*
Ny Stena linje
« skrivet: 09 oktober 2017, 15:10:48 »
Från och med 16 oktober sätts Elisabeth Russ in mellan Nynäshamn - Gdynia.
Kul mer trafik till Polen
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Ny Stena linje
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2017, 17:14:17 »
Spännande nyheter och kul med en ny aktör på Nynäshamn-Gdynia!

Stena Line får ju nu goda "triangelmöjligheter" med ro-pax fartyg på linjen också om man skulle vilja också med tanke på att man har sin trafik Nynäshamn-Lettland i den ena änden och Karlskrona-Gdynia i andra änden.

Extremt kort införsäljningsperiod dock, 16/10 är ju bara en vecka bort!
SV: Ny Stena linje
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2017, 18:49:14 »
Har faktiskt väntat lite på att den skulle komma, även  om jag trodde lite mer på ett köp av Polferries.

Hoppas att man bygger upp linjen och varför inte sätter in Vision och Spirit när det är dags för nytt tonnage till Karlskrona?
SV: Ny Stena linje
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2017, 19:11:29 »
Har faktiskt väntat lite på att den skulle komma, även  om jag trodde lite mer på ett köp av Polferries.

Hoppas att man bygger upp linjen och varför inte sätter in Vision och Spirit när det är dags för nytt tonnage till Karlskrona?

Det är väl knappast sannolikt att man tillsammans med Polferries skulle få ett underlag på flera tusen passagerare/dag.
Vad som har saknats är lastmeter sedan Polferries gick över till varannandagstrafiken och det är ju detta som Stena nu fångar upp.
SV: Ny Stena linje
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2017, 19:18:59 »
Har faktiskt väntat lite på att den skulle komma, även  om jag trodde lite mer på ett köp av Polferries.

Hoppas att man bygger upp linjen och varför inte sätter in Vision och Spirit när det är dags för nytt tonnage till Karlskrona?

Det är väl knappast sannolikt att man tillsammans med Polferries skulle få ett underlag på flera tusen passagerare/dag.
Vad som har saknats är lastmeter sedan Polferries gick över till varannandagstrafiken och det är ju detta som Stena nu fångar upp.
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".
*
SV: Ny Stena linje
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2017, 20:55:37 »
Fartyget som Stena Line sätter in, tar ju runt tjugo passagerare.
Är det någon som vet vilken tidtabell fartyget kommer köra?
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
*
SV: Ny Stena linje
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2017, 21:10:04 »
Citera
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".
Citera
Stena Vision och Spirit har hyttkapacitet för över 2000 även om de f n är klassade för några hundra mindre.
Lägg därtill tex Wawel med 1000 personer till. Polferries söker efter ytterligare en färja.
Nog kan man väl påstå att det blir ett antal tusen per dag i vardera riktning.
/Marre
SV: Ny Stena linje
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2017, 21:20:11 »
Har faktiskt väntat lite på att den skulle komma, även  om jag trodde lite mer på ett köp av Polferries.

Hoppas att man bygger upp linjen och varför inte sätter in Vision och Spirit när det är dags för nytt tonnage till Karlskrona?

Det är väl knappast sannolikt att man tillsammans med Polferries skulle få ett underlag på flera tusen passagerare/dag.
Vad som har saknats är lastmeter sedan Polferries gick över till varannandagstrafiken och det är ju detta som Stena nu fångar upp.
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".

Med Vision o Spirit i daglig trafik tillsammans med Polferries Wavel och färja 2 som Polferries har aviserat får man en daglig passagerarkapacitet på minst 3000 pax.

Det underlaget lär knappast finnas.
SV: Ny Stena linje
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2017, 21:26:54 »
Citera
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".
Citera
Stena Vision och Spirit har hyttkapacitet för över 2000 även om de f n är klassade för några hundra mindre.
Lägg därtill tex Wawel med 1000 personer till. Polferries söker efter ytterligare en färja.
Nog kan man väl påstå att det blir ett antal tusen per dag i vardera riktning.
/Marre
Nej det har de faktiskt inte. Man tog bort ett stort antal hytter innan de sattes in på Polen. Sedan är det knappast Stenas ambition att Polferries skall vara kvar på linjen och framförallt inte med ytterligare fartyg.
SV: Ny Stena linje
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2017, 06:23:50 »
Citera
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".
Citera
Stena Vision och Spirit har hyttkapacitet för över 2000 även om de f n är klassade för några hundra mindre.
Lägg därtill tex Wawel med 1000 personer till. Polferries söker efter ytterligare en färja.
Nog kan man väl påstå att det blir ett antal tusen per dag i vardera riktning.
/Marre
Nej det har de faktiskt inte. Man tog bort ett stort antal hytter innan de sattes in på Polen. Sedan är det knappast Stenas ambition att Polferries skall vara kvar på linjen och framförallt inte med ytterligare fartyg.

Enligt FoF så har systrarna dryga 2300 hyttplatser efter ombyggnaden, och dagens klassning medger 1700 Pax.

Dessa fartyg är dock inte idealiska på Nynäshamnslinjen då vissa typer av gods (b.la det som Stena nu vill lägga under sig) kräver andra fartyg än en kryssningsfärja.

I dagsläget är det väntetid för frakten, främst i riktning mot Nynäshamn vilket drabbar en del svenska företag med tillverkning i Polen.

Det är därför synnerligen väl valt tillfälle att sätta in en renodlad fraktfärja med låg personaltäthet på linjen innan Polferries täckt upp bristen.

Därifrån till att erbjuda en ren kryssningstrafik med en kapacitet på 11-12000 pax enkel väg i veckan är det oerhört lång väg.
SV: Ny Stena linje
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2017, 08:09:40 »
Ja idag är det väl bara flygrädda som väljer att ta båten till Polen från Nynäshamn om man inte har eget fordon. Det är liksom lite billigare numera att flyga än att åka färja. Så det är klart att man satsar på lasttrafiken och inte någon kryssningsfärja som ingen kommer välja för någon kryssning.

//R
SV: Ny Stena linje
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2017, 09:26:48 »
Citera
Vet inte vad du yrar om. Varken Vision eller Spirit klarar ens "flera tusen passagerare per dag".
Citera
Stena Vision och Spirit har hyttkapacitet för över 2000 även om de f n är klassade för några hundra mindre.
Lägg därtill tex Wawel med 1000 personer till. Polferries söker efter ytterligare en färja.
Nog kan man väl påstå att det blir ett antal tusen per dag i vardera riktning.
/Marre
Nej det har de faktiskt inte. Man tog bort ett stort antal hytter innan de sattes in på Polen. Sedan är det knappast Stenas ambition att Polferries skall vara kvar på linjen och framförallt inte med ytterligare fartyg.

Enligt FoF så har systrarna dryga 2300 hyttplatser efter ombyggnaden, och dagens klassning medger 1700 Pax.

Dessa fartyg är dock inte idealiska på Nynäshamnslinjen då vissa typer av gods (b.la det som Stena nu vill lägga under sig) kräver andra fartyg än en kryssningsfärja.

I dagsläget är det väntetid för frakten, främst i riktning mot Nynäshamn vilket drabbar en del svenska företag med tillverkning i Polen.

Det är därför synnerligen väl valt tillfälle att sätta in en renodlad fraktfärja med låg personaltäthet på linjen innan Polferries täckt upp bristen.

Därifrån till att erbjuda en ren kryssningstrafik med en kapacitet på 11-12000 pax enkel väg i veckan är det oerhört lång väg.
Märkligt att du uthärdar när du uttryckligen blivit informerad om att fartygen är ombyggda och vad är det för last du tramsar om att Stena vill "lägga under sig"?

Marknaden för farligt gods etcetera har man redan genom Baltica. Finns ingen anledning att satsa mer på den lilla nischen.
SV: Ny Stena linje
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2017, 09:29:57 »
Ja idag är det väl bara flygrädda som väljer att ta båten till Polen från Nynäshamn om man inte har eget fordon. Det är liksom lite billigare numera att flyga än att åka färja. Så det är klart att man satsar på lasttrafiken och inte någon kryssningsfärja som ingen kommer välja för någon kryssning.

//R
Vilket förstås gäller på precis alla linjer till Tyskland och Polen. Däremot är Nynäshamn-Gdynia mer lik Göteborg-Kiel än Karlskrona-Gdynia, dvs en större andel privatbilar än på nattavgångarna från Skåne och Blekinge.
SV: Ny linje till femte hamn
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2017, 09:37:43 »
Det blev f.ö. väldigt tyst om den nya färjelinjen till en femte hamn från Trelleborg (hittar inte den tråden - den var kanske i gamla forumet).
SV: Ny Stena linje
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2017, 11:29:04 »
Intressant i sammanhanget kan också vara att Stena redan släppt två nyheter om sin omstrukturering av flottan till Rotterdam. Senast för någon vecka sedan att Caroline Russ inte skulle få förlängd charter där efter januari 2018.

Har man måhända en ny deal nu, så att även Caroline Russ kommer till Östersjön i Januari?