*
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #45 skrivet: 10 oktober 2017, 22:36:28 »
Schyssta bilder från dom "två" saknade Svea och Wellamo. Jo det var en del ändrat ombord dom så kul att du lyckades jämföra ganska bra.
Hur var priserna ombord då du skrev att det var dyrt?
Kul att du inte bara har fartygen för det är kul och se lite annat också
M

Tack så mycket Micke så kul att höra att det var av intresse! :)

Det svåra med att jämföra är ju att jag nästan alltid tar många bilder och sen även om det var bara med några dagars intervall denna gång så självklart var det svårt att minnas vad man tagit för bilder på syrran och samt att ofta är det folk omkring till sådan utsträckning att man måste vänta eller vara snabb för att få något alls. :)

Jag ska fortsätta med två ytterligare delar med fyra färjor till.

Exempelpriser ombord : en liten frukosttallrik med en flaska vatten och några ljunma potatis med ketchup : 22€ i selfservice.

Trerätters lunch eller middag i a la carte: 25€

En liten öl på baren 4€, en 66 cl Pietra 10€!

Vart vissa övriga exempel också men det kändes att priserna var inte i linjen med varandra om ni förstår vad jag menar. Men ändå så var utbudet bättre än på Moby som för det mesta enbart hade mackor och kaffe till hands.
Var ju inte billigt ombord, speciellt inte frukost. Man får göra som den gamla goda tiden på Ålandssturer, köpa bullar och mjölk i affär innan man kliver ombord
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #46 skrivet: 10 oktober 2017, 22:39:05 »
Tusen tack för bilderna!

Silja Festival ser ut att vara i gott skick! I den aktre buffén finns tom stolarna kvar med det karakteristiska blå-vit-randiga tyget. Det var ju en av Östersjöns finaste bufférestaurang med fin utsikt i aktern om man hade tur och fick de borden dvs.

Håller helt med Robert om att man saknar denna typ av fartyg på Östersjön med sina vinklar och vrår - det var spännande att gå runt - det fanns biograf, bastu, pool längst ned - panoramabar högt upp. Just placeringen av receptionen på däck 4 (långt ned) stack ut på Festivalen - på moderna fartyg ligger alltid receptionen i mitten av fartyget.

Skrev du något om bion och poolen - var dessa avdelningar stängda?

Fortsätt lägga ut bilder - jag väntar!!!  :)
Du kom ju ombord via däck 4 på Svea/ Wellamo så där ligger ju receptionen rätt
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #47 skrivet: 10 oktober 2017, 23:03:31 »
Citera
Du kom ju ombord via däck 4 på Svea/ Wellamo så där ligger ju receptionen rätt

Helt riktigt! Men jag fick ändå känslan av att man kom ombord via källaringången på Festivalen, men det var nog också pga av att det låg hyttavdelningar i nära anslutning till receptionen. Inga ljusa fina arkader med panoramafönster mot havs som jag minns det - utan lite känsla på däck 4 av en källare för mig.  :)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #48 skrivet: 17 oktober 2017, 23:00:34 »
Citera
Du kom ju ombord via däck 4 på Svea/ Wellamo så där ligger ju receptionen rätt

Helt riktigt! Men jag fick ändå känslan av att man kom ombord via källaringången på Festivalen, men det var nog också pga av att det låg hyttavdelningar i nära anslutning till receptionen. Inga ljusa fina arkader med panoramafönster mot havs som jag minns det - utan lite känsla på däck 4 av en källare för mig.  :)

Samma design är en rak kopia från Finlandia och Silvia Regina som har också fortfarande däck 4 som reception och var mycket vanligt dåtiden när landgångarna sällan var anpassade till högre höjder. Mariella och Olympia likaså. Jag tror att Isabella och Amorella var de första med informationen på däck 7 istället.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #49 skrivet: 18 oktober 2017, 01:03:30 »
Citera
Du kom ju ombord via däck 4 på Svea/ Wellamo så där ligger ju receptionen rätt

Helt riktigt! Men jag fick ändå känslan av att man kom ombord via källaringången på Festivalen, men det var nog också pga av att det låg hyttavdelningar i nära anslutning till receptionen. Inga ljusa fina arkader med panoramafönster mot havs som jag minns det - utan lite känsla på däck 4 av en källare för mig.  :)

Samma design är en rak kopia från Finlandia och Silvia Regina som har också fortfarande däck 4 som reception och var mycket vanligt dåtiden när landgångarna sällan var anpassade till högre höjder. Mariella och Olympia likaså. Jag tror att Isabella och Amorella var de första med informationen på däck 7 istället.
Amorella har entréerna på samma ställen som Mariella och Olympia. Det är bara däcksnumreringen som är annorlunda. Huvudentrén ligger på däck 6 på Mariella.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #50 skrivet: 18 oktober 2017, 09:32:58 »
Citera
Du kom ju ombord via däck 4 på Svea/ Wellamo så där ligger ju receptionen rätt

Helt riktigt! Men jag fick ändå känslan av att man kom ombord via källaringången på Festivalen, men det var nog också pga av att det låg hyttavdelningar i nära anslutning till receptionen. Inga ljusa fina arkader med panoramafönster mot havs som jag minns det - utan lite känsla på däck 4 av en källare för mig.  :)

Samma design är en rak kopia från Finlandia och Silvia Regina som har också fortfarande däck 4 som reception och var mycket vanligt dåtiden när landgångarna sällan var anpassade till högre höjder. Mariella och Olympia likaså. Jag tror att Isabella och Amorella var de första med informationen på däck 7 istället.
Amorella har entréerna på samma ställen som Mariella och Olympia. Det är bara däcksnumreringen som är annorlunda. Huvudentrén ligger på däck 6 på Mariella.

Haha, där ser man. Borde tänka lite före jag skriver. Det jag förstås menade var att man har mycket riktigt ett däck 4 på Mariella och Anastasia och det finns portar där som är i aktiv bruk. På samma sätt är egentligen däck 4 däck 5 även på fd Silja-fyran eftersom bildäcket är däck 3 trots exakt samma höjd som på Vikings 80-tals fyra. Skulle man ha följt samma logik med Amorella och Isabella, hade även deras huvudentré då blivit på däck 6 eller hur?

http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/mariella_sv-en-fi.pdf

http://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/ship_info/amorella_sv-en-fi.pdf

http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/finlandia1981/kansikartat/finlandia1981-1981.htm

http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/wellamo1986/kansikartat/wellamo1986-1986.htm

Med andra ord är informationen i ”källaren” placerat ett däck nere på 80-talets Siljor jämfört med Vikingar, som nog har utgången där också samt är i bruk. :)

Appropå ga-planet så märkte jag att ha struntat fota det på samtliga dessa fd Siljor. Men nu går det att åtgärda senare i vecka när jag åker Mega Smeralda igen. Blir lite till här då. ;)
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 09:36:39 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #51 skrivet: 18 oktober 2017, 12:22:52 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #52 skrivet: 18 oktober 2017, 12:28:46 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 12:39:09 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #53 skrivet: 18 oktober 2017, 13:01:04 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
Nu blir jag lite osäker. Men visst hade man väl entrér även på däck 6? Är det inte de som syns närmst hytterna på de första ritningarna du länkat?

När hos senare gick från Frihamnen fanns det väl bara en lägre landgång. (Av typen som kan justeras för att passa däck 4 eller 5, men inte däck 6.)

Det är väl samma sak med Isabelle? Hon kan väl också bara använda den nedre entrén när hon går för Tallink, eller är jag ute och cyklar nu? Blev som sagt osäker.

Tillägg, jo Saga och Song hade entréer även på däck 6 och det redan från varvet.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_song_1980_b_1.htm
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 13:16:08 av Mistluren »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #54 skrivet: 18 oktober 2017, 13:25:27 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
Nu blir jag lite osäker. Men visst hade man väl entrér även på däck 6? Är det inte de som syns närmst hytterna på de första ritningarna du länkat?

När hos senare gick från Frihamnen fanns det väl bara en lägre landgång. (Av typen som kan justeras för att passa däck 4 eller 5, men inte däck 6.)

Det är väl samma sak med Isabelle? Hon kan väl också bara använda den nedre entrén när hon går för Tallink, eller är jag ute och cyklar nu? Blev som sagt osäker.

Tillägg, jo Saga och Song hade entréer även på däck 6 och det redan från varvet.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_song_1980_b_1.htm

Jes, men har aldrig sett bilder där de skulle faktiskt ha varit i bruk... Men jag måste bläddra genom mina bilder jag kanske har sparade på Regina Baltica vid kajen i Tallinn. :)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #55 skrivet: 18 oktober 2017, 13:35:52 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
Nu blir jag lite osäker. Men visst hade man väl entrér även på däck 6? Är det inte de som syns närmst hytterna på de första ritningarna du länkat?

När hos senare gick från Frihamnen fanns det väl bara en lägre landgång. (Av typen som kan justeras för att passa däck 4 eller 5, men inte däck 6.)

Det är väl samma sak med Isabelle? Hon kan väl också bara använda den nedre entrén när hon går för Tallink, eller är jag ute och cyklar nu? Blev som sagt osäker.

Tillägg, jo Saga och Song hade entréer även på däck 6 och det redan från varvet.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_song_1980_b_1.htm

Jes, men har aldrig sett bilder där de skulle faktiskt ha varit i bruk... Men jag måste bläddra genom mina bilder jag kanske har sparade på Regina Baltica vid kajen i Tallinn. :)
Stadsgården tror jag har bättre odds. Frågan är bara vilket eller vilka år man byggde de höga landgångarna. Men det är nog rimligt att det skedde ganska nära inpå leveranserna av Saga och Song.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #56 skrivet: 18 oktober 2017, 14:20:19 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
Nu blir jag lite osäker. Men visst hade man väl entrér även på däck 6? Är det inte de som syns närmst hytterna på de första ritningarna du länkat?

När hos senare gick från Frihamnen fanns det väl bara en lägre landgång. (Av typen som kan justeras för att passa däck 4 eller 5, men inte däck 6.)

Det är väl samma sak med Isabelle? Hon kan väl också bara använda den nedre entrén när hon går för Tallink, eller är jag ute och cyklar nu? Blev som sagt osäker.

Tillägg, jo Saga och Song hade entréer även på däck 6 och det redan från varvet.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_song_1980_b_1.htm

Jes, men har aldrig sett bilder där de skulle faktiskt ha varit i bruk... Men jag måste bläddra genom mina bilder jag kanske har sparade på Regina Baltica vid kajen i Tallinn. :)
Stadsgården tror jag har bättre odds. Frågan är bara vilket eller vilka år man byggde de höga landgångarna. Men det är nog rimligt att det skedde ganska nära inpå leveranserna av Saga och Song.

Tyvärr. I Tallinn:

http://merihistoria.fi/aineistot/987/

Vid Stadsgårdsterminalen så sent som 1984, alltså ett år före Mariella:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Regina_Baltica#/media/File%3AViking_Song_1984.jpg
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #57 skrivet: 18 oktober 2017, 22:03:41 »
Jag tror att det var Viking Saga och Song som var först med de höga entréerna. Det behövdes ju eftersom de hade dubbla trailerdäck. Senare vikingfartyg har kunnat utnyttja både den lägre och högre landgången för snabbare lossning och lastning.

På Silja kom inte motsvarande förrän med Serenade och Symphony.

Men det är fortfarande bara Helsingforsläget som har den höga landgången i Värtan. Övriga av Silja och Tallinks fartyg har entrérna på "mellandäcket", alltså på det däck som motsvarar det som ligger mellan entrédäcken på VLs fartyg. Istället har man en entré i fören och en i aktern för snabb lossning och lastning.

Ja, fast det stämmer inte eftersom på Viking Saga och Song hade man rulltrappan från däck 4 dit landgången kom vid sidan av färjan på båtdäcket, alltså på utsidan av dubbla trailerdäck till allmänna utrymmen högre upp på däck 6. En lösning som inte upprepades igen på Östersjöfärjorna. De gångerna jag åkt med Regina Baltica, var det rulltrappan som gällde. :)

Finnjet hade ju också landgången till däck 4 och 5 på Skatudden från första början.

http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_viking_song_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_v/viking_song_1980_rit_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_omb_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/viking_saga_1980_extra_1.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/braemar_1980_dplan.htm
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_r/regina_baltica_1980_inr_1.htm
Nu blir jag lite osäker. Men visst hade man väl entrér även på däck 6? Är det inte de som syns närmst hytterna på de första ritningarna du länkat?

När hos senare gick från Frihamnen fanns det väl bara en lägre landgång. (Av typen som kan justeras för att passa däck 4 eller 5, men inte däck 6.)

Det är väl samma sak med Isabelle? Hon kan väl också bara använda den nedre entrén när hon går för Tallink, eller är jag ute och cyklar nu? Blev som sagt osäker.

Tillägg, jo Saga och Song hade entréer även på däck 6 och det redan från varvet.

http://www.faktaomfartyg.se/viking_song_1980_b_1.htm

Jes, men har aldrig sett bilder där de skulle faktiskt ha varit i bruk... Men jag måste bläddra genom mina bilder jag kanske har sparade på Regina Baltica vid kajen i Tallinn. :)
Stadsgården tror jag har bättre odds. Frågan är bara vilket eller vilka år man byggde de höga landgångarna. Men det är nog rimligt att det skedde ganska nära inpå leveranserna av Saga och Song.

Tyvärr. I Tallinn:

http://merihistoria.fi/aineistot/987/

Vid Stadsgårdsterminalen så sent som 1984, alltså ett år före Mariella:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Regina_Baltica#/media/File%3AViking_Song_1984.jpg

Det är möjligt att de övre entréerna på Saga och Song aldrig användes. I och för sig kan man ifrågasätta årtalet eller utreda de övriga kajplatserna både i Stockholm och Helsingfors. Samtliga fick ju så småningom landgångar i två våningar. Det är dock inte särskilt givande.

Men redan Saga och Song hade i varje fall (till skillnad från Sally, Turella och Rosella) redan de entréer i dubbla våningsplan som sedan blev standard hos Viking ända fram till Grace. Även Athena, Kalypso och Europa hade dem.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #58 skrivet: 18 oktober 2017, 22:26:36 »
Ja, du har rätt att de fanns men gåtan löser sig genom att titta på bilden - hela flottan hade specialmärke Viking Line 25 år just det året eftersom 1984 var det 25 år från 1959 när det hela började. Och så har man förändrat målningen redan - den röda färgen fortsätter med en rak linje i fören uppåt när till början hade systrarna en kantigare linje där. På Merihistoria finns det bilder även på Skatuddens Kanalterminal och den hade aldrig några högre landgångar - inte ens när Sally Albatross och Silja Festival trafikerade dit. Så svaret till detta är att först när Olympia och Mariella började från nuvarande terminal på Skatuddens ”Finnjet”-ända, tillkom även landgångarna till däck 6. Dels därför att det var redan installerat upp till däck 5 på Finnjet. Samma används även idag.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #59 skrivet: 18 oktober 2017, 22:55:01 »
Däremot kan man fråga om Viking Sally inte hade porten till däck 5 i bruk samma år som Saga och Song kom. När tillkom nuvarande kajerna till Stadsgården?

På bilderna från Åbo ser man inga högre konstruktioner till landgångarna före att Amorella kom sent i 1988 och samtidigt invigdes nuvarande Vikingterminalen där.
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 22:57:44 av JoonasK »