SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2017, 23:22:48 »
Underbart att återse en gammal favorit även om det är på bild men så väldokummenterade /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #16 skrivet: 06 oktober 2017, 11:14:48 »
Mycket trevliga bilder! Saknar deras skybar, tycker skybaren gör väldigt mycket på dessa äldre färjor. Samma sak gäller Isabelle, som blir betydligt trevligare än hennes syskon med just skybaren. Fast Split-syskonen är trevliga på olika sätt.

Fortsätt gärna med reportagen, väldigt trevliga bilder du delar med dig!
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #17 skrivet: 06 oktober 2017, 11:53:19 »
Hög kvalitativt! :)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2017, 15:05:29 »
Undrar om det inte redan från början funnits en baktanke, att utrymmet för tax-free butiken skulle kunna användas till något annat i framtiden. Kanske specifikt just som salong för dagpassagerare? Det ligger ju lite för bra för att bara vara tax-free butik.

Vad gäller pub i arakaden undrar jag om det inte funnits en sådan hela tiden. Det var ju puben i fören som flyttades upp -92.

Sedan vet jag inte hur det byggdes om under Color linetiden, det är ju flott med två barer med sjöutsikt. Men kanske ändå inte helt kommersiellt nödvändigt? Silja prioriterade ju att ha casinot nära nattklubben. Men jag upplevde det som att resultatet blev att övervåningen ofta var stängd dagtid, då det hade varit trevligast att sitta där. Samtidigt anar jag ett rep och stängd bar även på bilderna från Medelhavet. Det blir väl helt enkelt för mycket med två stora barer öppna dagtid.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2017, 14:12:08 »
Tack alla för trevliga kommentarer, dessa två systrar är alldeles speciella till mig personligen, eftersom de var som sagt två första Siljor för mig hösten 1990 med Wellamo och hösten 1991 med Svea. Jag var småunge då men minns fortfarande mycket sådant som inte finns dokumenterat på bilderna och så åker jag mer än gärna med dem fortfarande. Är faktiskt inbokad på Smeralda nu igen om några veckor... Men mer om det senare, nu fortsätter jag detta med resan i september.

Söndagen den 3 september började tidigt men jag stod emellan två alternativ - skulle jag ha en hyrbil för dagen eller ta tåget till små städer vi stranden i Norra Korsika bakom bergen? Skilnaden kostnadmässigt var inte enorm men tåget lockade som upplevelse och med lägre priser och bilen skulle ju vara smidig till hands om man ville fota färjor men sedan kan vägarna vara lite intressanta iblandupp och ner bergen och med tidvis mycket trafik på en semesterö - skulle jag hinna återlämna bilen i tid före den enda byrån öppen denna söndag i byn stänger? Efter lite strul med att betala biluthyrningen genom bokningssida tog jag den 5 minuters långa promenaden nere till stationen och precis lagom i tid köpte biljetterna till tåget och boardade ett med slutdestination Calvi.

Vyerna från tåget med stora fönstren även på taket var direkt bättre än de skulle ha varit med att köra bilen, plus att man fick bara luta tillbaks och njuta av gugnande gången av dessa bränsledrivna spårvagnsliknande skapelse man använder på Korsika för att komma från huvudstaden Ajaccio på västkusten till Bastia samt just resortorterna omkring Calvi på nordvästliga kusten av ön.

 



Och nästan direkt började vi klättra upp längs spåren högre och högre upp genom små byer, dalar samt minder åar och djupa grottor.






Och högre upp så försvinner skogen och det blir växtlighet betydligt mer typisk till höga berg såsom Alperna.


Efter två och halv intressanta timmar med fina vyer har man nu passerat L'Ile Rousse eller Isola Rossa / Isula Rossa beroende på om man pratar franska, italienska eller korsikanska ned på stranden igen. Färjorna från fastlandet i Italien och Frankrike brukade angöra något större Calvi dit jag var på vägen, men nuförtiden anlöper man just Ile Rousse istället.


Bland finaste stränder jag sett på länge.




Och så ca 3 timmar och många mindre orter med hållplatser som man stannar vid enbart på begäran senare är vi framme på stranden i Calvi.




En härlig liten stad vid stranden men egen flygplats och som sagt hamnen, här är jag i centrumet av Calvi.




Lite lunch på terassen.


En gata nere har vi stranden.


Med sköna vyer.






Bakom båtarna av modell dyrare har man högsta berget Monte Cinto med höjden av över 2700 meter i sikte. Någonstans bakom det löper järnvägen jag precis klarade av. Det är verkligen slow travel med en sträcka av ca 150 km och 3 timmar men som sagt så är det mest mycket svåra förhållanden och vägen man kör bilen på är enbart dryga 100 km lång i dalen istället men även den kan ta upp till 2 timmar eller mer om man hamnar dit under rusningstimmar.




På stranden igen.








Det betydligt äldre tåget jag skulle åka näst tillbaks till Ile Rousse.




Med sådana bilder får man respekt även hemma, för dår har vi en spårvagnsförare (frun). :D


Tåget som åker enbart mellan Calvi och Ile Rousse, men verkar vara dessa man trafikerade hela linjenätet runt ön tidigare.


Ile Rousse.






Centrumet i byn.


Vyn mot hamnen samt liten halvö som givit namnet till byn (röd färg av stenet) med fyren Pietra samt ruinerna av ett tidigare genuesiskt kastell.










Och sen orsaken till denna lilla avstickare i reportaget igen - Mega Smeralda skulle anlöpa hamnen i L'ile Rousse och eftersom jag hade missat hennes ankomst till Livorno dagen innan tänkte jag detta skulle vara ett kanon ställe för några bilder. Hon skulle angöra hamnen 14:30-15:30 MEN eftersom hon inte kunde köra in förseningen orsakad av gårdagens oväder när hon efter Bastia var på vägen in och ut Toulon under kvällen och natten, så var hon fortfarande ca. 2 timmar försenad. Där kom nackdelen med denna underbara tur med tåget på Korsika - det sista tåget till Bastia skulle avgå några minuter efter klockan 16 och för att undvika hiskligt dyr taxifärd till närmaste station med tåget från Ajaccio till Bastia ca 45 km borta eller då en 45 minuters färd och taxitur tillbaks till Calvis flygplats för att hyra in bilen, alterativt stanna natten i fullbokat Ile Rousse, kunde jag bara konstatera att oturen med Mega Smeralda fortsätter vad berör fina exteriör bilder. :D Det kommer alltid någonting på vägen mellan mig och bilderna på henne så denna gång boardade jag bittert det sista tåget ut och ca. en kvart senare 16:20 spanade jag denna vy genom tågets ruta på vägen upp bergen igen:


Det var så nära så! Men på Marinetraffic kunde jag se att det verkliga godiset med ankomsten bjöds först kring 16:40-16:45 när hon slutligen ankom. :D
Det var bara att säga Addio till Mega Smeralda för denna gång och vänta på den nästa. Till all lycka gav dessa vyer genom tågets rutor lite tröst i alla fall.














Det nuvarande tåget man trafikerar med på Korsika.


Bytestation från Calvi till Ajaccio/Bastia. Vissa av några tåg under dagen är direkta men det beror lite på vilken delsträcka man vill åka.




Någon kör dörren öppnad.


Så sant vad Rober redan sa - det bästa med Bastia är att man kommer mycket nära till färjorna:






Väl tillbaks i Bastia fick jag ändå lite mer tröstbilder när de med Mega Smeralda gick inte att få. Före detta SNCMs Pascal Paoli med nya färgsättningen. SNCM som nuförtiden efter privatisering kör under namnet Corsica Linea till Marseille. Hon är från 2003. Namnet är lite roligt på finska på en färja med en för av ett lite intressant utseende. På allvar så var Pascal Paoli en storman och jublad i Korsika som grundare till kortlivad Korsikanska republik och självständighet från genueserna i slutet av 1700-talet, bara för att bli en del av Frankrike genom handen av en annan ökänd öbo - en viss Napoleon Bonaparte.


Elba syns på bakgrunden när hon lägger ut.






Men fd rederisyster till Mega Smeralda och Mega Andrea på inkommande igen - det är ju Moby Dada.




Det är faktiskt helt molfritt men bergen är så höga i norra delen av Korsika att solen har redan gått ned här trots att den inte är under horisontlinjen på havet.




Flera som beundrar färjorna denna kväll.


Och så Mega Express Two från 2001.


Samt någon med hög deadwish. Snorklar mycket nära till färjan inne i hamnbassängen. Helt galet faktiskt.




Natten faller igen i Bastia.






Dags att äta middags på ett torg bakom kyrkan ute på terassen. Långsam service men mycket bra mat. Sen gick jag hem till hotellet för lite sömn inför tidig morgon följande dag igen. För då var det dags att åka systern Mega Andrea efter för min del nästan exakt 6 år.






« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 14:35:08 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2017, 14:43:19 »
Snälla kan någon som modererar ta bort dubbelbild på stationen uppe i bergen där man byter tåg? Min webbläsare krånglar en del och därför ber jag om ursäkt för så många slarvfel också, försökte ändra dem men det gick inte med alla tyvärr.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #21 skrivet: 09 oktober 2017, 09:43:22 »
Fortsatt fina bilder! Som du såg i mitt reportage, så körde vi omkring med bil. Mycket häftiga vägar att köra på, men samtidigt lite jobbiga då det kunde komma möte bakom nästa skymda smala kurva längs bergväggarna. Så det tar väldigt lång tid att köra vissa sträckor.
Korsika och Sardinien vill vi gärna återvända till, men nästa sommar blir det nog lite Grekland igen. :) Jag måste också smyga in färjorna lite granna, då min sambo inte delar mitt muppande av färjor.  ??? Men hon håller god min och gnäller inte´. :)
Men visst var det rätt så dyrt att åka i där nere? Framför allt om man ska ha hytt också. I grekiska inrikestrafiken är det något billigare då jag tror dom har något statligt bidrag för att upprätthålla trafiken till öarna.

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2017, 09:52:11 »
Härliga bilder, mycket fd finlandsfärjor. Nog hade man velat hellre ha kvar Festival än Isabella...
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #23 skrivet: 09 oktober 2017, 10:59:27 »
Härliga bilder, mycket fd finlandsfärjor. Nog hade man velat hellre ha kvar Festival än Isabella...

Nja, håller inte riktigt med. Tycker Festival på slutet tyvärr var riktigt sunkig, Tallink gjorde inte mycket för att hålla henne snygg och fin. Det blev ett litet lyft med Isabelle ändå. Men en uppsnyggad renoverad Festival hade varit trevligt. :)

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #24 skrivet: 09 oktober 2017, 12:58:07 »
Tack så mycket för trevliga kommentarer igen! Håller på att ta en farväl tur med FSTR just nu, hoppas bara att 16m/s från nordöst är inte för mycket idag. ;) Jag fortsätter alldeles strax med Festivalen/Mega Andrea när jag kommer hem senare idag.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #25 skrivet: 09 oktober 2017, 16:44:19 »
Tackar för det och ser vekligen fram emot bilderna på min stora favorit fd Silja Festival hon är och kommer alltid att vara nr 1 för mig /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #26 skrivet: 09 oktober 2017, 20:24:35 »
Tack så mycket för trevliga kommentarer igen! Håller på att ta en farväl tur med FSTR just nu, hoppas bara att 16m/s från nordöst är inte för mycket idag. ;) Jag fortsätter alldeles strax med Festivalen/Mega Andrea när jag kommer hem senare idag.
Jaså FSTR går fortfarande. Det va ju tusan att jag missade det när jag tog min tur med Mariella. Måste ha hunnit ned till Bastun innan hon kom tillbaka från Tallinn. Ser fram emot ditt fortsatta reportage.

Har även Andrea fått ett nytt bildäck under de andra och den där aulan vid påstigning en måste väl ligga där det från början var bildäck över huvuddäcket?
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2017, 22:22:24 »
Citera
Har även Andrea fått ett nytt bildäck under de andra och den där aulan vid påstigning en måste väl ligga där det från början var bildäck över huvuddäcket?
Ja det låg ett litet bildäck på däck 4 vill jag minnas som sedemera blev en hyttavdelning. /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #29 skrivet: 10 oktober 2017, 12:27:30 »
Jovisst och det är där som du fotat den här aulan, eller?
Efter en rulltrappa upp från bildäcket kommer man till denna aula som varit en hyttavdelning på däck 4 förut.