vi närmar oss Genova och fler och fler hittar ut, en orsak är förstås att man måste lämna hytten.

867

En Grimaldi Ro/Ro skulle in före oss, vi var en timme sena nu.

868

869

Lots på väg ombord!

871

Resterna av Costa Concordia ligger i Genova.

872

Fortfarande lite kvar att hugga upp.

873

874

Costa Concordias stäv.

875

Något för mig okänt bygge på varvet! Privat kryssningsfartyg?

876

Moby Tommy ser lite liten ut bredvid Fantasia. Som för övrigt nyss lämnade Frihamnen...

877

Fantasia igen

878

Stena Nordica

879

Janas och Sharden

880

Vi vänder runt för att backa in, MSC Poesia och Fantasia samt Moby Tommy.

881

Fantasia igen, dom är hyfsat snygga denna klass för sin storlek.

882

Snart dags att gå ner till bilen.

884

Moby Tommy

885

Vi stod i fören där kurvan är på hängdäcket eftersom man bara lastar/lossar i aktern. Systrarna hade en port på sidan har jag för mig när dom var nya men inget visir eller bogport. Lite trängre här än på Corsica Victoria.

Fortsättning följer...
*
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2017, 20:32:11 »
Något positivt med att gamla Landgången kapsejsade.
Nu fick vi favorit i repris!
Jag tror jag höjde detta reportage till skyarna redan förra gången, men det tål att upprepas, understruket med dubbla streck.
Många känslor kommer fram med dessa gamla välkända ex-skandinaver m fl.
/ Marre
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2017, 00:56:22 »
Stort tack för reportaget.
Speciellt roligt var det att se att M/S Corsica Victoria  verkar fortfarande var i gott skick. Många av bilderna känns bekanta från min ungdom.
När hon seglat färdigt i Medelhavet hoppas jag att hon kan bil hotell och även systern.
För de är otroligt välbyggda och trevliga färjor.

/Mattias

SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2017, 15:43:48 »
Tack för att det uppskattas! Kommer bli många repriser här framöver från mig då jag inte gjort någon ny resa på ett tag nu, nästa planerade är först i vinter igen. Jag tycker det är kul även själv att gå tillbaka senare och titta igenom äldre reportage. Så hoppas några fler orkar lägga upp sina resor igen... :)

Nu har vi kört av Moby Otta, då det var en kö av bilar ut genom hamnen blev det inga bilder därifrån. Nu är vi istället en bit åt sydost nämligen i det vackra Cinque Terre.

886

Tåg är bästa transportmedlet mellan dom 5 byarna, och ibland även det enda... Men vi hade en hyrbil och det var trevliga vägar med vacker utsikt på vägen.

887

Vi körde ner till en av byarna, parkerade bilen en bit upp (man får inte köra ner i byarna), sen tog vi tåget till en annan by och käkade lunch.

888

Här är lunchutsikten!

889

Sen fortsatte vi södrut mot La Spezia där vi skulle övernatta. Mellan byarna går det även lokal båttrafik.

890

Så har vi checkat in på ännu ett bra boende! Fördelen med bil, är att man kan hitta prisvärda boenden som ligger lite utanför, framför allt i lågsäsong.

En fd Maersk Containerjagare på väg in, numera MSC ägd.

891

I La Spezia har italienarna en stor marinbas.

892

Bogserbåtarna börjar ansluta för att hjälpa till.

Dagen efter tog vi bilen och körde tillbaka mot Nice, i början tog vi motorvägen, men senare så svängde vi av och körde längs med kusten.
Lämnade tillbaka bilen och så en natt på hotell vid flygplatsen.

893

Här väntar vi på vår flight till Zürich, det finns gott om privatjet i Nice i blandade storlekar, på bilden tex en A319 och en B767.

894

Vi stannade några timmar i Zürich där det var extremt varmt, upp mot 35-36 grader, sen lyfte vi för vidare färd mot Stockholm och här befinner vi oss över gränsen till Tyskland med Bodensjön och Konstanz nedanför.

894

Det var lugnt i Business och maten började serveras.

896

Till middag en köttbit, tyvärr så är oftast kött på flyg av förklarliga skäl för välstekt för min smak, men man ska absolut inte klaga... :)

897

Och så en rejäl kopp kaffe, stänkare och dessert! Om ni bokar 2:a klass med Swiss någon gång i framtiden och det kommer upp en ruta som frågar om uppgradering! Om priset är ok, så tveka inte, det är värt extrapengen helt klart! :)

898

Inflygning mot Arlanda bana 01L och vi har Bromma på vår högra sida.

Det var allt för denna gång!

Nu blir det snart ett nytt reportage i repris!

//R
*
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2017, 15:49:45 »
Tack för reportaget Robert, och kör hårt :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2017, 18:51:52 »
Tack Robert för alla fina bilder och ett trevligt reportage!
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2017, 21:52:03 »

729


Det är ingen tillfällighet att skorstenens design påminner om Stena Danica-69, Olympica-72, Scandinavica-73, Jutlandica-73, Nordica/Danica-74 och skokartongerna.
 
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2017, 18:37:43 »
Härligt reportage! Var i krokarna häromveckan på en månadslång Europaresa (fortfarande ute), så jag känner igen miljöerna och flera beskrivningar. Vi hade bokat Sardinia Regina från Livorno till Golfo Aranci, men där låg istället Mega Andrea som vi kom med från Bastia... Och inför resan från Olbia till Civitavecchia fanns två alternativa fartyg angivna på biljetten (Tirrenia). Men det var ett tredje, Moby Tommy, som vi fick kliva ombord efter fyra olika besked om när ombordstigning kunde ske. Corsica Ferries har väldigt tajta tidtabeller, så vi var försenade en timme på två av tre resor med dem. Man skulle kunna köra in mer tid om man var effektiv med lastning av passagerare och fordon, men det skedde lite hur som helst. I alla fall, vi hade inte bråttom och fick se mycket  :) Jag lägger ut ett reportage här så småningom. Finns MÅNGA färjor att resa med där nere.
SV: Vi börjar med resan till Korsika och Sardinien 2016!
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2017, 05:28:28 »
Läckert att följa. såg gammla svea i Tolun i höstas dock på avstånd men ändå vore skojt att en dag får åka med en av de två systrarna igen /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet