SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #30 skrivet: 10 oktober 2017, 12:47:35 »
Nu åter till ämnet. Igår var det svårt att fortsätta därför att FSTR var tvungen att korsa Finska Viken saktare med 16 m/s motvind. Härlig upplevelse men efter det så hade jag inte lika mycket tid hemma än jag hade trott. :)

Morgonen den 4 september började med att promenera ner till hamnen i Bastia och där väntade redan en mycket bekant färja som hade just ankommit från Toulon. Det är ju Siljas Wellamo från 1986 som senare blev Silja Festival 1992 och fick många olika liv på Siljas och Tallinks linjer runt Östersjön. 2013 blev hon ersatt mycket riktigt av Isabelle och från 2015 har hon seglat för Corsica Ferries precis som systern. Äve la Meridionales Piana från 2011 låg inne efter en nattöverfart från Marseille.





Dags att kliva på genom bildäcket.




Samma korridor som systern har, som sagt vart hytter 1990-2015.








Butiken och lekrummet placerade tvärtom än på systern.




Lotte finns kvar från Tallinks tid till Riga.






Receptionen.










En A4 på däck 4.


En korridor på däck 4.


Försöker nu göra i samma ordning som med Mega Smeralda. Först från soldäcket. Morgon i Bastia.














Kiosken på övre akterdäck.




Hejdå Bastia, vi syns snart!










Nappes staty på hamntorget.




Två stycken skorsten på samma bild, från Moby Corse fd Dana Anglia och Mega Andrea fd Wellamo.




Bägge två ska avgå samtidigt till Livorno i Toscana, Italien.


Panoramabar från akter.


Proviantkranen.


Avgång.




Moby Corse som skulle följa oss snart samt Piana.


Panoramabaren.


Denna gång fick man gå till fören under bryggan. Var stängd på syrran några dagar tidigare, troligen på grund av vindstyrkan.










Kurs mot Italien.






En tröstbild på Mega Smeralda från 2012. Inget som skiljer sig här. :D


Tillbaks på Andrea.




Så att alla vet vilken färja det nu var igen.




Mob.




Skorstenmärke.








Så gick jag in igen för en bildrunda.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #31 skrivet: 10 oktober 2017, 12:49:18 »
Jovisst och det är där som du fotat den här aulan, eller?
Efter en rulltrappa upp från bildäcket kommer man till denna aula som varit en hyttavdelning på däck 4 förut.

Exakt - samma på systern.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #32 skrivet: 10 oktober 2017, 13:07:07 »
Däck 7 i fören.








La Dolce Vita a la carte.




Som vid tidpunkten serverade frukost.




Andra sidan.












Så har vi Dancing Palace i fören. Så kul att de har hållit namnet.






Vet inte riktigt när dessa tillkom alternativt när de plockades bort från systern. Har svaga minnen att de skulle ha varit där 2001 redan men omöjligt att säga om 1994 när jag åkte för första gången efter dockningen 1992. Däremot har man tagit bort backstage hörnet till scenen och har hela stora fönstret enbart för fina utsikter.
























Korridoren förbi det som var conference en gång i tiden på däck 8 midskepps. Allteftersom man inte har samma öppning som på Smeralda mellan däck 7 och 8 i fören från Color Lines tid, så kommer man inte i förliga delen på däck 8, alltså till övre våningen av Dancing Palace som även saknar puben som Smeralda har där oanvänd.


« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 13:22:39 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #33 skrivet: 10 oktober 2017, 13:21:00 »
Ja, här känner man igen sig mer från Siljatiden. Tyvärr även repen för trapporna mot övervåningen...
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #34 skrivet: 10 oktober 2017, 13:32:34 »
Ja, här känner man igen sig mer från Siljatiden. Tyvärr även repen för trapporna mot övervåningen...

Så sant så. Man skulle ha betydligt större yta att utnyttja på nuvarande trafik på systrarna om man bara byggde om mitten och fören av däck 8. Men det verkar inte vara popp hos Medelhavsrederierna att göra flera utrymmen utan mest bara spärra av de för publiken.

Det är precis så man gjort i aktern genom att bygga om fd. tax free butiken till Riviera Lounge, precis som på systern men nu så är färgval lite mer konservativa än på systerns retro-lounge. :) Även till skilnad från bardisken i aktern på systern, här har man gjort den betydligt större och längs sb-sidan.










Det känns betydligt mörkare så här, men nu har man mer lektutrymme här istället för cafeterian på däck 7 som på syrran.






















Pluspoäng för dörrar till soldäcket på bägge sidorna i aktern, precis som på syrran.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 13:34:58 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #35 skrivet: 10 oktober 2017, 13:55:33 »
Aktra trapphuset längst upp på däck 8 är "Kenzo" trappan som på syrran.








Går man trappan ner så har man buffet-restaurangen, som ni säkert gissade rätt håller sig stängd! Men som tur är kan man tjuvkika från soldäcket på sidorna.


Här anar jag betydligt mer likhet till TallinkSilja-tiden än på syrran.




Däremot så är allt på arkaden på däck 7 nu en stor self-service istället för cafeterian och puben som på Silja Festival.








Med mindre lekhörn här jämfört med syrran som har mindre lekområde på Riviera och större här.


Frukosten till hiskliga överpriser intogs här. Bättre att hålla sig till antingen barmackor eller så a la carte när man reser med dessa båtar. Self-service är alltid så dyr i jämförelse.











« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 13:58:08 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #36 skrivet: 10 oktober 2017, 14:07:54 »
Och så slutligen den fina panorama-baren i mitten på däck 9. Här var faktiskt Silja Festivals sista inredning modernare än vad man har gjort av det senare. Mega Smeraldas motsvarande utrymme är betydligt mer lyckad tycker jag.

































Det förliga trapphuset.














« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 14:13:33 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #37 skrivet: 10 oktober 2017, 14:51:04 »
Eftersom det inte fanns så mycket att göra inomhus så här på morgonen, så gick jag ut på däcket för resten av överfarten.

[/img]

Vi håller på att passera Capraia.










Festivalens... Andreas för på djupa blå.


Strålkastare.


Och den andra samt Elba på bakgrunden.


Rederisystern Sardinia Regina, fd Drotten och Visby från 1972 möts. Har även gått under namnen Corsica Regina och Corsica Viva II för rederiet.


Samt hon var inchartrad till Viking och fick artistnamnet Aurella sommaren 1982 när den riktiga hade sålts. En liten skilnad mellan att passera Capraia och köra förbi Runsala på vägen ut från Nådendal til Kapellskär. ;)




Och så kommer även Moby Vincent fd Stena Normandica från 1974. Hon var inchartrad till Siljas Vasabåtarna sommaren 1993 men vasaborna hatade skutan och kallade den sardinburken eftersom hon ersatte Silja Festival på Vasa-Umeå rutten. Silja Festival återkom följande två somrar 1994 och 1995 till Kvarken. På så sätt en kul vy att se dessa två möta med egna ögon. :)


Passerar Capraia.


På vägen mot Bastia från Livorno.


Precis som denna andra skolåda Corsica Marina Seconda lite senare. Hon är systern till föregående fd. Stena Nautica från 1974 som egentligen gjorde sin karriär före Medelhavet som Marine Nautica för Marine Atlantic som även haft många bekanta från Östersjön i sin trafik mellan fastlandet Kanada och stora öar längs Östkusten där. Det är enbart Stena Nordica av denna fyra som gått till skrot som Al Mansour som tjänstgjorde Comanav på Gibraltar sina sista år och lade upp 2012 med övriga flottan och hette Reine Astrid för SeaLink och senare RTM i Belgien med sista år samarbete med EffJohn ägd Sally UK. Hon hette Moby Kiss ett litet tag före att bli chratrad till Comanav. Den fjärde systernr Stena Atlantica från 1975 fd Marine Atlantica finns också kvar i Corsica Ferries flotta som Sardinia Vera men besöker nuförtiden Korsika mer sällan.


Passerar Gorgona här.


Kusten närmar sig.
























Före detta Minoan Lines Ikarus Palace seglar sedan 2016 för Grimaldi som Cruise Smeralda på sydgående.




En bekant hög skorsten följer oss.


Jag tar bara en Pietra på akterdäck men vissa verkar vara törstiga denna förmiddag. :D


Behold! Skorstenen igen.


























SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #38 skrivet: 10 oktober 2017, 15:12:59 »
Hon har fåt en liten makeover helt klart men man känner ändå igen henne gamla festivalen. tackar för de härliga bilderna /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #39 skrivet: 10 oktober 2017, 15:53:51 »
Vilka  härliga bilder! :) Och vad fint det blev i fd Tax Free butiken, vilket utrymme som butikerna tar upp.
Här får man också lite känsla av vad en renovering kunde fått henne fin på Östersjön. Hade alla dagar i veckan haft Festival och Isabelle tillsammans på Rigalinjen. :)
Jag åkte rätt mycket med Festivalen sista tiden på Åbo, då Monday Bar oftast körde sina technokryssningar där. Men allra sista resan blev från Riga under hennes sista sommar där och då var hon tyvärr inte i så bra skick.
När man ser dessa två systrar, så blir man lite ledsen över att vi fått 5 stycken färjor som man knappt ser ut ifrån när man åker, nämligen Tallinks Akerbyggen. Jag vet att du JoonasK försvarade dom på gamla Landgången (I ett annat bra reportage). Men nja, jag blir lite ledsen när jag ser Dancing Palace här och Panoramabaren som bjuder på fantastisk utsikt.

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #40 skrivet: 10 oktober 2017, 16:07:20 »
Hon har fåt en liten makeover helt klart men man känner ändå igen henne gamla festivalen. tackar för de härliga bilderna /TT

Så sant Tony! Tack så mycket! :)

Sista biten då. På redden till Livorno har man Kobe Express.




Vi saktar ned nu.


En rad av solstolar.


Det tajta inloppet till hamnen, nu med aktern först.


Dit vill man näst!


Den röda korridoren på däck 5.




Rulltrappan nedåt.


Tack så mycket för turen Mega Andrea! Det var 6 år sedan som sagt från senaste sväng jag gjort med henne men man kände igen sig ganska mycket. SÅ kul att hon har ett nytt liv här på Medelhavet, men samtidigt skulle man kunna utnyttja mer av de utrymmena som är ur bruk vid tillfället. Tog man exempelvis konferensavdelningen samt övre våningen till nattklubben i bruk som vilstolsalonger, hade man säkert mycket fler passagerare som tycker att dessa är en bekväm duo att åka med.


Jag slänger in väskan till rummet jag har hyrt för följande natt och går till fyren vid pilotstationen på hamninloppet.












Ett gir utåt.


Och så är man på vägen till Bastia igen.


Tätt följd av Moby Corse.
















Och så ankommer Mega Express Three från Golfo Aranci utanför Olbia på Sardinien.


Mycket trafik i Livorno.










Så var man framme.


Jag tog tåget till Pisa som ligger bara 15 minuter borta men själva färden till stationen i Livorno tar ju 15 minuter från hamnen också. Det går ju bussar och tåg hela tiden och därför är det ganska lätt att semestra här. En annan buss till ett torn.






Rätt så många turister i Pisa. Själv tycker jag mer om Firenze om jag ska vara ärlig.




Samma å Arno som flöder genom såväl Pisa som Firenze.


Jag fortsätter färden norrut med tåget mot La Spezia och Genoa.


För att se solen gå ned till havet i Cinqueterre.






Manarola här.




Men jag besökte även Riomaggiore.










Regionala tåget mellan dessa två byar tar 2 minuter och färden är 1 km. Men tåget är av nytta därför att man måste verkligen klättra upp en del om man ska till fots och alltid går det inte ens att ta vägen mellan byarna.


Badpiren i Manarola.






Tillbaks i La Spezia skulle jag ta IC tåget tillbaks till Livorno. Regionala tågen med två våningar är finaste i Italien när det berör kortare sträckor men Frecciarossa är min absoluta favorit här. Italotren är praktiskt av samma kaliber men av någon anledning kopplar jag ihop Frecciarossa med semestern. :D


Följande morgon skulle jag färjemuppa ännu mer. Kan ni gissa vilka två som står i tur nästa inför del 4? ;)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #41 skrivet: 10 oktober 2017, 16:22:21 »
Vilka  härliga bilder! :) Och vad fint det blev i fd Tax Free butiken, vilket utrymme som butikerna tar upp.
Här får man också lite känsla av vad en renovering kunde fått henne fin på Östersjön. Hade alla dagar i veckan haft Festival och Isabelle tillsammans på Rigalinjen. :)
Jag åkte rätt mycket med Festivalen sista tiden på Åbo, då Monday Bar oftast körde sina technokryssningar där. Men allra sista resan blev från Riga under hennes sista sommar där och då var hon tyvärr inte i så bra skick.
När man ser dessa två systrar, så blir man lite ledsen över att vi fått 5 stycken färjor som man knappt ser ut ifrån när man åker, nämligen Tallinks Akerbyggen. Jag vet att du JoonasK försvarade dom på gamla Landgången (I ett annat bra reportage). Men nja, jag blir lite ledsen när jag ser Dancing Palace här och Panoramabaren som bjuder på fantastisk utsikt.

//R

Tack så mycket Robert det glädjer verkligen att du gillar reportaget! :D

Ja, vad kan man säga. Efter hundra och ett överfarter med nästan identiska Aker-byggen genom åren börjar man verkligen både inse deras begränsningar samt ordentligt bli trötta av att åka med dem. På Östersjön är det Silja Symphony/Serenade, Viking Grace och Megastar som jag åker helst följda av Silja Europa och Gabriella nu efter renoveringen. XPRS har jag även utnyttjat mycket nu efter att man hos Tallink valt att inte lägga någon pengar alls på att förnya Star. Finlandia och Mariella saknar något jag inte får mina fingrar på men däremot Rosella, Eckerö, Cinderella och Birka åker jag gärna om än sällan. Galaxy och Princess åker vi då och då, några gånger om året men nu när det har gått 8-15 år med dessa i trafik utan några större renoveringar, börjar det bli ordentligt sunkigt i vissa ställen. Nya krogar är helt okej, men det räcker inte när allt annat är orörd. Victoria och Romantika har fått något nytt också men jag skulle önska att man gjorde motsvarande renoveringar nu snabbt på Princess och Queen åtminstone och även Galaxy i stil med Serenade, Symphony och Europa. Jag har inga problem att betala lite extra för säg en bättre hytt men något nytt istället för Navitrolla och färger från 2005 nu nästa tack! Baltic Princess skulle stå i tur nu när maskineri byts ut i början av nästa år men låt få se om vi får något riktigt stort samtidigt. Nu när jag täker på det, det vore kanske dags att uppdatera jämförelse-tråden efter ca. 5 år när det var på gång på gamla Landgången.
*
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #42 skrivet: 10 oktober 2017, 17:15:36 »
Schyssta bilder från dom "två" saknade Svea och Wellamo. Jo det var en del ändrat ombord dom så kul att du lyckades jämföra ganska bra.
Hur var priserna ombord då du skrev att det var dyrt?
Kul att du inte bara har fartygen för det är kul och se lite annat också
M
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #43 skrivet: 10 oktober 2017, 17:27:53 »
Schyssta bilder från dom "två" saknade Svea och Wellamo. Jo det var en del ändrat ombord dom så kul att du lyckades jämföra ganska bra.
Hur var priserna ombord då du skrev att det var dyrt?
Kul att du inte bara har fartygen för det är kul och se lite annat också
M

Tack så mycket Micke så kul att höra att det var av intresse! :)

Det svåra med att jämföra är ju att jag nästan alltid tar många bilder och sen även om det var bara med några dagars intervall denna gång så självklart var det svårt att minnas vad man tagit för bilder på syrran och samt att ofta är det folk omkring till sådan utsträckning att man måste vänta eller vara snabb för att få något alls. :)

Jag ska fortsätta med två ytterligare delar med fyra färjor till.

Exempelpriser ombord : en liten frukosttallrik med en flaska vatten och några ljunma potatis med ketchup : 22€ i selfservice.

Trerätters lunch eller middag i a la carte: 25€

En liten öl på baren 4€, en 66 cl Pietra 10€!

Vart vissa övriga exempel också men det kändes att priserna var inte i linjen med varandra om ni förstår vad jag menar. Men ändå så var utbudet bättre än på Moby som för det mesta enbart hade mackor och kaffe till hands.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 17:33:41 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #44 skrivet: 10 oktober 2017, 22:23:56 »
Tusen tack för bilderna!

Silja Festival ser ut att vara i gott skick! I den aktre buffén finns tom stolarna kvar med det karakteristiska blå-vit-randiga tyget. Det var ju en av Östersjöns finaste bufférestaurang med fin utsikt i aktern om man hade tur och fick de borden dvs.

Håller helt med Robert om att man saknar denna typ av fartyg på Östersjön med sina vinklar och vrår - det var spännande att gå runt - det fanns biograf, bastu, pool längst ned - panoramabar högt upp. Just placeringen av receptionen på däck 4 (långt ned) stack ut på Festivalen - på moderna fartyg ligger alltid receptionen i mitten av fartyget.

Skrev du något om bion och poolen - var dessa avdelningar stängda?

Fortsätt lägga ut bilder - jag väntar!!!  :)